Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Miért nem szeretik a szerbek a vajdasági magyarokat?

2012.08.22. 07:00 Styxx

Egyik olvasónk kérdezte:

Nem igazán szoktam kommentelni, de időről időre olvasgatom a Serbia blogot, mert érdekel a téma (magyarországi magyar vagyok). Nem akarom nagyon rabolni az idődet, de van egy téma, ami piszkál engem mostanában, és nem nagyon tudok kinél rákérdezni, úgyhogy gondoltam, megírom levélben, hátha kicsit fel tudsz világosítani.


Az utóbbi időben néha találkozom és beszélgetek szerbiaiakkal. Nem magyarokkal, sőt, igazából nem is a magyarlakta területekről származnak, főképp belgrádiakkal. Nagyon nyitott, liberális gondolkodású értelmiségi fiatalokról (huszon-harmincasok) van szó, akik rendkívül toleránsak rengeteg dologban. Mindig találnak valamit a magyarországi magyarokban, ami nagyon tetszik nekik, sokszor számomra egész meglepő dolgokat (hétköznapi dolgokra gondolok persze, nem a nagypolitikára) és simán el lehet velük beszélgetni rengeteg témáról, kedvesek, barátságosak, és így tovább.


Amikor viszont időnként előkerülnek a vajdasági magyarok, akkor érzek egy váltást: nyitott emberekhez képest elég kemény véleményeket hallok tőlük és igazából jobbnak is tartom másra terelni a szót, mert kicsit kényelmetlenül érzem magam, miközben hallgatom őket. Így konkrétan nem mondják ki, de a lényege a mondanivalójuknak általában az, hogy ha Szerbiában élsz, akkor viselkedj szerbként. Pár konkrét példát is tudok írni: gyakran visszacseng, hogy arról panaszkodnak, nem tudnak rendesen szerbül a magyarok, illetve hogy az itteniek mit szólnának, ha Pesten ők mint szerbek leszednének egy magyar zászlót és kitennének egy szerbet helyette, vagy hogy a vajdasági magyarok tulajdonképpen maguk okozzák a problémát a hozzáállásukkal.


Én nem nagyon tudok általában mit mondani, igyekszem kerülni is a témát, nehogy egy még kellemetlenebb vitába fajuljon, de egyébként meg eléggé meglep ennyire nyitott beállítottságú emberektől (és ezt szeretném kihangsúlyozni, hogy az egyébkénti nyitottság miatt lep meg nagyon és ezt a részét nem értem). A kérdésem az, hogy vajon csak én találkozom ilyen emberekkel pont vagy tényleg megvan ez a vonulat és úgy általában jobb elkerülni az egész kérdéskört úgy, ahogy van még nyitott emberekkel is?


Novak Đoković megverte Szeles Mónikát?

Nem vagyunk coolok

Nos, a probléma gyökerei olyan mélyek, hogy több tucatnyi oldalon keresztül lehetne az előzményekkel foglalkozni, de a mostani helyzetre szorítkozás mellett is óhatatlanul néhány gondolat erejéig fel kell vázolni a történelmi előzményeket, amit lentebb megteszek.


A dolgok jelenlegi állása szerint a vajdasági magyarság lélekszáma zsugorodik, emellett a gazdasági és a kulturális befolyása is háttérbe szorul, éspedig a szerb populáció az, amelyik e kiszorítósdi legnagyobb haszonélvezője. A helyzet pikantériája, hogy mindeközben Szerbia lélekszáma is csökken és elöregszik, beleértve a szerb etnikumúakat is. Visszaesik a gyermekvállalás, ráadásul a fiatal, képzett lakosok elvándorlása jellemző az 1990-es évek elejétől, és e folyamat ma is tart. Cinikusan fogalmazva: fogy a szerb, ráadásul öregszik, szegényedik és butul, de a vajmagyar még inkább.

Milyennek lát bennünket egy cool szerb arc és mit lehet erre mondani?

A szerb nyelvet törve beszéljük, ami a hétköznapi életben bosszantó, megnehezíti a napi kapcsolattartást.

Nekünk nem anyanyelvünk a szerb, ráadásul a magyar nyelv meglehetősen távol áll a szláv nyelvektől. A szerb értelmiségi közegben dolgozók, vegyes házasságban és a szórványban élők (akiknek viszont a magyar anyanyelvtudásuk sorvad gyakran) kivételével csodát ne várjanak. Gondoljanak arra, hogy a Koszovón élő szerb kisebbség viszont jellemzően semennyire sem beszél albánul, vagy akár a franciaajkú belgiumi vallonokra, akik a másik államalkotó és mellesleg kétszer olyan népes entitás, a flamandok nyelvét nem hajlandók megtanulni. Mi ha törve is, de azért beszéljük a többségi nyelvet. (Persze aki teheti, sajátítsa el minél jobban környezete nyelvét az anyanyelve ápolása mellett, abból kára nem, csak haszna származhat.)

Nem élünk szerbként Szerbiában, márpedig aki Szerbiában él, az viselkedjen szerbként.

Szerbia most afelé tendál, hogy ugyan megcsonkulva, de egyre inkább homogén nemzetállammá válik, mint például amilyen a jelenlegi (valószínűleg véglegesen csonka a Trianon előtti állapotokhoz képest) Magyarország, ahol elhanyagolható, kb 3% a kisebbségiek aránya, akik szinte teljes egészében asszimilálódtak, a származási nyelvüket sokan egyáltalán, vagy csak alig beszélik (a sajátos helyzetű cigánysággal és a zsidósággal most elsősorban terjedelmi okokból ne foglalkozzunk).

Erre viszont azt tudom mondani, hogy bármennyire is a nemzetállamok korát éljük immár közel kétszáz éve, de a jelenlegi Magyarország e tekintetben inkább kivételes, mintsem a főszabályhoz tartozó ország. Vegyes etnikumú szövetségi államokban (Belgium és Bosznia, a tipikus állatorvosi lovak) többnemzetiségű, "kényszer"olvasztótégelyként működő birodalmakban okoz nem kevés feszültséget a többség és a kisebbségek együttélése (pl. a mai Oroszország (mondjuk csecsenek) Kína (pl. tibetiek, ujgurok), avagy olyan tarka vegyesfelvágott, mint India, illetve hatalmas bevándorló, befogadó államok, mint az USA, avagy a multikulturalizmust elsőként deklaráló Kanada, egy egész régió országait lefedő, anyaország nélküli népek, mint pl. a kurdok, És akkor a hagyományos, ilyen-vagy oknál fogva nem asszimilált kisebbségekről, mint például az erdélyi, felvidéki vagy vajdasági magyarokról, dél-tiroli németekről, avagy a Szovjetunió széthullását követően, önálló államiságát visszanyerő balti országokról, különösen az Észtországban rekedt orosz etnikumról nem is beszéltünk.

Ugyan vannak olyan országok, ahol a kisebbség elsősorban az államalkotó nemzettel azonosul annak ellenére, hogy a nyelvét, kultúráját megtartja (mint pl. a finnországi svédek a szinte önálló Åland kivételével) de szerb barátaink fogadják el, hogy különböző közösségek másképp élik meg identitásukat.

Szerb zászló letépése, helyette magyar kitűzése.

Ilyen jellegű gerillaakció Szerbia északi tartományában elenyésző, viszont jellemzően az ilyesminek nagy a hírértéke. Meglepődnénk, hogy ha valamelyik szerb egyáltalán meg tudna nevezni bármilyen magyar politikai mozgalmat (és ebben se nem jobbak se nem rosszabbak mint mi, vagy más náció, hiszen mindenki elsősorban a saját közegével foglalkozik), ugyanis akkor valószínűleg  a legnagyobb vajdasági magyar párt, a VMSZ mellett nem egy másik vajdasági magyar formációt, de még csak nem is a  Fideszt vagy az MSZP-t, esetleg a Jobbikot, hanem még a magyar szélsőjobboldalon sem a legjelentősebb szervezetet, a 64 Vármegyét említené, hiszen ők szoktak arrafelé akciózni.

Beszédes a 64 Vármegye Ifjúsági Mozgalom szerb nyelvű Wikipedia-szócikke:

Omladinski pokret 64 županije (magyarul: 64 Vármegye Ifjúsági Mozgalom) egy szélsőjobboldali, nacionalista, extrém fasiszta, irredenta mozgalom, akik az összes, Magyarország határain kívül élő magyar egyesítését tűzték ki célul és egyben a Magyarország határait 1920-ban megállapító trianoni egyezmény revíziójáért is küzdenek…..a mozgalom főképp Magyarországon aktív, de Szerbiában is jelen van, ahol politikai pártként is bejegyezték, azonban egyúttal a szerb belügyminisztérium adattárában a fasiszta szervezetként nyilvántartott egyesületek listáján is szerepel.

Ugyanakkor a vajdasági magyarverésekről a szerbek túlnyomó többségének halvány lila gőze sincs. A szerb sajtó ha egyáltalán foglalkozik a problémával, akkor mindezt etnikai töltet nélküli, fiatalok közötti klasszikus diszkós-kakaskodásként tálalja, holott emberi jogi szervezetek is dokumentálják az eseteket.

Vissza lehetne kérdezni, hogy vajon hogy esne egy szerb srácnak, ha mondjuk Szentendrén vagy Lóréven éjjel egy buszmegállóban csupán azért vernék véresre, mert a barátjával szerbül beszélget?

Az aránytalanul súlyos börtönbüntetéssel sújtott temerini fiúk esetével sem foglalkozik a szerb média. Erre viszont azt lehetne felhozni, hogy ugyan kicsi és savanyú, de ez a mi vajdasági magyar Pussy Riot-ügyünk.  Ráadásul ezekre a fiúkra sokkal súlyosabb, összesen 61 év börtönbüntetést szabtak ki, fejenként 15 és 10 év között, azonban az is igaz, hogy az alapcselekményük is súlyosabb volt, mint a fejenként 2 évet kapott oroszországi punk lányoké. A két eset közötti hasonlóságot az aránytalanul szigorú büntetésre értem.

"Halál a magyarokra" - szabadkai falfirka.
(Oké, szerb zászlót se valami gusztusos letépkedni,
no de ez se egy Banksy-színvonalú graffiti)

Történelmi áttekintés

Vajdaság mindig is multikulti volt, az etnikumok egymás közötti viszonyát tekintve több mélyponttal és több aranykorral. Balgaság arra gondolni, hogy itt állandóan feszültségmentesen éltek együtt a szerbek, magyarok, németek, horvátok, szlovákok, ruszinok stb., de a világ azon kevés földrajzi területének egyike, ahol az együttélés gyakran meglepően jól működött és e nyelvi, vallási, kulturális kavalkád több hasznot hajtott, mintsem szenvedést okozott.

Amikor még nekünk, magyaroknak állt a zászló

A török hódoltságig ne menjünk vissza, de némileg leegyszerűsítve: az 1848-as magyar szabadságharctól és még inkább a közel két évtizeddel későbbi kiegyezéstől kezdve Vajdaság jelenlegi területén elsősorban a magyar, másodsorban a német etnikum számára osztottak lapot a többi nemzetiség rovására. Mindez részben erőszakos, részben önkéntes elmagyarosítással is járt (a magyarokhoz hasonlóan túlnyomórészt római katolikus horvátok szerint őket még inkább sújtotta az elmagyarosítás mint a szerbeket, hiszen az azonos felekezetűek asszimilációja egyszerűbbnek bizonyult a XIX. században, amikor is a vallás még fokozottabb szerepet játszott, mint napjainkban). A jelenlegi Vajdaság területén a törökök elűzését követően még a legnépesebbnek számító, szerb populáció így a harmadik helyre szorult, előbb a német, majd az első világháború idejére a magyar vált a legnépesebbé, és még inkább a kulturális, valamint a gazdasági erejét tekintve a vezető etnikummá. Mind az erőszakos magyarosítás (pl. a más nemzetiségűek iskolarendszerének a sorvasztása, a közigazgatásban a magyar nyelvhasználat kötelezővé tétele), mind a többi nemzetiség önkéntes asszimilálódása a magyarba ekkor ért a tetőpontjára.

Trianoni vargabetű

Ausztria-Magyarország széthullásával eljött az államváltás is. A Szerb-Horvát-Szlovén Királyságban, későbbi nevén Jugoszláv Királyságban már cseppet sem volt cool magyarnak lenni. A magyar közigazgatás megszűntét erőteljes délszláv asszimiláció követte. Csak egyetlen példa: a vajdasági magyarság számára két legfontosabb város, Szabadka és Újvidék nevét ezentúl magyar szövegekben is a magyar helyesírásnak megfelelően ferdített délszláv nevükön, azaz mint Szubotica és Novi Szád volt szabad mindenféle hivatalos szövegben, beleértve a sajtócikkeket is leírni.

Tiszavirág életű revízió

Hogyan is számíthatott volna Magyarország a Délvidék végleges visszacsatolására, amikor is miniszterelnöke kétségbeesett tiltakozásának nyomatékosítása érdekében öngyilkosságot követett el Bácska elfoglalása miatt? A vitatható életművet maga mögött hagyó, "civilben" földrajztudós gróf Teleki Pálról ugyan sok mindent el tudunk mondani, de azt nem, hogy nem kívánta volna szívvel-lélekkel a trianoni határok revízióját, amiért a tárgyalóasztal mellett Felvidék és Észak-Erdély tekintetében komoly sikereket ért el, Jugoszlávia katonai megtámadása ellen azonban az élete feláldozásával is tiltakozott. És e röpke kaland ára az lett, hogy előbb magyar és német szövetségese részéről érték atrocitások az itt élő egyéb etnikumokat, a legkeményebben a zsidókat, majd bekövetkezett az újabb fordulat, ami immár nem csupán egy újabb államváltással (jobban mondva a Trianon utáni állapot helyreállításával) járt, hanem a kapitalistáról a kommunistára átálló rendszerváltással is.

Az úgynevezett Hideg napokra, vagyis a főképp szerb és zsidó nemzetiségűek ellen a magyar csendőrség és katonaság által 1942-ben elkövetett etnikai alapú tömegmészárlásra, amelyben közel négyezer ártatlan polgár vesztette életét, röpke 2-3 évvel később adott válaszként a legtöbb becslés szerint legalább tízszer ennyi ártatlan magyar és német nemzetiségű vajdasági lakost öltek meg a pogromszerű délvidéki mészárlások során. Minderre Josip Broz Tito, az első számú jugoszláv kommunista katonai és politikai vezető áldásával került sor. Nos, ilyen alapokról kellett kiépíteni a délszláv népek és az egyéb, köztük mint az egyik legjelentősebb, a magyar nemzetiségűek között a testvériség-egységet, és bármilyen furcsa, mindez meglepően jól sikerült.

Vajdaság utolsó aranykora

Titóék nem akarták fizikailag teljes egészében megsemmisíteni a vajdasági magyarságot, "csak" mint az egykori (az ő értelmezésükben) megszállók etnikumához tartozókat megtizedelni, illetve a délszláv hegemóniát visszaállítani, mi több, tovább erősíteni. Mindezt mi sem bizonyítja ékesebben, mint hogy a magyarság rovására elkövetett pogromokkal egyidejűleg jelent meg a Magyar Szó napilap elődje, a Szabad Vajdaság, illetve ugyan elavult fegyverzettel felszerelve —és csak némi eufemizmussal nevezhetően kizárólag önkéntesekből álló—, de a partizán alakulatok közé magyarokból álló zászlóaljat, a Petőfi-brigádot is felállították. A második legnagyobb lélekszámú vajdasági etnikum, a magyarság a mindenkori Jugoszláviákon, majd egyéb délszláv utódállamokon belüli fénykorát az ezerkilencszázhetvenes években élte. A decentralizált, 1974-es vajdasági alkotmány széleskörű autonómiát biztosított a tartománynak, és egyben a kisebbségek nyelvi (többek között a magyar is szinte teljes értékű hivatalos nyelv volt) és kulturális önrendelkezését is tágította.

Trianon után a határhoz "veszélyesen közeli" Szabadkáról átkerült a vajdasági magyarság kulturális központja Újvidékre és a helyzet csak a kilencvenes években fordult vissza. A vajdasági magyar elit kényszerű délre húzódása azonban a múlt század hetvenes éveire minőségi kibontakozást is hozott. Ugyan egy szocialista államban, ám a Vasfüggöny mögötti anyaországétól, a Magyar Népköztársaságétól jelentősen szabadabb, szabadosabb légkörben élhetett a vajdasági magyar értelmiség. Sok nagyformátumú anyaországi magyar író, egyéb, a szocialista kánontól eltérően gondolkodó értelmiségi is a vajdasági magyar sajtóban publikált olyan cikkeket, ami Kádár fortélyos cenzúráján (hisz hivatalosan ugye ilyesmi nem is létezett) nem slisszanhatott volna át. Jugoszláviában az úgynevezett nem államalkotó nemzetek (az államalkotó nemzetek a szerb, horvát, szlovén, macedón, montenegrói, muzulmán (lényegében bosnyák) – vagyis a délszláv népek), az úgynevezett nemzetiségek (vagyis a nem délszláv etnikumúak) közül az albán után a magyar volt a legnagyobb lélekszámú, ami viszont a kulturális önrendelkezést illeti, még a szövetségi országon belüli diaszpórában élő államalkotó nemzetekétől is jobban ki tudták használni a kínálkozó lehetőségeket (pl. a horvátországi szerbekétől). Több szempontból a vajdasági magyarság helyzete számított a leginkább sikersztorinak. Mindez azonban természetesen relatív sikertörténet, különösen ha a Vasfüggöny mögött sínylődőkhöz viszonyítunk. Tito országában korántsem érvényesült korlátlanul a szólásszabadság, így a XX. században a vajdasági magyarsággal szemben elkövetett legkegyetlenebb atrocitás, a délvidéki mészárlások a szocialista rendszer végéig elhallgatott tabu maradt.

Slobo alatt véget ért a tejben-vajban fürdőzés

Slobodan Milošević végzetes karrierjét a Tito által taktikusan háttérbe szorított, ám ismét éledező nagyszerb nacionalizmus meglovagolásával kezdte. Először a déli tartományban, Koszovón minden korábbi kommunista néptribunust populizmusban túllicitálva állt ki az ottani szerbek mellett és a koszovói albánság megregulázásáért, majd az arányosság elvét többé-kevésbé követve, emiatt logikusan Szerbia másik, északi tartományában, Vajdaságban is a nemzetiségek, elsősorban a legnagyobb létszámú, a magyarság jogainak a csorbítására került sor, ráadásul mindez erős központosítással is párosult. Az addig jellemzően fejlettebb észak – fejletlenebb dél – típusú országban a Vajdaságban beszedett adót ezentúl a jelentősebb helyi felhasználás helyett szinte kizárólag a központi szerb kincstár söpörte be. Mindez napjaikban odáig fajult, hogy a kiszipolyozott Vajdaság már korántsem az egyik legfejlettebb szerbiai tájegység. Ráadásul a délszláv polgárháború alatt a nagyszerb törekvéseket kiszolgáló jugoszláv néphadseregbe aránytalanul sok vajdasági magyar tartalékost soroztak be, és mivel érzelmileg nem tudtak azonosulni annak a háborúnak a célkitűzéseivel, több ezresre duzzadt a Magyarországra, vagy még távolabbra szökő, fiatal hadkötelesek száma (magam is így települtem át az anyaországba). A fiatal vajdasági magyarság száma emiatt még inkább csökkent, ráadásul Milošević rendszere arra kötelezte a – különösen Észak-Bácskában tömörülő, abszolút illetve relatív magyar többségű településeket–, hogy arányaiban több, horvátországi-, boszniai-, majd koszovói szerbet fogadjanak be, mint más városok és falvak. Milošević már a történelem szemétdombjára került, ám a kilencvenes években betelepített szerb menekültek javarésze maradt, ehhez számoljuk hozzá a kitelepült vajmagyarokat, és máris látható, hogy ismét a vajdasági magyarság rovására módosult az etnikai összetétel.

Hát most itt tartunk

Mindez ahhoz vezetett, hogy újabban a vajdasági magyarság köreiben egy önkéntes, gettósodó szegregáció is megfigyelhető. Inkább az anyaország felé fordulnak, illetve egymás között járnak össze. Vegyes etnikumú településeken felerősödik a külön szórakozóhelyek látogatása, sokan például az együttélés olyan, totális csődjét sem tartják kizártnak, amikor is a nem is olyan távoli jövőben a szabadkai szerb és magyar fiatalok egymással angolul beszélnek.  

Bizalmatlanok a szerbekkel, ami egyféle másodrendűségi érzettel, "Tamás-bátyja"-mentalitással is párosul. (A nyolcvanas évek végétől egészen a kétezres évek elejéig bevett sajtófordulat volt a szerbséget privilegizálva, "államalkotó nemzetként" nevesíteni. Egy olyan jelentős lélekszámú és komoly gazdasági, valamint kulturális teljesítménnyel bíró kisebbség, mint a vajdasági magyarság ezt bizony  meglehetősen megalázó kirekesztésként élte meg.) Míg a vajdasági magyarok egy kisebb része túlkompenzál és a  pápánál is katolikusabb (stílszerűbben: a pátriárkánál is pravoszlávabb), mint a montenegrói telepesfalu fiataljaival gyakran perpatvarba keveredve szocializálódott, a vídiakemény megmondóember pózában tetszelgő Csernus Imre. Az ilyen megosztó személyiségek szintén nem vezetnek a liberális, cool, hipster yuppie szerb fiatalok részéről a vajdasági magyarság kedvező megítéléséhez.

43 komment

Címkék: szerb vajdaság többség magyar kisebbség

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr364724421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.08.22. 09:21:17

<i>"Mind az erőszakos magyarosítás (pl. a más nemzetiségűek iskolarendszerének a sorvasztása, a közigazgatásban a magyar nyelvhasználat kötelezővé tétele), mind a többi nemzetiség önkéntes asszimilálódása a magyarba ekkor ért a tetőpontjára."</i>

Tudjátok, hogy nem szoktam trollkodni, sem provokálni.
De erre szeretnék egy hiteles forrást látni.

Styxx 2012.08.22. 09:51:48

@Deak Tamas:
A linken lévő statisztikai összesítőben 1880-tól 1910-ig látod a szerbek lélekszámának és számarányának a gyorsabb, míg a németek lassabb csökkenését és a magyar növekedését:

www.hungarianhistory.com/lib/hmcb/Tab21.htm

Majd az 1948-as népszámlálástól a szerbek abszolút többségbe kerülnek és ami nekem a leginkább fájó, a kitelepült és részben megsemmisített német populáció lényegében eltűnt.
DE! Nem éltem 1941-1945 között Bánátban mondjuk szerb telepesek kiskamasz gyerekeként. Nem kizárt, hogy a Volksdeutcher gazdák atompökhendiek voltak minden délszláv "gyüttmenttel."
Nagyapám a királyi Jugoszláviában volt katona a huszas években és ugyan akkor már nem állt a zászló a németeknek, de mesélte, hogy egy sváb nagygazda-csemete a sorkatonai ideje alatt LEGÁLISAN pénzzel meg tudta váltani az árokásási kötelezettségét.

Jól is néznénk ki, ha forrásmegjelölés kérése trollkodásnak minősülne:-)

istvan_h (törölt) 2012.08.22. 10:18:25

Kellenek az ilyen cikkek, elvégre van róla beszélnivaló. Az hogy nagyon sok magyar Vajdaságban nem, vagy csak gyengén beszéli a szerbet, bizony ott fellelhető az oktatási rendszer hibája, ami véleményem szerint szándékos.
Konkrétan, azoknak a jogait jobban lehet kúrtitani akik nem beszélik az ország nyelvét. A fő probléma ebben a tekintetben az, hogy a magyaroknak szerb órákon nem úgy tanitják (vagy tanitották még az én általános iskolai időmben) a szerbet mint idegen nyelvet, és ennek megfelelő módszerekkel inkább arra tanitanának meg, hogy fel tudjunk cimezni egy levelet a postán rendesen, vagy bejelentést tudjunk tenni a rendőrségen, vagy a hivatalban meg tudjunk valamit kérdezni szerbül (szándékosan ilyen alap állampolgári jogokat emlitek), hanem irodalmon keresztül - sok esetlben Vuk előtti szerb irodalomról van szó -, próbálták vagy nem próbálták belénk préselni a tudást. Mondanom sem kell, hogy igy egy magyarkanizsai, csantavéri, vagy kishegyesi magyar akinek ezen kivül nem sok beszélni valója van a közegében szerbül, mennyit fog megtanulni szerbül az élete során. De ami jó a szerbek hatalomnak, hogy ezek a magyarok nem pampognak bele semmibe, mert egyszerüen nem beszélik a nyelvet. Jobbára marad nekik a 64 Vármegye, ami megint csak jól jön az elnyomó szerb hatalomnak mert meg lehet bélyegezni a magyar kisebbséget és már nem is kell foglalkozni olyan "jelentéktelen" témákkal mint a magyar iskolák sorsa, az arányos foglalkoztatás, vagy hogy már ne is emlitsem az autonómiát.
Van itt egy kettősség is, mert külföld felé úgy tünik, hogy Szerbia széles körü jogokat biztosít a kissebbségei számára, lásd a nemzeti tanácsok, ami igaz is, mert tény és való hogy szélesebb kultúrális jogokat biztosítottak, de már most kikezdenék ezt mivel nem tetszik nekik, hogy például a Magyar Nemzeti Tanács összetétele több mint 2/3-ban magyar pártokhoz köthető, és nekik nem sikerült ezt megzabolázniuk. Mert mivel számoltak ők? Hát azzal, hogy ugyanúgy ahogy a választásokon rengeteg magyar adja le a voksát a Demokrata Pártra, úgy a nemzeti tanácsi választásokon majd megint igy lesz, és a DP-s kihelyezett tagozatok majd zsebelik befelé a szavazatokat. Hát nem igy lett, és itt bukott először az a politika, hogy bőkezünek tünjünk a ksiebbségekkel, közben pedig a saját embereinket ültetjük a székekbe akik persze semmit nem tesznek a magyarságért. És itt tény és való az az aszimiláns réteg is hibás akiket oda ültetnek, mert ők történetesen magyarok! Igaz nem sokáig, mert csak meg kell kérdezni például a drága Csengeri úrat az MNT-ben, hogy milyen nyelvü iskolába is járatja a lányát?! Hát szerbbe, és azt képzeli a szerb hatalom, hogy az ilyen emberekbe vetnek majd bizalmat a magyar emberek...
De kanyarodjunk vissza a témához.
"Nem élünk szerbként Szerbiában, márpedig aki Szerbiában él, az viselkedjen szerbként."
Ez a fajta hozzáállás tény és való, hogy gyakorlatilag bármilyen beállitottságú szerbre jellemző. Mint ahogy a cikkben is le van irva, hogy különböző országokban különbözőképp viszonyul egymáshoz a többségi nemzet és a kisebbség, úgy szerbiában is ez egy fajta "kuriózum". Valahol régebben olvastam és úgy gondolom van benne igazság, ez a fajta magatartás ugyanabból a szerb igazságérzetből eredeztethető amely az miatt alakult ki, hogy Szerbia a két világháború gyöztese volt, és gyakorlatilag 30-40 évig a világ a titói időkben csak ámulattal tekintett Jugoszláviára és a szerbekre is ezáltal. Ez miatt érzik mindig is úgy, hogy ők a jók és ezért hibásak nem lehetnek semmilyen esetben. Ezért is nem tudnak szembesülni a 90-es évek őrül háborúival és népirtásaival amiben a szerbek a fő bünösök. Vagy akár idevehetjük a délvidéki magyarirtást is, amivel mind a mai napig nem szembesült a szerb nép, de Magyarország már rég kivizsgálta az újvidéki "hideg napokat" és megbütette a bünösöket! És lehet most azzal jönni, hogy de hiszen külső nyomásra tették a magyarok, mert másképp nem vizsgálták volna ki, de a válaszom az hogy a szerbek még külső nyomásra sem hajlandók ezt megtenni, még 70 év után sem amikor is már gyakorlatilag nem él olyan személy aki az ilyesmiben részt vett. Maximum a hozzátartozóik akik a jogfosztott magyarság vagyonának haszonélvezői sok esetben. Tehát csak a kárpótlástól félnek, hozzáteszem ami már nem hozza vissza a halottakat és azt a veszteséget amit elszenvedtünk tehát az emberi méltóság a szerbeknél itt nem játszik! És innen jön a "vakság" is a sajtó részéről, amikor az etnikai incidensekről, vagyis a magyarok megfélemlítéséről van szó. Képzeljük csak el, ha úgyanolyan számarányban, mondjuk Budapesten nap mint nap agyabugyálnák a zsidókat, vagy minden településen gombamód látható lenne a halál a zsidóra, mekkora nemzetközi felháborodást váltana ki. De a vajdasági események nem váltanak ki semmilyen felháborodást a világban. És ezért mi magyarok is hibásak vagyunk, mert a megfélemlítés lényege, hogy egy idő után az ember már kevésbé egyenlőnek érzi magát és ezt el is fogadja, és nagyon sokan elfogadtuk! A magyarverések is azért nem kerülnek bejelentésre sok esetben, mert a magyarság nem hisz abban, hogy megtalálják az elkövetőket és megbüntetik. Hozzáteszem ez igaz is, mert hogy lehet, hogy Szabadkán egy 20-30 fős csoport évek óta garázdálkodik és gyakorlatilag nincs olyan hónap amikor nem vernének magyarokat. Névről nem, de látásból én is felismerem őket, szóval nem hiszem, hogy a rendőrség képtelen a nyomukra bukkanni!
A szerb liberálisoknak a levél irója pedig nyugodtan megmondhatja azt is, hogy a cimeres magyar zászló a vajdasági magyarok hivatalos zászlaja, míg Magyaroszág hivatalos zászlaja, a trikolor cimer nélkül, úgyhogy legközelebb először azt is nézzék meg amikor egy szerb zászló helyébe magyart raknak! Mert ha előbbiről van szó akkor polgári engedetlenségnek is fel lehet fogni az elnyomással szemben, sőt a törvény megengedi a nemzetiségek szászlajának a használatát Szerbiában, szóval igy hogy tudom, hogy még a liberális szerbek szemét is szúrja igy még biztosabb, hogy telkemen belül de az utcán jól látva, két magyar cimeres zászló is kint fog állni. Csak azért is!
Pesttel kapcsolatban pedig láttam már éjszaka szerb suhanc gyerekeket, koszovó szerbia része plakátot ragasztgatni, természetesen nem magyar nyelven, hanem szerbül. Kérdem én, akkor azt ki fogja megérteni Budapesten? És főleg, ki fog a magyarországi liberális rétegen belül hőzöngeni azon, hogy nem képesek magyarországon magyarok lenni a szerbek?!

Omár mollah 2012.08.22. 10:55:47

Csak nagy általánosságban annyit tennék hozzá, hogy ne tekintsük világjelenségnek azt a Magyarországon íratlan törvényt, miszerint a belvárosi, egyetemet végzett fiatalok 99,9%-a liberális, LMP-támogató hippi. Ez Kelet-Európára hatványozottan igaz, a Balkánra meg főleg. Világot látott, több nyelven beszélő és értelmes ember is lehet nacionalista, sőt ádáz soviniszta is.

A liberalizmus és tolerancia balkáni értelmezéséről most ne is ejtsünk szót, Romániában a liberális párt ugyanúgy szidalmazza a magyarokat, mint bármelyik másik.

stevie-w 2012.08.22. 12:47:11

Egy apró kiegészítés az egyébként alapos és vállalható cikkhez: a vajdasági magyarok belgrádi megítélésének eleme az is, hogy a magyarok főleg vidéken vagy kisvárosokban élnek és mezőgazdasággal foglalkoznak, ez pedig a nálunk sem ismeretlen városi-falusi ellentétet is képbe hozza. A szerb viccekben szereplő magyar archetípus, "Lala" is kifejezetten egyszerű parasztember. A belgrádiak a vidéki szerbekkel is, khm, kritikusak, parodizálják a déli vidékek jekavicás akcentusát, a barátaim pedig az RS-t egyszerűen "Republika Sumska" néven emlegetik. (A Boszniai Szerb Köztársaság helyett a szerbül rímelő Erdei Köztársaság néven.)

Styxx 2012.08.22. 12:55:41

@stevie-w:
Való igaz, csak már nem akartam tovább bővíteni a posztot. Azért sem adtam azt a tanácsot, hogy kérdezzen vissza: mi a véleménye a koszovói és a boszniai szerbekről (Republika Srpska) mert a belgrádi fiatal yuppiek nagy részének tele van velük a hócipője, mint ahogy írod, a Repblika Srpska-sok közül már hallottam panaszkosdni csávót, hogy Belgrádban az ijekavicájuk miatt kinézik az áttelepülteket.
@Pigsy: Ez így van (pl a Jobbik és korábban a Miép is Budapesten volt a legnépesebb (az más tészta, hogy a Jobbik kelet-Mo-n rendkívül sikeres.

Alc 2012.08.22. 13:44:10

Én is gyakran találkozom a szentendrei szerbek és a vajdasági magyarok között húzott párhuzammal, amikor szerb ismerőseimmel beszélgetek erről a témáról. Csakhogy ez az egész ott sántít, hogy a szentendrei szerbeket senki nem foglalta el, hogy egy másik országhoz csatolja őket. Az, hogy évszázadokig meg tudták őrizni a szerb identitásukat részben annak köszönhető, hogy megőrizték a különállásukat is. A vajdasági magyaroktól sem veheti el senki azt a jogot, hogy erőszakmentes ellenállásuk kifejeződéseként megtagadják a többségi nyelv használatát. Szerintem egyébként ez a hozzáállás nem helyes, de azokat sem lehet elítélni, akik a tagadásnak ezt a nyelvi formáját választják.
Tanulság: ha leigázol egy népet, ne csodálkozz rajta, ha utál!

JReb 2012.08.22. 21:28:12

Viszonylag röviden tudok válaszolni az eredeti olvasói kérdésre: Azért utálják a vajdasági magyarokat az említett rétegbe tartozó szerbek is mert:
1. Nem értik mit keresnek az ő országukban. Minden műveltségük ellenére fogalmuk sincs hogy kerülnek oda magyarok. Szerbiában a legtöbb helyen nem tanítják hogy valaha is voltak más határok. Még olyan nézetek is széleskörűen el tudnak terjedni hogy a magyarok 1956-ban menekültek Szerbiába ahol befogadták őket. (És lám most még követelőznek is..)
2. Csak negatív híreket hallottak róluk. A szerb sajtóban évtizedek óta következetesen csak akkor és úgy lehet a vajdasági magyarokról hallani ha jól fel lehet háborodni rajtuk. Pl agyonvertek etnikai alapon egy temerini szerb fiatalt (a temerini fiúkat így ismerik); Honvédtalálkozón gyülekeznek a világháborús fasiszták; Kanizsán irredenta-skinhead-fasiszta ifjúsági táborban uszítanak a szerbek ellen; vagy a legújabb: www.kurir-info.rs/senta-ne-radi-zbog-svetog-istvana-clanak-373704

MTi 2012.08.22. 22:57:29

@JReb: igen, sajnos így van. Munka után bejárunk egy zentai kiskocsmába "lazítani" és bizony egy szerb atyafi - aki szintén törzstag, szolíd, szelid, szóval nem kötekedős - is felháborodva szóvá tette, hogy micsoda szokás ez már! Szerbiában tessék a szerb ünnepeket megülni! Milyen Szt. Istvánn?? Nos, majdnem elfajult a dolog, csak a - egyébként magyar - gazda tudta lecsillapítani a népeket azzal, hogy aki az ő kocsmájában politizál, annak saját kezűleg veri be a pofáját: tessék a nőkről meg a fociról, pecázásról vitatkozni!

kisbacskai0 2012.08.23. 09:13:50

ezt hívják naiv avagy hétköznapi szociológiának: létező tapasztalatok alapján való általánosításnak. a cikk kijelentéseinek javával akár egyezni is lehet, mások viszont egészen más és ellenkező tapasztalatokkal jönnének elő. így nyilván vitatkozni is nehéz.
azzal viszont vitatkoznék, hogy a temerini fiúkat és a Pussy Riotot az köti össze, hogy aránytalanul nagy börtönbüntetést róttak ki. ez a temerini fiúk esetében igaz is, kétségtelenül. (azzal együtt, hogy temerini idős - magyar - polgárok arról is beszámoltak, hogy a fiúk nem viselkedtek példamutatóan az eset előtt sem, sőt, és sokan fellélegeztek... de erről, ugye, nem szabad beszélni) - ám hogy jön ide a Pussy Riot? a cikk szerzője szerint jogosan kerülnek javító-nevelő táborba, csak épp túlzás a két év.. elég lenne egy év? ... fura, hogy egy kisebbségi voltaképp egyezik azzal, hogy a szólásszabadságot ily módon korlátozzák, büntetik végül. mert ez egy Putyin-ellenes akció volt. más kérdés, hogy mondjuk nekem sem tetszik, hogy pont egy templomban akcióztak, mert nyilvánvaló, hogy az ortodoxok erre felháborodnak, de nagyon, és fölösleges pujgatni őket. (és ha megnézzük, Szerbiában a pravoszláv egyház köztörvényes bűnözői hogyan állnak ma a törvény felett, világos, hogy a párhuzam még kevésbé szerencsés egy v.magyar ügyekkel is foglalkozó blogban)

Styxx 2012.08.23. 11:47:43

@kisbacskai0:
A kommentedet pedig szelektív olvasást követő véleménynyilvánításnak is nevezhetjük:-)
"hogy jön ide a Pussy Riot? a cikk szerzője szerint jogosan kerülnek javító-nevelő táborba, csak épp túlzás a két év.. elég lenne egy év? ..."
Kérded. Nos, hol látsz olyat a posztban, miszerint egy év javító-nevelő táborral egyetértenék?
Ha már így rákérdeztél: nem túl magas pénzbírságot (mondjuk max. egy-két havi orosz átlagbérnek megfelelőt) és legfeljebb közmunkát tartanék a Pussy Riot-lányok esetén arányosnak, és azt is inkább szabálysértési, mintsem büntetőeljárásban kiszabottnak.
Mindezt nem írtam le a már így is hosszú posztban, ennyi.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.08.23. 19:14:48

@Styxx: ... de ... a linken az van, hogy az ÖSSZNÉPESSÉGHEZ képest stagnáló (6%), de LÉLEKSZÁMBAN sokkal intenzívebben növekvő ! Ugyanez van az 1910-es linken is !
Muszáj megkérdeznem, hogy ebből hol következik az erőszakos elmagyarosítás? (szerintem sehol...)
Románia az egyedüli utódállam, ahol nem került sor nagymérvű erőszakos népmozgatásra (ez sem igaz így pontosan, de most ez a munkahipotézis) és ott a népességen belül és lélekszám szerint is csökken a magyarság (ugyanúgy mint mindegyik másik utódállamban).

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.08.23. 19:17:50

@Styxx: elnéztem az oszlopot ugyan, a horvátokat írtam a hat százalékkal de a szerbek számaránya 30 év alatt 35-ről 33%-ra "esett", mig a háború után a magyarok létszáma 26-ról 16%-ra közel ugyanennyi idő alatt.

Styxx 2012.08.23. 19:47:49

@Deak Tamas:
A magyarok lélekszáma is nőtt e statisztika szerint 1948 és 1961 között, míg az arányuk akkortájt csökkent.
Íme egy összesítő Bács_Bodrog vármegye népoktatásáról:
mek.oszk.hu/09500/09536/html/0002/14.html

Míg a II. Ratio Educationis (1806) az anyanyelvi oktatásra helyezte a hangsúlyt,
"b) a népoktatásnak az anyanyelv alapjára való helyezése"
addig a szabadságharc 1848-as leverését követően a németre:
"Ezután jött a Thunrendszer, a német előadó nyelvvel. Nyilvánvaló, hogy a magyar nemzet utolsó és leghatalmasabb erősségének, nemzetiségének megölése, rombadöntése volt a főczélja."

majd a kiegyezést követően a magyarosítást:
"Bács-Bodrog vármegyében 1870-ben Baján állami tanító- és Szabadkán állami tanítóképző-intézetet szerveztek. E két jeles tanintézet, mely az ország déli része számára van hívatva lelkes, fáradhatatlan és a magyar nemzeti népoktatásért hevülő tanítói kart képezni és nevelni, maig is fennáll és teljes sikerrel oldja meg magasztos feladatát. A bajai állami tanítóképző-intézet a hasonló intézetek között vezérszerepet játszik; igazgatója Scherer Sándor és tanári kara az intézetet magas színvonalra emelték. Minden osztálya párhuzamos; ez az ország legnépesebb tanítóképző-intézete. Szabadka sz. kir. város területén fennálló állami tanítóképző-intézet kultúrmissziójáról is csak elismerőleg lehet nyilatkozni. Hogy a magyar tanítónők műveltsége, páratlan buzgalma, hivatásérzete és hazafias munkássága oly magas fokon áll a vármegyében, azt jórészben ez intézetnek köszönhetjük. Kétségtelen, hogy az ország harmadik nagy városának MEGMAGYAROSÍTÁSÁHOZ is nagyban hozzájárúl."

Azaz a XXI. századi kisebbségvédelmi értékrendek alapján Ausztia-Magyarország XIX. századi nemzetiségi közoktatási politikája furcsa módon annak az évszázadnak az elején volt progresszívabb.

aracs 2012.08.23. 21:22:34

@Styxx: lehet, hogy tévedek, de én úgy tudom, hogy a pravoszláv egyháznak voltak iskolái, ahol nem a magyar politikai akarat érvényesült, hanem a szerb érdekeket védték kőkeményen.

Styxx 2012.08.23. 21:38:11

@aracs:
Stimmel, viszont akkoriban a magyar volt a "piacvezető". Ezért is tartják magukat a horvátok a magyar asszimiláció nagyobb áldozatának, mivel római katolikusként jelentősebb volt az ő csemetéiknek a magyar tannyelvű iskolákba integrálása.

kelyka 2012.08.23. 23:52:19

Szerbia ma homogén nemzetállammá válik?? Úristen, ekkora baromságot írni. Szandzsák? Cigányság? Presevo-Bujanovac-Medvedja?Bosilegrad? Nem ez az egyetlen ordító hiba a cikkben..

Styxx 2012.08.24. 04:34:58

@kelyka: Látsz olyan tendenciákat, amelyek a szandzsáki muzulmánoknak,a Presevo-völgy stb. albánságának, stb. netán föderációs státust, vagy legalább autonómiát biztosítana? A szerbiai cigányság helyzete pedig nem sokban tér el a magyarországi, romániai, egyéb kelet-európai romák helyzetétől, vagyis nyelvileg meglehetősen asszimilálódtak, míg szociálisan nem.
Magyarországon a két világháború közötti közel 10%-ról ment le a jelenlegi 3%-ra a kisebbségek aránya, ( www.prominoritate.hu/folyoiratok/1996/ProMino96-3-03-Szarka.pdf )én sem azt írtam a posztomban, hogy Szerbia ma (értsd: egyik pillanatról a másikra) homogén nemzetállammá válik, hanem, hogy afelé tart. (fuss neki még egyszer, hátha összejön a szövegértés:-))
Nézd, ez a poszt nem egy tudományos igényességű tanulmány, de kíváncsian várok a többi, szerinted ordító hiba fellistázását.

kisbacskai0 2012.08.24. 08:45:01

styxx, azaz szerinted a Pussy Riot tagjai bűncselekményt követtek el, ha már valamilyen büntetést ildomosnak tartasz... vagyis a szabad véleménynyilvánításért büntetés jár, egy (ítéljük akármilyen szerencsétlen, de mégiscsak) politikai jellegű művészeti performanszért is büntetés jár (ne feledjük, hány műalkotás - írás, festmény stb. - miatt ítéltek el művészeket minden korban...) ... de hogy közelítsünk a v.m.-hoz: Sass László esete miatt v.m. szervezetek, avagy egyének sem tiltakoztak, mert azért mehetett börtönbe, mert járt a szája... Sass megnyilatkozását én tök hülyeségnek tartottam, már amit Toroczkairól mondott, de ezzel együtt sem gondolom, hogy drákói szigorral kell lecsapni rá, sőt, egyáltalán büntetni kéne... ez az igazi vízválasztó ... és ha már a v.m.-ról szóló toposzoknál tartunk, ez is ide illik a poszthoz: a v.m. elit szívesen látja a sitten a másként gondolkodókat

aracs 2012.08.24. 10:32:48

@Styxx: azért az is jelent valamit, hogy 900 év magyar piacvezetés alatt mégis megmaradtak a horvátok, nem szívódtak föl:))
A horvát papság elég nacionalista, meg kell nézni Baranyában, Szlavóniában hány magyar pap van és azok hol szolgálnak.

aracs 2012.08.24. 10:32:48

@Styxx: azért az is jelent valamit, hogy 900 év magyar piacvezetés alatt mégis megmaradtak a horvátok, nem szívódtak föl:))
A horvát papság elég nacionalista, meg kell nézni Baranyában, Szlavóniában hány magyar pap van és azok hol szolgálnak.

Styxx 2012.08.24. 10:35:32

@kisbacskai0:
Mint írtam, inkább szabálysértésként tartanám célszerűnek büntetni az orosz lányokat. A szabálysértés (kissé leegyszerűsítve) ugyanis a bűncselekménytől enyhébb súlyú szabályszegést szankcionál. Sok büntetőjogi tényállásnak szabálysértési megfelelője is van (pl. kisértékű lopás, magánlaksértés, illetve maradjunk a példához hasonló ügyhöz: közszeméremsértés, garázdaság stb.)
A véleménynyilvánítás korlátainak a tágítását pártolom, például nem értek egyet azzal, hogy Magyarországon büntetik a tiltott önkényuralmi jelképek viselését (vöröscsillag, horogkereszt), illetve a nemzeti jelképek megsértését (zászló, himnusz, stb). Szerintem egy zászlóégetés még belefér a véleménynyilvánítás szabadságába, annak ellenére, hogy személy szerint valószínűleg az életbe nem égetnék zászlót.
A Pussy Riot lányok esetében ami álláspontom szerint "túlcsordult" a véleménynyilvánítás szabadságán, hogy egy olyan közegben fejtették ki a polgárpukkasztó performanszukat, ahol erre nem is kértek és nyilván nem is kaphattak volna engedélyt, nem csak oroszországban, hanem a világ bármely olyan országában, ahol a vallási toleranciát tiszteletben tartják. Az ortodox hívőket érthetően mindez megbotránkoztathatta. Ugye az oldschool: "az én szabadságom határa ott ér véget, ahol a másikét már indokolatlanul sértené."
Sass László ügy: elég meredek és méltánytalan következtetésnek tartom, hogy akkor ezek szerint a vajdasági elit szívesen látja a sitten a másképp gondolkodókat.
Sass elítélését is méltánytalannak tartom, azt is elfogadom, hogy elegánsabb lett volna legalább egy gyűjtést kezdeményezni a pénzbírság összekalapolásához,de mint írtad, és ezért egyáltalán nem hibáztatlak: a temerini fiúk sem szentek (attól még a büntetésük aránytalanul súlyos, ha összevetjük a Szerbiában hasonló cselekményekékért elítéltekével) Sass Lászlóval meg szerintem az a baja vajdasági magyar újságírótársadalomnak, hogy egy grafomán troll, aki ontja magából a kommentekt, amit olykor moderálni kell, már ha olyan a belső szabályzat az adott online lapnál, azt meg akár hiszed, akár nem, még a magamfajta, többnyire hobbiból posztot írogató is utál moderálni (konkrétan én szinte sosem szoktam, ha itt valaki nagy ritkán moderál, az többnyire Bikmakk, de ok nélkül természetesen ő sem). Ezért Sass mellett egy firkásznak kiállni kábé olyan, mint az orvosnak ellátni annak a tolvajnak a kéztörését, aki az ő péztárcáját akarta ellopni.
Megértem, hogy az orvosi hivatása gyakorlójaként mindez kutya kötelessége, de emberileg meg azt is megértem, hogy mindehhez nem fűlik a foga.
Vagyis mint szinte minden, ez az ügy sem fehér-fekete.

Styxx 2012.08.24. 10:39:21

@aracs:
Persze, én nem is akartam valami rosszul értelmezett píszí módon arra kihozni a posztot, hogy mindenki egyformán saras, viszont a tárgyilagosság jegyében igyekeztem megírni.
A magyar elit kiegyezés utáni nagy hibája az volt, hogy a kisebbségeket ugyan többé-kevésbé parlamentáris módon, de mégiscsak izomból kezelte.
Kábé: "Oké, terjesszétek elő amit akartok, mi meg majd leszavazzuk." Természetesen az adott korban nem volt ebben semmi kirívó, sőt, viszont mindez mégis hozzájárul a fagyi durva visszanyalásához.

borszódával 2012.08.24. 12:45:54

@Styxx: "Látsz olyan tendenciákat, amelyek a szandzsáki muzulmánoknak,a Presevo-völgy stb. albánságának, stb. netán föderációs státust, vagy legalább autonómiát biztosítana?"
A szeparatista törekvések erősödésére látok tendenciát, illetve hullámmozgást,(annak függvényeként hogy a nemzetközi politikai mozgások ennek épp menyire kedveznek)
A szerbeknek az a tragédiája hogy demográfiailag produktív közösségekkel vívnak "harcot a szállásterületeikért."
Valamint 25%-os munkanélküliség mellett a kivándorlás pont a reprodukció szempontjából legértékesebb generációkat fogja vészesen apasztani. Az alacsony születésszámmal együtt ebben könnyen megcsúszhat egy társadalom.
Van egy fogadásom hogy 10 év múlva a bosznia-szerbia-albánia-kosovo-makedónia térségnek nem ott lesznek a határai ahol ma.
És nem a szerbek javára fog változni...
Ha cinikus akarok lenni azt is mondhatnám, Szerbia majd akkor lesz homogén nemzetállam, ha eléri a Belgrádi pasalik határait.

Styxx 2012.08.24. 13:02:07

@borszódával:
Igen, ezt a forgatókönyvet sem lehet kizárni, mint amit felvázoltál, viszont ez az amit minden komolyan vehető szerb politikai erő mindenáron szeretne elkerülni, de cseppet sem biztos, hogy sikerül. Amiből én kiindultam, a jelenlegi szerb polititikai minimális konszenzus. Még azon kevesek, akik elengednék Koszovót sem fogadnának el egy szélesebb szandzsáki, délszerb autonómiát, pedig nem ártana megfontolni, hogy a szuverenitás önkéntes gyöngítésével akár többet nyerhetnének, mint veszíthetnének, pl. szorosabb szálak a Repbublika Srpskaval, Észak-Koszovóval.
A 10 éven belüli balkáni térképszabászat szerintem max egy újabb brutális háborúskodást követően jöhetne létre, ugyanis az itteni status quo békés, tárgyalásos megbolygatásához az összes nagyhatalmak, illetve a szomszédok, regionális hatalmak megállapodása kellene, azt meg nem nagyon látom reálisnak.

Visszatérve posztomhoz: "a homogén nemzetállami lét felé tendálás" a konszenzus a szerb politikai játszmában résztvevők részéről, mindezt megbolygatni legfeljebb külső erők, az ő akaratuk ellenére érhetnék el, és ez nem egyszerű. Az általad említett demográfiai bomba viszont 10 éven belül még nemigen ketyeg ki, viszont 100 év múlva dobj egy választ, az akkor már akár aktuálissá váló belgrádi pasalukból:-)
(a bosnyák fociultrák egyik kedvenc molinója:"Belgrádi Pasaluk, 500 év tradíció")

borszódával 2012.08.24. 14:08:02

@Styxx: oké. 100 éven belül jelentkezem :)

kelyka 2012.08.24. 18:55:16

@Styxx: A jelenlegi szerb politikai konszenzusból indultál ki? Miért? Akkor Koszovó szerinted Szerbia része és a szerbek nem követtek el tömeggyilkosságokat belgrádi irányítással az elmúlt 22 évben? Nem tűnt föl, hogy nem a szerb politikai vezetés mondta meg, hogy hogy rendezzék Szlovéniában, Horvátországban, Boszniában, Macedóniában, Koszovóban, Montenegróban a határokat és a poltikai berendezkedést? Pedig 22 éve még egy igen erős államot és hadsereget irányítottak. Ma egy lerongyolódott, erőtlen állam vezetéséről van szó aki nem igazán mondja meg azt se hogy Novi Pazarban milyen vezetés legyen (1953:52%szerb;2012:12%szerb). Nem feltétlenül a határok fognak változni de olyan decentralizációt kényszerítenek rá az országra (Vajdaságban is)ami jelentősen csökkenti pár éven belül a belgrádi vezetés befolyását.

Styxx 2012.08.24. 19:21:06

@kelyka:
Na, éppen Vajdaságnál érvényesül a decentralizáció a legkevésbé, mert kevésbé balhés, mint Sandzsak, Presevo-völgy. A 22 évvel előtti igen erős állam irányítása egy decentralizált, szövetségi államban erőszakos hegemóniatörekvéssel próbálkozott Milosevic Szerbiája, majd a végén fatális pofáraesés volt. DE! Volt egy nagy különbség: Mindig is Milosevic eszkalálta a zűrt. Milosevic nem volt rossz tatkikus (a morális tartásának a teljes hiányába most ne menjünk bele), viszont csapnivaló stratéga volt. Mint mondták: Milosevic úgy kezel egy problémát, hogy egy még nagyobbat teremt. Azt az ámokfutást a világ ellen másképp nem nagyon lehetett befejezni.
Mi van most Szerbiában? A politikai elit olyan amilyen, abba most ne menjünk bele, DE nézd meg Toma Nikolic radikálisai mennyit szelídültek, Bocsánatkérő-világbajnok Tadic meg pláne nem menne fejjel a falnak.
Koszovó-kérdés jegelt, más témákban meg semmi olyat nem tesz a szerb hatalom, amit a civilizált nemzetek közössége előtt nem lehetne védeni, sőt, a régiók erősítése lényegében uniós irányelv, a felzárkózással is alátámasztható. Hogy a történelmi földrajzi/etnikai egységet megbontja? Szuverén belügy (lényegében Franciaország ilyen módszerrel építette ki 200 éve a homogén francia nemzetállamot) ilyen alapon a kisebbségvédelemmel vajmi keveset lehet érvelni, különösen, ha a kisebbségi jogok (papíron) egyébként továbbra is biztosítottak.

Szerbia decentralizálása szerintem legfeljebb egy globális, nagyhatalmi részvételű "Balkán-konferencián" képzelhető el és (sajnos) akkor ha már nagy a baj.

Viszont: Értem és elfogadom a te és több más kommentelő kritikáját, hogy "álljon meg a menet, hol van Szerbia a homogén nemzetállam felé vezető úttól?

Nos, az pedig végképp már nem fért volna bele a posztba, DE, a szuverén nemzetállam valahol olyan, vegytisztán sohasem létezett formáció, mint ahogyan a monogámia is lényegében fikció a nyugati társadalmakban, és ugyanúgy a poligámia az iszlám országokban tulajdonképpen csak egy nagyon szűk, gazdag, felső réteg által megengedhető életforma.

Mert a példának vett Franciaország: Okés, asszimilálták a francia nemzetbe mondjuk a bretagne-okat, na de azóta eltelt 100-200 év, és jelenleg a volt francia gyarmatokról beözönlő arab és fekete-afrikai populáció integrálásával van nem kevés gond. Lásd az elmúlt 5-10 év zavargásai, a toulousei merénylő, stb. Párizsban és elővárosaiban több muzulmán él, mint egész Bosznia-Hercegovinában.

Bodomi 2012.08.26. 08:46:47

Kissé téves ma azt írni, hogy a török utáni időkben legnagyobb a szerb nemzetiség létszáma volt. Miért nem a török előtti időkről írtak? Ne I.Lipót császár és Arzén pópa egyezkedése legyen már az alfa és omega ebben sem. Ahogy Verancsics Antal leírta egy követségi útjáról a mohácsi vész után néhány évvel, hogy 30 faluban sem lakott annyi magyar, mint Mohács előtt háromban...

Styxx 2012.08.26. 11:57:32

@Bodomi:
Miért ne a törökvésztől kezdjük a visszatekintést? Egyrészt nem akartam a végtelenségig nyújtani a történelmi előzményeket, másrészt meg szerintem a "a történelem folyamán a mi nációnk vesztett többet" mentalitás nem segíti a korrekt együttélést. Ezzel az erővel a szlávok pediga honfoglaló magyarok invázoóját kérhetnék számon.Tisztázni kell az előzményeket, de ha visszamegyünk 28 ezer évet, akkor kezelhetetlenné válik a neandervölgyiek sérelmének az orvosolása, mert bizonyos szempontól velük lett a leginkább kiszúrva.

Bodomi 2012.08.26. 18:41:50

styxx, ugye az igazság szabaddá tesz, ahogy az Írás mondja. Addig, amíg sok szerb hittel vallja, hogy a magyarok 56 után kerültek oda, addig nyugodtan el lehet nekik mondani az igazat. Majd megszokják, mint a csendőr Surgyelán...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.08.27. 15:27:17

@Styxx: igen és ne felejtsük el viszont, hogy a század második felében már a magyar állam pénzén fenntartott iskoláiban elég masszív pánszláv (és dáko) propaganda is folyt, erre volt válasz az Apponyi-törvény azzal a sok kifogásolt résszel, aminél hússzor durvábbakat követelnek meg százöt évvel később akárhol is (ideértve pl. a művelt Nyugatot. Olvastam én már vallont akit pofánvertek flamand faluban mert franciául gagyogott.)
A témában fontos olvasmány Jókai Szomorú napok-ja.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.08.27. 15:29:42

@Styxx: meg még egy fontos dolog : szerintem az se mindegy, hányan merik-merhetik magukat valamilyen kisebbséghez tartozónak vallani, ez a monarchiás statisztikákból is egyértelműen lejön. Magyarosítási szándék volt politikai szinten, erőszak viszont - pláne a mai szinthez mérve - semmilyen.

Styxx 2012.08.27. 15:45:49

@Deak Tamas:
"Magyarosítási szándék volt politikai szinten, erőszak viszont - pláne a mai szinthez mérve - semmilyen."
Ezt nem merném így egy az egyben kijelenteni. "Rácverés", "tótverés", kábé úgy, mint manapság magyarverés azért előfordulhatott.
A jelenlegi vajdasági magyarverések bármennyire is elítélendőek és fájó, hogy a szerbiai hatóság nem veszi figyelembe az etnikai indíttatást, azért mégsem pogromszerű népirtások, de még csak nem is kényszer-kitelepítéssel, elűzéssel járó cselekmények.
@Bodomi:
"Addig, amíg sok szerb hittel vallja, hogy a magyarok 56 után kerültek oda, addig nyugodtan el lehet nekik mondani az igazat."
Szerintem ez egyrészt lebecsülése, másrészt túlbecsülése a vajdasági magyarsággal nem rokonszenvező szerbeknek.
A magam (szintén leegyszerűsítése): a magyarellenesek közül főleg a fiatalabbaknak lövése sincs 56-ról, míg egy másik része mindezzel úgy van, hogy az I. világháborúig a magyarok szivatták az itteni szerbeket és nagyon is jogos, hogy fordult a kocka.
DE! Mindez nem jelenti azt, hogy egy nagyon is jelentős rétegnek semmiféle előítélete sincs a vajdasági magyarsággal szemben.

aracs 2012.08.28. 11:07:35

@Styxx:azt, hogy a szerbiai hatóságok nem veszik figyelembe az etnikai indíttatást, nem merném pecséttel ellátni.Figyelembe veszik, mert másként viszonyulnak a Kovačević gyerekhez,akit miután félholtra vert egy amerikai fiút, hazaszöktettek, állami segítséggel. Sőt még 1 millió dollárral meg is toldották a segítséget.
Mi van ha a magyar támad, vagy netalán visszaüt?
Mindjárt észreveszik az etnikai indíttatást.

Styxx 2012.08.28. 11:41:41

@aracs:
Úgy értettem, hogy az ún. magyarveréses ügyekben nem veszik figyelembe, azokat tekintik egyszerű garázdaságnak, míg fordítva sajnos gyakran olyasmi történik amit te is írsz.
Egyébként az etnikai indíttatást, vagy egyéb (pl. rasszista, antiszemita) indíttatást bárhol a világon egyszerűbb a rendőrségnek, ügyészségnek figyelmen kívül hagyni (persze kivéve ha diktatórikus rendszerben lényegében kiszolgálják a vezető ideológiát) mivel az ilyesmit nehezebb bizonyítani. Hogy X megütötte Y-n t, akinek kiverte három fogát, azt könnyebb bizonyítani ,mint azt is, hogy mindezt azért tette, mert a másik magyarul/szerbül/hottentottául stb. beszélt.

aracs 2012.08.28. 15:11:22

@Styxx: igen, értettem, hogy te mire írtad az etnikai indíttatást, csak alkakmam volt megtoldani a gondolatot, hát megtoldottam:))
Lehet, paranojás vagyok, de a magyarverések igazságának kiderítésénél, nem a jóra való restség bűnében szenved a hatóság.Szerintem, egyszerűen a magyarság megfélemlítéséről van szó.Azzal, hogy nem büntetik meg azokat, akik magyarokat vernek,arra ösztönzik a bunyózni vágyókat, hogy magyarokat verjenek, hisz ezért nem jár büntetés.
Ezen, az a jelentős réteg, akinek nincs előitélete a magyarokkal szemben, sem szokott felháborodni.

Styxx 2012.08.28. 16:58:12

@aracs:
szerintem ilyen szintű tudatosság nincs a dologban, viszont ha szerbet ér sérelem, akkor nem kizárt, hogy ösztönösen erélyesebben lépnek fel, de ez már mint korábban írt valaki kommentben hasonlót, afféle kávéházi pszichológia:-)

Khon 2012.08.29. 14:19:57

Hmmm.. jó kis cikk. Lehet róla vitatkozni annyi szent.

Szerintem amég szerb felebarátaink innen zabálnak, addig fogják be nyugodtan a pofájukat :)

A média elfogultságáról és a szerbnyelvű oktatás primitívségéről sem kell meggyőzni senkit.

Jómagam sem beszélek "perfekt" szerbül, talán köszönhetően a hanyag oktatásnak. Középsuliban is minden osztályban a 7. 8.-os tanagyagot ismételtük újra és újra. Emellett verseket magoltunk és pár soros fogalmazásokat írtunk (vagy irattunk a szülőkkel) a kettesért.
Rutin volt szerb órákon, hogy kiment a diák a táblához, a tanár diktálta mit írjon, a gyerek meg az oszály felé fordulva kérdezgette, hogy: "ezt hogy kell írni? Az S-t azt hogy írják?!" Nem latinul írtunk ugye :)
És mondom, ez volt középsuliban. Magyarkanizsán. De Adán vagy Zentán sem jobb a helyzet.

Utoljára Újvidéken basztak fel, mikor a kórházban a recepción nem értettem valamit, a picsa meg tiszta lekezelően, felhúzva azt az éles fekete szerb szemöldökét, flegma fejet vágva megkérdezte, hogy mégis tudom-e hol vagyok? Ja, mondom Vajdaság fővárosában (ha még szabad így hívni). No comment.
Volt is egy aranyos magyar ajkú "sestra" aki halkan megsúgta, hogy nem szeretik ha magyarul beszélnek a betegekkel.

Kicsit visszakanyarodva a médiához: megy az egymásnak ugrasztás rendesen. Nekünk ott van például, hogy bezzeg Belgrádban még a villanyt se fizetik a szerbek és nem vágják le őket. Azt csinálnak amit akarnak!
A "lenti" szerbek meg gazdag földbirtokosnak tartják az itteni parasztokat akik csak lehúzzák szegény szerbeket a magas áraikkal :)

MTi: melyik ivóba jársz? Lehet, hogy már összefutottunk :)

Styxx 2012.08.29. 14:37:04

@Khon:
Jó, hogy leírtad ezeket a közvetlen tapasztalatokat a terepről (terénről:-)) és vagány módon szóltál vissza a nővérnek az újvidéki kórházban, ennyi civil kurázsi minimum kell.

Én már öregebb csóka vagyok (41) és nemrég volt Szabadkán osztálytalálkozóm (már 20 éve Magyarországon élek)és meglepett, hogy például az a volt osztálytársam, aki kimagaslóan a legjobban beszélt szerbül (tulajdonképpen anyanyelvi szinten, Szabadkán ez 20-25 éve egyáltalán nem volt ritkaság) mesélte, hogy a saját lánya alig beszél szerbül és nem azért, mert dafke úgy nevelik, hanem a suliban nem jól tanítják + önkéntes szegregáció, stb.
Egyre többet lehet olvasni arról, amit te is mondasz, hogy nem jó módszerrel oktatják a szerbet. Úgy kellene, mint egy idegen nyelvet, hiszen az alapoknál az lenne a fontosabb, hogy ügyeket tudj intézni a postán, hivatalokban, kórházban, munkahelyen stb., azt pedig nem lehet úgy, hogy ha előbb Njegos idézeteket magoltatnak be. persze annak is meg lenne az értelme, csak el kellene odáig jutni. Kábé olyan, mintha matekból előbb tanítanák az integrálást és csak utána a szorzást.@MTi: MTi Szarajevó-nosztalgia kolléga intéztette el szerintem a bizarrnak tűnő SA (Senta i Ada) rendszámtáblát, hogy hőn szeretett városára gondolhasson:-) Remélem Bikmakk szép élménybeszámolós poszttal kedveskedik neki és mindannyiunknak.

Khon 2012.08.29. 18:54:40

@Styxx:
Na ja. A másik meg, hogy nem lehet egymás mellé tenni egy sulis angol könyvet meg egy szerbet. Míg az előbbi tele van szép színes képekkel és történetekkel, addig a másikban a fekete kockabetűkön és pár fekete-fehér Szent Száva képen kívül egyéb nem igen található. Mintha erővel akarná elvenni az ember kedvét..

Az már valamennyire pozitívum, hogy középiskolában már csak szerbül beszélt velünk a tanár (különben magyar volt). Persze aki nem értett egy kukkot sem, annak ez nem nagy segítség :)
De néha még a tanár is röhögött rajta, hogy mennyire nem vágják néhányan a nyelvet, vagy hogy betűket nem ismernek... mellesleg a csóka pont a VMDK elnöke :D

Mondjuk a "Ne spavaj!"-t meg az "izađe napolje!"-t mindenki fújta rendesen..

fatsula 2012.09.03. 23:02:18

Miért nem szeretik a vajdasági magyarok a szerbeket?
süti beállítások módosítása