Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (49) horvátország (213) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (16) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Gőzerővel fejlesztik a belgrádi tömegközlekedést

2012.03.20. 07:00 bikmakk

Posztunkban néhány címszó erejéig igyekszünk bemutatni a szerb főváros egy-két új jellegzetességét. A spanyol villamosról és az orosz motorvonatról már korábban írtunk (mindkettő piros), a kínai Ada-híd kapcsán pedig megtették ezt helyettünk mások.

A legfontosabb újítás mindenképpen a BusPlus. A chipkártyás rendszert február elsejével vezették be, gyakorlatilag egy szemvillanás alatt. Az első érintőképernyős készüléket tavaly augusztusban lehetett látni egy-két meghatározott járaton, ezeket még csak az arra érdemesek (értsd: a havibérletesek szűk köre) használhatták. A többség ekkor amúgy is az új, rendkívül informatív megállójelző táblákkal volt elfoglalva.

A tesztelések idővel persze kibővültek, viszont az emberek gyakorlatilag kizárólag a régi bérleteiket és az ósdi lyukasztókba való (immár nyugodtan mondhatjuk: elavult) papírfecniket használták, már ha egyáltalán érvényesítették azokat. Érthetetlen módon ugyanis a belgrádi ellenőrök az utóbbi 1-2 évben rászoktak arra, hogy neonzöld láthatósági mellényt viseljenek, így az utasoknak még időben feltűnt a várható ellenőrzés ténye, amiből az következett, hogy sokan napokig jártak egyetlen jeggyel, amit aztán csak a neon-riadók alkalmával kellett kicsipkézniük. Ezeket meg a helyi népszokás szerint a lyukasztókban "felejtették", így a később felszállók könnyen szert tehettek egy érvényesített jegyre. Az új rendszerrel együtt viszont újfajta kallerek jelentek meg, ők már elvileg hétköznapi ruhában járnak, épp csak van náluk egy hordozható kütyü, amivel a BusPlus kártyáinkat ellenőrzik. A mindentudó masina jó drága lehet, mert amióta ez a csipogós rendszer van, még egyszer sem láttam ellenőrt. Nem mintha lenne félnivalóm tőlük, hiszen becsületesen szoktam csipogtatni, bár mivel egyre kevésbé éri meg buszozni, inkább rászánok egy kicsivel több időt és sétálok. Biciklizni a szerb fővárosban továbbra is életveszélyes, csak a legtapasztaltabbaknak ajánlom. UPDATE 2015-ből: Ez hülyeség, amióta végleg ideköltöztem (egy éve), rájöttem, hogy egyáltalán nem életveszélyes Belgrádban biciklizni, csak nem árt hozzá ismerni a kerékpárosbarát útvonalakat. Szóval a Kneza Miloša utcán ne bringázzunk, vagy ha mindenképp muszáj, akkor a járdán. Ellenben helyette választhatjuk a párhuzamos, de sokkal kevésbé forgalmas Balkanska és Sarajevska utcákat, vagy a másik oldalon a Resavskát.

A BusPlus (mely nevével ellentétben nemcsak autóbuszon, hanem villamoson, trolin és a BG:VOZ-on is használható) lényege nem túl meglepően a következő: némi kezdőtőke segítségével szert tehetünk a bankkártya méretű plasztikdarabra, melyre ezután a városszerte megtalálható kioszkoknál feltölthetünk bármekkora kreditet. (Ugyanitt a mobilunkra is tehetünk akár potom 100 dinárt is, mivel Szerbiában köztudottan három dolgot lehet minden bokornál: brunyálni, kártyával fizetni és telefont tölteni...) A járművekre való felszállást követően elég csak a tárcánkat hozzáérinteni a leolvasóhoz, mely máris megszabadít minket egy kisebb összegtől. Ha nem vigyázunk, akkor viszont az épp leszálló utasok valamelyike szabadíthat meg bennünket az egész brifkónktól.

A chipkártya érvényesítése a bérleteseknek is kötelező, gondolom statisztikai megfontolások miatt. Igaz, az ő esetükben az első néhány hónapban csak figyelmeztetni fog a közlekedési társaság, büntetést fizetniük csak egy későbbi időponttól kell majd. A bérletek egyébként arcképesek, és kizárólag havi, illetve félhavi rendszerben értékesítik őket, hetijegy jelenleg nincs. Mindez mai állapotában nem sokban különbözik a Budapesten is megszokott vonaljegyezéstől, azonban szinte korlátlanul továbbfejleszthető: különböző időalapú konstrukciókat (pl. 1 óra korlátlan átszállással) vagy napi felső limitet lehet bevezetni viszonylag egyszerűen. A tervek szerint a napijegy lesz a következő állomás, amelyet a hétvégi jegy követ majd.


Ilyen volt – ilyen lett

A chip-kártya léte már önmagában is előrelépés, hiszen a korábbi papírjegyekkel az volt az egyik legfőbb gond, hogy az időnkénti random áremeléseket követően elveszítették az érvényességüket. Egy viszonylag nagyobb összeggel tehát jó előre bebiztosíthatjuk magunkat, persze így meg a kártya esetleges elveszítésétől lehetnek álmatlan éjszakáink. Az automaták egyébként minden egyes érvényesítésnél kijelzik, hogy mennyi kreditünk van és az hány további utazásra elegendő az adott zónában. (Zónahatáron kívülre utazóknak az érintőkijelzőn ki kell választaniuk a megfelelő opciót, majd a gép ezután a drágább összeget vonja le. Nem tudom, hogy ez mennyi, nem járok arrafelé, de igazából agglomerációs falvakra kell gondolni, melyek valamiért közigazgatásilag Belgrádhoz tartoznak, tehát olyan, mintha távolsági busszal menne az ember.) Az éjszakai buszokra továbbra is külön jegyet kell venni a kalauztól, de ezeket a járatokat amúgy sem a városi közlekedési társaság működteti, hanem jellemzően magáncégek.


Szimpatikus klasszika-filológusok megjavítanak egy működésképtelen chip-olvasót

A második ilyen fejlesztés jelenleg még kísérleti stádiumban van: az ígéretek szerint 2012 végéig megvalósul a GPS-es nyomkövetés és előrejelzés teljes kiépítése. A fejlesztési koncepció alapján egyelőre biztosnak látszik, hogy a megállókban elhelyezett elektronikus táblákon figyelemmel kísérhetjük, hogy az egyes járművek milyen távolságra vannak tőlünk és hány perc múlva fognak megérkezni. (A közlekedési dugók nagyon gyakoriak, ezért a menetrendre sokszor szinte értelmetlen hagyatkozni.) Ezekhez az adatokhoz az interneten is hozzáférhetünk majd, tehát már a megállóba való kiérkezésünk előtt megtudhatjuk, hogy egyáltalán érdemes-e elindulnunk, és ha igen, akkor mikor. Nem utolsó sorban a pillanatnyi dugóhelyzetről is tájékozódhatunk. Ha nincs mobilnetünk, de van térerőnk, akkor pedig információs SMS-t kaphatunk a kívánt járatszámhoz tartozó kód elküldésével. (Szerbiában egyébként nagy divat SMS-ben fizetni parkolásért, mozijegyért stb.)

Nem tartozik szorosan a bejegyzés tárgyához, de márciusban megkezdék a szerb főváros vadiúj, kóborkutya-, guberáló- és elméletileg szagbiztos, földbe süllyesztett szeméttároló konténereinek széleskörű kiépítését. Ugyan néhány helyen eddig is voltak ilyenek, de most pl. Vračar kerületben minden utcasarkon lesznek. Csak erre a fejlesztése 2020-ig (akkor lesznek Európa kulturális fővárosa, ha minden összejön) mintegy 228 millió eurót szánnak.


A képen látható fémedény csak a kuka bemeneti "zsilipje", a
tulajdonképpeni hulladéktároló pedig az utca szintje alatt található.

13 komment

Címkék: közlekedés szerbia villamos belgrád varostervezes

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr474327386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.03.20. 09:13:43

asszem pár bkv-s/bkk-s arcot el kéne küldeni belgrádba, mert nálunk csak tíz éve beszélnek ilyen fejlesztésekről. gondolom belgrád azért tudta mindezt megoldani, mert 1962 óta tervezik.
a szemetes meg brutál. ha kicsit normálisabbak lennének az ott élők, rengeteg pénzt lehetne megspórolni.

Styxx 2012.03.20. 10:07:08

@milliliteratura:
A szemetes nagyon ott van.
"mivel Szerbiában köztudottan három dolgot lehet minden bokornál: brunyálni, kártyával fizetni és telefont tölteni...)" LoL!
Klassz poszt, a gyík, vandál kiscsákókat meg remélem előkerítik és megtanulják, hogy a szöszinél nem így kell bevágódni.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.03.20. 12:35:16

@Styxx: nem szöszi, hanem sötét (mármint -hajú, természetesen :), tetovált szemöldökű és ajkú, vastagon alapozott, még vastagabban sminkelt -ica. (esetleg pica.)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.03.20. 19:50:24

@Styxx: megtisztelő. az iszlámról birtokolt tudásom 10-15 mondatban kimerül, bár ez valóban széles körűnek minősíthető az átlag nyugatihoz képest, aki csak két félmondatot tud az iszlámról, és mindkettő ordas baromság :)
petőfi örvendetes módon keveset élt, és e kevés idő alatt is írt az olvasás helyett, tehát sanszos, hogy annyit tudott az iszlámról meg a nagyvilágról, mint george w bush, leszámítva, hogy petőfinek nem álltak rendelkezésre bush kifestő-könyvei sem.

(amúgy mea culpa, de a túl bulváros cikkeiteket nem olvasom, nem érdekel, ki szabadult éppen, vagy melyik földműves kit (nem) ölt/dugott meg...)

Styxx 2012.03.20. 19:55:16

@milliliteratura:
"Petőfi örvendetes módon keveset élt" Ezt a gondolatodat Szendrey Júlia nem biztos, hogy lájkolná.
Huha, pedig az a poszt (mint láttad) szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy több, mint bulvár. Ki kell találnunk valamiféle kettős címadást. Egy bulváros a mennyiségi-, és egy quality-st a minőségi olvasóknak:-)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.03.20. 19:58:30

@Styxx: júliával nem beszéltem most, de sándor (a magyar iskolákban oktatott) költészetét inkább a mennyiség uralja, semmint a minőség.

igen, a kettős címadás jó ötlet :)
(én azon is gondolkozom néha, hogy két valóság kéne :)

partizánok 2012.03.20. 22:41:53

Londonban is hasonló rendszer van használatban és jól is működik.

"A fejlesztési koncepció alapján egyelőre biztosnak látszik, hogy a megállókban elhelyezett elektronikus táblákon figyelemmel kísérhetjük,"
Kíváncsi vagyok milyen hosszú életet fognak ezek a kijelzők is megérni.

Egyébként a buszokon és a megállóban csak kockabetűkkel való kiírás, az bizonyítja, hogy balkáni nemzetállam?
Mire egy európai kisilabizálja a krix-kraxokat, elmegy a busz.

Az írás viszont kitűnő.
Köszönet érte.

wootsch · http://wootschp.blog.hu 2012.03.24. 01:36:37

A "rendszer fokozatosan épül ki". Március 15-től a következő fokozat: minden megálló számot kapott és a *011*# (megálló száma) hívás után sms-ben megkapom azt, hogy a mikor érkezik a következő jármű a megállóhoz. A rendszer fél évig ingyenes, előttem egyelőre rejtély, hogy fél után ki, mikor és mennyit fog azért fizetni, hogy használja. Kipróbáltam a Slavijánál egyébként. Működik. Mókás.

Styxx 2012.03.24. 07:41:24

@wootsch:
Ha ésszerű díja lesz a szolgáltatásnak, akkor olykor azért bárkivel előfordulhat, hogy szán rá valamennyi pénzt, ha időre megy valahová, és ha túl sokat kellene várni, akkor inkább taxi, autós családtag hívása mellett dönt.

Vaandor 2012.04.14. 10:51:53

Hű, azokat a sárga lyukasztókat még tőlünk importálták? Nem kicsit ismerősek... :-)

Nerazzurro 2012.05.19. 22:45:15

Mielőtt hasraesnénk: választási időszak van (holnap estig). Utána lehet francia metróról,kínai hídról,török autópályáról (, magyar szavazatokról?) lamentálni...

Ezt most nem kontrázásból írom. A blog fantasztikus, rengeteg érdekeset és újat olvasok, maximális tisztelet érte.

Nerazzurro 2012.05.19. 22:47:55

kíváncsi vagyok, mikor fogják a guberálók elbarikádozni az "eurokomform" szemetesek bejáratát. aztán teheti a jónép a szemetét mellé, azért mert megbünteti a kommunális rendőrség.

szép dolgok ezek, tényleg. de nem minden fekete és fehér. (szerencsére vannak zvezdások is, sőt, zemunosok :)