Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Sírva vigad a horvát; pofon a törikönyveknek

2011.04.18. 06:00 Styxx

Jurica Pavičić: „Soha sem kívántam szerbmentes Dalmáciát, akkor én hazaáruló lennék?” címmel megjelent tárcájából néhány érdekes gondolat.

A tábornokok hágai elmarasztalását követően úgy alakult, hogy:

Ezentúl azt mondhatjuk, két Vihar van. Az egyik, amit a tankönyvekben az ifjúságunk tanul. A Vihar-hadműveletben (Oluja '95) 1995 augusztusában a modern Horvátország fényes győzelmet aratott a volt Jugoszlávia katonai potenciálját zömében birtokló szerb agresszor fölött. Dávid legyőzte Góliátot.

A másik, a Brijuni-szigeteken Tuđman elnök és szűk tanácsadói köre által kifőzött ördögi terv: egy etnikai tisztogatással villámgyorsan ki kell űzni a szerbeket. A piszkos munkát pedig Gotovináék példásan elvégezték.

Személy szerint a Vihar-hadműveletig meg voltam róla győződve, hogy hazámban, Horvátországban évtizedekig háború fog dúlni, vagy legfeljebb egy Ciprushoz hasonló kényszerű status quo-ra számíthatunk, jelentős nagyságú de facto szuverén, elszakadt területtel. De akár azt is mondhatjuk, hogy valami olyasmire, ami a Koszovótól megfosztott mai Szerbiában van.

Nyugodtan kijelenthetem, hogy a Viharnak köszönhetem a normális felnőtt életemet. Egy csonkítatlan, független, békés államban élhetek. A háborúnak pesszimista elképzeléseimtől eltérően villámgyorsan vége szakadt és nincs országomon belül „állam az államban”. Ellenséges terület, ahová be nem tehetném a lábam.

Másrészt nyílt titok volt az elmúlt 16 évben, ami nem került be a hivatalos horvát történelemkönyvekbe: a Vihart követően bizony össznépi társasjátékká vált a fosztogatás. Ráadásul nem csak szerbek szívták meg, hanem több olyan horvát is, aki pechjére a Vihar alatt nem tartózkodott a horvát-krajinai ingatlanában. Még olyan, egyébként horvát nemzetiségű kocsmárosról is hallottam, aki utána a környéket járta, és valahol a sokadik faluban rátalált a vendéglátóipari-egységéből „felszabadított” presszókávéfőzőjére, amit kénytelen volt a „becsületes megtalálóktól” visszavásárolni.

És a dicsőséges Vihar ide-vagy oda, ez is azt mutatja, hogy balkániak vagyunk mi is, és hogy a montenegróiakhoz hasonlóan, a dalmát is így harcol: hajduk-, vagyis valamiféle betyár-szokásjog alapján a győztes mindent visz; lop, rabol.

***

De hagyjuk a (számomra egyébként rokonszenves) értelmiségi nyavajgást. Az utca embere szerencsére pragmatikusabb. Jelena Karleuša belgrádi szerb turbofolk-énekesnő történetesen pénteken, Gotovináék hágai elítélésének estéjén lépett fel Zágrábban. (Egy balkáni rendezvényszervezőnek ezek szerint a Hágai Nemzetközi Törvényszék naptárára is figyelnie kell.) Az egyik néző, Robert (18) így nyilatkozott: „Horvát vagyok, de nem mondok le a tábornokok miatt a mulatásról!

(Forrás: Jutarnji List)

Szól a nóta, száll az üzenet: Robert küldi Zágrábból Anténak a távoli Hágába
Jelena Karleušától a Nisi u pravu ("Nincs igazad") című dalt és azt üzeni:
Kitartás, Tónikám és ne feledd: ólvéjz luk on dö brájt száájd of lájf...
Neked legalább jó sokáig nem kell élőben ilyen giccsparádét látnod!

76 komment

Címkék: sajtó horvátország vihar háború hága oluja gotovina

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr762835003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.04.18. 13:02:09

Itt másként lenne, ha egyszer (reméljük soha) polgárháborús helyzet alakulna ki? Itt is sokan kihasználnák a lehetőséget.

This_is_Sparta (törölt) 2011.04.18. 13:04:44

És Ratko Mladić mikor kapja meg a jól megérdemelt jutalmát...!?

Chicano 2011.04.18. 13:05:15

Ha nem írod hogy ez Szerb zene biz' isten azt hiszem valamilyen török táncdalfesztiválon készült a videó.

Másrészt a háború mindig és mindenhol mocskos, a Balkánon miért lenne más? Mentségükre legyen mondva nem a Horvátok kezdték. Gondolom annak hogy ide jutott a helyzet oka az is amit a szerbek műveltek velük. (Meg velünk, Magyar lakta falvakat is a földé tettek egyenlővé) megjegyzem, avval a logikával amivel a tábornokot elítélték rengeteg II. világháborús győztes hatalom tábornoka is a vádlottak padjára kerülhetne. Csak egy bennünket érintő esetet említenék: a II. vh. után a szerb partizánok vérengzését Bácskában. Etnikai alapon több tízezer ember állati módon öltek meg, tízezreknek kellett elmenekülniük a szülőföldjükről. Soha senkit nem ítéltek el miatta, és még a mai napig tabu a téma Szerbiában. Most sajnáljam őket?

This_is_Sparta (törölt) 2011.04.18. 13:12:15

@Chicano: 1944-ben nagyapámékat, a civil lakosság megóvása érdekében, a falu 95%-ával együtt kitelepítették az oroszok két faluval odébb, mert sokáig ott húzódott a frontvonal. Az ott maradt néhány ember meg szépen körbejárta a kitelepítettek házait. Megjegyezem egy színtiszta magyar faluról van szó!

Styxx 2011.04.18. 13:12:27

@spontan:
Egyetértek, sőt továbbmegyek. Még kevésbé csóróországokban, mint pl. az USA-ban is fosztogantak, ha úgy adódik. A kilencvenes évek elején Los Angelesben több napig tartó utcai zavargások voltak (kiszivárgott egy videofelvétel, amint rendőrök butálisan megvertek egy feketét).
Az egyik stand up-os aztán ezzal haknizott, hogy miért nem mentek ki a tüntetők a negyedik napon?
-Mert otthon maradtak a frissen "szerzett" műszaki árut beállítani.

@Chicano:
A 44-45'-ös délvidéki mészárlást nem szabad elfelejteni. Minél kevésbé kell(ene) tabu témának számítania, de arról egy ártatlanul meghurcolt knini szerb nem tehet. És persze volt "nem ártatlanul meghurcolt" is közöttük, ezen a blogon és másutt is megy a téma passzírozása a Gotovina-ítélet apropójából.

Styxx 2011.04.18. 13:14:56

@This_is_Sparta:
Előbb el kellene kapni. Ha tudod hol van, told fel. Lájkolni foglak, de ami neked még jobb, nyomravezetőként egy valag pénzt is felmarkolhatsz.

Chicano 2011.04.18. 13:15:56

@This_is_Sparta: Csont nélkül elhiszem. De pont ezt írtam én is, háborúban nincs lacafaszázás. Maximum a filmekben. Mindenki visz amit tud mert lehet hogy ezen múlik a családja meg az ő élete. Undorító dolog, de ne törjünk pálcát a fejük felett mert akkoriban a lopás nagyon pici dolognak számított ahhoz a borzalmakhoz képest amivel akkor szembe kellett nézniük.

SP (a bátor) 2011.04.18. 13:17:39

Szerbia olyan, mint a NOKIA telefon.
Minden évben máshogy néz ki és egyre kisebb...

Chicano 2011.04.18. 13:19:56

@Styxx: Csak arra próbáltam célozni hogy amilyen az adjonisten olyan lesz a fogadjisten. Nem kellett volna első körben fosztogatni meg öldösni a nem-szerbeket és ma is ott élhetnének ahol akkor. Nem a horvátokon múlott. Sajnálom azt a szerencsétlen szerbet akivel így ártatlanul kicsesztek, de az élet már csak ilyen. Örüljenek neki hogy Például Szentlászlóért nem állt bosszút rajtuk senki. Pedig megérdemelték volna.

Junk1 2011.04.18. 13:28:26

Én azon csodálkozom, hogy mindig a háborús bűnösöket keresik csak. Őket is évtizedekkel az események után próbálják elítélni.
Miközben szerintem egy háború azért háború mert ott borzalmakat követnek el, és ezen senki sem szokott csodálkozni. Egy háború nem humanitárius szervezetek társadalmi népjóléti jótéteménye.
Ellenben a háborút közvetlenül követő időszakban elkövetett joggal elvárhatóan békés békeidőben a polgárok elleni agressziót, vagy éppen a békésnek éppen hogy nem mondható polgárok által elkövetett agressziót és bűnöket senki sem vizsgálja felül.

Lásd például a második világháború végeztével zsidók követtek el tömegmészárlásokat békeidőben békés német nők és gyerekek ellen, azokat táborokba zárva és megerőszakolva, elevenen elégetve (ezt nevezhetjük holokausztnak, míg a zsidókat senki sem égette el elevenen Auschwitzban). Számszerűleg nagyságrendekkel több német ártatlan nőt és gyereket öltek meg a zsidók a háborút közvetlen követő békeidőben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, mint, ahány zsidó áldozatról beszámolnak a zsidók által írt történelemkönyvek, és amik egy legitim kezdettel és záróakkorddal rendelkező háborús helyzetben a zsidókat érte a második világháború idején.

Így szerintem nincs helye sem a szólásszabadságot súlyosan sértő holokauszttagadását tiltó törvénynek, sem a holokaszt szónak ami a zsidók shoájat illeti.

aeidennis 2011.04.18. 13:29:54

A mi házunkból az oroszok nemcsak a padlót és a könyvtárat égették el, még a falból is kilopták a vezetékeket. Azt hiszem ez sincs benne semmilyen történelemkönyvben.

Styxx 2011.04.18. 13:31:07

@Chicano:
Picit bonyolultabb volt a szitu. Nem feltétlenül az ölt és fosztogatott, akiket aztán "viszontöltek" és "viszontfosztogattak". Voltak idióta szerb politikai vezetőik a krajinai szerbeknek, akik alá főleg Milosevicék adták a lovat és a krajinai szerbek nagy része sok mindent bekajált. Kórógy és Szentlászló magyar lakosságának gyolkolászása-fosztogatása stb. gyalázatos bűn, de azért ne térjünk vissza a kollektív bűnösség elvéhez. Az ottani szerb elkövetőket kellene bíróság elé állítani és felelősségre vonni (bizonyos esetekben ez meg is történt), ugyanúgy, mint most Gotovináékat. Az egyik bűne nem anulálja a másikét és fordítva.

ketyosz 2011.04.18. 13:32:48

Szépen halad a szerecsen mosdatása, várom már a poszt-odat arról, hogy tulajdonképpen a horvátok az oka mindennek.

Styxx 2011.04.18. 13:33:41

@aeidennis:
Pedig kellene. Szerintem van egy pozitív tendencia, a civil "kisemberek" szívása is egyre inkább bekerül a törikönyvekbe.
@Junk1: Forrásaidat jelöld meg és lehetőleg ne a Syriuson publikált szakirodalmat.

Styxx 2011.04.18. 13:36:30

@ketyosz:
Olyan nem lesz, "Mindannyian hibásak vagyunk" (Krivi smo svi), ahogy Djordje Balasevic is megénekelte. Ki jobban, ki kevésbé.
Egy "Jugó szégyentábla"-poszt viszont tervbe van. Kinek mi a sara.

vajdasagi 2011.04.18. 13:47:20

@Styxx: Teljes mértékben egyetértek: a kollektív bűnösség elve tarthatatlan. Az nem egy civilizált ember viselkedésmódja.

De ennél még talán tovább is mennék: nyilván fontosabb nekem egy magyar ember sorsa, mint egy szerbé, vagy mondjuk egy líbiaié. De jó lenne már nem elsősorban "magyar"/"nem magyar", hanem "jó ember"/"gonosz ember" kategóriákban gondolkodnunk. Vagy legalább: "az egyetemes emberiség szempontjából hasznos ember"/"az emberiség szempontjából haszontalan ember" kategóriákban.

Az a hozzáállás, hogy minden magyart védeni kell, és minden szomszédos népet emiatt ekézni - nos ez manapság szimplán retrográd. És nem sok jót fog majd hozni nekünk.

Ami most történt Gotovinával, az inkább igazságos, mint igazságtalan. Hogy miért "inkább", és miért nem teljes mértékben? Azért meg a nyugat akkor is tudta, hogy ott etnikai tisztogatás zajlott, amikor ezt csinálták Gotovináék, de akkor a pillanatnyi érdekeik azt kívánták, hogy szemet húnyjanak efölött. Meg kellett leckéztetni Milosevic-et (ami egyébként teljese mértékben igaz és indokolt igény az én szememben is!!!) Csakhogy emiatt nagyon-nagyon sok ember lett onnan elkergetve - és ezek kétharmada valószínűleg teljesen vétlen volt ebben. A másik egyharmad talán meg is érdemelte az elkergetést...

Styxx 2011.04.18. 13:49:45

@vajdasagi:
Talán igen, és talán abból az elkergetést megérdemelt másik egyharmadból felejtették magukat a legtöbben Vajdaságban...

vajdasagi 2011.04.18. 13:53:12

@Styxx: Azt nagyon várnám. Mindegyik ottélő nép oldaláról bőven fel lehet sorolni vétségeket és sérelmeket is. Ez egy olyan csetepaté volt, amelyben mindenki szerint úgy kezdődött a dolog, hogy a másik fél visszaütött. És mindenkinek ebben igaza is van. Valóban mindennek megvolt a maga ellentétes előjelű előzménye.

Ha nem lenne igen szomorú, akkor nagyon viccesnek lehetne nevezni.

dr.pupak30 2011.04.18. 13:57:48

miért van az, hogy ha az a szó eszembe jut, hogy szláv, utána rögtön a magyargyűlölet jut eszembe és enyhe undort érzek. különösen, ha dél-szlávról van szó.

Styxx 2011.04.18. 14:01:33

@pupak30:
Talán azért, mert nem vagy rendszeres olvasója a blogunknak, hanem csak akkor kukkantassz be, ha valamelyik poszt (mint pl. ez) címlapra kerül.
Sok posztunk foglalkozik azzal, hogy a délszlávok közt is vannak szaralakok és kifejezetten jó arcok is, akik nekünk magyaroknak nagy lieblingjeink. Pl Djordje Balasevic könnyűzenész.

Rothstein 2011.04.18. 14:03:32

@vajdasagi:

Ez egy nagyon igaz hozzászólás.

Viszont, a kutya ha beléd akar marni, annak hiába akarod megmagyarázni, hogy ez nem korrekt dolog. Azt hiszem rá vagyunk kényszerítve hogy magunkat védjük minden áron, minden helyzetben, de mégsem tesszük.
Látszik is az eredmény. Mindenki kiverekedte a Balkánon magának amit akart(OK, többé-kevésbé) az elmúlt 20 évben. Kizárólag mi maradtunk bénák, kukák és pacifisták (á la Károlyi) egy olyan világban, ahol ez nagyon nem volt kifizetődő. Most isszuk a levét. Ennek az az ára, hogy a Délvidéki magyar jelenlét néhány északi járásra korlátozódik, majd 40 éven belül teljesen eltűnik. Köszönhetően a meghunyászkodó, behódoló, belesimuló "vajdasági" viselkedésformának, ami olyan népszerű volt itt a blogszavazáson, hogy top3-as lett. Én nem lennék büszke az önfeladásra. Igaz arra sem, ha valamelyik nemzettársam civileket, hadifoglyokat gyilkolna.

papulimapuli 2011.04.18. 14:06:31

@Junk1:
az eszeddel ne kérkedj sokfelé

vajdasagi 2011.04.18. 14:10:33

@Styxx: Törvényszerű is volt, hogy pont a gonoszok maradtak nagyobb arányban. Ők nem mehetnek csak úgy vissza. Hátha valaki még emlékszik a viselt dolgaikra.

Egyébként nemcsak Vajdaságban felejtették magukat az ilyenek: Belgrád is tele van szeméttel - csak az ott kevésbé tűnik fel. De aki ott él, nagyon is érzi még mindig. (Egy szerb nagyváros egyébként ezeket 3-4 évtized alatt feloldja majd magában. Valóban Vajdaság az, ahol ez maradandó/asszem jóvátehetetlen károkat okozott.)
És a habzó szájú nacionalisták kedvéért: az ottani őslakos szerbek sem örülnek ezeknek. Csak ők kevésbé szenvednek miattuk.

Az meg, hogy Szabadkának egy Kninből menekült rendőrfőnöke lehetett, az egy szörnyű és cinikus vicc.

vajdasagi 2011.04.18. 14:20:45

@Rothstein: Az igaz, hogy a magyarok a szerbek után a legnagyobb vesztesei az eseményeknek. Valóban "nem érdemeltük meg". De másrész: ha az elmúlt pl. 300 évben elég leszármazottat gyártottak volna a nemzettársaink, akkor ez most nem így zárult volna. Nem voltunk elég szaporák, hogy benépesítsük a Kárpát medencét. Évezredes távlatban asszem ez a helyes diagnózis. Ezen belül az, hogy a dolog lefolyása milyen variációk mentén történt, az már csak részletkérdés.

És megjegyzem: nemcsak hogy a Kárpát medencéhez nem voltunk elegen, de még a mostani Magyarország is kétséges - sajnos. De ez már nagyon off.

Mr. Bigshot 2011.04.18. 14:21:16

Talán nem Gotovina volt abban a háborúban a legbrutálisabb katonai vezető. Ratko Mladic érdekes módon még mindig nem került elő. Ez csak úgy fordulhat elő, ha egy erős hatalom érdeke úgy kívánja. Vannak ötleteim....

Abszurd, hogy egy hazáját felszabadító tábornokot elítéltek. Ezen az alapon Zsukov, Malinovszkíj, Arthur Harris, Philippe Leclerc vagy Charles de Gaulle is jó eséllyel indult volna egy 15-től 30 évig terjedő letöltendőért.

Mocskos megnyilvánulása ez a kettős mércének, és egyúttal erőfitoktatás is.

A horvátok eléggé konzervatív beállítottságú vallásos nép. Leginkább a lengyelekhez tudnám őket hasonlítani, persze a temperamentumuk jóval hevesebb. Ezzel kaptak egy jelzést brüsszelből, hogy az EU-nak nevezett globalo-bürökrata bankár diktatúra nem tolerálja a nemzeti gondolkodást és értékeket valamint azok védelmét. Akik ennek ellenére kiállnak ezekért az értékekért, megkapják büntetésüket.

A horvátok helyében nem igyekeznék annyira az EU-ba. Ha mégis csatlakoznak, gyorsan eljöhet az az idő, amikor azt megbánják.

Styxx 2011.04.18. 14:27:55

@Rothstein:
Nyilván mi vajdasági magyarok (illetve, mint én, onnan származó) rendelkezünk egy csomó rossz tulajdonsággal. De izomból megmondani helyismeret nélkül, hogy miként is kellene tökösen viselkednünk, hmm, hogy is mondjam, kissé disszonáns.
Szabadka melletti faluban 1911-ben született, mélyen vallásos római katolikus nagyanyám magyarságtudatán élete végéig nem nagyon lehetett fogást találni. De mint karakán parasztasszony kisoztotta a II. világháború alatt az anyaországból idetelepített észosztókat, pl, amikor egy gyerekszíndarabon történetesen az ő fia játszotta az egyik főszerepet, de a teremben nem engedték leülni, mondván, hogy az a: Tekintetes püspök úr helye, aki Budapestről érkezik!
A nagymuter erreföl megfogta a gyerek (későbbi apám) kezét és így fakadt ki:
- Akkor majd a Tekintetes püspök úr eljátssza a szerepet!
Ment a hápogás:
- Ilyet nem lehet, stb! - de az öreglány nem engedett a negyvennyolcból. Úgy maradhetott a gyereke, ha ő leül. Végigülte a színdarabot, a
"Tekintetes püspök úr" pedig baszott is eljönni.

Most vertek meg egy magyar Szó újságíró srácot valszeg jobbik-közeli vajmagyarok. Az egyik kommentelő találóan azt írta: - Nem kellene gyerekek vajdasági Budaházyt játszani!

@vajdasagi:
"Az meg, hogy Szabadkának egy Kninből menekült rendőrfőnöke lehetett, az egy szörnyű és cinikus vicc."
És erre még passzol is az a poén, hogy a polgármester pedig koszovói szerb.

Rothstein 2011.04.18. 14:28:11

@vajdasagi:

Megint csak egyetérteni tudok a hozzászólásoddal.

A "nem érdemeltük meg" dologhoz:
Gyáva nemzetnek nincs hazája. Egyfajta szociál-darwinizmus. Könnyűnek találtattunk. Az a baj, hogy amikor nagyon kellett volna, meg sem próbáltuk (1919-20, 1992-96).
A remény hal meg utoljára, csak azért tenni is kell.
És amikor menni kell, akár háborúba, akkor menni kell. Ideális esetben persze a népek békés egymással élése problémáktól mentes. A valóságban ez sehol sem működik így, talán kivéve Finnország és Dél-Tirol (de nekik is sokat kellett küzdeni érte, nyavalygással még soha senki nem ért el semmit).
A valóságban a domináns nép előbb-utóbb elnyomja, könyörtelenül beolvassza a vele együtt élő másikat. Sajnos csak 1 maradhat.

dr.pupak30 2011.04.18. 14:28:14

@Styxx: ja. lehet csak rossz a sajtójuk itt és igazságtalan vagyok. majd jobban figyelek és olvasgatom a blogot. :)

dr.pupak30 2011.04.18. 14:29:26

egyébként vannak pletykák Mladic tartózkodási helyéről a kinti sajtóban ?

bájgúnár 2011.04.18. 14:35:36

Ha jártál nyitott szemmel horvátoknál akkor láthatod a szétlőtt ,lakatlan szerb házakat de aztis hogy mellette ottvan a gauban a volt lakó munkagépe az épitkezésre előkészített épitőanyagai.
Ha ismernéd a horvátokat tudnád a mondásukat:Másé nemkell ami az enyém azt nemadom.Ennek a szellemében élnek a mai napig.Ha igaz lenne amit állitasz akkor ma csak a puszta föld lenne az eltelepűltek házai helyén.A horvátok nem azonosak a "magyarokkal"!Nálunk már széthordtak volna minden elhagyott házat sőt beis költöztek volna.Sértő és bunkódolog amit állitasz.Ne álltalánosíts!

csorsza 2011.04.18. 14:38:46

Ez az énekes csaj nagyon csúnya. A ruházata borzalom. A zene katasztrófa.

Ez a csaj és a produkciója arrafelé tényleg menőnek számít? De most komolyan.

Maisie MacKenzie 2011.04.18. 14:38:58

@Mr. Bigshot:

"egy hazáját felszabadító"

Inkább meg"szabadító".
A horvát hazáját szabadította meg a szerb honfitársaitól. Persze azoknak a szerbeknek eszük ágában sem volt lojálisnak lenni a szerbellenes horvát államhoz.

@Styxx:

"Egy "Jugó szégyentábla"-poszt viszont tervbe van. Kinek mi a sara"

Várom. Remélem nem leszel elfogult az usztasákkal sem.

A szerbek ott szúrták el, hogy a nacionalizmusukat a posztkommunista szocialistákhoz kötötték.

A szlovénok pattantak le a legelegánsabban, nekik nem kellett különösen magyarázni, hogy voltaképpen semmi közük ahhoz a bagázshoz! :-)

A horvátok meg ugye, nagyon nem szlovénok! :-)
(Hiába a németes vonal, meg a katolicizmus.)

room_101 2011.04.18. 14:39:56

Miden ember jelleme akkor mutatkozik meg igazán, ha nincsen korlátok közé szorítva. Kezdve attól, hogy túrud-e az orrod ha (azt hiszed) senki nem lát, addig hogy lemészárolod-e a szomszédod, ha a törvény szünetel.

2011.04.18. 14:40:03

@Junk1: "Számszerűleg nagyságrendekkel több német ártatlan nőt és gyereket öltek meg a zsidók a háborút közvetlen követő békeidőben!!"

Erre van bizonyítékod? Honnan veszed ezt ? Olyan jól néz ki ez így leírva ?

A cikkhez: szégyellje magát az a konformista horvát politika, amelyik kiadta Gotovinát Hágának. Nagyon mélyen szégyellje magát.

Rothstein 2011.04.18. 14:40:49

@Styxx:

Helyismeretem van, évente járok ki barátokhoz, igaz jellemzően jelentős magyar lakosságú helyekre(noha lassan ez már nem lesz igaz). És többekkel beszélek is. Nyitott szemmel járok és figyelek. Nagyon érdekes volt megfigyelnem a viselkedés formákat, kapcsolatokat, élethelyzeteket.
Az is igaz, hogy sosem éltem permanensen a Délvidéken(elnézést, de utálom a vajdasági elnevezést, mesterkélt, történelmietlen, nem áll rá a szám).
Hogy mi a tökös viselkedés? Azt a helyzet hozza. Provokálni nem kell, de kiállni magunkért mindig, minden körülmények között, azt igen.
És beszélni beszélni magyarul mindenütt, nem csak a négy fal között, az utcán meg átváltani szerbre vagy lehalkítva a hangunk).
Az a hozzáállás meg végképp nem tetszik, hogy hagyjanak minket békén a magyarországiak, de ha segítség kell, vagy behívnak katonának akkor oda rohanunk, sajnáltatjuk magunk (mondjuk van is mire).
A "magyarmagyar" részről meg az felháborító, hogy leszerbezik, lejugoszlávozzák az ottani magyarokat(mondjuk némelyek Szegeden ki tudja milyen okból úton-útfélen harsogják hogy ők jugoszlávok). erre egyszerűen nincs mentség.
Dióhéjban:
kádári agymosás vs titói agymosás. Fasza emberek uralkodtak rajtunk.
Mindkét nemzetrésznek lenne mit tanulnia a másiktól.

2011.04.18. 14:43:23

@Maisie MacKenzie: a horvátokat és szlovéneket nem lehet összemosni, mert Szlovéniában nem voltak szakadár szerb területek. A délszláv háború azzal kezdődöt, hogy a knini szerbek lezárták a tengerpartra menő utakat a turista szezon közepén, hogy ezzel minél nagyobb kárt okozzanak a horvátoknak. A kniniek elszakadtak Horvátországtól és ehhez szerb katonai támogatást kaptak. A szerbek voltak az offenzív fél.

Rothstein 2011.04.18. 14:45:09

@Styxx:

Ráadásul magyarországi vegyes(magyar-szlovák) lakosságú kisvárosból származom.

Maisie MacKenzie 2011.04.18. 14:47:13

@Kulics:

"a horvátokat és szlovéneket nem lehet összemosni,"

Szerintem se! :-)

"mert Szlovéniában nem voltak szakadár szerb területek."

Ez így van, de nem csak ezért mások a horvátok meg a szlovénok.

"szakadár szerb területek"

Egy szakadár államban? Nem a knini szerbek rúgták fel a status quo-t.

Styxx 2011.04.18. 14:49:11

@Rothstein:
Ezzel a kommenteddel túlynomórészt egyeértek és sok szempontból hasznos ha egy valamilyen szempontból kívülálló is kifejti, hogy esetleg mit kellene másképp csinálni/csinálnunk.
@Kulics:
"szégyellje magát az a konformista horvát politika, amelyik kiadta Gotovinát Hágának."
A Kanári-szigeteken tartóztatták le.
@pupak30:
Köszi, éljenek az új olvasók! :-)
Tippek vannak, de elég tágak. (Pl: Valahol Szibériában bujkál). Ha tudnám hol van, feltolnám:-)
@Maisie MacKenzie:
Csomó meglátásod tetszik, viszont a Szlovénokat a geopolitika is segítette.

Junk1 2011.04.18. 14:52:44

@Styxx: Csak egy a sok közül példa: Shlomo Morel.
2007-ben döglött meg a zsidó. Német nőket és gyerekeket mészárolt le. Sokukat elevenen gyújtott fel benzinnel lelocsolva. Ez valóban holokauszt, hiszen a szó jelentése teljesen elégő áldozat.
De ez valamiért nem szerepel a történelemkönyvekben, pedig jóval több áldozata volt az ilyen és ehhez hasonló eseteknek békés békeidőben!!!! közvetlenül a háború befejezése után!!! mint azon eseteknek, amikor a zsidók éhen haltak, mert a "szövetségesek" az utánpótlás vasútvonalakat szétbombázták és nem érkezett meg időben az ellátmány a sok embert köztük zsidókat is összekoncentráló, összegyűjtőtáborokba.
Mondanom sem kell Drezda menekültjeinek tudatos lemészárlása is háborús időben volt és mégsem vontak senkit sem felelősségre eddig háborús bűnökért, pedig a pilóták eleve békés menekülteket, nőket és gyerekeket mentek kiirtani. Mi ez, ha nem emberiség elleni bűn?

Őket mikor ítélik el Hágában?

A zsidó és amerikai pilóták az angol színekbe bújtatott agit-prop által feltüzelve szisztematikusan irtották a békés német, és magyar nőket és gyerekeket. Budapesten is hogy hogy a zsidó gettó szinte egyetlen bombatámadást sem kapott ellenben a magyarok lakta negyedek porig lettek rombolva.

gpetersz 2011.04.18. 14:53:47

Aha... aha.
Csak milyen kár, hogy a deviantarton egy szerb grafikussal azon vitáztunk össze, hogy Szrebrenyica pl. meg sem történt (szerinte). Nem volt olyan.
Aztán mikor látta, hogy magyar vagyok (a profilból) akkor megkaptam, hogy mert a magyarok vérengzést rendeztek Újvidéken... mondtam, hogy nade aztán Tito is. Az nem történt meg. Az nem úgy volt. Rablóbandák voltak.

Aha... aha.

Szerbia maradjon magának...

Maisie MacKenzie 2011.04.18. 15:04:53

@Styxx:

"viszont a Szlovénokat a geopolitika is segítette."

Ja, viszont ha a szlovénok horvátagyúak lennének akkor vígan bunkóskodhatnának az olaszokkal meg az osztrákokkal.

tobias2 2011.04.18. 15:05:58

www.youtube.com/watch?v=1x1Ms7_MQxc

A szöveg a következő:

Ovo je svet za pametnije
Ovo je put za neke hrabrije
A moje srce je pile, drhti od straha kada grmi,
nezno k'o svila na kaldrmi
A moje srce je pile, pokislo, žuto i malo,
što je kraj orla jednom zaspalo

Nije da nije ti bio ni blizu niti će ko'
A ja sam sa svakim otišla predaleko
Al' ne stigneš nigdje kada te slome i sruše ti sve
Leti dalje sam, dole ne gledaj, ne

Moje suze prema tebi padaju,
moje suze prema tebi padaju,
moje suze padaju na gore

Ovo je svet za neke važnije
Ovo je put za neke snažnije
A moje srce je pile, drhti od straha kada grmi,
nezno k'o svila na kaldrmi
A moje srce je pile, pokislo, žuto i malo,
što je kraj orla jednom zaspalo

Nije da nije ti bio ni blizu niti će ko'
A ja sam sa svakim otišla predaleko
Al' ne stigneš nigdje kada te slome i sruše ti sve
Leti dalje sam, dole ne gledaj, ne

Moje suze prema tebi padaju,
moje suze prema tebi padaju,
moje suze padaju na gore.

---

Magyar nyersfordításban:

Okosabbaknak való ez a világ
Bátrabbaknak való ez az út
Az én szívem csak csibe, reszket amikor dörög az ég,
gyönge mint selyem az aszfalton
Az én szívem csak csibe, ázott, sárga és kicsi,
aki egyszer egy sas mellett álmodott.

Senki nem érhetett fel hozzád, és soha nem is fog
Én pedig mindig túlmentem minden határon
De nem jutsz sehová, ha összetörnek és mindenenet szétzúzzák.
Repülj tovább egyedül, ne nézz le, ne

Feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak a mennybe.

Fontosabbaknak való ez a világ
Erősebbeknek való ez az út
Az én szívem csak csibe, reszket amikor dörög az ég,
gyönge mint selyem az aszfalton
Az én szívem csak csibe, ázott, sárga és kicsi,
aki egyszer egy sas mellett álmodott.

Senki nem érhetett fel hozzád, és soha nem is fog
Én pedig mindig túlmentem minden határon
De nem jutsz sehová, ha összetörnek és mindenenet szétzúzzák.
Repülj tovább egyedül, ne nézz le, ne

Feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak könnyeim,
feléd hullanak a mennybe.

---

Ha már jól el vannak érzékenyülve, akkor nézzék meg ezt a videót is: www.youtube.com/watch?v=U2wii6FZ5zc

Ebből kiderül, kinek énekli Ceca ezt a dalt. Nem másnak, mint a híres szerb maffiózónak, volt férjének, Željko Ražnatovićnak, akit Arkan néven ismert a világ:
en.wikipedia.org/wiki/%C5%BDeljko_Ra%C5%BEnatovi%C4%87

De egyébként szép a dal, nem?

Styxx 2011.04.18. 15:06:25

@Junk1:
Amit egy gyors kereséssel találtam, az a Wikipedián annyi, hogy 1500 ember meggyilkolásával vádolják. Kommunista volt, ezek szetint a Szamuelly-Berija véres vonalból. Ha úgy tetszik Rákosi Mátyás még több ember haláláról tehet, ha nem is közvetlenül és ő is zsidó származású. Aki bűncselekményt követett el, mindnek bíróság előtt volna a helye, ennek a figurának is, (már ha valós a gyanú) de ez Gotovina helyzetén nem változtat.

staropramen 2011.04.18. 15:14:24

@Styxx:
csak szólok, hogy Kórógyí és szentlászló lakosságának legnagyobb része Magyarországra menekült.Ráadásul a kórógyiak egy tömbben maradva éltek itthon míg haza nem mehettek.
A falvakban csak az önként jelentkező férfiak maradtak, akiknek a horvát hatóságok csak fegyvert és lőszert tudtak adni erősítést nem.A cél Eszék megvédése volt minden áron.
Természetesen voltak halottak de magyar civilek tömegeit nem gyilkolták le az említett két faluban.
Ez semmit le nem von azok bűneiből akik Szentlászlót rommálőtték és Kórógyot is kifosztották.
Az ottaniak szerint a JNA katonáinak a helyi szerb falvak lakosai mutatták az utat.

Labancz 2011.04.18. 15:19:24

@Junk1: Neked elgurult a gyógyszered.

staropramen 2011.04.18. 15:19:35

@Kulics:
A szlovénok ugyanúgy eljátszották a maguk kis etnikai tisztogatását csak villámgyorsan és lényegében erőszak nélkül.
Hónapokon belül elzavarták az ott élő albán,szerb macedon, horvát lakosság jelentős részét.
Egyszerűen külföldinek minősítették őket és a nagyszerb nézeteket vallók, a siptárok stb nem kaptak tartózkodási vízumot.
A világ észre sem vette.

Maisie MacKenzie 2011.04.18. 15:26:13

@staropramen:

"A világ észre sem vette."

Azért volt egy kisebb botrány az EU-ban, de tényleg nem kavart nagy port az eset.

1991-ben kb. 18 000 szlovéniai lakos, akik az egykori Jugoszlávia állampolgárai voltak, döntöttek úgy, hogy nem kérnek szlovén állampolgárságot.

Azóta a szlovén alkotmánybíróság számos határozatában kimondta, hogy ezen emberek állampolgárságuk megváltoztatása törvénytelen, jogszabályellenes volt, mégis még napjainkban is 4 000 főre tehető azok száma, akik nem rendelkeznek legális állampolgársági státusszal.

Rothstein 2011.04.18. 15:44:47

@Styxx:

Te honnan vagy styxx?
Mert az sem mindegy, hamár a viselkedésformákat nézzük, hogy szórvány vagy tömbmagyar.
Kishegyes(turbómagyar) vagy Nagybecskerek/Kikinda(bánáti beterrorizált)pl.
Vagy egy köztes Szabadka-Óbecse-Csantavér

Styxx 2011.04.18. 15:47:43

@Rothstein:
Szabadka, de elég rég áttelepültem Magyarországra.
Stimmel, sokat számít, hogy milyen a közeg.

Rothstein 2011.04.18. 15:49:20

@Styxx:

Egyik kedvenc városom (volt). De most már sok a szerb. Elveszik a régi hangulata. Kevés a magyar szó és felirat.

Anti Anyag (törölt) 2011.04.18. 16:03:16

Erről mondjuk, nem a horvátok tehetnek, hanem a háború.

A szerbek nyilván rendben ott hagytak mindent? Aligha.

Mellesleg amit a szerbek Szabadkával csinálnak és ahogy az ott élő magyarokkal bánnak, az a gáz.

Persze ez az EU felvételüket ugyanúgy nem fogja akadályozni, ahogy a szlovákokét sem akadályozta, de nekünk azért támogatnunk nem kellene. Az nem indok, hogy a szlovák is a padlóra köp.

2011.04.18. 16:30:25

@Styxx: tényleg a Kanári szigeteken... akkor ezt visszavonom, de asszem jó pár tábornokot a horvát állam adott ki az eu tagságra ácsingózva.

krampam 2011.04.18. 16:31:46

Én sem szeretem az ilyen eljárásokat (etnikai tisztogatás), de azért nem szabad megfeledkezni az etnikai arányok erőszakos megváltoztatásáról, melyet a jugoszláv állam követett el, hogy felhígítsa a nem szerb etnikumú területek lakosságát. Mi lett volna (mi lenne ma), ha nem üldözik el a betelepült boszanac meg hasonló szerbeket? Talán H.o. sem létezne. Szóval, igen, gusztustalan dolog a háború... nem csak ott, máshol is.

This_is_Sparta (törölt) 2011.04.18. 16:40:32

@Styxx: Mit vársz a szerbektől, amikor Felső-Bácskára azt mondják, hogy Észak-Szerbia...!?

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.18. 20:50:14

Na, én is megjöttem. Basszus, pont akkor van halaszthatatlan offline dolgom, amikor ilyen jó és viszonylag trollmentes, értelmes kis vita kerekedik.
A "betelepült szerbek" vs. "őslakos szerbek" témában egy friss és ropogós hír: goo.gl/Y0pi4
És ha már @Rothstein: említette, hogy Szabadkán kevés a magyar szó, akkor ezt sem hagyhatom ki:
goo.gl/0k8VN

Dragan Rafajlovic 2011.04.18. 22:27:11

@Chicano: eredetileg görög de Israel dolgozta fel utánuk HALOM MATOK a szám cime mikor israelben eltem 2002 fele minden piacon ez ment :)

Dragan Rafajlovic 2011.04.18. 22:32:17

@Junk1: @Chicano: eredetileg görög de Israel dolgozta fel utánuk HALOM MATOK a szám cime mikor israelben eltem 2002 fele minden piacon ez ment :)

Dragan Rafajlovic 2011.04.18. 23:11:11

Mondjatok miota világ a világ olyan háborut amiben nem voltak etnikai gyilkossagok,fosztogatasok,vallás.
"Tisztesseges"háboru nincsen amiben a háboru szo van nem lehet az nem is volt soha es soha nem is lesz.
Én nem mentegetek senkit ,de csak az tudja milyen egy haboru aki volt benne.
Nem lehet tudni hogy pszhihikailag mit hozhat ki egy akar szelid emberböl a csalad, tarsak ,baratok legyilkolasa elvesztese.Ezt senki sem tudhatja csak aki atéli.

Ha az en csaladomat gyilkoltak volna le nem hiszem hogy akkora trauma utan tudnek e meg emberkent harcolni és ember maradni 90% hogy nem.
Amiota vilag a vilag a dominansabb nepcsoport felemesztette a gyengebbeket.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.18. 23:32:09

@Dragan Rafajlovic: WOW! Te otthon vagy ilyen törökzene-evolúcióban? (A görög, albán, román és szerb turbó-popó-folk is végső soron török.)
Egyszer majd lesz poszt ilyesmiről is.

A Balkánon nagy divat a popzenei számok ide-oda vándorlása, még a legnagyobb ellenségek között is.

Itt egy görög dal: goo.gl/yFVvn
Itt a török feldolgozása: goo.gl/gGiLM

Itt egy szerb dal: goo.gl/D7P5m
Itt a görög feldolgozása: goo.gl/3emUn

Jók ezek.

Rothstein 2011.04.19. 01:20:47

@bikmakk:

Boccsánat de nekem is halaszthatatlan dolgom akadt (család meglátogat messze idegenben) :)

"őslakos" vs betelepült szerb:

Igen, van különbség, noha igazából nem olyan nagy, mint aminek beállítatni akarják.
Az "őslakos" szerbek többsége a török uralom vége felé jött be, egy tömbben ideiglenes(!!) jelleggel letelepítve. Tehát tömbösített, határőrvidékek létrehozása, nagy militáns katonaréteg kialakulása. Ez máig bennük van, a militáns, erőszakosabb válaszok bizonyos élethelyzetekben.
Nagy részüket sikerült kicsit "kultúrnéppé" nevelni az alatt a 2 évszázad alatt, de elő elő tört belőlük a középkorias kegyetlenkedési hajlam (Szegedinác Péróék, 1848/49 stb), ami a nem szerb, jórészt magyar nyelvű polgári lakosság ellen elkövetett mészárlásokban mutatkozott meg.
Ez a 2 évszázad alatt nagyjából az összlakosság 20%-a csökkent tömeg aztán jó nagy lökést kapott, és helyzetbe került 1920, de főleg 1945 után.
Utánpótlásként jöttek a dobrovoljácok ezrei, majd a titóista ki nem mondva de kormányzatilag ösztönzött telepítések, valamint a szerb többségű helyek(Újvidék legfőképp) orrba szájba nyomatása a térség és az egykori szerb-horvát-szlovén királyság legnagyobb, de nem szerb dominanciájú városa(Szabadka) ellenében.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.19. 03:21:43

@Rothstein:

1. Az "őslakos" kérdéshez csak egy aprócska kiegészítés: a Honfoglalás egy szép mítosz, de persze azt senki nem gondolja komolyan, hogy a mai Vajdaság területén ekkoriban élt szláv törzsek huss, eltűntek 896-ban. A "dunai bolgárok" ekkoriban épp erőteljes expanziót folytattak Bánát és Szerémség felé, de Bácskára is kiterjesztették befolyásukat. Nyilván egy részük még az Árpád-korban elmagyarosodott, ugyanakkor feltehetőleg maradtak olyanok is, akik nem. Nagy Lajos idejében külön betelepítések is történtek (1370 körül), mert a bolgárok akkoriban már a török elől menekültek. "Vajdaság" oszmán uralma alatt azután részben összeolvadtak az ide érkező szerbekkel, ill. eltörökösödtek, vagy kihaltak. De a délszláv etnikum a 9. századtól kezdve jelen van a mai Vajdaság területén. (Mivel a "többsége" szót használtad, ezért ezt a megjegyzést tényleg tekintsd aprócskának.) :-)

2. Különbséget kell tenni kétféle szerb betelepülés között: amikor a Budai vilájet Esztergomtól Nišig terjedt, a szerbek "szabadon" jöttek-mentek. (1526 előtt és 1686 után persze többnyire menekültek, dél felől.) A Katonai Határőrvidék megszervezése egy másik kérdés, az valóban szervezett letelepítés volt, de azt már a Habsburgok csinálták a 18. század elején. Megint más tészta egész szerb faluközösségek Koszovó felőli északra-húzódása 1690 után; Csernojevics Arzén és hasonló toposzok: itt éppen nagyon jönnek, Arzén pedig a mellette ülő másik püspökkel beszélget: goo.gl/LODeR :-)

3. "Kultúrnéppé" valóban az akkori Magyar Királyságban (mindenekelőtt Újvidéken és a közeli Karlócán, ezen kívül Budán, Pesten, Szentendrén, Vácott stb.) váltak, de ez nem a mi "nevelésünk", inkább a körülmények furcsa érdeme. Újvidék, mint "A szerb Athén" vitte a prímet ebben a tekintetben; 17. századi újjáalapítása óta folyamatosan szerb többségű település, sőt a 19. században sokáig a világ legnagyobb szerb városa.

4. Szabadkával kapcsolatban mélységesen egyetértek. Aranykorában (1870-1910) csodálatos és a kor léptékeivel nézve egy vidéki városhoz képest hatalmas lehetett, tele lehetőségekkel. Ezzel szemben az első és a második Jugoszláviában periférikus helyzetű (ráadásul magyar relatív-többségű) határváros. DE! Ez az "elhanyagoltság" konzervált sok olyasmit, amiknek mostanában megint csodájára lehet járni és ez jó. Csak maradjon is így. Ehhez azt kívánom, hogy jól fontolják meg, mit bontanak le (ami már tényleg menthetetlen), mit építenek a helyére és hogyan újítják fel a meglévő műemlékeket. A székesegyház homlokzatán például egy hatalmas repedés tátong. Statikailag megvizsgálták?

5. Vajdaság összességében irtó kúl hely, legfőképp a multietnicitása miatt. A legfrissebb hullámban érkezett menekültek ezen ugyan némileg rontottak, de az eredeti vajdasági mentalitás ettől még nem tűnik el, legfeljebb a kor igényei alapján átalakul: Szabadkán ma már mecset is van.

(Bocs a hosszú kommentért, nagyrészt csak úgy az utókornak szántam, nem kizárólag Neked.) ;)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.19. 18:13:28

Itt jön ki a "győztesek írják a történelmet" állítás modern kori buktatója. A régi időkben a vereséget szenvedetteket annyira elnyomták, hogy esélyük se volt a nézőpontjukat hirdetni.
Manapság minden oldal komplett sajtóirodát foglalkoztat, az ember meg nem tud mást csinálni, a két, három, négy verzió összevetésével kell valamiképp rájönnie, mi is történt. Már ha egyáltalán nyilvános az összes verzió.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.19. 18:20:09

@Styxx: Most már mintha elkezdődött volna némi közeledés a szerb és magyar kutatók között. Őszintén remélem, hogy nem fullad ki közös fotózkodásban, néhány színes térképben.

Dragan Rafajlovic 2011.04.19. 20:29:06

@bikmakk: Israelben a fönököm állandoan ezt énekelte jo kedélyü manus :D
Az uj israeli pop Görög zeneket dolgoznak át vagy fel de ugyan ez vissza is na meg örményt oda vissza a balkan zenéjét meg nincs olyan aki ne szeretné :)
Szerb indulok az a temperamentum es tűz az 500 török uralom nélkül nem hiszem hogy igy alakult volna de viszont rengeteg horvat kolo-nak igen erős görög hangzása van nem a pop hanem inkább a népzenei részből.
Én magyarországi szerb lennék a keleti zeneket nagyon szeretem szeretem a magyar népzenét is kivéve a csárdást meg hasonlokat mert ugye a magyar népzene igen tavol állt a mai csárdás és hasonlo csuhajjákhoz.Sokkal vadabb és keletiesebb hangzásvilaga volt pl
Gyimes a Most mulik pontosan épp abba az igazi magyar népzenébe kacsint vissza.
Egyszóval a balkáni zene Kur.....a Jóóóó abba aztan benne van minden ami tökély :)

Dragan Rafajlovic 2011.04.19. 20:30:46

Hozzá teszem hogy ezt a számot igazábol ferfira irtak de igy se rossz.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.19. 21:58:32

@Dragan Rafajlovic:
Gyimes (-i csángó zene) vagy Ghymes együttes? Melyikre gondolsz? Ha az utóbbira, őket én is NAGYON komálom. Ebben a témában is tudok mutatni egy "meglepő" (fenéket meglepő) feldolgozást:

Ghymes szám: goo.gl/G7IiG
Eredeti: goo.gl/izkm0

Rothstein 2011.04.20. 02:57:48

@bikmakk:

Csak annyi kiegészítést fűznék a posztodhoz, hogy a bolgárok akkor még valószínűleg törökségi nyelvet használtak, később szlávosodtak el. A török hódításig a Bánságban hellyel-közzel leért a Duna vonaláig, Szerémségben pedig Újlak-Karom karom alatt, az északi részt takarta a magyar szállásterület. A szerbek Brankovicsék alatt kezdenek beszállingózni magyar területre, ami nyilván a török előretörés folytán felgyorsul.
Az 5.ös ponthoz pedig, a magyarság területvesztése az elcsatolás, de főleg 1920 óta folyamatos. Ezt való igaz felgyorsította a szerbek utóbbi időben történt betelepedése, de az egyébként valószínűleg kozmetikázott népszámlálások folyamatos csökkenést mutatnak, legalább arányszámban.
Mára Szabadka is elvesztette magyar kulturális központ szerepét (és magyar abszolút többségét), az új központ Zenta lett(lenne), de képtelen Szabadka funkcióit átvenni(objektív okokból nem is veheti), egy pót(remélhetőleg ideiglenes megoldás marad, ami sajnos nagyon optimista elképzelés részemről). Zentáról már nincs hová hátrálni, elestével az utolsó város kerül szerb kézre, és beteljesedik a Délvidéki magyarság beolvadása, elvándorlása egy olyan területről, ahol egyes rövidebb periódusokat talán leszámítva, de több mint 1100 éve jelen volt (lásd még az Árpád-kori összefüggő magyar szállásterületből a mindent elöntő szláv tengerben megmaradt Kórógy és Szentlászló lassan beteljesedő végzetét).
Csakúgy mint mindenütt a megszállt területeken, a városok megtartása lenne a kulcs, ezek az asszimiláció legfőbb motorjai, illetve az értelmiség újratermelésének központjai.
A többi pontokkal maradéktalanul és legteljesebb mértékben egyetértek. Jó messzire kanyarodtunk a poszt eredeti témájától. Ezért milyen büntit érdemlünk? :)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.20. 04:53:32

@Rothstein: A bolgárok teljes elszlávosodása a 9. század második felében ment végbe, de a területükön lakó egyszerű pórnép többsége már amúgy is szláv volt. (Azt se feledd, hogy a Simeon-féle birodalom a mai Bulgárián kívül a mai Macedónia, Szerbia és Hercegovina területét is magába foglalta.)
Ez persze már csak a tövig lerágott csont újracsócsálása. :)

Zentáról meg csak ennyit, aztán ki-ki közülünk gondoljon, amit akar:
goo.gl/KRKj5

Maisie MacKenzie 2011.04.20. 07:47:27

@Dragan Rafajlovic:

"Én magyarországi szerb lennék"

Hát legyél! :-)

Styxx 2011.04.20. 08:54:29

@bikmakk: @Rothstein:
Büntetés Bikmakknak jár, mert a tárgyban nem a saját írást hivatkozta: goo.gl/OU40p
A CNN se hivatkozik BBC-re, ha van saját anyaga!:-)
(csak viccelek, ha nem lenne egyértelmű, a Bikmakk által hivatkozott cikk kiváló (sajnos az apropója viszont elég szomorú), engem is az ihletett meg anno).

Rothstein 2011.04.20. 12:12:31

@Styxx:

Jól gondoltam, Zentán is elkezdődött az önfeladás.
Tudjátok a legjobb példa: Québec.
A franciaországi franciákra (akik már maguk is tűzzel-vassal beolvasztott különféle népek egyvelege) is sokan mondják hogy túl büszkék, nyelvsoviniszták.
Nos, ez kétszeresen igaz a québeciekre. A nyelvsovinizmus mindenképpen. Egy kívülállónak ez rendkívül irritáló lehet. Enélkül az attitűd nélkül viszont esélyük sem lett volna megőrizni nyelvük, kultúrájuk. Ki-ki döntse el melyik a jobb út. A megalkuvás nélküli kemény, nyakas, vagy az önfeladó, belesimuló.
süti beállítások módosítása