Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Menekülthelyzet Szerbiában

2011.12.16. 07:00 Styxx

Interjú a szerb menekültügyi hivatal munkatársával

A Szerbiai Menekültügyi Hivatal (Komesarijat za izbeglice Republike Srbije, bal oldalon a szervezet logója), egy 1992-ben alapított állami szerv. Munkatársának, Jelena Marić PR-tanácsadónak ugyanazokat a kérdéseket tettük fel, mint amelyekre korábban blogunknak már válaszolt Radoš Đurović, a szerbiai menekültekkel foglalkozó civil jogvédő szerv, a CZA Menekültügyi Központ munkatársa. Az előző interjú címe: Szabadka lesz a következő Calais?. A hivatkozott interjúban több érdemi választ kaptunk a legújabb, közép-ázsiai menekülthullámmal kapcsolatban, azonban a mostani válaszok is tanulságosak, hiszen Szerbia is, mint a többi volt jugoszláv tagköztársaság szinte mindegyike, valamelyest még érintett a kilencvenes évek délszláv háborúinak menekültáradatában. (Sőt, még a Magyarországon élőknek is vannak ezzel kapcsolatos élményeik a közelmúltból.)

Serbia Insajd: Egy nemrég készült rövid dokumentumfilmben a Szabadka határában lézengő menekültek azzal vádolják a szerb rendőröket, hogy azok elveszik a pénzüket, illetve ha nem tudnak mit adni, akkor megverik őket. Érkezett ezzel kapcsolatban az Önök szervezetéhez panasz? Illetve hallott-e arról, hogy hivatalosan is folytatnak illetékes szervek azzal kapcsolatban eljárást, hogy rendőrök, (esetleg álrendőrök) fosztanak ki és vernek menekülteket?

Jelena Marić: Elöljáróban: azok a Szerbiában illegálisan tartózkodó közép-ázsiaiak, akiket ön menekültnek nevez, a Szerb Köztársaság területén nem rendelkeznek menekültstátussal. A hatályos szerbiai menekültügyi törvény, és annak kiegészítései alapján a Szerb Köztársaság területén azok a személyek rendelkeznek menekültstátussal, akik 1991 és 1998 között a volt Jugoszlávia tagköztársaságaiból a háborús események hatására menekültek el.

A közép-ázsiai külföldiek – mint bármely más külföldi, aki nem a volt Jugoszlávia területéről, a fentebb említett harci cselekmények ideje alatt menekült el – menedékjogot jogosultak kérni az erre vonatkozó jogszabályok alapján. A Szerb Köztársaság területén azon személyeknek, akiknek a menedékkérelme elbírálása során az országban tartózkodását az illetékes hatóság engedélyezi, a szállásáról (akár menekülttáborban, akár egyéb helyszínen), és az alapvető szükségleteikről hatóságunk gondoskodik.

A Szerbiai Menekültügyi Hivatal ellátja a törvényben előírt kötelezettségeit e személyek ügyeinek intézése során, azonban a Szabadkán az országhatár illegális átlépése céljából gyülekező  közép-ázsiaiak nem tartoznak ebbe a körbe, ugyanis ők jogellenesen tartózkodnak Szerbiában. Nem nyújtottak be menedék-kérelmet. Róluk csak annyi információnk van, amit a sajtóból látni-hallani. Mivel az illegális migránsok nem tartoznak a hatáskörünkbe, ezzel kapcsolatos adataink nincsenek. A Belügyminisztérium és a rendőrség tudna felvilágosítást adni.

Serbia Insajd: Ha felkeresi az Önök szervezetét egy menekült, és azzal indít, hogy: "Little English, Pastho or Urdu please." Akkor meg tudják oldani a tolmácsolást, vagy keresnek egy olyan menekültet, aki viszonylag jól beszél angolul, hogy fordítson?

Jelena Marić: Együttműködünk olyan NGO-szervvel [NGO - nem kormányzati, azaz civil szervezet], mégpedig a CZA Menekültvédő Központtal, amely tud részünkre megfelelő tolmácsokat biztosítani.

Serbia Insajd: Ez a szerencsétlen Vajdaság, így Szabadka is az elmúlt 100 évben alaposan megjárta a menekültáradattal, csak az elmúlt 20 év balkáni háborúinak az exodusai során a knini szerbektől a koszovói romákig hosszabb-rövidebb ideig itt dekkolt jelentős számú menekült. Ez az, egykori közös államból özönlő migráció felkészültebbé tette a hatóságokat a helyzet kezelésére, vagy teljesen más jellegű a legújabb, a zömében Afganisztánból és Pakisztánból, illetve más közép-ázsiai államokból érkező menekülthullám?

Jelena Marić: Az 1991-ben, a volt Jugoszlávia széthullásakor elkezdődött harci cselekményektől 1999-ig a Koszovó és Metóhia területén eszkalálódott fegyveres konfliktusokig a Szerb Köztársaság nyolcszázhuszonnyolcezer menekültet, elüldözöttet, háborúval sújtott övezetből elköltözőt és kitelepítettet fogadott be. (Az ország lélekszáma Koszovó nélkül, de Vajdasággal együtt kb. hét és fél millió.) A menekültkrízis tetőzésekor, 1996-ban, 700 menekülttáborban ötvenezer személyről gondoskodtak. [A jelentős eltérés a számokban abból adódik, hogy táborokba csak azok kerültek, akik önerőből, vagy egyéb módon nem tudták megoldani máshol a lakhatást. – a szerk.] Azóta a menekültek túlnyomórészének a helyzete valamiképpen rendeződött és a kapacitások is jelentősen leépültek. Jelenleg a Szerb Köztársaság területén 41 menekülttábor működik (ebből 13 Koszovó és Metóhián!) és mindösszesen 3451 személy tartózkodik a táborokban. Ezekből a számokból az is látszik, hogy egy, a jövőben nagy hullámban érkező menekültáradat esetén egy esetleges humanitárius-katasztrófa sajnos reális eshetőség. A menekültügyi hatóság immár 19 éve biztosítja a humanitárius segélyt a leginkább hátrányos helyzetű, arra jogosultak részére, gondoskodik a lakhatás megoldásáról, illetve az alapvető, létfenntartáshoz szükséges erőforrásokat, valamint az érintetteknek jogsegélyt biztosít közvetlenül, vagy más szervekhez irányítás útján.


1995: Knini menekültek Szerbia, főképp Vajdaság felé tartó konvoja

Serbia Insajd: Szabadkán kb. kétszáz főre becsülik a város határán fekvő szeméttelepen, a parkokban és közeli erdőkben illetve a temetőkben csellengő közép-ázsiai menekültek számát. Nyilván senkinek sem hiányzott egy újabb kezelendő probléma, de ez még nem tűnik annak a mennyiségnek, amit még ne tudna "lábon kihordani" a város. Viszont ha itt, a Schengen határában, a "kertek alatt" eszkalálódik a helyzet, akkor nem kizárt, hogy Szabadka második Calais-vá válik, ahol két éve sikerült a Szabadkánál nem sokkal kisebb város lakóinak mindennapi életét éveken át megkeserítő, úgynevezett "dzsungelt" felszámolni. Zömében afgán és pakisztáni menekültek ezrei a város határában lévő illegális menekülttáborból (vagyis a szóban forgó dzsungelből) próbáltak átkelni a La Manche-csatornán, az angliai jobb élet reményében. Önök, avagy más hatóság, esetleg NGO-szervezet készül vészforgatókönyvvel egy, a mainál jóval nagyobb szabadkai menekültáradat kezelésére?

Jelena Marić: Mint már említettem, teljes körű választ e tárgyban nem tudunk adni. A Szerbiában teljesen illegálisan tartózkodó külföldiek esetén a rendőrség az illetékes, arról tájékoztatnám az olvasóikat, hogy milyen lépéseket tett a Menekültügyi Hivatal: a Banja Koviljača-i tábor mellett egy másik, 200 fő befogadására alkalmas tábort is nyitottunk idén júniusban Vogovađán. (Banja Koviljača Drina-parti nyugat-szerbiai kisváros, közvetlenül a boszniai Szerb Köztársaság határa mellett fekszik, Vogovađa pedig egy egészen kis település Közép-Szerbiában.) Tekintettel arra, hogy további növekedés várható az azilumot kérő külföldiek számát illetően, újabb 500-600 fő befogadására alkalmas objektumot is keresünk éspedig olyat, ami nem keltené a gettósítás érzetét a jövendő lakókban.

Serbia Insajd: A Schengeni Egyezmény-tag magyar határőrség hőkamerákkal, lovas határőrökkel, helikopterekkel gyűjti be a menekülteket és a hatályos nemzetközi egyezmények alapján toloncolja őket vissza Szerbiába. Bizonyos szempontból nem fair, hogy ismét a szerb államnak és a polgárainak a nyakába varrják ezeket az embereket, hiszen Szerbián aztán nem múlna, ők minden további nélkül továbbengednék a menekülteket Nyugatra. Nyújt valamilyen segítséget az EU Szerbiának a menekültkérdés rendezéséhez?

Jelena Marić: Az EU nem, viszont az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) anyagi támogatásban részesíti Szerbiát e feladatainak ellátása érdekében, azonban pont az idén jelentősen csökkentették Szerbiának az erre a célra juttatott támogatást.

Serbia Insajd: Szabadkán a Baptista Szeretetszolgálat és a Kelet-Európai Misszió önkéntesei osztanak a menekülteknek élelmiszert. Emellett van lehetőségük például tisztálkodásra? Olyan hely a városban, ahol senki sem firtatja, hogy honnan jöttek, de legalább heti egyszer-kétszer le tudnak zuhanyozni? Mert az gondolom senkinek sem hiányozna, hogy fertőzéseket kezdjenek terjeszteni. És főképp, most, hogy jön a tél, melegedőket igénybe vehetnek?

Jelena Marić: Nem tartozik a hatáskörünkbe, érdemi választ nem tudunk adni.

Serbia Insajd: Akár az Önök szervezete, vagy akár más, esetleg NGO-szervezet tud érdemi jogsegélyt nyújtani a menekülteknek? Ha tud ilyen konkrét szervezetekről, melyek azok? És főképp olyanokra gondolok, akik tényleg érdemben foglalkoznak konkrét ügyekkel, mert melyik copypaste-huszár nem szeretne egy marék dollárt, vagy eurót kapni, akár ösztöndíj, akár tanulmányírás honoráriumának a formájában, esetleg mindezt még konferencia-turizmussal is megfejelni, netán tudományos fokozatot is szerezni, egy kevés terepmunkával és annál több Ctrl+C, Ctrl+V-vel.

Jelena Marić: Együttműködünk NGO-val: a CZA Menekültvédő Központtal, akik érdemi jogsegélyt tudnak nyújtani.

Serbia Insajd: Nyilván a menekültek közül sem mindenki egytől-egyik a Földgolyónk erőforrásai egyenletlen eloszlásának vétlen áldozata. Például Banja Koviljačán  négy afgán megerőszakolt egy újságírónőt, míg Szabadkán a téglagyár őrét verték meg, mert nem engedte feltölteni a menekültek mobiltelefonját, illetve a menekültek terménylopásban is gyakran részt vettek. A (bennszülött) polgárok kapnak azzal kapcsolatban valamilyen speciális felvilágosítást, hogyan védhetik ki a menekültek bűncselekményeit, valamint, hogy a városnak és határának mely területei a leginkább veszélyeztetettek ilyen szempontból?

Jelena Marić: A Banja Koviljačán történt állítólagos nemi erőszakkal kapcsolatban egy menedéket kérő személy ellen folyik az eljárás, a másik három személyt minden gyanú alól felmentettek. A szabadkai incidensről nem hallottunk. Hangsúlyoznám, hogy a Banja Koviljačán történt eset az egyetlen, amikor egy menedékjogot kérő ellen folyik eljárás, míg bűncselekmények áldozatává sajnos gyakran váltak ezek az egyébként is kiszolgáltatott emberek. A mi hatóságunk is érdemben részt vállalt a menedék-kérők elleni bűncselekmények visszaszorításában.

Serbia Insajd: Olvasóink nevében is köszönjük szépen az interjút.

24 komment

Címkék: vihar szerbia bevándorlók interju koszovó oluja

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr573462840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

deee 2011.12.16. 12:42:07

Azért nem kicsit bicskanyitogató stílusban kérdeztetek. Egy kicsit talán lehetett volna ezt kevésbé bunkó módon is...

Styxx 2011.12.16. 12:46:12

@deee:
?
Konkrétan mit érzel a kérdésekben bunkónak?

deee 2011.12.16. 13:00:12

Az egész stílusa szerintem nem igazán helyénvaló, de mivelhogy az interjú feltételezhetően szerbül zajlott lehet csak az átírás ilyen.

Csak egy példa:
...varrják ezeket az embereket, hiszen Szerbián aztán nem múlna, ők minden további nélkül továbbengednék a menekülteket Nyugatra. -> feltételezi, hogy a szerbek nem tartanak (legszívesebben nem tartanának) be egy nemzetközi egyezményt.

De mondom, hogy nekem a stílussal van elsődlegesen a bajom, ha tőlem valaki így kérdezne (és nem kellene hivatalból kedvesen válaszolnom), akkor elküldeném a búsba az illetőt.

Styxx 2011.12.16. 13:20:55

@deee:
A stílus terén a kérdések némiképp ferdítettek. Szerbül udvariasabban "hivatalnokosabban" kérdeztem, ám a kérdések tartalma azonos. A fordítás kissé blogger-nyegle.

A konkrét hivatkozásodban a kérdés azt feltételezi, hogy ha a nemzetközi egyezmények nem kötnék Szerbiát, akkor átengedné őket. Hiszen Szerbia számukra csak tranzitország és nem a célország. Mindenesetre kössz a kritikát, abból a szempontból megfontolandó, hogy ezek szerint nem elég egyértelmű a kérdés. Viszont ha túl hivatalosak a kérdések, akkor meg borítékolom, hogy valaki azt kifogásolná, nem elég blogos:-)

Ha behatóbban érdekel a téma érdemes ráklikkelned az előző interjúra. Meglepő összefüggések vannak a pillanatnyi szerb menekültáradattal kapcsolatban. Például nagyrészt az is a görög válság hozadéka.

Styxx 2011.12.16. 13:22:39

@deee:
Ja, bocs, lemaradt. Nem volt válaszadási kötelezettségük, és nem is ígértünk nekik BBC-megjelenést, nyíltan elmondtuk, hogy nonprofit blog vagyunk, ezért részemről külön reszpekt, hogy válaszoltak.

deee 2011.12.16. 13:34:11

@Styxx:
Már olvastam az előző interjút is. Törzsolvasó vagyok.
Ja, hogy ne tűnjek annyira negatívnak, akkor megjegyzném, hogy a király a blog. :)

Styxx 2011.12.16. 13:44:43

@deee:
Ne már, most kéne moderálnom, pont tegnap volt egy csörte, hogy mennyire mimóza vok, ha nem hájpolnak:-) Amúgy kössz, de nyugodtan írd meg máskor is ha valami nem tetszik, látod, nem harap a bácsi:-)

deee 2011.12.16. 13:55:14

@Styxx:
Az, hogy mimóza vagy még begbocsájtható, de, hogy ilyet leírsz, hogy "vok"... :D

Styxx 2011.12.16. 14:13:26

@deee:
Na, most dobj egy hátast: nyelvész mondta egy tévéműsorban, hogy a "vagyok" "vok" rövidítése korántsem az SMS-korszak terméke, középkori iratokon is fennmaradt.

fifibá55 2011.12.16. 15:38:53

Nem akarok kukacoskodni, de szerintem nem szerb, hanem szerbiai menekültáradatról olvastunk.
Engem az zavar egyébként, hogy az interjúban azt kérik mintegy számon az illetékestől, hogy hogyan van pofája a hatóságoknak szegény menekültekkel úgy bánni, ahogy, de azt nem, miképpen próbálják/fogják magát az illegális migrációt megfékezni vagy csillapítani. Pedig óhatatlanul szükség lesz rá, és nem az empátia vagy szolidaritás hiánya miatt, hanem a társadalmi-gazdasági szükség fogja kikényszeríteni. Lehet, hogy túlzott borúlátás, de nem is Szerbia lesz az egyetlen, akinek ezzel szembe kell néznie.

pneumónia 2011.12.16. 15:56:06

Ajaj kezdődik, mi lesz ha több 100,000 lesz a határunk mellett?

Effektíve megszállnak bennünket, még ha stabil lenne a gazdasági helyzet akkor is borulna minden, nem hogy így...
Hamarosan fel kell készülni hogy a kertbe, az utcára beköltöznek... Csak bízhatunk abban hogy nem olyan gyakran fognak megtámadni.

Styxx 2011.12.16. 16:00:06

@fifibá55:
Persze, hogy nem szerb, hanem szerbiai kérdés, és még inkább összeurópai, jól látod. Ezzel kapcsolatban érdemes az első interjút elolvasni, a közép-ázsiai hullámról az behatóbban ír.
A határőrzés és az országon belüli illegális migránsok kézrekerítése nem ennek a hatóságnak a feladata. Szerbiának az a speciális gondja, hogy akik ott bennrekednek azokat nem tudja visszatoloncolni, mert zömében Macedónia felől jönnek, velük pedig nincs toloncegyezményük, de a másik interjúban ez bővebben kifejtett.

fifibá55 2011.12.16. 16:19:35

@Styxx: Igen, azt is olvastam, köszönöm, érdekes és tárgyilagos riport. Jól mutatja, hogy sem az ENSZ-nek, sem Európának nincs elképzelése és terve/akcióterve a jelenség hosszútávú kezelésére; csökkenő pénzek mellett a szőnyeg alá söprik a kérdést, mert a radikális (nem üdvözítő, csak radikális) megoldások ütköznek az ENSZ alapokmányával.
Kényelmes székünkből még csak udvarias érdeklődéssel figyeljük a fejleményeket, a közelgő szeretet ünnepe előtt..

HgGina 2011.12.16. 16:24:51

@Styxx: de ugye az a nyelvész nem Balázs Géza, aki szerint a -ban, -ben helyett a -ba, -be is helyes? Vagy, aki szerint a nyelvi fejlődés a hangzás után megy, következésképp a lessz és a szöllő is a közeljovőben a torzszülötti státuszból átkerül a szabályosba.
És ugye a vok mellett a meik sem lesz kötelező?

Amúgy meg nem is értem, ha ezek a menekültek pl. jobb szociális ellátást igényelnek, akkor miért nem mennek mondjuk Izraelbe? Valahogy egy pöttyet felingerelt, amikor az egyik arra panaszkodott a minap, hogy cukrot és tejet is kapott, pedig ő cukorbeteg. Hát tudod, az ilyen menjen haza a kórházba. Sok magyarnak még tejre se jut, meg cukorra se sok. Ez meg panaszkodik, hogy csak úgy, a két szép szeméért nem kap egyedileg, dietetikus által összeállított ellátást.
Na akkor a jó... k... Inkább nem írom le.

Styxx 2011.12.16. 17:32:46

@HgGina:
Izrael kicsi. A közép-ázsiai menekülteknek nem Magyarország a vég cél, csak ott jutnak át az Európai Unió schengeni határán délről, Szerbia felől. Németországba, Svájcba, Anglia nagyobb városaiba tartanak főképp. Londonba, a Blue Banana (Birmingham-Liverpool-Manchester tengely, amely nagyvárosok összefüggő agglomerációja a világűrből kék banánnak tűnik). Ahol viszonylag könnyen találnak munkát, mert már a földijeik is már több generáció óta ott élnek. Amióta léteznek civilizációk, nyomor és háborúk, mindig is volt migráció a jobb élet reményében. A képzetleneknek többnyire illegális. Ezt, a nem egyszerű helyzetet kell kezelni. Lehet, hogy a pénzért-vízum liberalizáció lenne a radikális, ám legjobb megoldás? Pár éve olvastam egy cikkben, hogy egy menekültügyi szaki mondta: Ezek az emberek így is úgy is megpróbálnak emigrálni, akkor meg legalább ne az embercsempészeknek fizessenek.

Mesterlövész 2011.12.16. 17:51:42

@pneumónia: Minek kellene nekik ez a hely? XD Én is örülök, ha elhúzhatok innen minél hamarabb.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.12.16. 21:17:40

Nem tudom mi van a levegőben, de a stílusra, helyesírásra, stb. panaszkodó kommentek száma látványosan megugrott...
@HgGina: erős a gyanúm, hogy a Balázs Gézát kevered valakivel, mert ő finoman szólva inkább kritikusan viszonyul mindazokhoz, amiket itt neki tulajdonítasz. Nem a Nádasdyra gondolsz véletlenül?

Hogy félig ON is legyek: Belgrádban töltöttem bő egy hetet, azt vettem észre, hogy sokan el vannak keseredve az EU-tagjelöltség meghiúsulása miatt, de még többen inkább egyfajta apátiába hullottak: "Francokat se érdekli, úgyis mindjárt széthullik az eurózóna, de az is lehet, hogy az egész EU szétesik, mire Szerbia belépne. A norvégok se tagok..."

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.12.17. 17:22:17

Öregem, te aztán be tudsz nyalni a riportalanynak...
Tanulnod még kell sokat, hogy megtanuld az újságírást.

Mert nézzük például ezt:
"A Schengeni Egyezmény-tag magyar határőrség hőkamerákkal, lovas határőrökkel, helikopterekkel gyűjti be a menekülteket és a hatályos nemzetközi egyezmények alapján toloncolja őket vissza Szerbiába. Bizonyos szempontból nem fair, hogy ismét a szerb államnak és a polgárainak a nyakába varrják ezeket az embereket, hiszen Szerbián aztán nem múlna, ők minden további nélkül továbbengednék a menekülteket Nyugatra. "
Teljesen fair, hogy a magyar határt illegálisan átlépőket visszatoloncolják Szerbiába. Ezt írják alá a nemzetközi szerződések is. Szerbián igenis múljon sok minden, ők aztán ne engedjék át csak úgy a menekülteket. Őrizze Szerbia a határait megfelelően, mert ez egyébként is feltétele bármilyen EU felé való közeledésnek.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.12.17. 17:26:17

@Styxx:
Ekkora baromságokat hogy lehet leírni?

Az izraeliektől kell példát venni. Ők, ha kell nem haboznak lőni. Nemrég szó nélkül lőttek azokra a palesztinokra, akik Szíria felől be akartak lépni illegálisan Izraelbe, pedig azok az emberek állítólag ott születtek.
Európának, ha kell, erőddé kell válnia. Ez nem átjáróház! Nem tudjuk átvenni azt a sok selejt embert, amelyet a harmadik világ országaiban összebasznak. Már bocs!

Styxx 2011.12.17. 18:03:08

@Kara kán:
Öregem, te aztán Recsken sokra vihetted volna.
Azért lelőnél valakit, mert a jobb élet reményében szedi a cókmókját, és ki akar törni a nyomorból?
tehet ő arról, hogy beleszületett a napi egy dollár alatti létbe?
Persze, hogy Európa nem átjáróház, és ne legyünk álszentek, ha boldog-boldogtalan ide menekül, akkor az így is recsegő-ropogó jóléti társadalomnak annyi,de úgy, hogy egy határsértőt simán lelőni? Ha neked ebben Izrael követendő példa, akkor nem irigylem az értékrended.
Komplexebb kérdés ez annál,ahogy te elképzeled már bocs.
Szerbiának azzal van gondja, hogy neki nincs toloncegyezménye Macedóniával, holott túlnyomórészt onnan lépnek be ezek a menekültek, az lenne a harmadik biztonságos ország. Nem azzal van gondom, hogy Magyarország védi a határait, és egyben a schengenit is, hál' istennek, hanem azzal, hogy az EU nem vállal részt a Szerbiába az ő területéről visszatoloncolt menekültek ellátásában. Javaslom, hogy olvasd el az első interjút is. A "benyalásról" meg annyit, hogy más meg a kérdések durva flegmaságát kifogásolta. De hát akkor jársz a helyes úton, ha balról és jobbról is osztják a pofonokat:-)
Újságírónak meg miért tanulnék, hiszen csak hobbiból blogolgatok.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.12.18. 00:24:29

@Styxx:
Ezt írod:
"az EU nem vállal részt a Szerbiába az ő területéről visszatoloncolt menekültek ellátásában"

Ugye csak viccelsz?
Magyarország épp elég részt vállal a határon túli magyarok segítésében - ezzel lényegében adót fizet az utódállamoknak, hisz a külhoni magyarok adója elmegy a központi kormány céljaira, és őket végül Magyarország támogatja, akkor is, ha ez a teljes összegek, például, 5%-a.

És akkor te jössz azzal, hogy Magyarország fizessen a Szerbiába visszatoloncolt nem magyar menekültek után is? Normális vagy te? De akár az EU sem köteles ilyen költségeket fizetni.
Én már leírtam máshol is, hogy krízisrégiókban a nemzetközi közösségnek menedékzónákat kell kialakítania ott helyben, nem befogadnia a menekülteket.
Ja, azt csak félve merem megemlíteni, hogy valamiféle újragyarmatosításra is szükség lenne, de ez, pfúj, reakciós ötlet.

Styxx 2011.12.18. 17:15:10

@Kara kán:
Na, akkor ugorjunk neki még egyszer (bár kétbites agyad, illetve találóbban idegrendszer-csökevényed kapacitását felmérve egy falka planktont egyszerűbb lenne beidomítani arra, hogy kerüljék el a bálnák vonulási útját):
Ebben a játszmában Szerbia és Magyarország is csak tranzitország, azzal az eltéréssel, hogy Magyarország egyben uniós, sőt Schengen-tag.
Ha Szerbia telítődik, akkor még nehezebb lesz az állandóan a schengeni határon átsurranni szándékozó menekülteket kezelni. Már pedig újra és újra próbálkoznak, akik idáig eljutottak.

Ha te csak országokban és állampolgárságban tudsz gondolkodni, nemzethez tartozásban meg nem, az legyen a te nyomorod. A határontúliakra költött magyarországi adóforintok, hogy miért a szomszédos országoknak fizetett különad, annak a zagyva elképzelését idáig nem fejtetted ki, de ha megkímélsz tőle, semmi gond, kihordom lábon ezt a "pótolhatatlan veszteséget" sőt.

Persze, hogy nem vagyok normális, ki az? Nincs normális ember, csak felületes ismeretség. Bár minden relatív, egy magadfajta szadista-elmebeteg pondróhoz képest, aki a határsértők agyonlövését dicsőíti, én vagyok a pszichés stabilitás csúcsa:-)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.12.18. 19:37:47

@Styxx:
Figyu, te idióta!

Megadom az e-mail címem, amelyre át tudsz utalni óradíjat, ha tanulni akarsz tőlem. Nem vagyok drága: 20 euró/óra.

Mert hülyéket ingyen nem okítanék.

Styxx 2011.12.18. 20:51:54

@Kara kán:
Na, ez az év oktatási poénja, nem a Hoffmann Rózsa-féle hírcsárdás. Mégis mire tanítanál? Mozgó célpont lelövésére hátulról? Ejj, így jár az ember, ha elmebetegnek észérvekkel próbál valamit elmagyarázni.
süti beállítások módosítása