Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Száznál is több ország küldöttsége a szerb fővárosban

2011.09.05. 14:40 bikmakk

Az El-Nem Kötelezettek Mozgalma megalakulásának (Belgrád, 1961. szeptember 1.) ötvenedik évfordulója alkalmából a hét elején nagyszabású konferenciára kerül sor déli szomszédunk fővárosában, a Mozgalom tagjai és a jelenleg "megfigyelői státuszban" lévő államok (pl. Szerbia) részvételével.

Az 118 teljes jogú és 20 megfigyelő tag közül összesen 105 ország küldöttsége (többnyire külügyminiszterek, ill. külügyminiszter-helyettesek) jelezte részvételét.

A volt jugoszláv tagköztársaságok ugyan jelenleg nem teljes jogú tagjai a szervezetnek (a NATO-tag Szlovénia és Horvátország estében mondjuk ez elég fura is lenne), mégis Belgrádban rendezik meg a jubileumi ünnepséget, mellyel a Mozgalom története során először fordul elő olyan, hogy egy megfigyelői státuszú tag rendez konferenciát. Az afrikai országok közül egyébként a vitatott jogállású Nyugat-Szahara kivételével minden állam teljes jogú tagként vesz részt a szervezetben, ahogy a dél- és délkelet-ázsiai térség egésze, valamint a dél-amerikai országok többsége is. (Az Arab Liga és az Afrikai Unió, mint nemzetek feletti alakulatok, külön is meghívót kaptak). Európából jelenleg egyedül Fehéroroszország élvez teljes jogú tagságot.


Az el-nem kötelezettek mozgalmának első konferenciája
(Belgrád, 1961. szeptember 01-06.)

Az Európai Uniót (megfigyelőként) Magyarország, Spanyolország és Finnország mellett Ciprus képviseli. Utóbbiról tudni kell, hogy hidegháborús időszakban Jugoszlávia kivételével Európából egyedül a szigetország – pontosabban annak görög vezetése – vett részt a Mozgalomban. 


Josip Broz Tito és III. Makariosz, a Ciprusi Ortodox Egyház
vezetője és a Ciprusi Köztársaság elnöke (1960 és 1977 között) 

Vuk Jeremić szerb külügyminiszter szerint a belgrádi esemény (az ENSZ éves közgyűlését leszámítva) az év legnagyobb nemzetközi találkozója lesz, melyen a föld országainak több mint kétharmada képviselteti magát. A kerek évfordulóra való tekintettel egyébként olyan – egyébként a közeléttől már visszavonult – politikusokat is meghívtak, mint pl. az egykori Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság utolsó külügyminiszterét, a horvát származású Budimir Lončart.

Az ünnepség-sorozat keretében Jeremić és egyiptomi kollégája, a nyár közepén beiktatott Mohammad Kamel Amr (az el-nem kötelezettek soros elnöke) közös faültetéssel emlékeztek a Mozgalom születésére a belgrádi Barátság-parkban. Kamel Amr rámutatott, hogy a világ különböző részéből érkezett delegációk elsősorban ugyan a Mozgalom előtti tisztelgés jegyében tartózkodnak Belgrádban, azonban ugyanígy tisztelegnek Szerbia előtt is, mely az európai államok közül továbbra is az egyik legszorosabb, baráti viszonyt ápolja az afrikai országok többségével, anélkül, hogy bármiféle kolonizációs vagy egyéb katonai-stratégiai célokra törekedne a térségben. "Nagy megtiszteltetés és kitüntetés számomra, hogy ma itt lehetek. Ez a hely számomra szent, mivel a példaképeim közül sokan megfordultak ezeken a köveken; jómagam pedig egészen a legutóbbi időkig álmodni sem mertem arról, hogy lehetőségem lesz a nyomdokaikba lépni" – nyilatkozta az arab ország diplomáciai vezetője. "Reméljük, hogy sikeresen véghez tudjuk vinni legalább egy töredékét annak, amit elődeink véghez vittek, amikor megalakították a 20. század egyik legerősebb mozgalmát" – tette hozzá. A találkozóra várhatóan élesen rányomja majd a bélyegét az arab országokban az év elején lezajlott "demokratizálódási" hullám, valamint a líbiai válság. Kérdés, hogy a hangzatos nyilatkozatokon kívül sikerül-e konkrétumokban megegyezni és ha igen, ez mennyire befolyásolja majd az eseményeket az Észak-Afrikai térségben. Kíváncsian várjuk a fejleményeket.


Az El-Nem Kötelezettek Mozgalmának főbb alapítói:
Dzsaváharlál Nehru (India), Kwame Nkrumah (Ghána),
Gamal Abden-Nasszer (Egyiptom), Ahmed Sukarno (Indonézia)
és az ötletgazda, Josip Broz Tito (Jugoszlávia)

26 komment

Címkék: szerbia nato tito jugoszlávia belgrád jeremic

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr433203223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MTi 2011.09.05. 15:22:16

Nagyon rajta vagy a szeren :) szerintem most kellene Jovánkával egy interjút - tuti nyerő lenne az öreglányt megbeszéltetni az elnemkötelezettekről!

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.09.05. 15:51:37

@MTi: Türelem, Jovanka Broz hamarabb fog szerepelni a blogon, mint gondolnád. ;)

MTi 2011.09.05. 16:00:35

@bikmakk: így lenne hetesem a szerb lottón! :)

MTi 2011.09.05. 17:32:37

@bikmakk: berosálok, a BGTV2-őn eredeti filmhíradó megy pont most!!

Lófasz. 2011.09.05. 23:00:43

Húha,új vagyok itt még,vagyis először kommentezek..Ti itt mind vajdaságiak vagytok?A szerkesztők is?:D Fasza kis oldal..

Styxx 2011.09.06. 10:43:15

@Lófasz.:
A bloggerek: fő vajdasági származású, egy fő tiszteletbeli vajdasági, belgrádi csajjal rendelkező, aki immár többet tud Belgrádról, mint a legtöbb bennszülött.
A törzsolvasók: Vegyesfelvágott. Részben Vajdaságban élők, részben áttelepültek, részben szimpatizánsok, akad aki a szerb, másik a horvát mentalitás rajongója, vannak jugó-nosztalgiások, egyéb szlavofilomk, és olyan is, aki csak úgy szereti az itteni posztok hangulatát.
Kössz a méltatást, gyere máskor is, a (fél méteres) nicked pedig 10 pontos!:-)))

Maisie MacKenzie 2011.09.06. 11:09:48

@Styxx:

Ja, többé kevésbé jó kis blog a Sbija Insajd! :-)

Engem személy szerint a vajdasági magyarok egy hangyafasznyit sem érdekelnek, vagy kb. annyira, mint a győri magyarok, de magyar anyanyelvemen itt tudok olyasmikről is olvasni, amik érdekelnek. :-)
Pl. szarajevói zsidókról, vajdasági szlovákokról (vagy ilyen még nem volt?)

Styxx 2011.09.06. 11:23:58

@Maisie MacKenzie:
Téged már külön megszerettünk, mert mi vajmagyarok ilyen Stockholm-szindrómás mazók vagyunk:-)

Maisie MacKenzie 2011.09.06. 11:30:21

@Styxx:

Én is csíplek benneteket (meg a győrieket is), tényleg, csak más jobban érdekel! :-)

GeoCucc 2011.09.06. 17:35:34

Nekem csak az szúrja a szememet egy kicsit (na jó, annál azért jobban), hogy többször is "déli szomszédunk"-ként hivatkoztok Szerbiára. Persze azért szúrja, mert vajdasági vagyok. Az viszont meglep, hogy (mint fent említettétek) a többnyire vajdasági származású szerkesztőknek egyáltalán "a kezére áll" ilyet leírni, még ha nem is éltek már itt. Az utóbbi években életem felét én is Magyarországon töltöttem, de ha valaki a déli szomszédaimról magyaráz, mi sem természetesebb, hogy Macedóniára meg Albániára asszociálok, mégis mi másra kellene? (háháá, miközben ugyebár véleményes, hogy utóbbit még szomszédként tartjuk-e számon egyáltalán..). Persze eközben igaz, hogy a tősgyökeres budapestiek számára meg egyértelmű, hogy Szerbia délen van, ott lent a Balkánon.. Szerintem érdemes lehet erre figyelnetek, hogy a megfogalmazás széles olvasóközönségetek minden tagja számára világos legyen, és ne kelljen kiírni a cikk sarkába, hogy "figyelem, a következő bejegyzés bizonyos kifejezései sérthetik egyes olvasóink identitásbeli meggyőződését." :D

Persze ez a legtöbb, amibe bele tudok kötni, szóval ezt a kommentet tessék dicséretnek venni :)

Styxx 2011.09.06. 18:46:21

@GeoCucc:
Kössz, dícséretnek is vesszük. Hasonlóan, mint te, hiába töltöm én is immár életem felét Magyarországon, lélekben szerintem mindig vajdasági magyar (is) maradok. Viszont a célközönség inkább a magyarországi, ezért a "déli szomszédunk".
Így belegondolva, viszont kábé akkora modoros baromság, mint az Alkotmánybíróságra a "taláros testület" hiszen lassan tíz éve a rendes bíróságon is talárt hordanak a bírók. Merthogy Magyarországnak nem csak Szerbia, hanem Horvátország is déli szomszédja, sőt Szlovénia is (na jó, ők inkább délnyugatik). A szóismétlést kerülnénk el ezzel a frázissal, de abban meg igazad van, hogy inkább szóismétlés, mint modoroskodás. "Írj egyszerűbben, mint ahogy beszélsz." Ehhez kellene tartanunk magunkat, ami csak látszólag egyszerű. Amúgy meg, mint ahogy Balázs Attila mondaná: Kinek Észak, kinek Dél konyves.blog.hu/2008/11/28/balazs_attila_kinek_eszak_kinek_del_reszlet
és bármennyire is törekszünk rá, minden olvasót úgy sem tudunk leszopni:-)

Lófasz. 2011.09.06. 20:43:31

@Styxx: Tökéletes!Külföldön(is) élő vajmagyarok-adaptálódok az itteni "dialektushoz":)- gyülekezőhelye.Mivel én is külföldön élek sajnos,jólesik olvasni ezt az oldalt,olyan otthonos:)Szóval jönni fogok rendszeresen:D

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.09.06. 21:33:59

@GeoCucc: @Styxx:
Igazatok is van, meg nem is. (Most nem azért, mert én írtam le azt, hogy "déli szomszédunk", de úgy érzem, hogy egy kicsit azért védhető a dolog.) Szóval: A gyakori szóismétlés szerintem nagyon gáz. És inkább modoros leszek, mint szóismétlő. Pont ellentétes hatást vált ki, mint versben a rím; amazt nagyon várod, ez viszont néha képes megölni bármilyen jó prózai szöveg ritmusát, lüktetését. Persze csak akkor, ha nem kimondottan indokolt. Egyszóval fáj. Zavart okoz. Persze mivel a rendelkezésre álló rokonértelmű szavak száma véges, előbb-utóbb úgyis ismételni kell, viszont egy bekezdésen belül, hogyha lehet, nem célszerű. Ezért próbál a szöveggyártó kisiparos mindenféle modoroskodó összetételeket alkalmazni. A "taláros testület" fennkölt és giccses, a "déli szomszédunk" viszont szerintem tök semleges. Egyébként egy amolyan, Jugoszlávia idejéből fennmaradt berögződés, amikor Magyarországnak még csak egy déli szomszédja volt. És igen, a blogot elsősorban a pöst-budai úri közönségnek írjuk, noha a legnagyobb rajongóink tuti mind vajdaságiak. :)

GeoCucc 2011.09.07. 00:03:52

@bikmakk: Oké, teljesen megértem, és nem is állítottam, hogy rosszul csináltátok volna. Furcsának tartom Vajdaságban születettektől ezt leírni, de ez van (persze lehet, hogy épp te vagy a "tiszteletbeli vajdasági", ez esetben nem szóltam).
A szóismétléses dologgal egyetértek, nekem is van szerencsém művelni az online-újságírást, és többször kerültem konfliktusba a szinonima-szótárral, amikor már ő sem tudott előállni újabb változattal. :) Van viszont néhány szó, amit elvből nem írok le. Magyarországra sohasem hivatkozok úgy, mint "itthon" vagy "hazánk" (brr..), pedig van amikor látszik a szövegen, hogy pont ezt a szót kívánná meg. Persze magyar oldalakat zömében magyarországiak olvasnak, akiknek ez természetes lenne, de én képtelen vagyok ezt használni. Azt meg ugyebár mégsem írhatom oda nekik, hogy "hazátok" :) Kicsit eltértem a témától tudom, és nem is arra akarok kilyukadni, hogy én csinálnám jól, noha kétségtelenül van bennem egy kis büszkeség emiatt. Egyszerűen csak csodálattal tölt el, mikre képes az identitástudat, és mennyire különböző szinteken jelenik meg, és most kaptam az alkalmon, hogy rákérdezzek, hogy működik ez felétek. :)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.09.07. 00:24:31

@GeoCucc: én vagyok a "tiszteletbeli":
bikmakk.blog.hu/2011/02/12/bikmakk_avala_ic (bocs az önreklámért, csak így egyszerűbb elmagyarázni). Azt, hogy "hazánk" (pláne: "hazám"), én sem írnám le. :)

Lófasz. 2011.09.07. 08:20:07

Olvasva a kommentárokat felmerül bennem egy kérdés,annak ellenére,hogy megegyezik az identitástudatom a tiétekkel-én is vajdasági vagyok-.Szóval,szerintetek a horvátországi és boszniai-főleg menekült-szerbek,akik szerbiában telepedtek le,nekik is ilyen idegen az "anyaországuk"?Ez egy általános jelenség?Igaz ez a legtöbb nemzetre?Nem tudom hogy vagytok vele,de rohadtul zavar az,hogy tegnap se a moldávok elleni győzelemnek,se a Feröer-szigetek elleni sikernek sem tudtam őszintén örülni.Egyik sem a mi csapatunk.Mi kiknek szurkoljuk?

Lófasz. 2011.09.07. 08:23:04

"Egyik sem a mi csapatunk"-Politikai és földrajzi értelemben véve persze..Vagy fogjuk fel úgy,hogy mindkettő csapat győzelmének örüljünk,hogy teljesebb legyen a teljes örömnél egy-egy nemzetközi siker?:)) Elbaszott egy helyzet ez

Maisie MacKenzie 2011.09.07. 09:00:27

De jó téma! :-)

Én Magyarországon születtem (bár volt egy vajdasági dédim!), nekem teljesen természetes, hogy Magyarország a hazám. Sőt, az etnikai értelemben vett semlegesebb "Hazám" kifejezést szívesebben használom, mint az etnikai tartalmú MAGYARországot. Én Magyarországot sokszínűnek szeretem, közös hazának.

Maisie MacKenzie 2011.09.07. 09:09:34

@Lófasz.:

A magyar válogatott elméletileg az én csapatom, hisz tagjaival elméletileg összefuthatok valahol a városban, anyanyelvemen válthatok velük szót, sőt akár rokonaim, barátaim, ismerőseim is bekerülhetnek a keretbe, de ennek ellenére nem érdekel a szereplésük, sőt leginkább kicsit ellenük is szurkolok pl. nagyon vártam egy Ibrahimović gólt (direkt csak az utolsó néhány percét néztem a meccsnek).

Tehát nekem Magyarországgal, a magyar nyelvvel az égvilágon semmi bajom nincs, sőt szeretem, de a másokat lenéző, önmagukat fene különlegesnek gondoló magyarokat nem nagyon szeretem.

Lófasz. 2011.09.07. 10:46:04

@Maisie MacKenzie: Na most alaposan megkevertél:) Milyen nemzetiségű vagy?Mert tudjuk,hogy élnek kisebbségek magyarországon is.Kicsit fura,mert van politikai-földrajzi-identitásbeli-etnikai szempontból is hazád,szerintem örülnöd kéne ennek-persze ha nem vagy kisebbségi,de világosíts fel kérlek:)-.A turbómagyaroktól,akárcsak a turbószerbektől nekem is kinyilík a bicska a zsebemben.Nekik a gyűlölködésről,ellenség keresésről szól a hazaszeretet..

Maisie MacKenzie 2011.09.07. 10:56:19

@Lófasz.:

Nekem nincs nemzetiségem, csak állampolgárságom és anyanyelvem van. :-)

Van szlovák és német kötődésem, de ez olyan pánszláv és pángermán, tehát a szerbeket és norvégokat is csípem, de gyakorlatilag majdnem mindenkit. :-)

Styxx 2011.09.07. 11:07:14

@Lófasz.: @GeoCucc: @Maisie MacKenzie: @bikmakk:
Ténbyleg jó téma. kettős (többes) identitás, stb. Elgondolkodtató, amiket írtatok.

Lófasz. 2011.09.07. 12:08:28

@Styxx: Írhattok akár egy erről szóló posztot,az oldal témájába is vágna.

GeoCucc 2011.09.07. 17:52:47

Ezt a focimeccses dolgot is fel akartam hozni, de gondoltam egyszerre nem dobok be mindent. Ez is nagyon érdekes. Én a szerbeknek drukkolok minden sportban, a magyarokkal pedig éppen hogy ellenszenvezek egy kicsit. Na jó, töredelmesen bevallom, örülök ha veszítenek. Nagyon kevés kivétel van (pl. Talmácsi volt az egyik, valószínűleg a technikai sportok iránti szeretetem miatt). Én magam sem értem. Vajdaságban élek, de nulla darab szerb kötődésem van: a családfámban szinte senki, a barátaim között senki, még a nyelvismeret tekintetében is lassan visszazuhanok az óvodás szintre. A magyarországi magyarokkal viszont ugyanolyan jól megvagyok, mint az otthoniakkal, pedig sokan mondják, hogy a magyarországiak "mások" a mentalitás tekintetében, ezért nehezebben is kötnek velük szorosabb kapcsolatot. (Általánosítani se akarok, másrészt viszont az is lehet, hogy csak jól válogattam meg a barátaimat.) És mégis, ha sport, akkor szerbek, horvátok, bosnyákok, macedónok, és tulajdonképpen az egész világ a magyarok előtt áll a kedvenceim listáján. Ez most akkor így hogy? Logikai példa életem hátralévő részére. A legérdekesebb pedig, hogy ezzel nem vagyok egyedül, a környezetemben élő vajdasági magyarok közül tapasztalataim alapján a többség a szerbeknek drukkol, a többiek pedig fele-fele arányban vagy inkább a magyaroknak, vagy mindkettőnek egyformán. De jó lenne ezzel kapcsolatban egy felmérés :)
Egy ilyen témájú cikket én is szívesen olvasnék vagy írnék is akár, bárcsak lenne időm mostanában.

Styxx 2011.09.07. 19:03:10

@GeoCucc:
A szurkolás, különösen klub szinten és nem válogatott szinten (oké. tudom, hogy most nem erről van szó) az egyik legirracionálisabb érzelmi kötődés a világon. Pl. Barca-szurkoló (nem divaszturkoló!) évek óta magával hordja a meccsekre elhunyt apja hamvait. Volt ilyesmi Magyarországon is. Szurkoló bácsi hamvait a kezdőkörben szórták ki.
Nick Hornby Fociláz c könyvében (főképp az Arsenal apropóján mindezt jól leírja.
Hogy a válogatott-szurkerság kinél, hogy alakult, kettős identitásű közegben szintén rejtély. Ismerek olyan (igaz jobber-kötődésű) szabadkai srácokat, akik "Szabadka" feliratú piros-fehér-zökld zászlóval mennek meccssekre. Egyik legintenzívebb tévés "fociszurkoló-spotting" élményem, amikor egy Ír Köztársaság vs akárki meccsen a hatvban körüli pasi sírva-tombolva-extázisban szurkolta végig a meccset, kezében az Ír Köztársaság trikolorjával, közepén "Belfast" felirat.
És olyan is akad, mint te. Mindezt cseppet sem ítélem el, sőt, nagyon tetszik, ahogy megnyíltál.
Kiskoromban én is szinte mindenben "Pláviknak" szurkoltam, mostanra meg elbizonytalanodtam.
Írj róla vendégposztot, ha van rá kedved/időd.
Vagy akár te is:
@Lófasz.:
illetve bőárki más. Foci-szurker témában az Ex-Yu ultras sorozatban már született vendégposzt:
srbija.blog.hu/2011/01/05/torcida_olvasoi
süti beállítások módosítása