Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (49) horvátország (213) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (16) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

13 év börtön adócsalásért és kormánykritikáért

2012.03.28. 07:00 bikmakk

Macedónia

Velija Ramkovszki (65), az 1993-ban alapított, majd 2011-ben felszámolt A1 (hosszú ideig a legnézettebb makedón* magántelevízió) tulajdonosa, továbbá négy különböző napilap irányítója, így a balkáni ország befolyásos véleményformálója volt. Legalábbis amíg el nem ítélték. Vagyonos médiacézár létére – vagy talán éppen ezért – szembehelyezkedett a 2006 óta regnáló jobbközép, nemzeti konzervatív kormánnyal, és a hatalmon lévő koalíció kritikusaként nyilvánult meg. 2010 decemberében kezdődött büntetőügye nagy mértékben hozzájárult a tavalyi politikai válsághoz, melynek során az ellenzék a sajtószabadság sárba tiprásával és cenzúra alkalmazásával vádolta meg a kormányt, ráadásul bojkottálták a parlament munkáját. Az elmérgesedett helyzet végére az előrehozott választások kiírása tett pontot, mely egyébként zsinórban a második volt, hiszen már a 2006-ban megválasztott kabinet sem tudta kitölteni mandátumát. 2008 után tehát 2011-ben is idő előtti voksolásra került sor, de mindkét megmérettetés végén az addig kormányzó erők, vagyis Nikola Gruevszkiék örülhettek. Persze csak módjával, hiszen a sikeres kormányzás érdekében ismét koalícióra kellett lépniük a legnagyobb albán párttal.


A makedón törvényhozás székhelye, a parlament épülete (Szkopje)

A tisztánlátás érdekében röviden felvázoljuk a jelenlegi politikai palettát. Zárójelben az egyes pártokhoz tartozó parlamenti helyek száma szerepel. Az országgyűlés 123 főből áll.

  • Kormányzó erők: Belső Makedón Forradalmi Szervezet – Makedón Nemzeti Egység Demokratikus Pártja (56), jobbközép pártszövetség, mely közös listán indult számos törpepárttal, melyekből a Macedóniai Szocialista Párt (3) a legnagyobb. A nemzetiségi pártok közül a törökökkel (1), a szerbekkel (1), és a romákkal (1) működnek egy szövetségben. A kisebbik kormánypárt pedig nem más, mint a Demokratikus Unió az Integrációért (15) elenevezésű albán politikai alakulat, mely lényegében az egykori Nemzeti Felszabadítási Hadsereg (UÇK) utódpártja.
  • Ellenzék: Macedóniai Szociáldemokrata Unió (42), továbbá egy albán középpárt, és egy szintén albán kispárt, sorrendben: az Albánok Demokratikus Pártja (8) és a Nemzeti Demokratikus Megújulás Pártja (2).

Ramkovszkit és 19 társát (köztük lányát és testvérét is), akik lényegében mindnyájan a médiamogul alkalmazottai voltak, ötmillió eurós adócsalással vádolták meg. Köztük volt a televízió elnökasszonya, Aneta Kocsiski is. A kormányközeli sajtó képviselői egyenesen pénzmosásról, továbbá szervezett bűnözésről cikkeztek. Ekkor ragasztották a botrányra a "Pókháló"-ügy elnevezést (случај "Пајажина").


Az A1 tudósítása saját tévéelnökének letartóztatásáról (2010.12.24.)

A cég vagyonát 2011 tavaszán zárolták, ezt követően a médiabirodalom rövid idő alatt összeomlott: harmincmillió euró értékű ki nem fizetett tartozás miatt kénytelenek voltak lehúzni a rolót, ezzel az ország első kereskedelmi csatornája 18 év után megszűnt. A csőd három újságot is magával rántott, melyek szintén a vádlott érdekeltségébe tartoztak és – nem meglepő módon – kormánykritikus attidűdjükről voltak ismertek. Ramkovszki perében 2012. március 14-én született ítélet. A hasonló cselekményekért megszokott büntetésekhez képest keménynek mondható dontés született: a médiamogul 13 évre kénytelen börtönbe vonulni. Bűntársait jellemzően házi őrizetre ítélték.


(Demotivacija.mk)

Ellenzéki újságírók szerint az ítélet a kormányzó "diktatúra" üzenete a sajtónak, egyben bizonyos mértékű öncenzúra alkalmazására sarkallja a médiamunkásokat. Ezek a vádak egyébként már a tavalyi parlamenti botrány idején is elhangzottak. Branko Crvenkovszki egykori kormányfő, a legnagyobb ellenzéki párt (a Macedóniai Szociáldemokrata Unió) vezetője ekkor azt nyilatkozta, hogy az A1 elleni lejáratókampánnyal a kormány támadást intézett a média szabadsága ellen. Nikola Gruevszki miniszterelnök [az alkotmányban a premier kifejezés nem szerepel, a tisztség hivatalos neve: Makedónia Köztársaság Kormányának Elnöke. Néha zavart okoz, hogy az államfőre és a kormányfőre egyaránt lehetséges a pretszedatel szóval hivatkozni. Macedóniában egyébként a köztársasági elnök jogköre szimbolikus.] erre kijelentette, hogy a kabinetnek nincs – és nem is lehet – befolyása a független bíróság döntéshozatalára, de az A1 csatorna működését nincs szándékukban ellehetetleníteni, csupán a visszásságok felszámolása és az ezért törvényesen kiszabható retorzió alkalmazása a céljuk.


Az A1 Televízió 2009-2010-es szezonjának promóciós reklámszpotja

Az A1 honlapja jelenleg teljesen üres, az alábbi, pár soros közleményt kivéve:

Az A1 Televízió 2011.07.26-án becsődölt. Mint tudjuk, az A1 Televízió nincs többé. Ezért az oldalon nem jelenik meg új tartalom. Megköszönjük eddigi bizalmukat.

Ramkovszki megítélése egyébként eléggé ellentmondásos. Egyesek a sajtószabadság bajnokaként aposztrofálják, mások viszont a vadkapitalizmus vámszedőjét látják benne. Tény, hogy 1990-ben az akkori Jugoszláv SzSzK legnagyobb magánvállalatát gründolta. (Az UNIPROKOM cégről van szó.) 2006-ban úgy döntött, hogy belép az élelmiszeripari kiskereskedelmi láncok piacára: két évvel később a HEDIS üzletlánc már 30%-os piaci részesedést mondhatott magáénak. Üzleti sikereiből kétségkívül a makedón államkassza is részesedett. Ezen kívül a kultúra támogatójaként is jeleskedett, különféle művészetpártoló alapítványokat és díjakat hozott létre.

Egyszer megkérdezték tőle: elismeri-e azt, hogy a televízióját a szociáldemokrata kampány szolgálatába állította? Ramkovszki erre azt válaszolta, hogy hasonló spekulációk minden egyes voksolás előtt felmerülnek, de minderre csak azt tudja mondani, hogy az A1 még egy kormánynak sem volt a tagja, sem ő maga személyesen. (Míg mondjuk a második legnézetteb adó, vagyis az A1 elkaszálásával jelenleg piacvezető Sitel tulajdonosa ott ül a konzervatív kormányban.) A 2000-es évek elején egyébként az akkor kormányon lévő szociáldemokraták vádolták meg Ramkovszkit az ellenzék (tehát a nemzeti-konzervatívok) kiszolgálásával.

* A bejegyzésben természetesen mindenütt a magukat makedónoknak nevező délszláv népcsoportról van szó. Terminológiai kérdésekről ne nyissunk vitát, helyes szóhasználat ugyanis nem létezik, a macedón vs. makedón distinkció meg eléggé mesterkélt. Megoldás: mindenki mondja és írja úgy, ahogy jól esik neki. Mondjuk a FYROM rövidítést a görögökön kívül épeszű ember nem szívesen használja, ráadásul etnonymként felejtős, úgyhogy ettól az egytől illik tartózkodni. Megfelelő alternatívának tűnik még a Belső- avagy Vardar-Makedónia megfogalmazás is. Én magam az országnévben jobb híján elfogadhatónak tartom a Macedónia használatát az alkotmányos Makedónia Köztársaság helyett, de a nép megnevezésében szerintem furán hangzik a cüccögés. Egyébként nem gondolom, hogy Szkopje rá akarná tenni a kezét a Szaloniki-székhelyű északi görög tartományra (ahogy pl. Moldova sem formál jogot Románia azonos nevű tájegységére). A nemrég elhunyt Kiro Gligorov, a független Macedónia első, demokratikusan választott államfője 1992-ben a következő kijelentést tette egy tiranai látogatás alkalmával: "Szlávok vagyunk, a hatodik században érkeztünk ezekre a területekre. Semmi közünk Nagy Sándor civilizációjához." (Ние сме Словени, дојдени во шести век на овие простори. Немаме никаква врска со Александровата цивилизација.)

Szólj hozzá!

Címkék: média sajtó börtön választások parlament macedonia

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr574342657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.