A balkáni cigányzenészek amikor csak úgy "za svoju dušu"* elengedik magukat, drogok nélkül is elképesztő, elvont örömzenét rittyentenek.
Például a fenti klipben szintiző macedóniai cigány srác, Amza Tairov, a szinti Jimi Hendrixe, aki a két kisujjával sohasem érinti a billenytűket, mégis csodát hoz ki a hangszeréből. A klip képi világa alapján az örömködve táncoló helyi cigányok tarka kavalkádjának a világ bármely nyomornegyede helyt adhatna. Akár egy brazil favelára, de még egy realisztikusabb bollywoodi produkcióra is tippelhetne a néző, ahol a menőző motorosok és a félrecsapott baseball-sapkás romagyerekek amerikai feka gengszternek képzelik magukat, valahogy úgy, mint annak idején Ali G a londoni elővárosi flaszteren.
Az, hogy mégis valahol a Balkánon tombol a romhep, az alábbi jellegzetes "balkanikum-díszletelem" árulja el: a falazóblokkokból felhúzott, ormótlanul nagy, bepucolatlan családi ház.
Egy török tehetségkutatónak köszönhetően Törökországban rendkívül népszerűvé vált Amza zenésztársa a fenti klipben a török Cita művésznvevű énekes, akinek az előadásáról viszont Hendrix helyett egy másik Jimmy, a "mi Jimmynk" Füstös éjszaka blues-a jut eszünkbe, ugyanis Cita is azt az énekesi bravúrt hajtja végre, mint egykor szépemlékű Zámbó Jimmy, hogy önmagával duettezik, felváltva férfi és női énekhangon, azonban a Király több hangszínű dalától eltérően az európai popkultúrán edződött fülnek meglehetősen keletiesen ható és csipetnyit pszichedelikus hangzású Cita előadása.
És a tallavát is el lehet vinni kissé elvontabb, pszichedelikusabb irányba. A tallava nem más, mint ami a bolgároknál csalga, csak Törökországban és Koszovón inkább tallava néven ismert. A csalga pedig a seggriszálás balkáni diadala a kortárs popkultúrában. Észveszejtően lötyögtetik a farukat a csajok és emiatt semmi okuk arra, hogy holmiféle lesajnált, primitív, harmadikvilág-béli páriának érezzék magukat. Semmivel sem alpáribb a popművészetük, mint Kylie Minogue-é, aki Ausztráliától Kanadáig vette le a lábáról a hátsójának a riszálásával civilizációnk csúcsragadozóját, az angolszász kultúrafogyasztót. A fenti klipben sárga kűrrühás tallava-táncos lányka egy elvont, némileg technósított, ám mégis hamisítatlanul keleties trashzenére ropja a táncot és a furcsa tehetségkutató kopaszra borotvált, füttyös műsorvezetőjéről nehéz eldönteni, hogy Pierluigi Collinára, az egykori focibíróra, avagy mégis inkább Horst Fuchsra, a Teleshop-királyra hajaz hasonlít-e jobban?
E "látványpékség" után a kemény magnak meghagytunk egy jó nyolc és fél perces, puritánul, mobiltelóval felvett szettet, amikor is ezek a Belgrád mellett élő, Koszovóról elszármazott, elalbánosodott cigány zenészek a maguk örömére feszegetik a kütyük határait.
A kevésbé ismert balkáni zenékből válogatott gyűjtésre a B-turn portálon bukkantunk. További klippek ott.
* za svoju dušu (sz-horv): "a saját örömért", mondhatni: l’art pour l’art.