Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

A vojvodinai lány

2011.06.30. 11:15 Bálint Csaba

Mlada vojvođanka tetovirala! Haj nek se čuje čuje, haj nek se zna!

Dér Heninek új tetkókája van. Nagyon érdekes. Jó, bizonyos szempontból az. A Csantavéri születésű csillagsztár ugyanis azt tetováltatta alkarjára: Војводина. Szerbül, cirill írással, úgynevezett "tyirilicával", amitől minden magyar kisdiákot kiráz a hideg. Micsoda örömujjongás volt általánosban, ha "latinicával" is írhattuk a dolgozatot... Gondolom Heniék is így éreztek a 92 százalékban magyarok lakta aprócska Csantavér iskolájában. Ezért is furcsa, hogy számára mi jelképezi Vajdaságot a karján.

Könnyű elítélni ezért, de meg kell érteni őt. Egy popsztárnak nem könnyű jó tetoválást választani; egzotikusnak kell lenni, másnak, különlegesnek. Ha ehhez egy szerb nyelvű tetoválás kell, hát az kell. Ördög Nórának el lehet adni érzelmektől duzzadó nosztalgiatetkónak, a koncertfotókon meg jól mutat. Visz az egész karakterbe egy kis balkáni dögöt.


Mit is mondhatnék? Csak azt, amit Ördög Nóra is: viseld is büszkén, Heni! A seggedre tudnám még javasolni a szerb kétfejű sast. Ha ügyes a művész, a kloákája pont jó helyre kerül. Drazsa Mihajlovicsban, a híres szerb csetnikvezérben is rejlenek még lehetőségek, gondold át.

komment

Címkék: zene videó vajdaság magyarok szerbia szerbek tetoválás piercing csetnikek

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr323026816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Styxx 2011.06.30. 12:44:40

"A seggedre tudnám még javasolni a szerb kétfejű sast."
Vagy "Supljak City Disco". Nem vagyok nagy tetkó-rajongó, de szerintem van benne finom humor. Inkább, mint valami kínai írásjeles szöveg, amiről sokszor azt sem tudja, akinek fellvarrták, hogy mit is jelent.

marvlev 2011.06.30. 14:20:33

Szerintem mindenki azt rak magára, amit akar. Ebben a tetoválásban egyáltalán nem látok semmi rosszat, de lehet, hogy valamit nem értek, vagy nem jön át, egész életemben Budapesten éltem.
Kínai írásjelekkel meg teljesen egyetértünk, Styxx. :)

Styxx 2011.06.30. 14:44:24

@marvlev:
A szerbek két írásmódot használnak. A cirillt jellemzően azok, akik "szerbeskedni" akarnak.
Vajmagyarok pejoratívan "kockás betűknek" is csúfolják. (Egyébként sok szerb anyanyelvűtől hallottam, hogy gyorsan jegyzetelni, viszont cirillel könnyebb)Erősen túlzó hasonlat: mint nálunk a rovásírással turbómagyarkodók. (Hiszen a rovásírás ugye nem hivatalos magyar írásmód, viszont a Közlönyök is cirill írásmóddal jelennek meg Szerbiában).
Viszont a Vojvodina (magyarul Vajdaság) egy szerbeskedő embernek már ab ovo büdös, szecessziós, autonomista csökevény, ezért tetszik nekem, mint finom, paradox fricska, persze Henit ez nem feltétlenül motiválta. Azt már csak ő tudja.

Maisie MacKenzie 2011.06.30. 14:48:55

Túl szerbes? Azért ajánlod a szerb címert meg Draža bácsit? (Aranyos manó feje van, jól néz ki tetoválva!)

Tetováld magadra rovásírással, hogy Délvidék örökre Magyar, és kvittek vagytok. :-(

Szerintem egy "Србија до Токија" ütősebb lett volna!

3! :-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.06.30. 14:53:45

@Styxx: "Egyébként sok szerb anyanyelvűtől hallottam, hogy gyorsan jegyzetelni, viszont cirillel könnyebb" -- persze, mert az iskolában legelőször azt tanulják meg. Legalábbis Belgrádban egészen biztosan. Következésképpen ha gyorsan kell leírni valamit, cirillel ösztönösebb, hiszen arra áll rá a kezük. A számítógépre viszont jó a horvát billentyűkiosztás is. :)

Dér Heni tetkójában az is benne lehet, hogy csak a "beavatottak" tudják elolvasni, illetve értelmezni.

marvlev 2011.06.30. 14:56:53

@Styxx: Igaz, nem sok cirillt láttam északon, délen viszont annál többet. Ettől még teljesen logikus persze, hogy az egyébként északon élő magyarok a latinicát használják, csak nem gondoltam, hogy ennyire harapnak a másikért, ami végül is a megfelelőbb írás, konkrétan erre a nyelvre lett kitalálva. љ, њ, џ, ugye. Szerintem mondjuk szebb is, bár én is inkább latinicázok.

Maisie MacKenzie 2011.06.30. 15:03:43

@marvlev:

"Ebben a tetoválásban egyáltalán nem látok semmi rosszat,"

Én sem, de én szeretem a szerbeket. A poszt szerzője meg nem. Mondjuk egy kicsit furcsa, hogy valaki a magyar állampolgárság felvétele után pár héttel teszi ezt, de inkább csak a vajdaságiak pragmatikus hozzáállásáról szól az állampolgárságot illetően, hisz az ottani horvátoknak is van horvát útlevelük. Egy székelynek tuti, hogy szentebb az állampolgárság, ők olyan Csaba királyfis államvilágban élnek.

Ez a kiscsaj tudja, hogy a szerb Vajdaság a szülő hazája, bármennyi állampolgársága is legyen.

Omár mollah 2011.06.30. 15:04:26

Kíváncsi vagyok, hogy ez után besértődne-e, ha egy tudatlanabb ember leszerbezné őt. Csak mert a kínai írással ellentétben ez megpecsételi a viselőjét. (Szerbiából származó lány szerb szót tetovált magára szerb betűkkel)

Bálint Csaba · http://srbija.blog.hu/ 2011.06.30. 15:05:12

@Maisie MacKenzie: egyrészt túl szerb, igen. másrészt, ahogy styxx írja, önmagában ellentét. cirill betűkkel vojvodina, mivan?
harmadrészt Heni egy olyan faluból származik, ahol a lakosság 92 százaléka magyar, meglepne, ha egyáltalán beszélne szerbül.
aztán, ez az egész így identitásilag megmagyarázva elég gyatra.
végül mindezt összegezve valóban a szerb sassal egyenértékű vajdaság tartalma van a már említett cirill tetkónak. Ez nem egy magyar-szerb csata, de vajdasági motívum van bőven, ha már önmagunkat keressük. nem az a kérdés, hogy kié a vajdaság, mindenkié aki benne él.
de ez csak egy egzotik szlávos, szerbes tetkó.

Maisie MacKenzie 2011.06.30. 15:11:00

@Bálint Csaba:

"Heni egy olyan faluból származik, ahol a lakosság 92 százaléka magyar"

Mondjuk ezt nem tudtam (azt sem tudom, ki ez a lány), de középiskolába járhatott szerb többség helyre. Lehetnek szerb barátai.

"meglepne, ha egyáltalán beszélne szerbül"

Nálam ez fel sem merült, hogy nem beszél szerbül.

"nem az a kérdés, hogy kié a vajdaság, mindenkié aki benne él."

Na ebben egyetértünk! Szerintem is azoké, akik ott élnek.

"de vajdasági motívum van bőven"

A szabadkai városháza képét tetováltassa magára? :-)

Szerintem Trianontól függetlenül lenne szerb jellege (is) a Délvidéknek, tehát akinek a Délvidékből a szerbes jelleg tetszik, az használjon bátran szerb jelképeket. Hisz a szerb jelképek fejezik ki a szerbséget.

3!

marvlev 2011.06.30. 15:13:29

@Maisie MacKenzie: Én is bírom őket, eddig csak jó tapasztalataim vannak velük szerencsére.

Most már legalább nagy nehezen megértettem a problémát :)
Egyébként ahogy Bálint Csaba is mondta, valszeg ennek a tetoválásnak a lényege inkább az, hogy jól nézzen ki, meg a cirill miatt extrább legyen.

Bálint Csaba · http://srbija.blog.hu/ 2011.06.30. 15:25:01

@Maisie MacKenzie: röviden: ennek a tetkónak a Vajdasághoz annyi köze van, mint a szlovák tejtáblának a brazil kakaóbabhoz. Jó, ennyi lenne az észrevétel, nem trianon, meg mi szokott még előkerülni...

Maisie MacKenzie 2011.06.30. 15:36:41

@Bálint Csaba:
Vajdaságban több a cirill betűs köztéri felirat, mint Belgrádban, mert a vajdasági turbószerb arcok kikövetelik a hivatalos cirill feliratokat, a belgrádi szerbek meg lazábbak, őket nem zavarja a latin betű, nem verik ki a hepajt miattuk.
Csaba, végy inkább példát a laza belgrádi szerbekről és ne verd a tamtamot a tiedétől eltérő irás módok miatt, mint a turbószerbek. :-)

3! :-)
(azért is)

Maisie MacKenzie 2011.06.30. 15:38:54

@Maisie MacKenzie:

Helyesebben:

Belgrádban több a latin betűs köztéri felirat, reklám stb., mint a Vajdaságban.

Az alap azért mindkét helyen a cirilika.

Styxx 2011.06.30. 16:20:08

@Maisie MacKenzie:
"Én sem, de én szeretem a szerbeket. A poszt szerzője meg nem."
Mondjuk ezt így Bálint Csabáról állítani elég meredek. Egy csomószor itt a blogon pont az ellenkezőjét vágják a fejéhez.
Hármunk közül egyikünk se szerbellenes, vagy szerbagyonhájpoló párti, hanem "békés-egymásmelletélés-párti". Különböző élethelyzetek vannak és különböző, múltbéli vélt, vagy valós sérelmek. Gyakran ilyesmikről ír Csaba ezen a blogon már évek óta és ide csatlakoztunk Bikmakk meg én.

Maisie MacKenzie 2011.06.30. 16:25:33

@Styxx:

Szerintem Csaba korrekt ember, korrekt a szerbekkel, nem gyűlölködő, de nem szereti őket, csak a szerbségükért. Ettől még szerethet egyes szerbeket, de a szerb fílinget, életérzést nem.

"hanem "békés-egymásmelletélés-párti"."

Mert kultúrlény, de nem ajándékként éli meg, hogy szerbekkel élhetünk együtt. :-)

Mondjuk megértem, mert neki több negatív tapasztalata lehet, mint nekem, de én így kívűlről tudom élvezni a szerb virtust.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.06.30. 16:40:13

@Maisie MacKenzie:
"én szeretem a szerbeket. A poszt szerzője meg nem."

Ez viszont színtiszta inszinuáció. Abból, hogy valaki kiakad egy ilyen tetkón, hol következik az, hogy en bloc utálja a szerbeket? Szerintem ez a blog pont hogy nem vádolható szerbellenességgel; elég objektív dolgokról szoktunk beszámolni pro és kontra.

Hülye példa, de példa: szlovák rendszámú kocsi táblakeretén a rákosborzalmasi autószalon hirdeti magát. Sofőr letekeri az ablakot és a legsuttyóbb pesti szlenggel küld el a kurva anyámba, amiért gyalogosként használni merészelem a zebrát és beintek neki, amikor el akar ütni. Gyűlölöm az ilyet. De nem gyűlölöm sem a magyarokat, sem pedig a szlovák rendszámú autók vezetőit, bármilyen nemzetiségűek legyenek is.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.06.30. 16:42:05

@Styxx: ja, a tiédet nem is olvastam el. Bocs, hogy write-only voltam, de legalább én is leírtam, amit mindketten gondolunk. :)

nagyo78 2011.06.30. 16:46:43

Ez a szerb virtus szerintem kitaláció, én mondjuk egyel sem verekedtem (más nemzetiségűvel sem) de amit sok - sok forrásból hallottam az mind egyfelé mutat: meglehetősen gyáva nép. Amúgy Vajdaságiként nekem is gáz Heni tetkója... Szerintem pont azt a(z) (alaptalan) vagányságot akarja meglovagolni, ami a háborús évek alatt/után (némi Kusturicai, Bregovići segítségnek is köszönve) Magyarországon elterjedt. Szerintem mi vajdasági magyarok is vagyunk olyan keménypöcsűek (sőt), inkább arra kéne büszkének lenni...

marvlev 2011.06.30. 16:59:38

@nagyo78: Szerintem nem kitaláció és itt nem verekedésre gondolok, hanem inkább arra, hogy milyen másnak érzem a hangulatot Belgrádban és Budapesten. (Ezzel kb. minden haverom egyetért, aki volt lenn, tehát nem feltétlen csak én látom így.)

Bálint Csaba · http://srbija.blog.hu/ 2011.06.30. 17:04:59

@nagyo78: nekem is ez a szerb álromantika szúrt szemet, emiatt nem klappol.

nagyo78 2011.06.30. 17:07:29

@marvlev: Ebben igazad van, Újvidéktől is lazább, kedvesebb a hangulat, nekem is ilyenek a tapasztalataim.
Pár éve egy teljesen ismeretlen címre mentem, ezért a buszállomáson fogtam egy taxit. Bár a beszédemen tökéletesen érződik, hogy nem vagyok "bennszülött" a taxis
1. nem vert át, nyílegyenesen vitt a célhoz
2. szépen, szájbarágósan elmagyarázta, gyalog hogyan találok vissza, hogy ne kelljen taxira költenem
:)
Újvidék már nem ennyire baró hely...

nagyo78 2011.06.30. 18:02:51

@bikmakk: :) aztán már csak az a kérdés, kinek mit jelent az "igazi szerb"...

TDé 2011.06.30. 19:52:35

Nem a nemzeti hovatartozás teszi az embert emberré, hanem az, hogy miképpen viselkedik s miképpen viszonyul másokhoz. Nekem ezidáig sehol sem volt különösebb bajom a szerbekkel s személy szerint én is a békés-egymás mellett-élés híve vagyok, ami szerintem az egyszerű emberek szintjén működik is, a politikusokat, haszonlesési alapon ügyködő "érdekvédőket" pedig ki nem sz@rja le?:-)

Styxx 2011.06.30. 20:21:52

Na, most végre meg is hallgattam. Off és szexista-suttyó szöveg, de ez az Ördög Nóra főleg ezzel a rövid hajjal nálam totálisan szívlapát kategória. Ez a jókislány-vihogás nekem nagyon nem bejövős.

kutya vacsorája 2011.06.30. 20:47:38

jaj, mondja már el nekem valaki, hogy hogyan lehet egy népet (egy csoport embert, bármilyen csoportot) úgy egy az egyben szeretni vagy nem szeretni? nem úgy van az, hogy szeretjük a szeretteinket, a barátainkat, a rokonszenves embereket és nem szeretjük a seggfejeket? nem csókolgatok meg minden dánt, olaszt vagy guatemalait, de nem tudom gyűlölni ("nemszeretni") mondjuk a kazahokat. a magyarokkal is így vagyok. a szomszédom pl.kretén, a pultos a kocsmában cukipofa. én vagyok rosszul bekötve?
tetkó=azért nem véletlenül nevezik ribancrendszámnak, ez tényleg utal a forgalomba helyezés helyszínére:)) ezzel együtt már régen lenne nekem is, ha nem félnék a fájdalomtól. ez a vojvodina pl.hosszú szó, sok cikornyával, sokáig tarthatott, biztosan rééémesen fájt, ez a kis hölgy sokkal bátrabb nálam, irigylem őt.

Dragan Rafajlovic 2011.06.30. 21:08:01

Nekem van magyar betüs tetkom is meg cirill betüs is azt akkor mi van mi bajotok van ezzel ? :D :D
Nekem semmi :) Mindenki azt csinaltat amit akar vagy jelent neki valamit ,vagy emlekek fűzik hozzá.
Ez nem csak divat ám hanem művészet és önkifejezés is lehet.
Ha valakin egy magyar nyelvű idézet van szépen feltetoválva akkor az nagy magyar vagy mi?
Nekem azert van szerb nyelvű feliratom ami nekem sokat jelent személy szerint mert apám szerb anyam magyar minden ami rajtam van emlék minden egyes tetkomhoz köt valami amit átéltem vagy megéltem.Nem vagyok "nagy szerb" se" nagy magyar" :D :D

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.06.30. 21:52:50

én a helyében glagolicával varrattam volna, ha már :) (mert esztétikusabb + mert tényleg poén)

de én ezt sem érzem gáznak. tolhatta volna a karjára azt is, hogy "csantavér, marsala tita utca 8.", csak hülyén nézett volna ki. így aztán maradt a vajdaság. ezt meg cirillel nem lehet írni, csak azt, hogy vojvodina. esetleg lehetett volna mind a hat nyelven kiírni, hogy senki ne kössön bele? (persze akkor meg a sorrendből lehetne mindenfélét kiolvasni.)

Styxx 2011.06.30. 22:48:18

@milliliteratura:
:-)
Kombinációk egy témára:
Ördög Nóra: - Mi e az új tetkód?
Kenesei Zoltán: - Hányadik percben kell a bírónak tizenegyest fújni.
Ördög Nóra: - Mi e az új tetkód?
Stephen Hawking: - Well, a Világegytem képlete, meg, hogy a nővér mikor jöjjön infúziót cserélni.
Ördög Nóra: - Mi e az új tetkód?
Hajdu Péter: - A Centrum Parkolási Társaság VIP ügyfélszolgálai hívószáma
Ördög Nóra: - Mi e az új tetkód?
Kelemen Anna: - Ezer euróért megmondom
Ördög Nóra: - Mi e az új tetkód?
Kiszel Tünde: - Hihi, etz nem tetkó, hanem még a szemöldököm
Ördög Nóra: - Mi e az új tetkód?
Esterházy Péter: - Egyszer egy A4-es lapra miniatűr írással átmásoltam az Iskola a határont, hát most felvarrattam a hátamra
Ördög Nóra: - Mi e az új tetkód?
Ivo Sanader: - A MOL gázképlete

csoko20 2011.07.01. 08:47:06

Heni csak trendi akart lenni! A fél ország tele van már mindenféle kínai, meg egyéb nonfiguratív tetkókkal.

Hát újított, ezt látta, gondolta cuki lesz a barátnői előtt;)

Gitro · http://margitzoltan.blogspot.com/ 2011.07.01. 09:12:29

Mindig elgondolkodtam azon, hogy egyesekben mekkora identitás zavar él, bár az állatvilágban ez nem jellemző, ott mindenki tudja ki a kígyó és ki a sas! A téma igen érdekes tanulmányozni kellene, hogy a hatályban élő magyarok kollektív bűnösségének hozadékai ezek a megnyilvánulások a Délvidéken, avagy az önmarcangolás a többségi nemzetnek való általános megfelelési kényszer szüli ezeket a groteszk helyzeteket. A pszichológust is be kellene vonni, hogy gyermekkori élményről van e szó? Nevezetesen a papának az alkarjára felmázolt jugoszláv néphadsereg meg a szolgálat dátuma (ЈНА 1960)+ szeretlek Rózsi szívbe bekarcolva... Okozott maradandó képi hozadékot és ez okozta e pszichés helyzet képi megvalósítását! Avagy a saját én megtagadása más identitás utáni sóvárgás közepette! Живела Хенцика из Војводине - Северне Бачке! (Éljen Hencike a Vajdaságból - Észak Bácskából)

Alterix 2011.07.01. 09:38:40

@Gitro: Adott egy 25 éves csajszi a Vajdaságból, aki már jó pár éve Magyarországra jött, nyilván ez dobott az itthoni karrierjén. Ráadásul a popszakmában dolgozik. Neki 'bejön ez a szitu'.
Ebben a miliőben nem hiszem, hogy olyan mélyen éli meg a vajdaági származását. Bármit is mondassanak vele.
Cirill betűs tetkót még nem látott se Fluor Tomin, se Lolán, így csináltatott egyet.

Ez olyan mint amikor a M1 újévkor a bécsi operából a Radetzky indulót közvetíti. Szép meg jó pofa, meg trendi, de hogy másképp is lehet nézni a dolgokat, az már lényegtelen....

Maisie MacKenzie 2011.07.01. 09:45:11

@kutya vacsorája:

"hogyan lehet egy népet (egy csoport embert, bármilyen csoportot) úgy egy az egyben szeretni vagy nem szeretni?"

Van olyan, hogy nemzeti karakter. Egy kép amely beugrik az adott népről, pl. dánok: Lego, Olsen bandája! :-)

Természetesen nem mindegyik dán felel meg ennek - lehet, hogy egy sem :-)

Én. pl. nem szeretem azt a képet, amely a magyarságról ugrik be, de hát nem is vagyok fajtiszta magyar, de mégcsak szimpatizáns sem.

Tehát van országimázs, meg nemzetimázs is.

@Dragan Rafajlovic:

"Nekem azert van szerb nyelvű feliratom ami nekem sokat jelent személy szerint mert apám szerb anyam magyar"

Nekem mindkét szülőm magyar anyanyelvű, de ha a távolabbi felmenőim anyanyelvén tetováltatnék, akkor jó sok különböző nyelvű feliratom lehetne.

@milliliteratura:

"én a helyében glagolicával varrattam volna, ha már :)"

Samozrejme! :-)

Bár a glagolitához bibliai idézet
illik, de ott van a 3 Mózes 19:28!

Maradok a glagolitás pólónál. :-)

Csumpitáz Alfréd 2011.07.01. 09:46:09

Az egészben még az is vicces, hogy 1. az egész tetkó marha nehezen olvasható (miért nem times new roman-nel írta?) 2. abban a közegben, ahol mozog, de még az átlag magyarnál is ez a felirat nem Vojvodina, hanem Bojboguna, ami így elolvasva semmit sem mond. Tehát Heninek majd mindig jó sokat kell magyaráznia, hogy mi is van ráírva. (és csak félve jegyzem meg, hogy az utca népe azt sem tudja, hogy Vojvodina=Vajdaság) Ennyit erről.

Gnózis 2011.07.01. 09:46:16

"Mit is mondhatnék? Csak azt, amit Ördög Nóra is: viseld is büszkén, Heni! A seggedre tudnám még javasolni a szerb kétfejű sast. Ha ügyes a művész, a kloákája pont jó helyre kerül. Drazsa Mihajlovicsban, a híres szerb csetnikvezérben is rejlenek még lehetőségek, gondold át."

Bunkó vagy vazze. Magad csináltál magadnak segget a szádból...

roki 2011.07.01. 09:52:57

Kőbánya-alsót, Baden-Würtemberget vagy csak simán Csantavért a kutyának nem jutna eszébe felvarratni, nem elég extravagáns.
Heninek a szerbizmus jelenléte szülőfalujában, annak tágabb környezetében úgy látszik egy egzotikus dolog... ami ugye a szerbekre nézve messze nem biztos, hogy dícsérő vélemény, hisz az európai nagyérdemű még korántsem jutott túl a dilemmán, hogy most akkor ezek isznak vért, vagy nem isznak ott, Európa határán billegve.

Heni mély és izgalmas, amit meg is kíván mutatni magából, a tetkó egy jó választás ehhez.

Poós Károly 2011.07.01. 10:02:42

Nekem csak egy kérdésem lenne:

Ki a csoda ez a Dér Marietta???

Mert, ha ez a nő lehet a vajdasági magyarságot illető viszonyítási alap, akkor én inkább kushadó kutya pózba merevülök, és imádkozom, hogy minél előbb jöjjönek a nagy erős szerb csetnikek, oszt derekasan pusztítsanak ki bennünket az utolsó szálig, hogy írmagja se maradjon ennek a gerinctelen, elhülyült, bitang nemzettestnek.

ne most 2011.07.01. 10:11:55

Igazi magyar virtus. Küzdeni az állampolgárságért, majd miután megvan magunkra tetováltatni valamit, hogy nehogy magyarnak nézzenek már.

Maisie MacKenzie 2011.07.01. 10:22:41

@ne most:

"Küzdeni az állampolgárságért"

Szerintem úgy dobták utána.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.07.01. 10:26:42

Még mindig jobb ez, mintha nagy Magyarország térképet rakatott volna magára.

roki 2011.07.01. 10:27:43

@Gnózis:

A szerb nemzeti ortodox alapú doppeladlerkedés van annyira vicces, hogy seggre lehetne tetoválni, nem kellene kiakadni ezen, messze nem tartozik a tolerálandó szentség kategóriába.

A bizánci uralkodók címerének átvétele, ami ugye az egy testben két fejjel(Bizánc és Róma) létező Birodalom uralkodói státusára utal, még az oroszok esetében elmegy, hisz az általuk egyesítendő Harmadik Róma vágyképe messze nincs olyan távol a realitásoktól, mint a szerbség uborkafára kapaszkodott hatalmi vágya, pláne most Koszovóval súlyosbítva, ahol úgy látszik, hogy holmi balkáni kecskepásztorok örökre kicsorbították az uralkodni vágyó nagyszerb nemzeti álmot.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.01. 10:30:44

@Styxx: :)

@Alterix: szerintem te meg a magyarságodat nem éled meg mélyen. még is, milyen alapon kérdőjelezel meg bármit, amiről fogalmad sincs?

@ne most: és mi van, ha valaki egyszerre vajdasági és magyar? rohadjon meg? vagy rovásírással varrassa, hogy "a délvidék magyar volt és magyar lesz"? mert ez a magyar? képzeld, itt élek, magyar az anyanyelvem, de ettől én európainak tartom magam elsősorban. és ha lesz közös európai állampolgárság, akkor nekem olyan lesz, akkor is, ha annak nem lesz része magyarország. és attól még lehet, hogy a sors úgy hozza, hogy ugyanitt fogok élni. és ugyanúgy magyar marad az anyanyelvem, és európaiként is magyar vagyok/maradok.

Maisie MacKenzie 2011.07.01. 10:36:33

@chipanddale74:

Akik szerint egy Nagy-Magyarország tetkó egy teljesen normális cucc, na azok vannak itt a legjobban kibukva! :-)

Mondjuk nem ártana a történelmi Magyar Királyságot nem összekeverni Nagy-Magyarországgal.

Szerintem Nagy-Magyarország az 1941-es állapot. De annak olyan hülye alakja van Észak-Erdély miatt, hogy épeszű ember nem használja díszitő motívumként. :-)
Pedig kb. az a 13 milliós magyarság hazája!

Maisie MacKenzie 2011.07.01. 10:47:57

@Bálint Csaba:

"ennek a tetkónak a Vajdasághoz annyi köze van, mint a szlovák tejtáblának a brazil kakaóbabhoz."

Szerintem több:

"Újvidék. A Duna Gibraltárjának is nevezett péterváradi erőd terpeszkedő ellenpontja, a délről (Koszovó felől) Magyarországra vándorolt, tehát a törökségbe beolvadni nem akaró, karakán, harcos szerbek – katonai határőrvidék! – egyik legnagyobb letelepedési hullámának célpontja.

Az elnéptelenedett magyar falvak helyén 1694-ben megalapítják a később "szerb Athén" néven tisztelt Neoplantát, melyet már akkor többnyire mindenki így hív: Novi Sad, de egyes császári térképeken sokáig minden finomkodás nélkül csak ennyi áll:

Ratzen Stadt.

Alig százötven évvel később már népesebb, mint maga Belgrád, pedig szó szerint a semmiből jött létre.

Ehhez persze magyar és német (+ szlovák! MM)lakosok is kellettek, de azt fontos tudni, hogy

a város története során a kezdetektől mindvégig a szerbek vitték a prímet,

multikulti ide vagy oda. A tarcali oldalon található Karlócával együtt összességében az egész szerb nemzet – éljenek bár Magyarországon vagy az Oszmán Birodalomban – intellektuális és vallási centrumává vált." (bikmak)

Persze Újvidék nem egyenlő Délvidékkel! :-)

seahawks 2011.07.01. 10:49:08

inkább ez legyen a karján, mint egy nagy magayarország...

ChPh 2011.07.01. 10:52:43

@seahawks: látom nem érted, nem baj, olvasd el megint a hozzászólásokat

fuad 2011.07.01. 11:08:16

esetleg befesthetné még szőkére a haját és elénekelhetné a bosnyák Lepa Brena Jugoslovenka c. számát, szlovénul...
elmondatnám és leíratnám vele az azbukát, valószínűleg az a,b-ig menne neki...VOSTANI VOIVODINE!

seahawks 2011.07.01. 11:11:36

@ChPh: én nem reagáltam egy kommentre sem, csak a cikkről ez jutott eszembe.

amúgy miért lenne baj, ha egy magyar lány cirill írással bármit os tetováltat magára?

roki 2011.07.01. 11:31:21

@Maisie MacKenzie:

>>"Ehhez persze magyar és német (+ szlovák! MM)lakosok is kellettek, de azt fontos tudni, hogy
"

Talán azt volna fontosabb tudni, hogy a törökök által szolgálataikért kedvezményezett fanarióta görögök(Bizánc - Fener városrész - bizánci patriarcha- romániai görög uralom), és az Ali Tepeleni idején virágzó balkáni városuk Moszkopolisz(hu.wikipedia.org/wiki/Voskopoj%C3%AB) lerombolásával már nagy számban elüldözött arománok(Sima báró -Aranyember, Gozsdu Manó, Vorarosz -Boráros család, Teréz anya, stb.) jelentették az észak balkáni térségben a kereskedő szakmájukból kifolyólag a korai polgárosult rétegeket és ezek a polgári rétegek voltak képesek virágzó városi élet létrehozására.A katona-paraszt szerbek, akiknek kulturája messze sokáig a monostori életben nyilvánult meg, messze nem voltak olyan civilizációs képességek birtokában, hogy versenyezzenek velük.
Az már csak az utókor pontatlansága, hogy a vallások szerint elkülönülő városrészek rácként elnevezése ma a szerbekhez kötődik, valójában a korabeli ortodoxokat kell érteni alatta.
Raczen Stadt terminológia (és nem Serben Stadt) az osztrákok részéről helyes, mint ahogy Athén kontextusba hozása is az, a nagyszámú görög és elsősorban aromán miatt, aki közül utóbbiak ápolták a hellenisztikus hagyományt(Moszkopolisz felsőfokú tanintézménye az 1744-ben alapított keresztény Hellenikon Frontisterion.), amire a szerbek esetében kevés jel mutat.

Az sem mellékes dolog, hogy az ipeki pátriarchka népét tömbként engedték be és tömbként szorították ki a magyar urak, sok esetben megtiltva egyénként történő letelepedésüket is. Ebből a menekült rétegből sokan Oroszországba távoztak és ott teleőpedtek le.
Hamis beállítási kísérlet, hogy a magyarországi rác jelenlét kizárólag a szerbekhez volna köthető, valóságban messze alacsonyabb jelentősséggel bírtak a térségben. A szerb PR érdekérvényesítés miatt más, méltatlanul háttérbe tolt gazdasági és politikai csoportok hatását a magyar nemzetfejlődésre kevéssé ismerjük ezáltal sajnos.

no mail, no problem 2011.07.01. 11:43:12

@Bálint Csaba: miért akadtál ki egy ismertség után kepesztő egy fröccsöntött, tizenkettő egy tucat, pozőr bulvártyúkon, aki ma ilyen, holnap meg olyan totemeket aggat magára?

@Maisie MacKenzie: pár napja mesélte valaki, h nemrég látott egy interjút a duna tv-ben a magyar állampolgárságot frissen felvett erdélyiekkel. a "miért vette fel..." kérdésre az első négy ilyeneket válaszolt, hogy vízum nélkül utazhat a testvéréhez, ingyen tanulhat a gyereke a magyar felsőoktatásban, stb, stb, csupa ultra-pragmatikus érvet mondtak. kb. az ötödik kérdezett kezdett csak harangozni a szent nemzettestről. vagy ők nem székelyek, csak szimplán erdélyi magyarok?

@Styxx: nocsak, nocsak. csak nem egy nem egykori mozgó olvasónak tetszik lenni?

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.07.01. 11:47:15

@roki: A görög és aromán ortodoxia magyarországi jelenlétével, jelentőségével kapcsolatban igazad van; sokáig ezek a szerb pravoszlávok alá tagozódtak be.

Viszont Újvidék (és Szentendre és Ráckeve stb.) esetében valóban a szerbek vitték a prímet. A "Szerb Athén" jelzőt nem a görögök, hanem az oktatási-kulturális intézmények miatt kapta a város.

"Rác" szavunk a középkori Raška nevéből ered, mely az első szerb államalakulat központi része volt; ma részben Szerbiában, részben pedig Montenegróban található (Szandzsák).

Egyébként Jakov Ignjatović Szerb rapszódia című memoárgyűjteményének elolvasását kötelezővé tenném mindenkinek: a pesti szerbségről is sokat tudhatunk meg belőle.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.07.01. 12:03:14

@roki: oké, ismerem a cikket, már az előbb is linkelted. Újvidék szerbségéhez nem sokat tesz hozzá. Az aromunok-cincárok stb. balkáni jelenlétéhez annál inkább. Ez egy méltatlanul háttérbe szorított fejezete a Balkán-félsziget történelmének.

Egy kis adalék az Élet és Irodalomból: goo.gl/ARxYB

Maisie MacKenzie 2011.07.01. 12:18:13

@bikmakk:

Jó írás!
Éljen Milan király! :-)

roki 2011.07.01. 12:19:20

@bikmakk:
'sokáig ezek a szerb pravoszlávok alá tagozódtak be.'

Ilyesmit azért nem kellene mondani, hiszen a korabeli görög és aromán hatalmi ambíciók messze legitimebbek voltak, mint a szerb ortodox autokefál egyház igyekezete, nem a farok csóválta akkoriban sem a kutyát. A viszonyrendszer inkább fordított volt, ezért is igyekszik a szerb értelmiség elhazudni szerepüket a térség fejlődésében.

'Viszont Újvidék (és Szentendre és Ráckeve stb.) esetében valóban a szerbek vitték a prímet.'
A rácok vitték a prímet a fenti településeken is, ami messze nem biztos, hogy etnikai értelemben szerb, sőt számolni kell a délvidékről északra menekülő ortodox vallásúak között még magyar etnikummal is más egyéb mellett, akik letelepedési helyük vallási közösségében egyenlítődtek ki rácként.
Éppen Szentendre korai adófizetési lajstromaiban található rengeteg magyar vezetéknév pl.

'"Rác" szavunk a középkori Raška nevéből ered, mely az első szerb államalakulat központi része volt; '

Pontosan ezért kell elvonatkoztatni attól, hogy rác=szerb.
A magyar névadásban azok a rácok, akik ortodox vallásúak és a Balkán félsziget bizonyos régiójából érkeztek.

Érdemes vizsgálat alá vetni a magyarországi városok rác városrészeinek életmódját, jövedelemszerzési tevékenységét és ezt összevetni az etnikai kialakulási helyének közelében tömbbben élő szerbség hasonló viszonyaival, rögtön kiugrik a jelentős ellentét és bizony elgondolkodtató, hogy miként is történik a csoda, hogy a paraszt-katona szerb ahogy beteszi a magyarországi városba a lábát, rögtön konszolidált iparos-kereskedővé változik.
Messze érthetetlen az is, hogy miért nem történik meg ez napjainkban, amikor teszem azt Szabadka esetében messze nem civilizációs fényt visz a beköltöző hegyiszerb, hanem csak primitív csetnikeskedő balkanizmust.

Ha most nem visz, akkor hogyan volt az, hogy a középkorban pedig vitt.... vagy mégsem szerbek voltak akik akkor vittek?

Maisie MacKenzie 2011.07.01. 12:33:42

Csaba félreértette a tetkót!

Nem nagyszerb sovinizmusról van szó, hanem tisztelgés a görög és aromán kultúrateremtők előtt! :-)

Gukker 2011.07.01. 12:37:27

Az van ráírva a karjára, hogy Bojboguna. Mi ebben a cirill? :))

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.07.01. 12:39:06

@roki: Na jó, én itt hagytam abba. Szimpatikus dolognak tartom, hogy az objektív tájékoztatás érdekében a görög, illetve cincár kereskedőkről is szót ejtünk. Mint tudjuk, a pesti ortodox templomot is görögök építtették. Illetve Vácott is volt egy templomuk. De azért ne essünk a ló másik oldalára. A szerb etnikum Duna menti és délvidéki jelentőségét elhazudni sokkal nagyobb és nyilvánvalóbb csúsztatás. Magyarországra a mai Közép-Szerbia, ill. Raška és Koszovó területéről főleg szerbek menekültek, egyéb nemzetiségű ortodoxok pedig csak részben és a szerbeknél mintegy száz évvel később kezdődően.

roki 2011.07.01. 12:52:47

@bikmakk:

Mint látjuk, arománok is menekültek jelentős tömegben, aztán csak egy széljegyzetet jelentenek a nagy rác-szerb tengerben.

Messze nem csak az objektív tájékoztatás kis színeseként létezik a térségbeli fanarióta görög és kereskedő aromán jelenlét, hanem a korabeli politikai viszonyok alakításában is jelentős szerepük volt a többi polgárosult, az anyagi lehetőségeit hatalommá is konvertáló szereplőhöz, az örményekhez, zsidókhoz hasonlóan. Nélkülük sem a térség fejlődése, sem a szerbek átmeneti felemelkedése nem magyarázható, legfeljebb csak heroikus-romantikus hazugságok segítségével.

donkanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2011.07.01. 13:09:19

A Bácska-Bánát, vagy Bács-Bodrog-Torontál kombináció jobb lett volna.

Styxx 2011.07.01. 13:13:27

@roki: @bikmakk:
Szerintem nincs értelme az etnikai vonalon rugózni, ugyanis egy kultúra jellemzésében az etnikai vonal egy tényező a sok közül. A XIX. századi nemzetállamok szép romantikus eszméjéig másodlagos. A vallási hovatartozás például jóval fontosabb volt. Zrínyi önmagát elsősorban katolikusként határozhatta meg. "Magyarsága" vagy "horvátsága" keveset nyomott a latban, amikor kirohant a muzulmán török ellen (már amennyire homogén török. V.ö. a II. VH ruszkiaival. Volt ott tatár, kirgiz, dagesztáni is, csak még Roberto Carlos meg Dzsudzsák hiányzott.

E poszthoz fűzött kommentek tükrében, mit a TV2 interjúból kivágtak:
Dér Heni: Új tetoválásommal a vulgárisan csak rácként nevezett kultúra sokszínűségéről szeretnék vitát generálni. Talán a TV2 nézői közül sem tudja mindenki, hogy a szerbek mellett a cincárok is jelentős alkotókkal gazdagították e kultúrát. Például a kiváló színész, Predrag-Miki Manojlovic is cicnár származású, de még a XX. századi horvát írófejedelem, Miroslav Krleza is...
Ördög Nóra: Nem mondod? KLezsa is cincár?! Juj, de izgi! Mond Heni, új piercinged nincs?

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.07.01. 13:31:59

@Styxx: most miattad takaríthatom a monitorról a kávéfoltot. :)

roki 2011.07.01. 13:32:01

@Styxx:

Bingó, úgy látszik sikerült ráhangolódnom Dér Henire,...( ,hogy a mai erős szél segítene rá!)

Petőfi apai ágról is cincár származású feltehetőleg.

Az északra menekülő arománok(és nem görögök) térségbeli másodlagos elnevezése a cincár, egyuttal az általuk gyakorolt egyik jellemző tevékenységre is utal.
A faluról-falura vándorló kontár-mészáros(céhen kívüli), böllér, juhmészáros tevékenységet is cincárnak hívta a magyar köznyelv.

A cincárok között feltűnően sok a kiugró teljesítmény, hasonlóan a zsidókhoz.

Raul Duke 2011.07.01. 13:32:59

Heni, jószatetkódvan!! De a szerb kanoknak biztos bejön majd ;)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.07.01. 13:34:40

@roki: Petőfi hősi halált halt, ezért ő hőscincér.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.07.01. 13:42:00

@Styxx: Hát ráfáztál, koma. Túlságosan átüt, hogy a 2 hölgy rácsatlakozott kábelen az agyadra, és onnan szívták át az intellektust a sajátjukba.

Ribancrendszám egyébként az, ami a tangapánt fölé van varrva hátul. (egyik pléhbojos exnyuszin röhögök már egy ideje, mit kezd a nyuszifejjel, mióta már kiesett a pixisből)

Csantavért meg ha máshonnan nem, Matuska Szilveszter okán illene ismernie az utca emberének. Ha nem megy, jöhet egy segítőkérdés: Biatorbágy?

Styxx 2011.07.01. 13:48:40

@roki: @bikmakk:
Habár ennek Bikmakk a szakija, de szerintem a cincárok méltatlanul a szerbek, mint "piacvezető rácok" közé történő "bedarálása" kb olyan, hogy a regionális rác kultúra részei voltak a cincárok, bármennyire is kimagasló némelyikük egyéni teljesítménye. Kb mint Krisztus születése tájékán a Római Birodalom keleti felében a hellenizált, mindenféle kevert, nyelvében elgörögösödött népség. A görög volt egyébként is akkoriban a Medditerán- világ közvetítőnyelve. Pilátus is görögül bürokratáskodott Jézussal és nem latinul, arámiul vagy héberül.
Köszönjük Dér Heni és Ördög Nóri, hogy felvetettétek ezeket a témákat!

Styxx 2011.07.01. 13:49:52

@neccharisnyás útonálló:
ja, bombát és viaduktot is varrathatott volna Heni:-)

roki 2011.07.01. 14:04:43

@Styxx:

'mint "piacvezető rácok" közé történő "bedarálása" kb olyan, hogy a regionális rác kultúra részei voltak a cincárok, bármennyire is kimagasló némelyikük egyéni teljesítménye.'

A szerbek is ezen csúsznak el...
Nem értik, hogy ha már egyszer ők, hiszemük szerint önmaguk erejéből olyan magasra emelkedtek, miként tudtak ekkorát bukni, mikor különösebb hibát nem is vétettek.

A fanarióta görögök és az arománok messze nagyobb jelentősséggel bírtak a korabeli nagypolitika alakításában, mondjuk talán Trianonig, mint amiről akkor beszélünk, hogy ha csak egy-egy létező ország viszonyait tekintjük.Befolyásuk és erejük kb. a vatikán-kategóriával vethető össze.
A fenti hatalmi tényezőknek kedvezményezettje volt ugyan a vallásilag közelálló Szerbia, de már nem az az államban kialakult, a szerb etnocentrizmus determinálta politikai elit, főként éppen azért nem mert fölfalta, magába olvasztotta és ezzel megsemmisítette saját erejének külső forrását.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.07.01. 14:08:23

@Styxx: maradjunk annyiban, hogy a kor viszonyai között mindenképpen szerb az, aki:

1.) szerbül beszél vagy legalább ért;
2.) szerb pravoszláv vallású (mivel a szerb egyház mindig is egy önálló, autokefál ortodox egyház volt, ezért ez egyszerűen eldönthető azzal, hogy melyik püspök fennhatóságát ismeri el az egyén;
3.) a szerb kulturális emlékezet, hagyománykincs ápolója. Tehát a családi védőszent ünnepén szlávát ül, illetve a megfelelő hősénekeket legalább hallomásból ismeri.

Darálás, nem darálás: némelyik, feltehetőleg aromán vagy görög származású személy a fenti kritériumok mindegyikének megfelelt, némelyik meg egyiknek sem.

A fanarióták amúgy sokkal jelentősebbek voltak Havasalföldön és Moldvában, mint Szerbiában.

A magyarországi össz-ortodoxia vallásilag elég sokáig igenis a szerb pravoszláv egyház (Karlóca) alá tagozódott be. Természetesen ennek a nem-szerbek aligha örültek. Persze mindez egy mesterségesen generált helyzet volt, nem a szerbek tehetnek róla.

átlátó 2011.07.01. 14:10:12

Bement a Heni a varrodába és emígyen szólt:
- Üss föl rám valamit Mester!
- Mire gondoltál Heni baba?
- Hát valami terndit, valami nonfiguratívra gondoltam...

Csak annyit mondok, hogy ez lett belőle.

átlátó 2011.07.01. 14:16:23

Bement a heni a varrodába és emígyen szólt.
- Üss föl Mester valamit rám.
- Mire gondoltál Henibaba?
- Valami trendire, olyan nonfiguratívra.

Hát ez lett belőle...

Styxx 2011.07.01. 14:25:56

@roki: @bikmakk:
Roki, nem akarsz erről egy vendégposztot írni? Bikmakk, te meg kiegészíthetnéd a különvéleményeddel. Úgy is terveztem egy cincár posztot, csak mindig csúszik. Dér Heni és Ördög Nóri, mint a fanarióta görögök és arománok tiszteletbeli kulturális nagykövetei révén még a TV2 honlapjára is kikerülhet. Úgyis átrendeződtek a csatornák, hisz holnap az egyik Klicskó gyerek a Duna TV-n bokszol.
@átlátó:
Szerintem is így kezdődött, de másképp folytatódott:
Bement a Heni a varrodába és emígyen szólt:
- Üss föl rám valamit Mester!
- Mire gondoltál Heni baba?
- A méltatlanul mellőzött fanarióta görög és aromán kultúra hatásáról Közép-Kelet-Európára és a Balkánra.
- Hmm, kiváló Üzenet! A Rubint Réka is valami hasonlót rendelt a Könyvhétre. Mit szólnál ahhoz, ha egy szabadasszociációs kommentözön útján juttatnánk el az Üzenetet a befogadóhoz? Mondjuk felvarrnám rád cirill betűkkel, hogy Vojvodina? A többi már művészettörténet.

roki 2011.07.01. 14:31:25

@bikmakk:
A bizánci ortodox egyház vezetőiként is nagy érdekérvényesítő képességgel rendelkező, kereskedő fanarióta görög családok a török udvarban voltak befolyásosak, köszönhetően széleskörű vallási kapcsolataiknak, amiknek segítségével a diplomáciai csatornáiban otthonosan mozogtak, így szolgálhatták pl. a török-francia közeledést is.
A havasalföldi és moldvai lokális uralmat ezekért a szolgálatokért kapták a törököktől, de ez messze nem azt jelenti, hogy tevékenységük és figyelmük csak az ottani otodox vallási tér feletti befolyás megszerzésére irányult, hiszen ők elsősorban a Birodalom egyesítését tekintették továbbra is elsődleges szempontuknak éppen úgy, mint az összes többi európai politikai szereplő.
Nyilvánvalóan ők is mint a többi, saját vezetésük alatt szerették volna egyesíteni, és belátható, hogy távlati terbeik között messze nem szerepelt az autokefál szerb ortodox egyház alárendeltségébe tagozódás.

roki 2011.07.01. 14:32:47

@Styxx:

Kösz megtisztelő, de közismert, hogy nem tudok írni, csak belepofázni szeretek.

sveštenik 2011.07.01. 14:32:57

Ez a két cin(g)cár csaj a reggeli műsorban nem is gondolta, hogy milyen kulturális vitát generál. Most már csak azt nem értem hogy a görögök szeretik-e a rácpontyot és ez a Heni igazából mi? Ő melyik? A szerb vagy (a)román?
Bocs már hétvégi üzemmódba kapcsoltam!
Ja kedd reggeli műsorban ha jól tudom Sp lesz. Új tetkója van. Nagyon trendi és egyedi módon a hajrá Fradit varratta magára cirill betűkkel. Vagy Rúzsa Magdi Volim te Kishegyes felirata is ütős lenne.

Maisie MacKenzie 2011.07.01. 14:47:25

@Styxx:

"Úgy is terveztem egy cincár posztot, csak mindig csúszik."

Fanarióták
igy hivják általában Konstantinápoly Fanar (tör. Fener) nevü városrészének görög lakóit. Ez a városrész Konstantinápoly ÉNy-i részében, az Aranyszarv mellett van, s az ott volt világító toronytól (fanarius) vette nevét. A török hódoltság után itt volt a görögök főfészke s 1601 után a pátriárkai rezidencia is. Szorosabb értelemben F.-nak hivják a születési és hivatali arisztokráciát, amely nemes görög családokból eredt. A F. köréből kerültek ki a XVII. sz. második fele óta a porta dragománjai vagy tolmácsai, s onnan választották a görög forradalom kitörtéig (1821) Moldva és Oláhország hoszpodárjait is. Jóllehet a F. sokat tettek nemzetük művelésére (p. iskolák alapításával), valamint sokat könnyítettek a görögök terhein, sokat javítottak a Duna-fejedelemségek helyzetén,

mégis hirvágy és önzés, hatalom- és pénzvágy képezték főbb jellemvonásukat s e miatt sem az oláhoknál, sem a bolgároknál, de még saját nemzetiségöknél sem voltak kedveltek.

Ez kitünt a görög forradalom kitörésekor is, 1821., amikor pedig sokan küzdöttek a görögökkel együtt a F. közül is. A F. viselt dolgait, zsarolásait stb. megirta egy görög: Markos Zallony egy Essai sur les Fanariotes c. munkában (Marseille 1830). Jelenleg a F. csaknem végkép elvesztették politikai befolyásukat Konstantinápolyban és sokan közülök rég átköltöztek Athénbe. L. még Bolgárország.

Pallas Nagylexikon

Sőt!
Fenerbahçe SK:

Az alapítók a klubot lakóhelyükről, a Fenerbahçe-fészigetről nevezték el, ahol egy rég nem világító világítótorony (fener) állt.

roki 2011.07.01. 15:12:15

@Maisie MacKenzie:

Galata városrészben pedig itáliai kereskedők fészkelték be magukat, közöttük rengeteg volt a zsidó.
Kemal Atatürk a zsidó kereskedelmi és pénztőke segítségével számolta fel a fanarióta ortodoxiával együttműködő korábbi török hatalmat és modernizált.

Ezért is van olyan küzdelem jellege egy Fenerbahcse-Galatasaray meccsnek, olyan, mint nálunk a Fradi-MTK.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.07.01. 22:08:04

Hát eszméletlenek vagytok. Bizisten. Most nem tudom, hogy ámuljak vagy sírva nevessek. Ha sikerül egyszerre a kettőt, bekerülök a Guinness World Records-ba? :-)

átlátó 2011.07.01. 22:46:04

@Styxx: Megtiszteltél, főleg, hogy egyébként én bírom a "tolladat". (majd Szily úr elnézi nekem, hogy az ő nevét most nem említettem)
De hát egyrészt mert részben bácskai gyerek vagyok az 58 évemmel, másrészt pedig az anyámat egy részeg megszálló orosz katonatiszt gyomorékká tette a tizentonnás 3 tengelyes izéjével, szóval Stixx, nekem a cirillbetű zsigerből mást jelent, a kötelező orosz tanulást se feszegetném most...
ilyen láttán megcsúszik a kezem a klaviaturán és nem tudok olyan intellektuálisan gondolkodni mint te. Nézd el nekem.
A Heni babával magával amúgy nekem nincs bajom, álltam a beksztédzs jótékony homályában meg a firhang takarásában annyit, hogy meglátomhallom az erényeit is...
Ágyesz, bogyesz, hello, - ahogy a Dundika, aki híres énekesnő, meg minden ilyesmi, mondta.

átlátó 2011.07.01. 22:51:20

És zárójelben megjegyzem (ha már itt Isztambul ennyire szóba jött, nagy világ van arrafelé. Vagy 30-szor megtettem és mindig közúti-társas gépjárművel és mindig megérte az élmény.)
süti beállítások módosítása