Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Nem követelt alázatot, de maga volt az alázat

2012.04.13. 09:10 bikmakk

Pravoszláv Nagypéntek a vitovnicai Tadej atyával


Krisztus keresztrefeszítése – freskó a közép-szerbiai Studenica kolostorból (1208)

Ezt a bejegyzést kizárólag azoknak ajánlom, akiknek van affinitásuk az ortodox lelkiséghez. Vagy bármilyen lelkiséghez. (Legközelebb talán bosnyák dervisekről lesz szó, ki tudja.) A többiek meg nyugodtan átugorhatják, nem veszítenek vele túl sokat. A világért se akarnám, hogy unalmas péntek tizenharmadikájuk legyen.

Gondolom, nem árulok el újdonságot azzal, hogy az ónaptár szerint idén erre a hétvégére esik a húsvéti ünnepkör. Ma például még a mérsékeltebben vallásos szerbek is szigorú böjtöt tartanak: nemcsak húst, hanem semmiféle tejterméket nem vesznek magukhoz. Persze az igazán hardcore pravoszlávok hetekkel korábban elkezdték a böjtöt: amikor február végén Belgrádban jártam, az összes közértben már akkor kizárólag tejpor nélküli Plazma kekszet lehetett kapni, a dobozra annak rendje és módja szerint rá is volt írva, hogy posna, azaz "böjtös". Az íze egyébként ugyanolyan, mint az eredetié, szóval simán lehetne egész évben ilyen.

A mai péntek ezúttal nemcsak a híres názáreti faipari szakmunkás (mellékfoglalkozásban megváltó) halálának évfordulója, hanem egy kevésbé híres, Magyarországon mondhatni ismeretlen szerb ortodox egyházfié, bizonyos Tadej (Tádé) atyáé is. Tadej atya sztarec, azaz szentéletű, karizmatikus idős szerzetes volt, akihez messzi földről eljártak az emberek útmutatást kérni. Aki olvasta A Karamazov testvéreket, az Zoszima alakjában találkozhatott már egy hasonló figurával.

Tadej sztarec (sz.: Tomislav Štrbulović) földmunkás szülők gyermekeként látta meg a napvilágot Vitovnicán, egy Pozsareváctól mintegy harminc kilométerre délkeletre található, jelenleg kb. 150 lakosú, vlach többségű kis faluban. 1914. október 19-ét (a Szerbiában használatos ónaptár szerint 6-át) írtak ekkor: a belgrádi kormány egy nappal azelőtt költözött Szkopje városába, ugyanis az ország északi területei már a benyomuló osztrák-magyar seregek fennhatósága alá estek. A kis Toma héthónapos koraszülöttként eséllyel pályázott az aprószentek népes közösségébe, de a sors úgy akarta, hogy a vézna és sápadt csecsemő életben maradjon, és vénszent legyen. Gyermekkorára azonban erőteljesen rányomta bélyegét a kórság: szülei évekig attól rettegtek, hogy bármelyik pillanatban meghalhat. A családi legendáriumban fennmaradt, hogy jóformán semmit nem tudott megenni: a tej, a tojás, a zsír és az olaj folyton kijött belőle. (De legalább állandóan böjtölt.) Tizenötéves korában tüdőbajt kapott, ekkor az orvosok szinte lemondtak róla: mindössze három évet jósoltak neki. Az addig is igen szerény és istenfélő életet élő ifjú ezért úgy döntött, hogy hátralévő rövid földi idejét elmélkedéssel és imádkozással tölti el.

A Nagy-Morava jobb partján, Lapovo városával szemben található Miljkovo kolostorba ment, ahol ekkoriban a Szovjetunióból elűzött szerzetesek éltek. Az egyik legfontosabb oroszországi ortodox kolostorból, az 1923-ban erőszakkal bezárt Optyinai Remeteségből érkeztek, és a királyi Jugoszláviában telepedtek le, Amvroszij archimandrita (zárdafőnök, kb: "főapát") irányításával. Utóbbi nem azonos Optyinai Szent Amvroszijjal (1874-1891), a a nagyhatású sztareccel, akihez Tolsztoj és Dosztojevszkij is ellátogatott. De a fiatalabb Amvroszij mindenesetre az idősebb tanítványa volt. A Miljkovo kolostor vezetője egyébként szintén hatalmas spirituális erőteret mozgatott meg: Tadej atyán kívül többek között az ő keze alól került ki (22 évi szerbiai szerzeteslét után) a San Francisco-i székhelyű Nyugat-Amerikai Ortodox Egyházmegye érseke, a tiszteletreméltó Antonij Medvegyev (1908-2000) is. Ez volt az a szellemi közeg, amely Tadej atyát elindította hosszú útján. A zárdafőnök halálával azonban úgy érezte, hogy tovább kell lépnie, ezért visszatért a szülőhelyéhez igen közel fekvő Gornjak kolostorba. Itt tette le a szerzetesi fogadalmat, és itt szentelték diakónussá 1935-ben. Huszonegy éves volt ekkor.


A Miljkovo kolostor templomkertje

Nem sokkal ezután a Belgrád melletti rakovicai kolostorba ment, ahol 1938-ban pappá szentelték. Időközben ikonfestő stúdiumokat is folytatott. Rövid koszovói (helyesebben metóhiai) kitérő után az 1941-es német bombázás már ismét a fővárosban érte. El akart szökni Belgrádból, azonban a Gestapo a pályaudvaron letartóztatta. Ekkor még sikerült kiszabadulnia, ám később ismét elfogták, és 1943-ban "kommunista szervezkedés" vádjával halálra ítélték. Gavrilo pátriárka és a későbbi Szent Nikolaj (Velimirović) püspök addigra már a megszállók börtönében raboskodott. Kettőjüket végül a dachaui koncentrációs táborba szállították, viszont Tadej atya megúszta az internálást, és Szerbiában maradhatott. Állítása szerint a börtönben egy fénylő díszekkel övezett mennyei harcos képében megjelent neki egy angyal, aki biztosította őt arról, hogy megmenekül, mert még sok ezer szerb ortodox hívőt kell megvigasztalnia hosszú élete legvégső napjáig.

A Balkán-háborúig (1912-13) a szerbek még kezükben tartották a pravoszláv imafüzéreket és Istenhez könyörögtek. A két világháború között fokozatosan egyre kevesebbszer vették kézbe ezeket a füzéreket, és egyre kevésbé tudták őket használni. Ma pedig a szerb ortodox népre többé nem lehet ráismerni, néhányan közülünk mintha egyenesen a pokolból jöttek volna. (Tadej atya mondta 1994-ben)

Még ugyanabban az évben kiengedték a zárkából, és lakhelyelhagyási tilalommal ugyan, de legalább az életét meghagyva a Pancsova melletti Vojlovica (Hertelendyfalva) 15. századi alapítású kolostorába száműzték. Itt várta be a háború végét. 1949-ben a náci táborokat megjárt, de életben maradt Gavrilo pátriárka a peći (Koszovó) székesegyház melleti kolostor igumenjévé nevezte ki Tadej atyát. Eztuán hosszabb-rövidebb ideig több különböző állomáshelyen szolgált. 1957-ben azonban visszatért a kezdetekhez: Gornjak kolostorának vezetője lett. Két év elteltével a görögországi Áthosz-hegyen található, szerb fennhatóságú Hilandarba, Szent Száva 12. századi kolostorába küldték. Visszatérése után, 1962 és 1972 között tíz évig szülőfaluja, Vitovnica szerzeteseinek zárdafőnöke volt. Három éven keresztül ismét különféle helyekre vezényelték, míg végül 1975-ben végleg visszatért Vitovnicára. Innen ment nyugdíjba a kilencvenes évek végén.


Vitovnica – Ahol Tadej atya született, ahol tömegeket tanított, és ahol ma nyugszik 

Vitovnica nem nagy, talán a legkisebb rendház egész Szerbiában. Volt idő, amikor a szerzetesek közössége mindössze néhány főből állt. Azonban a hetvenes évek közepétől kezdve Jugoszlávia-szerte híres volt arról, hogy kapui bárki előtt nyitva állnak. Tadej atya személyesen fogadott mindenkit, aki néhány száz méteres kaptató után gyalogszerrel felkereste a festői környezetű szerzetesi otthont. Minden betérőhöz volt néhány kedves szava; korra, nemre és társadalmi osztályra való tekintet nélkül. De ami a legkülönösebb az egészben: a néhány év elteltével visszatérő zarándokokat gyakran a nevükön szólította, megkérdezte, hogy vannak és sikerült-e már megoldaniuk azt a problémát, amiről annak idején beszéltek. Az áldásokat szívből osztó, egyszerű szavakkal és bárki számára érthetően beszélő csodapópának hamar híre ment az országban. Innentől kezdve szinte egymásnak adták a kulcsot a zarándokok, és Tadej atya nem fáradt bele abba, hogy mindegyiküket személyesen üdvözölje a kapuban. Még akkor is, ha éppen a kommunista titkosszolgálattól jöttek. A látogatókat ritkán engedte el szerény, ám tápláló vacsora nélkül, miközben ő maga alig vett ételt magához, délután három után pedig soha nem étkezett.

  • Jobb énekelni, mint beszélni. Énekeljetek! Aki énekel, az nem gondolhat rosszra. A madarak hajnali háromtól este kilencig szüntelenül énekelnek. Senki sem kényszeríti őket, ők mégis énekelnek. Akkor is, ha senki nem figyel rájuk. És mi? Magasan hordjuk az orrunkat, nincs kedvünk énekelni, nincs kedvünk semmihez. Meg kéne próbálnunk a madarakhoz hasonlónak lenni. Ők mindig olyan vidámak. Minket folyton bánt valami. De mi az? Semmi. Önmagunkat bosszantjuk.
  • Mindenkihez ugyanúgy kell viszonyulnunk. Nem szabad az embereket két csoportra osztani aszerint hogy kedveljük-e őket avagy sem. Aki segítséget kér tőlünk, az mind a barátunk. Amilyen viszonyt a barátainkkal ápolunk, olyan a viszonyunk Istennel.
  • A kiindulópontunk folyton hibás. Ahelyett, hogy saját magunkon kezdenénk, mindig előbb másokat akarunk megváltoztatni, és önmagunkat hagyjuk legutoljára. Ha mindenki előbb önmagán kezdené, mindenütt békesség lenne.
  • Másokkal szigorúnak lenni – nagyon veszélyes dolog!
  • Az istenfélelem nem hasonlít a világtól való ösztönös, állati félelemhez. Ez utóbbi inkább a pokoltól való iszony sajátossága. Állandó félelemben élünk: Mi fog történni holnap? És azután? Isten félelme azonban inkább ahhoz hasonlítható, mint amikor szeretünk valakit teljes szívünkből és vigyázunk arra, nehogy véletlenül megbántsuk őt. Nem csupán szavainkkal vagy tetteinkkel, hanem még a gondolatainkkal sem.
  • Ötven év kommunizmus több rosszat tett velünk, mint ötszáz év az Oszmán Birodalomban. A kommunizmus ugyanis eltávolította az embereket Istentől.
  • Nincs olyan bűntett, melyet ne lehetne megbocsájtani. Kivéve azt, amit nem bántak meg.

(Tadej atya bölcsességei)

Kispapok, szerzetesek, kolostorfőnökök, püspökök és érsekek jártak hozzá gyónni Szerbia és Montenegró minden szegletéből, és hamarosan a környező országokból is. Rajtuk kívül egyetemi professzorok, tudósok, és művészek látogatták, ám a zarándokok között mindig voltak kétkezi munkások, háziasszonyok és egyszerű parasztok is. Ő pedig nem tett különbséget közöttük; senkivel sem kivételezett, és mindenkivel annyit és arról beszélt, amennyit és amire szükségük volt.

Még a legszutykosabb hajléktalant is királyként fogadta, és nyilt szívvel hallgatta a hozzá forduló szerencsétlen gondját-baját. Soha nem szűnt meg Isten egyszerű, szerény szolgálója maradni. Az ateistákkal sem beszélt gőgösen, kioktatóan vagy foghegyről, persze ettől még elutasította a materializmust, de nem jól irányzott ideológiai ellentámadásokkal, hanem inkább saját példamutatása által. A rendszert magát ritkán szidta, hiszen alig vett róla tudomást. A lényeg az volt, hogy a hozzá fordulón segíteni tudjon, akkor is ha éppen horvát vagy bosnyák az illető. Közben néha az is előfordult, hogy hithű muzulmánokat szinte észrevétlenül keresztény hitre térített. Amikor azután a kilencvenes években megérkezett a média és szenzációhajhász firkászok lepték el a kolostort, azt is a lehető legnagyobb türelemmel viselte, sosem zavart el senkit és minden kérdésre úgy válaszolt, mintha egy ártatlan gyermek tette volna fel azokat. 

Utolsó éveit Palánkán (Bačka Palanka) töltötte. Nyolcvankilenc éves korában halt meg, 2003. április 13-án, az ónaptár szerinti Nagyszombaton, vagyis az ortodox Húsvét vigíliáján. A szentek emléknapja hagyományosan nem a születésnapjuk, hanem haláluk dátuma, hiszen ez egyben mennyei születésük időpontja is. Tadej atya mennyei születése Krisztus feltámadásának ünnepére esett. Húsvét hétfőn helyezték örök nyugalomra Vitovnicán, ahol született, és ahol népét tanította. Temetésén nagy tömeg gyűlt össze a volt Jugoszlávia minden részéből, a hívek alig fértek el a kolostor kicsiny kertjében. Az angyal jóslata beteljesedett.

***

A vitovnicai Tadej atya tanításai Koviljban (angol felirattal, hat részben):

komment

Címkék: videó egyház szerbia oroszok szerbek pravoszláv

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr494404280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Styxx 2012.04.13. 11:00:32

Jó arc volt az öreg.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.04.13. 17:10:15

A tapló és ünnepi alkalmakkor pláne sértő bevezetőtől eltekintve jó a cikk.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.13. 18:18:47

@Deak Tamas: tapló az ángyod térgye (már bocsáss meg, egyúttal szmájli), el nem tudod képzelni, hogy mennyit agyaltam azon, hogyan kerüljem el azt, hogy komplett hülyének nézzenek. Ugyanis egy ilyen írásban nem lehet minden egyes mondat után akkurátusan odaírni, hogy "gondolja ő" meg "állítják róla" meg "a pravoszláv hitelvek szerint". Félreértés ne essék: ateista sem vagyok, és nagyon is közel áll hozzám a Tadej-féle szellemiség, de jobb már az elején tisztázni, hogy nem vagyok született bennfentes, mert még valaki azt hiszi, hogy igen.

"Gondoljuk meg, hogy a középkorban, az igazi hit korában a templomokban bohózatokat mutattak be; a pápáknak nagy körmenetek alkalmával csúfneveiket vágták szemük közé és az utcán kigúnyolták őket. Szabad volt. Miért? Mert ez a pietás egyik legmagasabb foka. Ami az ember szívéhez nőtt, azt dédelgeti, azzal gyengédségből goromba, mint a férfi kedvesével, mint az apa kisgyermekével." írja valahol Hamvas Béla. Jómagam a gúnyolódásig szándékosan nem is merészkedtem; óvatosan és előrelátóan egy "faipari szakmunkást" reszkíroztam meg, ami kevésbé nyakatekerten fogalmazva nem más, mint: ács. Jézus ugyanis eredeti szakmája szerint az volt, ha tetszik, ha nem. Szerintem ebben semmi rossz nincsen. Mohamed boltvezető volt, Máté apostol pedig vám- és pénzügyőr.

Styxx 2012.04.13. 18:43:45

@bikmakk:
azért Jézus olyan nagyon nem tolta az ács melót, mint ahogy a nevelő apja, József szerette volna, hogy továbbvigye a családi bizniszt. Ő inkább elmélkedett, híveket gyűjtött, amennyire tudom, de majd Zum Truc kijavít:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.13. 20:41:02

OFF: @Styxx: Erről jut eszembe, van egy borostás vicc, még valami fórumon olvastam a 2000-es évek elején (most úgy kellett kikuglizni), de nagyon jó duma:

Fiatalok beszélgetnek a diszkóban.
Fiú: Mi a foglalkozásod?
Lány: Az EDS Hungary EMEA North-Central HUB Központjában az ABN AMRO Team-hez tartozó Workplace Service Helpdeskjén vagyok Chat Support Agent. És neked?
Fiú: Ács.

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.13. 21:06:38

@bikmakk: Mennyire tekinthető vallásosnak a szerb társadalom (nem hívőnek, mert azt nem lehet tudni, hanem vallásosnak, azaz vallását gyakorlónak?
Mondjuk Mo-hoz mérten?

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.13. 21:31:54

@Donna-CatOnAHotTinRoof:
A hivatalos statisztikai adatok szerint Románia az egyik legvallásosabb európai állam, szorosan mögötte Macedónia és Lengyelország foglal helyet. Szerbia (és Montenegró is) valahol a középmezőnyben vannak, de annak is a felső harmadában. Míg Magyarország a középmezőny alsó harmadában helyezkedik el. A bolgárok és a csehek mögöttünk vannak, a sort pedig az észtek zárják, vagyis náluk van a legtöbb ateista. Számokat direkt nem írtam, mert ahány felmérés született, annyiféle eredmény lett a vége, ráadásul különböző módszerekkel dolgoztak. Szubjektív véleményem alapján azonban azt mondhatom, hogy a szerbek (és itt most a kisebbségeket vegyük ki a körből) tényleg jóval gyakrabban mennek temlomba vagy hívnak papot, és az egész valahogy nem "ciki" náluk. Szerintem Magyarországon kissé ciki egy ismeretlen társaságban keresztet vetni, ha elhaladunk egy templom mellett vagy imádkozni vacsi előtt. A szerbeknél ez nem ciki, max egyesek csinálják, mások meg nem. Az érem másik oldala: szerintem harcos, meggyőződéses komcsi rendszerben szocializálódott vérbeli materialistából Belgrádban mintha picit több lenne, mint Budapesten, de ez csak egy megérzés. Ráadásul az "igazi Szerbia" tudvalevően a vidéki, kisvárosi Szerbia. (Az úgynevezett Palánkákról, az az se nem falu, se nem város formájú településekről van szó.) Ott bizonyos szempontból így élnek az emberek, és ez egyeseknek jó: graphics8.nytimes.com/images/2011/12/09/blogs/20111209-lens-maggietaylo-slide-I4N0/20111209-lens-maggietaylo-slide-I4N0-custom1.jpg

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.13. 22:09:12

@bikmakk: Jó a kép:-)

Amúgy: áhá.
Valami ilyesmire számítottam.

Nálunk, Erdélyben, illetve Románia egész területén, vallásosak valóban az emberek.

Ott sem ciki mindaz, amiről írtál.

Ami nekem tetszik: bármennyire sem mondható kifejezetten kebelbarátinak az ortodox egyház, mint a többségi egyház viszonya a többi felekezettel szemben, azért becsületükre legyen mondva: nem sértegetik a más hitbélieket, ha azok gyakorolják hitüket.

A magyar húsvét és a román húsvét ott is eltérő dátumra esik, de tiszteli mindkét fél a másik ünnepét.
Legalább ennyi...nem sok, de valami...

MTi 2012.04.13. 23:02:35

@bikmakk: igen, ez így van ahogy írod. De nem kell elfelejteni, hogy ez a pillanatnyi kép: a 90-es években - a háborúk és a nincstelenség következtében, meg persze hogy lehetségessé vált a nyilvános vallásgyakorlás - ez sokkal nagyobb arányú volt.
@Donna-CatOnAHotTinRoof: ez a jelenség a Vajdaságra is jellemző volt, és talán ma is az: itt már sok a keveredés a nemzetek között. A vegyes házasságokban - és itt nem a klasszikus férfi-nő kapcsolatra gondolok :-D, hanem nemzetiségi értelemben - általában minden ünnepet kétszer ünnepelnek, ha külön esik.
Szarajevóban pedig a három domináns etnikum vallási ünnepeit EGYÜTT ünnepeltük anno... a háború előtt. Nekem először meglepő volt a 80-as évek közepén, amikor muzulmán-bosnyák évfolyamtársaim ajálkoztak, hogy jönnének velem/velünk katolikusokkal Karácsonykor az éjféli misére... aztán gyorsan rájöttem, hogy az ott akkor teljesen NORMÁLIS volt, és őszintén nem pedig poénkodásból tették!

partizánok 2012.04.16. 19:57:24

Donna-CatOnAHotTinRoof
"Ami nekem tetszik: bármennyire sem mondható kifejezetten kebelbarátinak az ortodox egyház, mint a többségi egyház viszonya a többi felekezettel szemben, azért becsületükre legyen mondva: nem sértegetik a más hitbélieket, ha azok gyakorolják hitüket."

Ez igaz. Nem ritkák az ökumenikus misék.
De azt is tudni kell, hogy ez az egyház nyíltan támogatta a Szerb Tudományos Akadémia memorandumát, ami tulajdonképpen a szerb nacionalista-soviniszta ámokfutás és hisztéria imakönyve volt.
Ma sincs ez másképp, csak nem vállalják nyíltan.
Vuk dlaku menja, cud nikad!-(szerb közmondás)
:-)

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.16. 20:39:11

@partizánok: Sajnos nem vagyok vajmagyar, úgyhogy nem értek szerbűl, csak érdekel, mi történik a vajdasági magyarokkal, no meg az utódállamokkal.

Ez a szerb közmondásodra adott magyarázat, hogy miért nem értem.

A keleti keresztény (bizánci) ortodox egyházakra tudtommal minden egyes országban, ahol ez a vallás a domináns, jellemző az utlranacionalista hozzáállás.
Romániában egyárteménűen így van, sztem a görögöknél, de talán az oroszoknál sincs ez másképp.

Nekünk, magyaroknak bizony kétélű dolog ez a szomszédos ortodox többség-hitű államokban, ahol tömbmagyarság él: egyfelől az állam nem nyomja el látványosan (ahogyan azt Mo-on teszik) az úgymond történelmi egyházakat, másfelől az ortodox pravoszláv, mint kvázi állami hivatalos vallás, bizony a nacionalizmus melegágya.

Most jön majd a feketeleves számomra azért, amit leírok, mégis kijelentem: a magam részéről nagyon-nagyon sajnálom, hogy Mo-n ennyire történelmi egyházellenes a hangulat.
A vallás több, mint egyszerű hitvallás: identitásformáló, egybetartó erő, tudják ezt sok helyütt a világban: ez tartotta meg Izrael népét, és az orotox egyházak is tudván-tudják, ez ébren tart vagy simán csak megtámogat egy szerb, görög, stb. identitást, közösséget.

A magyarországi vallásellenességben én főként ennek a kohéziós, összetartó erőnek a szétcincálásának jól kitervelt szándékát látom, sejtem.

Tudom, rengeteg lehurrogásra számíthatok e téren, mégis felvállalom eme nézetem, meggyőződésem.
A vallás identitás- ás közösségformáló erő.

Még ma, a 21-ik században is.

Sztem nem baj, ha élünk ezzel a lehetőséggel - mármint azok, akiknek ez nem túl idegen.

Én sem vagyok már olyan mint nagyanyám, de tiszteletből megtartom egyházam minden ünnepét, a fiamat úgy neveltem, hogy módja legyen dönteni majd, mit választ.

Nemrég jártam Krakkóban: templom-templom hátán, és FIATALOKKAL telis-tele.
Ott ez abszolut normál jelensége, velejárója az életüknek.
Az volt a kommunizmus alatt is.
Krakkó tele van fiatalokkal, egyetemistákkal és mellesleg nagyvilági, elbűvölő város.

Összefoglalva: meggyőződésem, hogy a magyarországi vallás- ás egyház ellenesség bennünket gyengít.

A nemzetet és annak ellenálló képességét.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.16. 20:46:49

@Donna-CatOnAHotTinRoof: Azért az "ultranacionalista" kitétel kicsit erős. A pravoszláv papok között elég sok nacionalista van, ez tény (ahogy nálunk a katolikus papok között is), a huszadik század véres történelme során pedig számtalanszor előfordult, hogy egy-két ortodox pópa a hatáskörét jócskán túllépve szította a gyűlöletet, uszított, vagy még annál is nagyobb disznóságot csinált. (Megjegyzendő - nem kisebbítve ezzel senki felelősségét, csak tény -, hogy a második világháború alatt a horvát katolikus papok egy része, tisztelet a kivételnek, igencsak kivette a részét a szerbellenes tűz felszításából.) Viszont ahogy mindenütt, a papok között is vannak normális emberek (jé, meglepő, mi?). Személyesen ismerek olyan magyar katolikus plébánost, aki már-már gyanúsan normális. :) Ugyanígy a cikkben szereplő tadej atya sem az a véres szájú nagyszerb volt. Ha megnézed az alábbi írásaimat (most ezeket találtam példaként), akkor láthatdo, hogy a túlkapásokat sem hallgattam el sose:
srbija.blog.hu/2011/09/12/gyuloletbeszeddel_vadoljak_a_montenegroi_metropolitat
srbija.blog.hu/2011/10/20/a_szerb_pravoszlav_egyhaz_fokozodo_radikalizmusa

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.16. 21:35:39

@bikmakk: Elnézést kérek, tényleg nem jól fogalmaztam: nacionalista, nem pedig ultranacionalista.

Igen, én is ismerek nagyon jó papokat. Sztem ők vannak abszolut többségben.

A gyengék mellé állnak, bíztatják az arra szorulókat, segítenek, ahol tudnak.
Saját tapasztalatból mondom.
Erdélyben a magyar történelmi egyházaknak ma is óriási szerepük van a magyarság nyelvének, identitásának megőrzésében.
Valódi szolgálatot teljesítenek.

Az egyház, ahova tartozok, működteti az egyik leghatékonyabb drogelvonót az országban. Kórházai sem hasonlíthatók az állami egészségügyhöz - sok ok miatt, erre most nem térek ki, mivel már nagyon eltérnék a témától.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.17. 08:57:29

@Donna-CatOnAHotTinRoof: Romániára visszatérve: nem tudok arról, hogy pl. Szerbiában nagy számban lennének pravoszláv erdei remeték (nem kolostorlakók, hanem barlanglakók). A Keleti-Kárpátokban viszont vannak, és állítólag nem is kevesen. Ezzel kapcsolatban épp most találtam egy fura videót: www.youtube.com/watch?v=Ap7kreDRzgQ

Mondjuk a kolostorok is sokkal hagyományosabbnak, néznek ki Romániában. A szerbek annak idején sok díszítőművészeti elemet átvettek a nyugat-európai irányzatokból, a 18. században emelt toronysisakokat pl. elég nehéz megkülönböztetni egy magyarországi falusi barokk templométól. A Fruška Gora (Tarcal, Újvidék mellett, hívják a szerb Áthosz-hegynek is) kolostorai szépek, de annyira nem különlegesek. Az igazán különleges szerb ortodox kolostorokért Dél-Szerbiába meg Koszovóra kell menni. Illetve Macedóniába vagy Montenegróba, ameddig az ottani pravoszlávok nem szakadnak el végleg a szerbektől. A Voroneţ, Moldoviţa, Probota, Suceviţa stb. kolostorok páratlan festett külső falairól gondolom, nem kell mesélnem. Ezt a képet meg személyesen lőttem Bukarest közepén: m.blog.hu/bi/bikmakk/image/cioran/bukarest1-nagy.jpg

Valahol (már nem keresem elő, hogy hol és milyen kontextusban), Tadej atya azt írta, hogy a szerbek példát vehetnének a román testvéregyház híveiről, hiszen a Ceau-rendszer sokkal keményebb volt, mint a titói Jugoszlávia, ennek ellenére a nép nagy 90%-a mindig is megmaradt templomba járó kereszténynek.

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.17. 09:30:56

@bikmakk: Igen, jól látod: a román ortodoxok "nagyon ortodoxok":-)

A kép, amit "lőttél", nagyon szép.

A Kárpátokon túli egyházi építészet nagyon bizáncias jellegű.
A régi épületek szépek, a külső freskók illeszkednek az egész stílushoz.

Sajnos a rengeteg újonnan épült ortodox templomokról ez már nem mondható el. Elterjedtek a hagymakupolás létesítmények, holott Erdélyben is régen nagyon szép, nyugatiasabbak, tornyosak voltak a templomok. Legszebb példányai Máramarosban találhatók, többniyre fából, zsindelyes tetővel és szép, naív belső festéssel, pompás ikonosztázokkal.

Az ultranacionalista szó éppen a ma épült és egyre másra épülő - szinte kivétel nélkül ízléstelen - hagymakupolásokról jutott eszembe. Mivel elvetnek egy helybéli, eredeti erdélyi építészeti stílust, nem csempésznek be még apró motívumokat se, hogy látva látassék: ez nem moldovai, nem regáti, hanem erdélyi templom, kolostor.

Az ortodox templomok legfelső ablakából kivétel nélkül kötelező jelleggel kilóg egy piros-sárga-kék nemzeti zászló. Nem bent helyeznek el egy nemzeti zászlót, hanem kint lobog, hogy mindenki lássa: ez román templom.
Amúgy is mindenki tudja:-)

Íme egy klasszikus erdélyi román templom külső képe, Máramarosból:

hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:S%C3%A2rbi_Josani.jpg&filetimestamp=20070525113811

És egy másik, festményről:

hu.wikipedia.org/wiki/Desze

Állítólag a jódi a legszebb, íme 3 kép, kivülről, belülről:

www.erdelyiturizmus.hu/galeria.php?kepId=7627&idTipus=0&id=3699&fejId=0&galId=0&kepCsop=1

www.erdelyiturizmus.hu/galeria.php?kepId=7627&idTipus=0&id=3699&fejId=0&galId=0&kepCsop=1

www.erdelyiturizmus.hu/galeria.php?kepId=7627&idTipus=0&id=3699&fejId=0&galId=0&kepCsop=1

Én, személyesen, nagy kárnak tartom, hogy a mai építészet nem merít ebből a tradicionális, specifikusan transzilvániai román építészeti stílusból. Több túristát érdekli az ilyesmi, mint egy csicsás, aránytalan hagymakupolás.

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.17. 09:34:30

@Donna-CatOnAHotTinRoof:

Elnézést, 3 a magyar, de úgy látszik a román igazság is:-D

3x linkeltem be ugyanazt a képet.
De az oldalsávban megtekinthető a templom belseje is, ha rákattinttunk a kis képre.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.17. 09:58:59

@Donna-CatOnAHotTinRoof: Szépek a fatornyos templomok. Igen, a neobizánci betonhajók Szerbiában is átvették a főszerepet.
Ez lenne a hagyományos vajdasági szerb barokk (a Belgrádhoz tartozó Zimonyból, ami már nem is Vajdaság): media.lonelyplanet.com/lpi/23827/23827-37/681x454.jpg
Ehelyett manapság ilyeneket építenek északabbra is (ez itt újvidéki): orthodox-world.org/images/lighten/Miseluk_Orthodox_Church.JPG Csúnyának nem csúnya, de tájidegen. Macedóniában megállná a helyét, mert ott mindig is így néztek ki a templomok: tabisite.com/gallery_eu/macedonia/h960529ohrid_clement.jpg

De ez szerintem nem olyasmi, amin keseregni kéne, a zászló már annál inkább. Két dolog miatt:

1. Mi van, ha egy erdélyi magyar saját elhatározásából úgy dönt, hogy visszatér az ortodox egyház berkeibe? (Azért használom a "visszatér" szót, mert végtére is Róma szakadt el a keleti kereszténységtől.) Szóval vegyük ezt az erdélyi magyart (vagy szászt, mindegy), aki jobb meggyőződéséből paravoszláv szeretne lenni, ezért elkezdi látogatni a legközelebbi ortodox templomot. Jól tud románul, a nyelv pedig különben is csak egy eszköz, Jézus arámiul beszélt, szóval akkor se lennénk közelebb a tanításaihoz, ha most mindnyájan koiné-görögben társalognánk. Egy ilyen ortodox hívőt szerintem rosszul érinthet az, hogy ha a templom ablakából a román zászló lóg, mert ezzel mintegy "megkövetelik" tőle, hogy ő is román legyen, holott ő csak ortodox akart lenni, de egyébként elvan a magyarságával.

2. Megint másokat azért sérthet a zászló az ortodox templomon, mert szeretik Romániát és hazájuknak érzik, a román állam jelképeivel pedig teljesen azonosulnak... mégis valami miatt nem ortodoxok. Ugyanis a helyi protestáns, illetve újprotestáns-evangéliumi gyülekezetben is vannak szép számmal románok. De még csak románnak sem kell lenni ahhoz, hogy tiszteljük és szeressük a kék-sárga-piros trikolórt. (Nem ítélhetünk el senkit amiatt, hogy mit tart fontosnak.) Szóval az ablakból lógó zászló valahogy azt sugallja: "csak akkor teheted ki a román zászlót, ha ortodox vagy".

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.17. 11:03:08

@bikmakk: Az okfejtéseddel egyetértek.

A hagyományos szerb-barokk templom építészeti stílusa csodaszép!

Szerintem kár, hogy a szerbek is elhagyták ezt az építészeti stílus (nem vagyok túl jártas az építészetben, de érdekel és szeretem, ha megőrzünk olyan stílus-elemeket, amelyek klasszikusan szépek. Szeretem az újat is, de akkor az legyen tényleg új! Ezek a kupolások nem újak és Erdélvben kifejezetten tájidegenek!
Görögország: az más. Oda ez illik, olyan a táj: tenger, kopár, sziklás belső részek, sok-sok napfény és ezek a templomok ott fehérek többnyire, vagy kifúgázott téglaépületek: oda ez tökéletesen való és szemetgyönyörködtető! A hófehér kupolák szikráznak a napsütésben, valahol távolról mélyen kéklik a tenger, ciprusok övezik a templom belső kertjét: ez az építészet ott született, oda is való.)

Egy példa erre is:

sarti-info.hu/2011/01/12/hirarchivum/templomok-es-vallas-sartin.php

Valahogy így gondolom: minden a maga helyén, ott szép, ott nőtt egybe a tájjal,növénnyel, környezett, az emberekkel.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.17. 17:31:59

@Donna-CatOnAHotTinRoof: Igazából klasszicista, késő-barokk elemekkel (pl. toronysisak), csak én nem szeretem ezt a kifejezést, mert nekem a Deák téri evangélikus templom a klasszicista. :)
Mutatok kéttornyos változatot Karlócáról, ezen már azért jobban látszik a klasszicista hatás is: www.vojvodinaonline.com/slike/db_img/Saborna_crkva_Svetog_Nikole_Crkva1.jpg
Ez pedig az újvidéki Saborna crkva belülről, Paja Jovanović festményeivel: 1.bp.blogspot.com/-_gPEyrGLSW4/TocEsIXTVlI/AAAAAAAAAZ0/jdn4pOHZlrk/s1600/d.jpg
Kívülről (megint csak a sisak a különleges): farm3.static.flickr.com/2427/3898167974_13ec77f3f0.jpg
De az én személyes kedvencem a ráckevei szerb templom, ez olyan régi, hogy már gótikus. A tornya nem érdekes, ráadásul külön is áll, nem építették a templommal egybe. De a főhajó valami csoda, kívül-belül.
Kívül: static.panoramio.com/photos/original/55049015.jpg
Belül: pest.archivportal.hu/data/gallery/images/R%C3%A1ckeve%2009.jpg
Szintén: mek.niif.hu/01900/01918/html/cd4m/kepek/taj_es_nep/tf031kt154.jpg
Mennyezeti freskó: media.vendegvaro.hu/13/13397/43439.jpg

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.17. 18:53:51

@bikmakk: Köszi a képeket!!!:-)

A ráckevei templom valóban csodaszép!
Kívül-belül.

Ha már Közép- és Kelet, illetve Dél-kelet-Európáról beszélünk, azaz a templomokról, ajánlom figyelmedbe a festett kazettás mennyezetű református templomokat. Pompásak a székelyföldi erőd-templomok szintén (református és unitárius templomok).

UNESCO világvédettséget élvez a székelyderzsi unitárius vártemplom, amelynek az építészeti szépségén kívül még van egy sajátossága: a templomudvaron belül képezték ki a falu élelmiszer-tárolóját. Itt tartják a falu lakossága még ma is a lisztet, szalonnát, és egyéb alapvető élelmiszereket. Minden családnak van egy elrekesztett tárolója, de csak módjával vehet ki a saját tárolójából is, mivel a közösség élete valaha megkívánta, hogy ha ínség lép fel valamilyen oknál fogva (portyázó seregek, különösen rossz időjárás), a közösség minden tagjának legyen tartaléka a szűk esztendőkre.

szekelyderzs.com/templom.html

Az erődtemplomok jellegzetessége a lőrések jelenléte: a templom falának felső része bőven el van látva lőrésekkel. Valószínűleg némelyikét használták is.
A cinteremm is az erődön belül van.

Igen különlegesek a Szászfölde szász falvai és templomai. A 11-ik században betelepített szászság megélt velünk, magyarokkal 1000 évet, de Romániát már nem bírta túlélni a szászság. Kitelepült szinte az egész Szászország népe Németországba. Mutatóba ha maradt néhány idős szász.
Azért "hazajárnak", van ahol igyekeznek visszafoglalni a portákat a betolakodó idegen népektől, és most már figyelmet fordítanak arra, hogy megmaradjon ez a különleges tájegység páratlan építészetével együtt.

Szászfölde, ahogy a térképen is látni fogod - megérdemli a Szászország nevet, ahogy arrafele nevezzük azt a tájegységet - igen kiterjedt és nagyon komoly kiváltságokat élvezett a Magyar Királyság illetve az Erdélyi Fejedelemség kora alatt. Nyilván ezért is maradhattak meg kb. 1000 évig azon a tájon.

hu.wikipedia.org/wiki/Erd%C3%A9lyi_sz%C3%A1szok

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.17. 22:46:44

@Donna-CatOnAHotTinRoof: Amit leírsz, az megint egy másik világ. Tetszenek a linkelt templomok, rokonszenvezek az unitáriusokkal is, de a szívem mélyén azért tiltakozom mindenfajta protestantizmus ellen (ha úgy tetszik: protestálok ellenük), mégpedig az egyik legfőbb ok, amiért így teszek, az az, hogy a Bibliából sima történelemkönyvet csináltak, közben meg az évezredes hagyományok nagy részét kidobták az ablakon, nemcsak azt, ami tényleg gáz volt (pl. búcsúcédulák, bár ez inkább csak a dekadens középkori katolicizmus elhajlása). Szerintem én eredendően ortodox vagyok, bár sosem kereszteltek annak: de ha valamit csinálok, akkor azt szeretem a leghagyományosabban csinálni, ennek érdekében mindig élvezettel kikutatom a dolgok eredetét. Talán ezért iszom Budapesten is ibrikben főtt török kávét: srbija.blog.hu/tags/k%C3%A1v%C3%A9 :)
Amikor pedig a spanyolroszági Galícia tengerpartján voltam, ahol nemzeti eledel a poliphús, a helyi falusi öregasszonytól kérdeztem meg, hogy hogyan is kell autentikusan elkészíteni. Ő mondta nekem, hogy szigorúan tilos a főzővízbe bármit is tenni. A megfőtt poliphúst egy tésztaszűrőben kell lecsöpögetni, majd nagyszemű tengeri sóval és apróra vágott petrezselyemmel megszórni. Friss kenyérrel és olívaolajjal kell enni, még melegen és azonnal. Semmi más nem való hozzá, minden egyéb fűszer vagy hozzávaló csak ront rajta. :)
Na, valahogy így vagyok az egyházakkal is: ha azt látom, hogy a legrégebbi keresztény felekezetek (az egyiptomi koptok, az örmények, a szírek stb.) alig különboznek az ortodoxiától, akkor a Magyarországon jelenlévő egyházak közül a legautentikusabbnak az ortodoxiát kell tartanom. (Persze bizonyos dogmatikai kérdésekben egymással nem értenek egyet, de ez most szinte mindegy, mert minél később szakadt le valamely egyház, annál nagyobb a különbség. A görögkeletiek még így is közelebb állnak az ősforráshoz, mint a rómaiak vagy a protestánsok.)

Egyébként itt a blogon volt már katolikus misztika is: srbija.blog.hu/2010/08/24/a_rendszert_tevesztett_szuz_maria

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.18. 17:05:22

@bikmakk: Értelek én.

Ami neked újkeletű és nem hagyományos, az nekem ük-ük-ük-ük-ük-szép-szép-szép apáimtól, anyáimtól való:-D
Örököltem, mint családi hagyományt:-)

Igazad van, nem való egy srbija blogra az én más tájbéli elandalodásom:D
Igaz, nekem az az otthon és sehol nem ettem olyan töltött húsvéti bárányt, mint odahaza, nem is engedném senkinek "idehaza" másképp készíteni:-)
A töltött káposztáról már nem is szólva.
Szóval úgy vagyok, mint te a török kávéval. Bár az sem ismeretlen számomra, és szeretem is. Hazámban is jártak azért imitt-amott törökök:-) (Bánátban például)

Sajnálom, hogy elrugaszkodtam megint a "vonaltól", és holmi erdélyi képekkel hozakodtam elő, amelyek csak nekem jelentik az otthont:-)

Magamnak már 100x is megígértem, nem térek el a témától, de úgy tűnik, problémám van az önfegyelemmel;-D

Na, megyek is bűnbánatot tartani:-)

andronikos · http://andronikosz.blogspot.hu/ 2012.04.24. 18:47:05

Nagyon az írás! Mellesleg a többi is jó, gratulálok a bloghoz! :-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.25. 10:11:23

@m-athos: köszönjük, a ti blogotok is jó. (Chotkit tiszteletbeli szerzőtársnak avattam.)

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.04.25. 11:14:03

@m-athos: Fantasztikusan nívós blog! Ehhez csak gratulálni lehet!

Élvezetes, színvonalas írások, gyönyörűséges szemléltető képek!

Ha mondjuk ateista volnék - nem vagyok az - és valamilyen sugallatra vallási ihletést kapnék és szeretném felvenni valamelyik keresztény vallást, a blog olvastán erős kísértésnek lennék kitéve, hogy ezt a vallási felekezetet válasszam.

andronikos · http://andronikosz.blogspot.hu/ 2012.04.25. 11:19:48

@bikmakk: @Donna-CatOnAHotTinRoof: Köszi az elismerést! Chotkit én is szerzőtársnak tekintem :-)

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.05.09. 13:12:41

@bikmakk: Káprázatosan szép!

Neked nem tetszik túlzottan az általam is gyakorolt (egyik) protestáns vallás, mivel szerinted elég távol áll ezektől a reformált egyházaktól a misztika.

Így van.
Azok a templomok a puritanizmus épületei, és megtestesítik a hitünket és gondolkodásunkat, hitvallásunkat.
Az egyén felelős Isten előtt, nincs mentsége. Senki se mentheti, oldozhatja fel bűnei alól, ember pláne nem, szemtől szembe áll az Istenével, csak a Krisztus lehet ebben segítségére.

Ez már előrevetíti a magára hagyott 20-ik századi embert.
Kétségtelen: modern vallás.
Ami mindent kigyomlált, lehet, hogy kár sok mindenért.

Nélküle azonban nem alakultak volna ki idejében a nemzeti nyelvek, irodalmak.
Sőt a kapitalizmus sem, ez lévén ugyanis az adekvát vallási mozgalma akkoriban.

Visszahatott nyilván a protestantizmus a katolicizmusra is, hiszen itt, M-on hamar beindult az erőteljes újrakatolicizálás - igaz, ebben a Habsburg-ház hatalmi törekvései nagy szerepet játszottak. Kialakult az új rend, a jezsuiták rendje: a műveltséget sem elhanyagoló hitvallás rendje.

Az ortodox művészetben lenyűgöz a statikusság. Az ikonok, ikonosztázok "megállítják a mozgást", azaz az időt.
Misztikája valóban alkalmasabbnak látszik arra, hogy megragadja, kifejezze, kitöltse a lélek hallhatatlanságának mítoszát.
A protestáns hit misztikájánál mindenképpen alkalmasabb ennek a mítosznak a megélésére, átélésére(vagy inkább nevezném misztika-hiányának - Jung is írt ebben a témában), de talán a katolikus misztikumnál is "örökkévalóbb"...miképp a lélek is örökkévaló, ha úgy hisszük.

Az ortodoxia szép, lenyűgöző.

Ennek ellenére maradok, aki vagyok, ha már így alakult :-D
Protestáns:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.05.09. 15:49:58

@Donna-CatOnAHotTinRoof: Azért a protestáns misztikát se írjuk le teljesen; Jakob Böhme nélkül pl. szegényebbek lennénk nagyon sok mindennel. Illetve muszáj megjegyezni, hogy a reformáció kibontakozásában nagyon nagy szerepe volt az úgynevezett német miszticizmusnak. Maga Luther is nagyon sokat merített Eckhart, Teuler, Suso, bindeni Hildegard stb. gondolkodásmódjából, Istenhez való közvetlen viszonyukból. Kevéssé ismert, legalábbis nem közismert tény, hogy az említett gondolkodók latin helyett az akkor beszélt német nyelven írtak vallási témákról már jóval Lutherék előtt is. De nemcsak ezzel, és puritán eszményképükkel, illetve a laikusok szerepének hangsúlyozásával hatottak a reformációra. (Muszáj megjegyezni, hogy mindezek ellenére vérbeli katolikus szerzőkről van szó.) Persze a reformáció egyúttal szembe is fordult velük, de kétségtelenül azonos a kiindulási pontjuk; ha tetszik egy nyelvet beszélnek, és Lutherék még (vagy már) tökéletesen értik, hogy mit is kell pontosan kritizálni. Egyébként ez ilyen "megszüntetve megőrzés" jellegű viszony volt, Luther sem akarta a múltat végképp eltörölni. (Egy félmondattal előbb pedig nem véletlenül citáltam Hegelt, aki szintén elválaszthatatlan a német protestantizmustól.)

A többit nagyjából osztom.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.05.09. 15:55:27

@Donna-CatOnAHotTinRoof: A majsi templom helyreállítása egyébként ennek az embernek az áldozatos munkájával valósult meg: patakmalom.shp.hu/hpc/web.php?a=patakmalom&o=iRiUyB4BsV

Itt pedig láthatsz egy nagyobb képet is: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Majs_szerb_templom.jpg

Ez az egyetlen magyarországi szerb ortodox templom azzal jellegzetes toronysipkával, amit a zimonyi, karlócai, újvidéki képekről már ismersz.

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.05.09. 17:03:57

@bikmakk: Isten áldása volt a munkálkodókon...

Van bennem némi irigység, hogy így mellé tudtak állni egy ilyen szép és istentől való ügynek a belinkelt oldalon az emberek.

Hány de hány elhanyagolt műremek-templomunk áll romokban, csak a denevérek és baglyok tanyája...

Nem utazom sokkal többet, mint az átlag, csak talán érzékenyebben hat rám régi, egyszer már megépített értékek pusztulása.

Van egy kis falu Baranyában - Zsibrik a neve - a dombokölelte tájban néma csendbe burkolózva alussza álmát. Talán majdnem örök álmát...
Egyházam által működtetett kimagasló eredményeket elérő drogelvonó kapott helyt emez isten háta megetti kisfaluban, talán ez a falu egyetlen olyan létesítménye, ami újból megtelt élettel.

Amiért említem a falut, az egykori színtiszta svábfalut - az a temploma. Belső dekorációja csodálatos volt, ma is annak kellene lennie. De nincs már kihez szóljon harang, pap...
A falak gazdag díszítése a pécsi bazilikához hasonlatos. Faragott, szép, tömör padsorok, méltóságteljes, hatalmas bejárati ajtó. (Csak a törött, szépmívű ablakokon tudtam a belsejébe bekukkantani, nem tudom, kinél lehet a templom kulcsa, talán már az is rég Szent Péternél).
A templom - mint kiderült - nem felekezetem temploma (nem titok, református vagyok, kálvini református, helvét hitvallású), és nekem mégis iszonyatosan fáj, hogy nem működik ebben az országban a régiségvédelem akármilyen felekezetű templom esetében (sem).

Nem túlzó kifejezés, ha azt mondom: kincseket dobunk az árok-partra, miközben "színes üveggyöngyöket" fogadunk el, azaz építünk helyettük, közösségi célra.

Azokból a rengeteg, építészetileg silány nagyberuházásokból mennyi minden meglévő szépséget lehetett volna megmenteni!
A gigaberuházásokat meg nem pénzkimentőnek, pénzelnyelőnek tekinteni, hanem annak, ami: útnak, metrónak, irodaháznak, amit be is laknak, vagyis van funkciója, nem csak épül középszerűségnek, cél nélkül. Hisz minőségük legjobb esetben középszerű. Tizenkettő egy tucat...
Nem a modern építészet ellen beszélek, hanem a középszerűség és funkciónélküliség ellen.

Sok hit, remény, hogy megvalósítható, amibe kezdtek, sok szorgos munka kellett mindahhoz, amit a belinkelt oldalon láttam.

Sajnos, korszellem ide-vagy-oda, én megmaradok a hit mellett.
Nagyon bánt is ez az irgalmatlan vallásellenesség, ami manapság Magyarországon dúl. Nem értem, miért alakult ez így?
Se én, se családom nem bigott. Ahhoz, hogy elismerjük az egyházaknak a társadalomban betöltött pozitív szerepét, valami nagyon nagy változás kellene - amit a magyarországi magyar-szellemiségben nem látok.
Megint Erdéllyel kell példálóznom (azt ismerem): ott azért ennyi sok lepusztult templomot nem látni, pedig mennyivel kevesebb volt ott mindig a pénz...

Úgy tűnik, a pénz nem tudja "kiváltani" a hitet, a törődést, a közösségi munkát, örömet.

Szívből gratulálok a mohácsi embereknek, legszívesebben mindenhova kiplakátolnám őket: így kell szeretni egymást, ügyet.

Ha sokan tennénk így: nem pusztulna az ország, nem menekülnének innen a fiatalok új hazát keresni.

Donna-CatOnAHotTinRoof 2012.05.09. 17:17:34

@bikmakk: A toronysipkás vezet nálam:-)
Egyedülálló.

Görögországban nagyon tetszik az ottani ortodox építészeti stílus, Szerbiába is illik, hiszen történelmi beágyazottságú, minden bizonnyal.

Az északi részek esetében tűnik úgy, hogy valaha ezek a toronysipkák dominálhattak.

A román görög katolikusoknál is tornyos volt az építészeti stílus. Akár fából (Máramarosban), akár kőből épült annak idején a templom.

Az új, Erdélyben elterjedt ortodox "hagymakupolás" építészetet én inkább az orosz ortodox templomokhoz hasonlítom és azért mondtam korábban, hogy számomra azok tájidegenek.
Ha már nem tornyos, akkor a görögös külső nekem jobban tetszene.

A görög-katolikus templomok egyik műremeke a nagyváradi "holdas templom", úgyszintén pompás a régi, görög-katolikus püspökség is.

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2012.05.10. 20:12:53

Bikmakk, abszolút kitűnő post!
Többször elolvastam.... és még fogom!
Bizony, a kereszténység nem csak USA-beli TV-prédikátorokból áll![;-<))

Protestáns keresztényként újra,és újra rácsodálkozom az ortodox kereszténységre.

>>"Az istenfélelem nem hasonlít a világtól való ösztönös, állati félelemhez. Ez utóbbi inkább a pokoltól való iszony sajátossága. Állandó félelemben élünk: Mi fog történni holnap? És azután? Isten félelme azonban inkább ahhoz hasonlítható, mint amikor szeretünk valakit teljes szívünkből és vigyázunk arra, nehogy véletlenül megbántsuk őt. Nem csupán szavainkkal vagy tetteinkkel, hanem még a gondolatainkkal sem."<<- Tadej atya

"Az igaznak az emlékezete áldott" (Példabeszédek könyve 10:7)

Xвала! Köszönöm!

Styxx 2012.05.10. 20:18:50

@Zsolt520:
Mi pedig azért tisztelünk téged, mert olykor szabadszájú blogunkhoz mindig csak pozitív kommenteket írsz, holott mélyen vallásos ember vagy.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.05.10. 21:19:09

@Styxx: +1

@Zsolt520: vagyis "így van", azaz vedd úgy, hogy Styxx kommentjéhez csatlakozom.

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2012.05.10. 21:28:10

@Styxx: @bikmakk:

Nagyon szépen köszönöm!
Biglájk,és respekt a kitűnő Bloghoz!

Koriander 2013.05.29. 23:26:19

veletlenul bukkantam ratok, de nagyon tecc:-)

Koriander 2013.05.29. 23:32:39

a szentendrei Danilo püspök is jo arc volt B-). Isten nyugosztalja. barkit fogadott es maga volt a ket labon jaro szeretet.

Koriander 2013.05.31. 10:46:20

@bikmakk: koszonom :), semmit nem tudok Szerbiarol azon kivul
, hogy hol van a terkepen kb., szoval nagyon epito jellegu dolgokra ne szamits, de ismerek par orthodox szerbet.

aracs 2013.06.04. 13:52:10

@bikmakk: Tudom, hogy nem most írtad, de valahogy rácsodálkoztam.
Idézetek tőled:" jelenlévő egyházak közül a legautentikusabbnak az ortodoxiát kell tartanom" Miben nyilvánul meg hitelessége, ha csak annyit tud a gyakorlatban, mint a tőle hiteltelenebb katolikus egyház?
" a huszadik század véres történelme során pedig számtalanszor előfordult, hogy egy-két ortodox pópa a hatáskörét jócskán túllépve szította a gyűlöletet, uszított, vagy még annál is nagyobb disznóságot csinált. (Megjegyzendő - nem kisebbítve ezzel senki felelősségét, csak tény -, hogy a második világháború alatt a horvát katolikus papok egy része, tisztelet a kivételnek, igencsak kivette a részét a szerbellenes tűz felszításából.)"
Ez a katolikus papok bűneinek emlegetése, valahogy olyan, mint amikor a gyerek hazajön az iskolából és mondja: egyest kaptam, de a fél osztály is egyest kapott" Kisebb a bűn, ha többen követik el? Vagy mégis csak a katolikus egyház az etalon?

aracs 2013.06.06. 13:13:25

@bikmakk: A kérdés: Miben nyilvánul meg a gyakorlatban az ortodoxok legautentikusabb-sága?
Volna egy kérésem, ha lehet, jó lenne mellőzni azt a logikát, hogy: Igaz, ez a legjobb, de a többi sem jobb.

Koriander 2013.06.06. 14:16:14

bár nem engem kérdeztél, és nem is igen van rálátásom az Szerb Ortodox Egyházra, de:
az ortodoxok autentikussága tkp. az apostolokkal való közösség szerintem, ami természetesen a katolikusokra is igaz, ezt a hagyományt a protestánsok a lutheri szabad Biblia idézéssel/értelmezéssel és az Eucharisztia, mint szimpla esemény megemlékezés és nem mint szentség értelmezésével, megszakították. ez az egyik.
A másik, ha a történelmet és a 11. századi egyházszakadást tekinted, gyakorlatilag ezt már Szt.Ágoston a IV. században gyakorlatilag az elkárhozott meg nem keresztelt csecsemők tanával- amit a római egyház- dogma szintre emelt előrevetette...
A keleti (bizánci) vonal sosem foglalt ebben állást.
Ennek két oka volt: egyrészt nyelvi nehézségek, így nem száltak be Peligaius és Szt. Ágoston közötti vitába. Másrészt pl. Aranyszájú Szent János Istenre bízza azt a misztériumot,ill. megállapíta, hogy a csecsemők ártatlanok, és az ádámi bűnesetet a keresztségen keresztül állítják helyre a keresztény szellemben élni szándékozó egyedek. :)
Ezeket a nézeteket Jansenius Kornél is próbálta az Augustinismusban revalidálni, gúglizz rá mi lett vele.... szóval az autentikusság a változatlan Jézusra visszavezethető hagyomány, szerintem. de majd jön bikkmakk és javít.

Styxx 2013.06.06. 15:56:31

@Koriander:
nem találok szavakat Niki Belucci-szakértő olvasónk sokoldalúságára:-)

Koriander 2013.06.06. 19:51:32

@Styxx: helyesen írni viszont nem tudok, szóval tekintsük ezt, apró szépséghibának :).
(amúgy vissza Beluccihoz, én annyira-de-annyira régen voltam ilyen gyerekesen lelkes ui MÉG soha nem beszéltem igazi celebbel, a csaj ráadásul tényleg aranyos. annyira de annyira jó, jujj, még mindig ugrálok)

Styxx 2013.06.06. 19:58:11

@Koriander:
Jól van, jól van, nem én vagyok a gyóntatód, beindultál rá, van ez így:-)

Koriander 2013.06.07. 10:21:13

nem "indultam" be, egyszerűen lelkes voltam. nem vonzódom a nőkhöz :-)

aracs 2013.06.07. 18:48:07

@Koriander: Szia! Belemehetünk teológiai eszmefuttatásokba, de a GYAKORLAT dönti el, mi a valódi és mi a hamis.Szerbiában élek és számtalanszor hallom ezt, mi vagyunk az igaziak. Miben?
Mondhatunk itt nagy szavakat, de ha nem tudjuk aprópénzre váltani, mit sem használ nekünk. Épülnek a pravoszláv templomok, a kérdés csak az mozdít-e ez valamit a népen?
Itt élek és sok mindent látok, tapasztalok, sok mindenről beszámolnak szerb ismerőseink. És sok a panasz.

Koriander 2013.06.08. 12:31:38

@aracs: szia! értelek és megértem, amit mondasz. Jómagam, 19 évesen lettem ortodox, katolikusnak lettem megkeresztelve. A férjem erdélyi magyar, így tényleg tudom, hogy miről beszélsz. Soha, nem jutna eszembe pl. ha náluk otthon vagyunk, hogy vasárnap a református istentisztelet helyett a "román" templomba menjünk és hallottam református lelkész szájából olyan prédikációt, ami teljesen "ortodox" volt :). A nagymamája hitének autentikusságával sincsenek bennem kételyek.
De, mindezt miért írom. Elmélet nélkül nincsen gyakorlat. Az ortodoxok egyik legnagyobb „hendikepje“ a nacionalizmus. Bármelyiket megnézed, a görögöket, az oroszokat, a románokat, a szerbeket, a többség azt fogja válaszolni, hogy azért ortodox, mert ő görög, orosz, román, szerb stb.
Ennek, hátterében pedig a kelet-római egyház térítési „módszertana“ áll, fontos volt a kereszténység terjesztése, de nem volt meg a közös nyelv, ami a nyugat-római birodalom területén jó sokáig a latin jelentette. A katolikus egyház homogenitását éppen a közös latin adta, nemcsak a centralizáció. A közös nyelv jelentette a teológiai gondolat fejlődését is, és a roman kívüli teológiai központok létrejöttét, középkori egyetemek.
Az ortodoxoknál ez a tipusú kapcsolat megszűnt. Bizánc (egy picit arrogánsan fogalmazva) miután “missön kopmlít”, a barbárok megtértek, igazából sosem tekintett egyenrangúan a katechizált területekre.
Ha megkérdezel egy ortodoxot, miért vagy ortodox? A válasz, mert a) a nemzetiségem, b) a felmenőim és nagyon kevesen vannak, akik egy-egy Tadej atyán keresztül választják ezt a hitutat a mennyei királyságba (tök jó film, láttad már?). Ugyanakkor az ortodxok élnek és lubickolnak a hitben, egyrészt a csecsemők már a keresztelő után aktívan résztvesznek a liturgikus életben, nincsen minimum vizsga az első áldozáshoz, és ki lehet első áldozó (gondolok itt a sérült embertársainkra), mindenki részese, aki megkeresztelkedett az Eucharisztiának. Ez persze előny is, és hátrány is. Az ortodox gyereknevelés óriási teher egy szülőnek J, mert én nekem kell lenni a lelkitanítónak, ill. a keresztszülőknek. Persze, vannak itt is vasárnapi iskolák, de hatéves korig sincs szünet, hanem folyamatosan dolgozunk és hogy vajon jól csináljuk-e? majd kiderül. Szóval ez szerintem a gyakorlati autentikusság. Kicsit csapongó lett, szóval ha van kedved még róla dumálni, engem nagyon foglalkoztat a téma.

aracs 2013.06.14. 12:51:52

@Koriander: Kedves Koriander, ha megengeded, egy kicsit elemezgetném a dolgokat. Szívesen veszem, ha majd segítesz ebben.
Azt írod elmélet nélkül nincs gyakorlat. Igazad van. De, hogy van az,hogy ugyanabból az elméletből, amiből egy Tadej atya nőtt ki, kinőttek a kačavendák is? Nem is egy hanem több is.
Az egyik fórumon olvastam, egy ortodox pap ( nevét is írta), szólt Pál pátriárkának Kačavenda( róla itt a blogban is írtak) botrányos dolgairól, mire az csak annyit válaszolt, többen is szóltak. Kačavenda meg tovább vadult....
Pál pátriárka meg tovább böjtölt....
Visszatérve az elméletre. Tadej atya azt mondta a jó emberek üdvözülnek. A hitetlenek közül is. Ha a legautentikusabb elméletet és a hitetlenek elméletét összehasonlítanánk, volnának különbségek, a végeredmény meg ugyanaz!
A bizánci örökség meg a nacionalizmus. Meddig hivatkozhatnak a gyerekek a szülők hibáira? Eltelt már 1000 év....
A nacionalizmusról jut eszembe két magyarországi magyar esete. Mindkettő áttért pravoszlávnak. Az egyik még a nevét is megváltoztatta szerbre. Utódai, ha kell jó muszlimok lesznek:) A másik legnagyobb bánata Koszovó elvesztése lett.Ebből láttam, hogy a pravoszláv egyház Magyarországon is jól működik.
Az Eucharisztia. Induljunk ki abból amit Jézus mond:"Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, az bennem marad, én meg benne" (Jn 6,56)

Ha már a csecsemők, ha minden megkeresztelt ember részese lehet az Eucharisztiának, ez nagyon sok ember, ennek látszani kellene.. Hol vannak a Krisztus arcú gyerekek, felnőttek? Hol teljesedik be az a parancs, amelyik azt mondja, ti vagytok a föld sója......hol vannak a sóval ízesített társadalmak a legautentikusabb vallású országokban?
süti beállítások módosítása