Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Tízezer méterről zuhant le, túlélte

2012.01.26. 07:20 bikmakk

A jugoszláv légitársaság (JAT) 367-es, Stockholm és Belgrád között közlekedő járatának McDonnell Douglas DC-9 típusú utasszállító repülőgépe 1972. január 26-án a Német Demokratikus Köztársaság légterében felrobbant, a levegőben kettétört, és alig egy perccel délután öt után a csehszlovákiai Srbská Kamenice területén lezuhant.


A szerencsétlenül járt repülőgép (a fénykép alig pár hónappal korábban készült)

Az eset huszonhét halálos áldozatot követelt. Az egyik utaskísérő, az akkor 22 éves Vesna Vulović azonban csodával határos módon túlélte a detonációt követő tíz kilométeres szabadesést. Guinness-rekordját valószínűleg senki sem akarja megdönteni. A sors furcsa fintora, hogy a cég eredetileg nem is őt osztotta be a járatra, de összekeverték egy másik, szintén Vesna nevű stewardesszel. Vulović történeténél azonban érdekesebb a tragédia okainak magyarázata és konspirációs teóriákban is bővelkedő utóélete.

A belgrádi kormányzat ugyanis még aznap kiadott egy közleményt, mely szerint horvát szeparatista ("usztasa") terroristák által elkövetett merényletről van szó. Habár a felelősséget azóta sem ismerte el senki, és a jugoszláv titkosszolgálat egyetlen személyt sem tartóztatott le az ügyben, a szerb közvélemény nagy része számára mind a mai napig megkérdőjelezhetetlen tény, hogy valóban a horvát nacionalisták lelkén szárad a katasztrófa. Néhányan persze vitatják.

A csehszlovák hatóság azonnal lezárta a határtól alig tíz kilométerre fekvő hegyvidéki falu erdeit és teljes hírstopot rendeltek el az ügyben. Német oknyomozó újságírók 2009-es kutatásai szerint valójában a csehszlovák légierő lőtte le a gépet, méghozzá tévedésből. Az utasszállító pilótái ugyanis kényszerleszállásra készültek, ám vészesen közelítettek egy titkos katonai terület felé. Mindez persze nem zárja ki azt, hogy tényleg volt egy robbanás a fedélzeten, a detonáció ereje viszont ebben az esetben sokkal kisebb mértékű lehetett, mely lehetőséget adott a személyzetnek arra, hogy csökkentsék a magasságot és megkíséreljék letenni a gépet valahol, bár sem a csehszlovák, sem pedig a keletnémet légiirányításhoz nem érkezett vészjelzés a repülőgép fedélzetéről. Az utolsó hívást, mely szerint minden rendben volt, a cottbusi irányítótoronyban vették. Megegyeztek abban, hogy a 367-es járat hamarosan belép Csehszlovákia légterébe és átáll a prágai torony frekvenciájára. A kapitány utolsó, rögzített szavai ezek voltak: "auf Wiederhören".

A közelben tartózkodó szemtanúk visszaemlékezései alapján azonban a repülési magasság drasztikus csökkenése valószínűsíthető: vallomásukban ugyanis többen azt állították, hogy a gép láthatóan sokkal alacsonyabban repült a hivatalos tízezer méternél, kigyulladása és kettétörése is ezen a magasságon következett be. Egyesek még egy második repülőgép jelenlétéről is beszámoltak. Ez viszont egy csehszlovák vadászgép közbeavatkozásának teóriáját erősíti. A roncsok nem túl nagy területen szóródtak szét, ez is okot ad arra, hogy a 10 kilométert megkérdőjelezzük. Így talán Vesna Vulović rekordja sem állja meg a helyét, noha kétségtelen, hogy egy bármilyen zuhanást túlélni nem mindennapi kegy a sorstól, azonban párszáz méterről mégis könnyebb, mint több ezerről. (A Guinness-rekord odaítélése természetesen a hivatalos adatokon és a nyilvánosságra hozott vizsgálat eredményén alapult.) Hogy mi az igazság, azt már valószínűleg soha nem fogjuk megtudni. Prága természetesen határozottan tagadja, hogy a csehszlovák légierőnek bármi köze lett volna a jugoszláv repülőgép lezuhanásához. Maga Vesna egy interjúban képtelenségnek minősítette a feltevéseket és kitartott a tízezer méteres elmélet, valamint a levegőben bekövetkezett detonáció mellett.

A csehszlovák titkosrendőrség (StB, Státní bezpečnost) 1974-es jelentése szerint minden kétséget kizáróan megállapítható, hogy a repülőgép csomagterében robbanás történt. A bomba egy ébresztőórával volt összekapcsolva, melynek darabjait megtalálták a roncsok között.

Január 27-én, tehát egy nappal a szerencsétlenség után egy férfi hívta fel a Kvällsposten című svéd napilap szerkesztőségét. Magáról azt állította, hogy horvát nacionalista (ekkoriban Svédország a jugoszláv politikai menekültek első számú célpontja volt), a szerencsétlenségről pedig azt, hogy az ő ismeretségi körébe tartozó horvát emigránsok helyezték el a bombát a gépen. A telefonhívásról nem készült hangfelvétel; az is lehet, hogy a szenzációhajhász bulvárlap saját kitalációjáról van szó, de nem zárható ki az sem, hogy éppen a jugoszláv titkosszolgálat keze van a dologban, mely így akarta elhinteni az "usztasa merénylet" teóriát a médiában.

Az összeesküvés-elméletek kedvelői persze hamar rárepültek a témára: tele a net olyan írásokkal, melyek szerint Tito és Husák megegyeztek a színfalak mögött, hogy a gép lelövésének tényét nem hozzák nyilvánosságra, ám a titkosszolgálatok horvát, egyben antikommunista terroristákra vonatkozó értesüléseit igen. A vélemények megoszlanak abban, hogy volt-e, lehetett-e detonáció a gépen, és ha igen, kik tették oda a robbanóanyagot, illetve kiknek állt érdekében egy ilyen merénylet. Belgrád és Zágráb viszonya ugyanis meglehetősen fagyos volt az 1970-es évek elején.

A "prágai tavasz" mintájára "horvát tavasznak" (hrvatsko proljeće) keresztelt népfrontos reformmozgalom, mely a hatvanas évek végén kezdődőtt, éppen 1971-ben csúcsosodott ki, de a központi kormányzat még abban az évben hathatós fellépéssel véget vetett az ellenzéki törekvéseknek. Belgrád szeparatizmussal és nacionalizmussal vádolta azokat a horvát kommunistákat, akik sérelmezték a jugoszláv GDP aránytalan újraelosztását, valamint a szövetségi intézmények vezetőségében a horvát nemzetiségű személyek alulreprezentáltságát (noha Tito maga horvát volt).

Savka Dabčević-Kučar reformkommunista vezetőt (az SKH elnökét, a tagköztársaság korábbi miniszterelnökét, a horvát tavasz kulcsfontosságú szereplőjét) 1971 decemberében zárták ki az össz-jugoszláv kommunista pártból. Horvátország irányításával ugyanakkor szintén egy nőt, a "jugoszláv vaslady"-t, vagyis Milka Planincot bízták meg, aki keményvonalas politikájával csírájában elfojtotta a reformtörekvéseket. A horvát tavasz vezető személyiségeit, köztük dr. Franjo Tuđmant is ekkor börtönözték be.

Akárhogy is történt, Vesna Vulović légiutas-kísérő egy fém zsúrkocsinak köszönhetően megmenekült, noha többszörös koponya- és csigolyatöréssel, valamint számtalan végtagtöréssel és egyéb kisebb-nagyobb sérülésekkel tudta csak megúszni a zuhanást. Szerencséje volt, mert a zsúrkocsi ráesett, ezáltal beszorította őt a catering-részlegbe, ezért a zuhanás és a földetérés során nem esett ki a kettétört gépből. 

Az elszenvedett traumák következtében mellkastól lefelé ideiglenesen lebénult. Kórházba szállítását követően majdnem egy egész hónapig kómában feküdt. Felépülése után földi kiszolgálóként visszatért a JAT kötelékébe, alkalomszerűen még repült is.

A hetvenes-nyolcvanas évek Jugoszláviájában nemzeti hősnek számított: a JAT prospektusaiban, illetve naptárak címoldalán gyakran szerepelt, időnként a televízióba is meghívták. Később könyvet is írt. A kilencvenes években a Milošević-ellenes megmozdulások jól ismert alakja lett. Jelenleg nyugdíjasként él Belgrádban, de politikai kérdésekben viszonylag gyakran hangoztatja a véleményét.

 

(Mai bejegyzésünket a negyven évvel ezelőtti tragédia áldozatainak ajánljuk, függetlenül attól hogy ki, avagy mi okozta halálukat.)

komment

Címkék: közlekedés baleset svédország kommunizmus jugoszlávia csehszlovákia horvát tavasz vesna vulovic

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr163820597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Styxx 2012.01.26. 08:42:34

Egyáltalán elméletileg túlélhető a szabadesés 10 kilométerről? Ott már zoxigén sincs nagyon. Vagy felhúzta a (Z)oxigén-maszkot? A zsúrkocsi valamelyest vitorlaszárnyként is szolgált? Bikmakk, ennek a szuper posztnak meg kell írd a második részét is:-)

ledo76 2012.01.26. 11:28:17

@Styxx: Igen engem is ez érdekelne jobban, azt hittem több rész fog erről szólni (nem mintha az ok nem lenne érdekes).

paráznabillegető 2012.01.26. 11:31:11

@Styxx: nos, nem esett ki a gépből, hanem abban zuhant. és igen, valószínűleg oxigénmaszkban. a földetérésnél meg piszok mázlija volt, hoyg úgy pattantak a roncsok, ahogy.

ha kiesett volna, akkor megfullad, megfagy, összetörik.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 11:36:22

@Styxx: @ledo76:
Hát, szigorúan elméletileg viszgálva ugyebár szinte bármi túlélhető (most nem arról beszélek, amikor levágja az ember fejét a vonat).

Ha elveszíted az eszméleted, annyira azért nincs szükséged arra az oxigénre. Másrészt egy normál repülés alkalmával az utasok sem mindig maszkkal a fejükön grasszálnak, szóval van azért levegő a gépen. Nem tudom, mennyi ideig tart egy ilyen zuhanás, gondolom, 1-2 percnél nem tovább.

Vesna állítólag beszorult a zsúrkocsi és a gép elején a kajarészleg közé, ezért nem esett ki, és ez a szorult helyzet valamelyest fixálta is a végtagjait. Szerencséjére a gép eleje viszonylag egyben is maradt. Egyébként ő maga alig emlékszik valamire, nem tudja, hogy történt. Annyi biztos, hogy amikor rátaláltak, a feje félig kint volt a gépből, a törzsén pedig a már említett zsúrkocsi és az egyik áldozat teste volt.

Persze egyáltalán nem biztos, hogy tízezer méterről van szó, lehet, hogy csak kétezerről. engem pont hogy inkább a baleset háttérkörülményei izgatnak. az, hogy V.V. túlélte, persze nagyon érdekes dolog, de azért ne feledkezzünk meg a másik 27 áldozatról se, akiknek a jelek szerint valami nagypolitikai értelmetlenség miatt kellett életüket veszíteniük.

2012.01.26. 11:37:54

"egy fém zsúrkocsinak köszönhetően megmenekült"

ez így önmagában további magyarázat nélkül kissé vicces :)
Erről lehetne valamit még írni?

De biztos ami biztos, a jövőben fém zsúrkocsi nélkül be sem teszem a lábam egy repülőbe...

2012.01.26. 11:38:22

na, a válasz megjött közben, míg írtam a hsz-emet :) kösz :)

KaPé 2012.01.26. 11:40:01

"bármilyen zuhanást túlélni nem mindennapi kegy a sorstól, azonban párszáz méterről mégis könnyebb, mint több ezerről"

Párszáz méterről és 10 kmről is pont ugyanakkora esélye van. Az emberi test a légellenállás miatt kb. 200 km/h-s sebességet tud elérni a levegőben. 10 km magasan többet a ritkább levegő miatt, de földközelben lefékeződik.

paráznabillegető 2012.01.26. 11:42:06

@bikmakk: ha a gyorsulás mértéke 1g, és nincs semmi egyéb módosító körülmény (légellenállás), akkor g/2*t2 a táv, vagyis 40 másodperc alatt 8000 méter.

jaja, egykétperc... de inkább egy.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 11:43:22

@[HPhD]Blokkolnam: beleírtam plusz két mondatot, mert úgy tűnik, hogy többeket is ez érdekel.

GrG 2012.01.26. 11:44:08

de tényleg, hogy mentete meg az élettét a zsúrkocsi?

2012.01.26. 11:48:00

@paráznabillegető: nem helyes elhanyagolni a légellenállást, így rossz a számolásod. KaPé írt fent helyes eredményt. A légellenállás egy semmiképpen sem elhanyagolható tényező...
(Dobj le egy téglát és egy madártollat 1 atmoszféra mellett, és vákuumban, látni fogod a különbséget)

Styxx 2012.01.26. 11:49:40

@bikmakk: @GrG: @ledo76: @paráznabillegető:
Kössz. Vesna úgy járt a zsúrkocsival, mint a Monty Python jelenetben a Arthur "Kétfészeres" Jackson zeneszerző a fészerrel
www.youtube.com/watch?v=ludLp_STGmU

ChPh 2012.01.26. 11:50:37

Csak nekem fura ahova lezuhant azt a települést Srbská Kamenice-nek hívják???

F173 2012.01.26. 11:53:04

Több olyan est ismert, amikor egy ejtőernyősnek nem nyílt ki az ernyője és túlélte a zuhanást, mert fára, bokorra és egyéb hasonlóra esett, amely felfogta a zuhanást.
Igaza van Kápé-nak hogy a légellenállás miatt a szabadesésnek van egy elméleti maximuma és ilyen szempontból teljesen mindegy hogy 10 000 méterről vagy 2000 méterről zuhan valaki. Az oxigénhiány meg nem probléma, mert 1-2 percig bárki kibírja oxigén nélkül.

polly graph 2012.01.26. 11:53:51

Ezek a zsúrkocsik böhöm nehéznek tűnnek, inkább azt hittem volna, ha ráesik az emberre, agyonlapítja.

Akárhogy is van, az ilyen esetekre találták ki a "csodával határos módon menekült meg" kifejezést.

Mindez, azzal megspékelve, hogy tulajdonképpen nem is neki kellett volna a gépen lennie, számomra már elég kísértetiessé teszi a sztorit.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 11:54:13

@ChPh: luzsicai szorbok alapították a falut.

ChPh 2012.01.26. 11:59:59

@bikmakk: na, ezt is tudom, viszont arra gondoltam KonTeo hívőként, hogy lehet nem véletlen, még ez sem :)

Styxx 2012.01.26. 12:00:08

@F173:
Viszont az ejtőernyősök jellemzően nem tíz kilométerről ugrálnak, hanem 2 km (ha formát) ill még 6-800 m ha csak szólóban. Húzósabb lenne az üzemanyagköltség magasabbról, + oxigénmaszk stb. Vannak ejtős túlélők, de ők pszichésen kissé jobban felkészülnek szerintem, bár ez sem oszt-szoroz sokat. Lukács Laci a Tankcsapdából kommentelhetne:-) Amúgy kb 150 ember elég lenne, akik összekapaszkodva ernyő nélkül is lelebegnének, csak ezt azért kipróbálni nem hinném, hogy mernék, mert ha lemorzsolódnak, annyi.

[megmondoember] 2012.01.26. 12:02:45

@Styxx: Szabadeséssel egy kő esik - ugyanis csak arra igaz, hogy a gravitációhoz képest elhanyagolható minden más, a testre ható erő (ami a szabadesés definíciója). Egy repülő képtelen szabadesésre, még akkor is, ha darabokra tört.

СubE 2012.01.26. 12:05:07

Én sokat ejtőernyőzök és nem egyszer ugrottam már ki az ernyőm helyett zsúrkocsival. Tényleg jó! Sokan hülyének néztek amikor kitoltam a zsúrkocsit a repülőgép ajtaján és kiugrottam vele. Arról nem is beszélve, hogy földet érve azonnal lehet zabálni az előre feltöltött zsúrkocsiból. Ugrások után mindig kajás vagyok.

Styxx 2012.01.26. 12:06:54

@[megmondoember]:
Azt nem tudtam, hogy Vesna beragadt a gép egyik letörött részébe. Egy ember, ha nem irányítja magát, mint egy ejtőernyős egy idő után nagyjából úgy gyorsul, mint egy kő.

HawkTrane 2012.01.26. 12:13:56

Ha az oxigén ekkora probléma, hogy a fenében tudták megmászni palack nélkül a Mount Everestet?? Az is közel 9000...

pikkbubi 2012.01.26. 12:36:50

A Lokerbie robbantást is túlélte az egyik légikisérő, de a kórházban vagy a mentőben halt meg, mert nem találták meg időben...vannak ilyenek..

Vogel Zs 2012.01.26. 12:38:31

@HawkTrane: Hetekig tarto asszimilacioval. Es azt mondjak a nagyok, hogy aki nem maszott meg magasra, azokat nem is viszik egybol. Maszol egy kisebbet az alaptaborbol, es visszamesz oda. Aztan egy nagyobbat, es visszamesz az alaptaborba. Szoval felkeszitenek ra. Es meg igy is van olyan, hogy kell a Zoxigen maszk. Igazabol sztm 10000 meteren nem is igazan az oxigenhiany a problema ilyen repulos balesetknel, hanem az, hogy a gepben van, kint meg nincs. Ez meg nyomaskulonbseget is eredmenyez. Aztan egy robbanasnal a gepen az tortenik, hogy a gep torzse megserul a robbanasban, aztan a tobbit meg elvegzi a hirtelen nyomaskiegyenlitodes...

Vogel Zs 2012.01.26. 12:40:36

Ezert nem szivesen adnak fegyvert meg a legi utaskiseronek sem amerikaban. Egy 9 mm-es lyuk a gep testen, aztan a tobbit elvegzi majd a fizika.

Martian (törölt) 2012.01.26. 12:41:13

@HawkTrane: ott nincs hirtelen légnyomáscsökkenés...

Aszi 2012.01.26. 12:41:57

Egy erősen lejtős hegyoldalra esett a gép, ezért nem volt nagyerejű becsapódás, hanem fokozatosan fékeződött le.

Martian (törölt) 2012.01.26. 12:42:38

@ChPh: ja, a Columbia ürrepülőgép fedélzetén az első izraeli űrhajóssal kb. az amerikai Palestine város fölött esett szét.

Ööö 2012.01.26. 12:46:07

@СubE: B+! Sírva röhögtem.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.01.26. 12:51:31

A Zenith nevű léghajó anno 8600 méter magasságig jutott, igaz az is emberéleteket követelt ...

fr.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A9nith_%28ballon%29

Droidfigyelő (törölt) 2012.01.26. 12:57:00

Ájult állapotban az oxigénigény jelentősen csökken. Furcsa helyzeteket éltek már túl emberek nagyon ritka levegőben. Néhány éve asszem Ausztráliában egy zivatarfelhő beszívott több siklóernyős versenyzőt. Az egyikük kb. 8 ezer méteren repkedett legalább fél órát (a computeréből olvasták ki utólag). Az volt a mázlija, hogy elájult. Fagyási sérülései lettek, de túlélte, meg azt is, hogy a sivatag közepén megtalálták.

Droidfigyelő (törölt) 2012.01.26. 12:57:40

@Droidfigyelő:
Mármint mázlija volt, hogy aztánj a sivatagban megtalálták, ezt akartam írni:)))

HawkTrane 2012.01.26. 12:58:47

Oké, kösz a válaszokat!
Akkor ezek szerint az oyigénhiány + légnyomáscsökkenés együtt problémás 10000-en.

Styxx 2012.01.26. 13:03:50

@HawkTrane:
És leginkább az, hogy felrobbant a gép és ejtőernyő nélkül zuhansz :-)

panoz (törölt) 2012.01.26. 13:07:24

@Deak Tamas: 1862-ben Coxwell és Glaisher 11,9 km-ig jutott. Épphogy túlélték, mert volt annyi ereje még az egyiknak mielőtt elájult, hogy kinyisson egy megfagyott szelepet.

(nagyon off: ha valaki időutazásra menne akkor max kb. 850 millió évet utazhat vissza, mert utána már egy edzett hegymászó sem képes megmaradni annyira kevés volt az oxigén.)

Styxx 2012.01.26. 13:10:29

@panoz:
Ezt a szívást, pedig 851 millió évvel ezelőtt lenne elintéznivalóm.

Tell Vilmos 2012.01.26. 13:12:57

Gyerekkoromból emléxem a sztorira, de a háttérinfók akkoriban természetesen nem szivárogtak ki. Érdekes konteók.

Karachar Nevian (törölt) 2012.01.26. 13:13:39

Sztem érdekes a kérdés.
Valóban nem lehet igazán szabadesésről beszélni, de azt se felejtsétek el, ogy a repülő nem 'elengedve' volt 10k magasságból, hanem komoly sebességgel mozgott előre és a gravitáció ezt az irányt módosította.
Mindazonáltal a nő életét több tényező együttállása menthette meg:
- a beszorulás miatt nem esett ki a gépből
- nem robbant fel az a darab, amiben ottrekedt
- semmilyen törmelék nem trafálta el
- földetéréskor a csonknak az a része fogta fel az erőket és gyűrődött, melyben ő nem volt(gondoljátok el, hogy autobalesetben 150-nel közlekedve is felfogja a motortér az összecsapás erejének a nagy részét, ha szabadon repülsz neki a betonfalnak, már nem kell sokat számolni)
- földetérés után nem lett a tűz áldozata
- nem fulladt meg(nem volt nagy tűz a környezetében, a feje is kilógott)
- viszonylag hamar rátalálhattak a mentők

Mindemellett az is fontos infó, hogy bizonyos statisztikák szerint a zuhanások jelentős részében a földetérést túléli az utasok nagyobbik része(feltétel h ne robbanjon, szakadjon szét a géptest), de a földetéréskor az üléseket érő erők hatására mindenki kettős combnyaktörést szenved és ilyen sérüléssel ember nem képes elhagyni a roncsot. Legtöbb esetben így fulladásos halált szenvednek, elvéreznek vagy megégnek a potenciális túlélők, 98% fölé emelve a halálozások arányát.
Ugyanitt megemlítették, hogy h az üléseket menetiránynak szemben tennék le, a combok nem sérülnének és így(nagyobb eséllyel) kijuthatnának az áldozatok a roncsból,de ekkor a zuhanás és érkezés idején szemből érkező törmelékek pusztítanák el őket nagy számban...

Nuuk 2012.01.26. 13:15:13

@Vogel Zs: Ez egy akkora mítosz, hogy még a bajszosok is megcáfolták:
en.wikipedia.org/wiki/Uncontrolled_decompression

HawkTrane 2012.01.26. 13:26:06

@Vogel Zs: Amit mondasz az tévedés.
9mm-es lyuk az semmi!
Nem egyszer volt már, hogy az egész ajtó kiszakadt, a gépnek nem különösebben gond. Az utasoknak persze annál inkább az a bizonyos légnyomáscsökkenés miatt.

GrG 2012.01.26. 13:31:46

@HawkTrane: a bajszosok nagyon elbaszták azt a kisérletet, ugyanis csak a statikus nyomáskülönbséggel számoltak és a dinamikussal nem (a haladó repülőgép és a bent kvázi mozdulatlan levegő nyomásértékének különbsége. Bernoulli-nak keress utána, hanem rémlene fizikából, így működnek a pitotcsővek is (sebességmérő). Abban a kisérletben csak a külsőlégköri nyomásértékére csökkentették a nyomást, és nem vették figyelembe, hogy a 850-900km-/hval haladó repülőgépnél ez mit jelent.

zassz 2012.01.26. 13:54:22

Még gyerekkoromban az IPM-ben olvastam erről az esetről. Ott 10e méter volt, okokról - nyilván - semmi, de ott azt írták, hogy a nő a farokrészben volt. Ezesetben a vízszintes vezérsík egyfajta szárnyként termelhetett akár némi felhajtóerőt is, ami akárcsak a roncs közeg(lég)ellenállása fékezte a "szabadesést", ami azért nem pont az, mint vákuumban zuhanni.
Meg nem fulladhatott, lsd fentebb a kommenteket. Viszont az eszméletvesztés lazítja az izmokat, szinte rongybaba rugalmasság, ellentétben a eszméletnél lévők ösztönös izomfeszítésével. Részeg, tehát izomilag laza csávók miket meg nem úsznak pont ezért.
Ezen kivül nem függőleges a becsapódás, tehát a lejtő és a roncs deformálása is csökkenthette lényegesen a nőre ható erőket.

Egy hasonló eset volt szintén anno a francia "Repülés története" c nagysikerű filmsorozatban: ott egy II. vh-s lelőtt bombázó lövésze mesélte el, hogy kiugrott, de az ernyője leégett, így zuhant egy fenyvesbe. Nagy hó volt, az ágak lefelé hajlottak, ez fékezte meg kb 30 méter alatt, plusz a tökig érő hó a fák alatt, így élte túl törésekkel. Ez sem jellemző eset, akár ezé a nőé.

seepheerd 2012.01.26. 13:57:04

Volt más túlélő is, egy kiscsaj székestől zuhant a dzsungelbe (igaz csak 3ezer méterről), majd kb 2 hétig tartott mire kijutott és megtalálták. Film is készült erről. Hm... vagy csak álmodtam? :)

en.wikipedia.org/wiki/LANSA_Flight_508

isssti 2012.01.26. 14:02:33

@СubE: Neharagudj, de ez oltári nagy butaság, amit írsz: nyilvánvaló, hogy zuhanás közben kihullik az összes kaja - semmi értelme az egésznek: földetérés után meg mehetsz a méregdrága reptéri büfébe...

Diopapa_sok 2012.01.26. 14:44:19

@panoz: Vagy mielött elugrik 1 milliárd évet, 849 millió évnél megáll és bevásárol oxigénpalackból ;) :D

HawkTrane 2012.01.26. 15:30:03

@GrG: Nem tudom milyen bajszosokról beszélsz, amit én mondok az valóságban (nem is egyszer) megtörtént tény: Ilyen-olyan okból kiszakadt az ajtó, a gép simán kényszerleszállást hajtott végre. Olyan is volt, hogy pokolgép vágott több méteres lyukat a gép oldalába, és szintén leszállt. (Sajnos persze néhány utas kirepült a légnyomás miatt)

AlbaZen 2012.01.26. 15:41:01

Nekem gyerekkoromban úgy mesélték és egészen idáig azt hittem, hogy szabadon zuhant 10 ezer métert, majd a sűrű fenyőfák pihe-puha lombkoronái szépen lefékezték, majd az alsó ágról lemászva orvosért szaladt, aki ellátta csúnya, tűlevelek okozta horzsolásait.

Lehet, hogy kicsit ferdítve mesélték?

KovA 2012.01.26. 15:53:13

@Styxx:
Elméletileg túlélhető.
Tisztán esés szempontjából nagyjából 150 méter felett már mindegy milyen magasról esel - eléred a zuhanási végsebességet ami 170-200 km/h közé tehető.
Aki nagyon ügyes, az esetleg 170-re tudja magát fékezni , ha valaki fejesugráspózt vesz fel akkor elérheti a 250-300 km/h-t is.

Az esés ideje nagyjából 4-5 perc ennyi idő alatt nem fullad meg az ember és ebből kb. 1 percet tölt a nagyon légrika térben. Ez túlélhető.

Más kérdés hogy mekkora trauma a hirtelen nyomásesés és akár csak 1-2 percen keresztül a mínusz 40 fokos 200 km/h körüli menetszél.
Biztosan nem tesz jót - de alighanem ez is túlélhető.

Végül minden szerencse kérdése - hová és hogyan esik az ember.
Félő, hogy 2 perces 200km/h-s minusz 40 fokos szél után nincs olyan állapotban, hogy magáért túl sokat tehetne - egyébként azért ha tényleg sikerül neki megfelelő pózt felvenni - kezek-lábak szét és irányított zuhanás - valamelyest növelheti túlélési esélyeit ha fát bokrot szalmakazalt havas hegyoldalt lapos beesési szöggel sikerül megcélozni.
Azt nem tudom, hogy 170 km/h-val milyen eséllyel lehet ügyes vízbecsapódást túlélni... bizonyos sebesség fölött - mondják - a víz kemény betonként viselkedik viszkozitási okokból - mennyi ez a sebesség nem tudom.
Viszont volt a világháborúban pilóta aki alól 200 méteren lőtték ki a gépet, hogy csak a kormány maradt a kezében meg az ülés - a többi csak úgy eltűnt - kormányt eldobta ülést lecsatolta - majd egy fa koronájába csapódott jól letördelte az ágait illetve még a bőre alá is gallyak szurkálódtak, de túlélte.
Az esély nem túl nagy - de van ilyen... sőt egy kislány is volt egyedüli túlélője egy gépfelrobbanásnak - ő is "szabadesett" az őserdőbe... arra emlékezett, hogy a fák koronáját zuhantában forgó brokkolifejekhez hasonlónak látta.
És sérülései megengedték, hogy saját lábán járva keresett segítséget (ahogy apja tanította - keressen patakot és kövesse a folyásirányt - előbb-utóbb emberre lel).
Szóval vannak csodák, - ha az ember kiesik a repülőgépből, nem feladni - vesztenivaló nincs - irány a küzdés a túlélésért...

takacs56 2012.01.26. 16:00:58

@Droidfigyelő: Itt a videó "Néhány éve asszem Ausztráliában egy zivatarfelhő beszívott több siklóernyős versenyzőt. Az egyikük kb. 8 ezer méteren repkedett legalább fél órát "

www.zdf.de/ZDFmediathek/hauptnavigation/sendung-verpasst/#/beitrag/video/1546990/Unglaublich,-aber-wahr

IHWS 2012.01.26. 16:08:15

Ez az oldal részletesebben foglalkozik a témával, jópár esetet felsorolnak:

www.greenharbor.com/fffolder/ffresearch.html

Tippek is vannak, hogy kell túlélni egy ilyen zuhanást. :-)

Nuuk 2012.01.26. 16:11:40

@GrG: Bernoullit van szerencsém ismerni :) De amíg vígan szálldostak le repülők ajtók nélkül (a felszálláskor még megvolt), és egyéb aprónak nem nevezhető sérülésekkel, addig továbbra sem kell rettegni a pár milliméteres lyukaktól. A valóság nem mindig olyan látványos, mint ahogy azt Hollywoodban elképzelik.

Ezt tessék végigolvasni:
en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243

feliratoss · http://hitlervideo.blog.hu 2012.01.26. 16:17:28

Nem is hallottam erről, érdekes (és egyben szomorú) story...

Minden a matekon múlik 2012.01.26. 16:42:50

Az sem mindegy milyen szögben ért földet. Hogy a teljes erő hatott rá vagy sin ill. cos alfa szorosa. Lásd ugrató rámpák, ill. 20 méterről 10 cm-s vízbe ugrók.

komplikato 2012.01.26. 17:13:05

@Styxx: Úgy emlékszem egy ilyen katasztrófa túlélős könyvben volt egy eset, ahol egy gép ripityomra eset 12.000 méteren, az ottani egyetlen túlélő is egy stewardes hölgy volt, ott egy magas hegyere zuhant, így a zuhanása kisebb volt mint 10.000 méter, de én akkor is csodálkoztam, hogy egyben maradt az csoda viszont nem értem miként nem fagyott meg míg rátaláltak? Viszont ha jól olvastam, akkor neki majd' összes csontja eltört, szóval jó ideg volt nyakig gipszben, meg hát talán annyira nem épült fel, mint jelen eset szereplője.
Aztán volt az a 12 éves kis csaj, akinek a gépe 8.000 méteren eset szét, ő az üléssel együtt beszíjazva zuhant le. Ott meg nem az volt a csoda, hogy kis karcolásokkal túlélte, hanem az, hogy valami 2 hét után találták meg és addig a nem túl barátságos őserdőben életben maradt.

balu_a_medve 2012.01.26. 17:18:36

A kommentezők asszem jól kivesézték a zuhanást és annak túlélhetőségét. A hölgynek valszeg baromi nagy mákja volt.

DE... Miért nem lehet elhinni a csehszlovák (és jugó) verziót a történtekre? Miért kell mindenáron a régi keleti blokkot ekézni? (Ráadásul Jugoszlávia nem is volt része a keleti blokknak, csak hasonló volt a rendszer.) Teszem azt, ha ez az USA-ban történt volna, akkor a hivatalos vizsgálat eredményét szentírásként közölnék, holott jópár politikailag motivált vizsgálat volt ott is.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 17:24:39

@balu_a_medve: A DE... utáni rész ha nekem szólt, akkor annyi a válaszom, hogy készséggel elhiszek bármit, illetve annak az ellenkezőjét is, ha látom a bizonyítékokat. Addig azonban kénytelen vagyok hozzátenni, hogy ESETLEG nem úgy volt. Távol áll tőlem a konteó (illetve vannak, akik nálam elvontabban művelik), de az ominózus német cikk megjelenése óta eléggé megtépázódott az eredeti verzió hitelessége, így mindenképp muszáj megemlíteni az alternatív elméleteket is.

KenSentMe 2012.01.26. 17:42:59

Figyelembe véve, hogy a hatodik emeletről kizuhanni állítólag az esetek 90%-ban halálos, azért elég figyelemre méltóak ezek a történetek.. bár nyilván ezeket a zuhanásokat túlélni valahogy olyan, mint nyerni a lottón. (Eleve, hány százan utaznak a gépen? És csak az egyik éli túl közülük.. ha..)

mallac 2012.01.26. 18:48:52

@Vogel Zs: A Mítoszrombolók című műsorban modellezték egy ilyen történést(kilövik a repülő ablakát) de nem szakadt szét a repülő túlnyomásos törzse egy apró lyuk miatt.Ha jól emlékszem egy kézigránát robbanása kellett a teljes pusztuláshoz.

Közbiztonság Szilárd 2012.01.26. 18:56:07

@paráznabillegető:
2 perc alatt, amíg 10 ezer méterről lezuhansz (kb. 3000 méterig), se meg nem fagysz, se meg nem fulladsz.

Ezenkívül bármilyen magasról zuhansz, kb. 220 km/h-s sebességnél (tehetetlen test - ha széttárod kezed-lábad, mint a formációs ugrók, akkor 150-170 km/h környékére tudod fékezni) tovább nem gyorsulsz, ott már ellentart a légellenállás.

Szóval a cikkíró is hülyeséget mondott, mert kb. 300 méter fölött valójában tök mindegy e tekintetben, hogy pár száz vagy 10 ezer méterről zuhansz-e le.

@bikmakk:
A gép utasterében (3000 m fölött) 3000 m magasságnak megfelelő nyomást és oxigénsűrűséget tartanak fenn.

A konteó szó jelentésének meg utána kéne nézned...

@Styxx:
Lukács nekiment egy teherautónak földet érés előtt. Nem teljesen ugyanaz.

Egyébként szoktak bőven 3000 m fölöttről ugrani.
És nem, egy ember ha nem irányítja megát, akkor sem gyorsul kb. 220 km/h fölé. A kő meg igen, mert jóval nagyobb a sűrűsége a homlokellenállásához képest.

@Vogel Zs:
Azért ne higgy a repülős katasztrófafilmeknek, ahol 5 percig tart a "hirtelen nyomáskiegyenlítődés", azaz ennyi ideig repül minden kifelé - valójában ez 1-2 másodperc.

@panoz:
Ez közel sem biztos, a paricális nyomás mellett az atmoszferikus nyomás is számít.

@HawkTrane:
Sőt, a 80-as évek végén a hawaii Aloha Airlines egyik Boeing 737-esének leszakadt az utastér teteje vagy 15 méter hosszan, és a gépet (ettől eltekintve) épségben rakták le kabrió üzemmódban, 2 vagy 3 utaskísérő halt meg, akik nem voltak bekötve, és valóban kiszippantotta őket a nyomás kihermetizálódáskor.

@Karachar Nevian:
"azt se felejtsétek el, ogy a repülő nem 'elengedve' volt 10k magasságból, hanem komoly sebességgel mozgott előre"
E tekintetben ez lényegtelen, ha 150 méterről zuhant volna le, akkor tényleg számítana. Tudod, légellenállás.

@GrG:
Nem, a Pitot-csövek a torlónyomás elvén működnek (ahogy kirakod a kezed a mozgó autóból, és érzed, hogy tolja a menetszél). Amire te gondolsz, az esetleg a magasságmérő lehetne, de sajnos, az sem, mert az meg statikus nyomást mér.
És a Bernoulli-erő nem olyan nagy lenne még földközelben sem, 10 ezer méteren pedig jóval ritkább a közeg (kb. 1/5-e a sűrűség a földinek).

@zassz:
A vízszintes vezérsík csak vízszintes helyzetben termel felhajtóerőt. Zuhanás közben ez a legritkább esetben fordul elő.
Minden más esetben a rajta keletkező erő csak oldalirányba elmozgató erő lesz.

@KovA:
Apró nagyságrendbeli eltérések itt-ott vannak az írásodban, de egyébként valami ilyesmi.
"kormányt eldobta ülést lecsatolta"
Ez a történet mondjuk eleve kamu, de az ülésben van az ejtőernyő, akkor már azt is kinyithatta volna akár. :-)
170-nel vízbe kb. mint 170-nel a szántásba. Ami miatt sokan azt hiszik, hogy lehetséges túlélni, az megint Hollywood hatása. Magyarországon volt, aki megpróbálta a Szabadság hídi turulról a Dunába (lehet talán 60 m a szintkülönbség), mindkét lába eltört, és nem azért, mert a fenéknek ütközött.

privateer 2012.01.26. 19:42:09

@KaPé: Terminal Velocity értéke az emberi test esetében az alsóbb légtér ellenállása miatt már csak 56-60 km/h körül lesz.
De megmondja majd egy ejtőernyőzésben jártas ember, ha idekeveredik.
Igaz ez a sebesség is nagy ahhoz hogy simán túléljük.

mrs. white 2012.01.26. 20:00:52

Arról, hogy mit lehet túlélni. 20 éve olvastam egy könyvet (azóta se tudom megszerezni) A cime "Hihetetlen történetek".
1, Brazil őserdő felett felrobbant egy gép. Ott is túlélte egy fiatal lány vagy nő, úgy, hogy hetekig bolyongott az erdőben és bogyókon élt amig megtalálta valami törzs. Állitólag erről filmet is csináltak.
2, Egy amerikai berepülő pilóta a II. vh után amikor még nem volt divat a hangsebesség feletti repülés és a katapult fülke sem volt divat berepült egy új gépet. Természetesen zuhanni kezdett. A pilótának kb 2 másodperce volt a földetérés előtt dönteni. Ösztönszerűen katapultált. Kabin nélkül mintha betonnak vágodott volna. Leszakadt a füle meg az orr belső vérzések no ruha. Az óceánba esett. Egy arra járó hadihajó látta, hogy mi történt. Felszedték. Az orvosok szerint csoda történt, hogy életbe maradt de enm bíztak a felépülésében. Két év múlva repülőt vezetett.

Szóval aki a sors kegyeltje megúszhat bármit, aki pedig nem kismotorral 10km/h-nál is bevégezheti.

Grgabácsi 2012.01.26. 20:10:03

@Karachar Nevian: Továbbá azt se felejtsük el, hogy elsőként egy környékbeli lakó, bizonyos Bruno Henke, az egykori Wehrmacht egyik orvos talált rá Vesnára. Így rögtön szakszerű elsősegélyben tudta részesíteni, még ha egy eszméletlen emberről is volt szó.
Ugyanerről másképp:
iho.hu/hir/aki-egyutt-zuhant-le-a-gepe-konyhajaval-120126

balu_a_medve 2012.01.26. 20:19:39

@bikmakk: "A DE... utáni rész ha nekem szólt, akkor annyi a válaszom, hogy készséggel elhiszek bármit, illetve annak az ellenkezőjét is, ha látom a bizonyítékokat."

A német vizsgálat nekem nem tűnt különösebben meggyőzőnek. Viszont tipikusnak találtam azt a módot, ahogy az incidens magyarázatához a kétségeket hozzáfűzték, már a kezdetektől. Vegyük sorba a tényeket: a terrortámadás (nyugati titkosszolgálatok támogatta szélsőjobboldali szervezetek által) egyáltalán nem valószínűtlen magyarázat, több ilyen is volt (lásd Cubana 455), és a csehek (akik NEM voltak a jugoszlávok szövegségesei) bizonyítékot is találtak rá. Innentől minden más összeesküvéselmélet, és hogy hihető legyen, komoly bizonyíték kell. Magyarán: jól mondtad, csak éppen fordítva, szeretném látni a bizonyítékokat.

A "Nyugatnak" természetesen a maszatolás volt az érdeke, ami alapvetően a különféle tényszerűségek (faktoidok :) ) sajtóban történő teregetéséből állt. És hát a mai közhagulatba különösen jól illeszkedik a hivatalos verzió megkérdőjelezése, magyarán még a gyengécske magyarázatok is hamar teret nyernek, különösen, mert a hivatalos vizsgálatot végző rezsimek (csehszlovák és jugoszláv) már nem léteznek, védekezni sem tudnak, sőt, aktív befeketítés célpontjai.

JA, és még valami. Az, hogy a horvát nacionalisták az esemény után vállalták a cselekményt, nem jelent semmit, az ilyen "bevállalások" tipikusan utólagosak. Persze lehet, hogy nem horvát nacionalisták voltak valójában, de ennek ellenére nem igaz, hogy senki sem vállalta.

Mocskos Állat 2012.01.26. 20:21:54

Tízezer méterről is túlélhette a zuhanást a csaj, de azért valljuk be, eléggé valószínű, hogy a gép először magasságot vesztett (talán tényleg volt rajta robbanás vagy műszaki hiba), vagy történt valami titkolni való dolog (lelőtték) és az "igazi" kontrollálatlan zuhanás csak kisebb magasságról következett be.
Mindenképpen szerencséje volt, mert mások attól is meghalnak, ha leesnek hokedliről, amikor a befőttet teszik fel a spájz polcára.
A Barátok köztben Magdi anyussal meg végzett egy lépcsőn legurulás, bár egyes meg nem erősített pletykák szerint csak kiírták a sorozatból a forgatókönyvírók, mert elfáradt a karaktere. Összeesküvés.

HgGina 2012.01.26. 20:34:43

Lehet, hogy másnak akkoriban nem túnt fel, de a hetvenes évek elején a DC9-esek elég sűrűn potyogtak, a Boeingek meg nem. Több ismerősöm is volt, aki megtudva, hogy DC9-esre adják a jegyet, másik járatot választott.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 20:40:02

@balu_a_medve: De hiszen senki sem vállalta. Nem volt egy konkrét csoport, amelyik felállt és azt mondta: "mi voltunk". Egy kósza (vagy létező, vagy kitalált) telefonhívás volt csak: a hívó fél annyit mondott, hogy ismeri az elkövetőket. Ez pedig édeskevés bármiféle beismerésnek.

Nekem személy szerint a hivatalos verzió valószínűbbnek tűnik, mint az ezt megkérdőjelező alternatív elméletek (a poszt bevezetőjében is az alapján írtam le a tényeket röviden), azonban miért ne számolhatnék be a cáfolatról is?

Egyikünknek sincs a birtokában a bölcsek köve, és azt hiszem, nagyobb összegben vétek lenne fogadni bármelyik magyarázat helytállósága mellett. Hogy úgy mondjam: nem teszem le nyugodt szívvel a voksom, csak fenntartásokkal. (Mi van ha pont a jugó titkosszolgálat palizta be azokat a horvát nacionalistákat, akik odarakták a pokolgépet? És még számtalan egyéb forgatókönyv létezhet.)

Elméletileg meg az is hazudhat, akinek nem fűződik érdeke hozzá, úgyhogy az ember jobban teszi, ha csak a tulajdon két szemének hisz, a kétes bizonyosságú történelmi dokumentumokat pedig egészséges forráskritikával kezeli. A "talán", a "lehet" és a "valószínűleg" szavak túl gyakori használata még mindig megbocsájthatóbb, mint egy érdemtelenül odaítélt "kétségtelen".

MTi 2012.01.26. 20:45:54

A Lostban - ha jól emlékszem - mindenki túlélte...

robian 2012.01.26. 21:40:13

@polly graph: a repülőgépeken használt zsúrkocsik feltehetően könnyebbek a földön szokásosaktól, mert ésszerűtlen lenne egy nehéz tárgyért kerozint égetni.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.26. 21:42:14

Na, ugye, hogy tudsz te érdekes blogot is írni, ha nem fantáziálsz olyanokról, amikhez nem értesz?

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 21:44:12

@Kara kán: Szerintem összekeversz valakivel. Ez az egyetlen blog, ahová írok.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.26. 21:48:49

@bikmakk:
Lehet, de nem most írtál először ide.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 21:50:15

@Kara kán:
És ha már így leszóltad a korábbi tevékenységemet, megtudhatom, hogy melyik az a bejegyzés, ami nem tetszett neked (csak hogy tanuljak belőle, a jövőre nézvést)?

Cwn Annwn 2012.01.26. 22:17:21

Hogy mik vannak, jól ki lett vesézve a téma, de én is szivesebben olvasnék egy külön posztot az ex-jugóban müködő ellenzéki és egyéb irányokról. Nem a külföldi usztasákról, a belföldi csoportokról.

KovA 2012.01.26. 22:36:09

@Közbiztonság Szilárd: Hát a történet aligha kamu - az konkrétan a világháborús veterán pilóta mondta el aki megélte - egyes szám első személyben... nem hinném hogy lódítással kockáztatta volna becsületét kor- és bajtársai előtt akik azért eléggé tudhatták mi történt vele - és nem is olyan stílusban adta elő,
Aztán lehet hinni, nem hinni az kinek kinek a maga dolga.
Visszakérdezni, hogy ugyan miért nem használta az ülésében lévő ejtőernyőt - nem tudok - alighanem rég halott már az öreg - vagy 20 éve már annak, hogy láttam a dokumentumfilmben és már akkor sem volt fiatal...

De ha valaki alól csak úgy kilövik a gépet, hogy magát repülve találja a levegőben - sokminden elképzelhető, az is, hogy az ülésből is csak roncsok maradtak rajta pl - nem tudom. Abban sem vagyok biztos, hogy minden gépen minden ülésben volt ejtőernyő - ezt sem tudom.
De számomra meggyőző volt az öreg.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 22:45:47

@Kara kán: Na mi van, nem akarsz válaszolni? Nyugi, emlékszünk még rád a menekülthelyzetes bejegyzésből, amikoris fennhéjázó hangnemben és útszéli stílusban leidiótáztad a bloggertársamat. Arra persze nem vetted a fáradságot, hogy megnézd, kik írják a különböző posztokat. Ellenkező esetben rájöttél volna, hogy a múltkorit Styxx írta, a mostanit pedig bikmakk. Tehát két különböző embernek osztod az észt, és most engem próbálsz oltogatni őhelyette. De nem baj, mert a blogot hárman visszük és együtt sírunk, együtt nevetünk. A múltkori húzásod után örülhetsz, hogy nem kaptad meg a PermBant.

Egyébként pedig érdekes kommentek szerzőinek érdekes posztok dukálnak. Te pedig nagyon érdekes kommenteket szoktál rittyenteni, ahogy látom:
img821.imageshack.us/img821/7505/egyh.png
img267.imageshack.us/img267/9133/ketto.png

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.26. 22:51:45

@bikmakk:
Elkezdtél kutakodni, és ez kezdetnek jó. :-)

Tell Vilmos 2012.01.26. 22:57:08

@Mocskos Állat:

Basszus!- ez komoly?
Tényleg nincs már Magdi anyus a BK.-ban?
Mi jöhet még? Mindent elviselnék, bevállalnám 10000 méteres szabadesést is, de ezt nem élem túl! Tényleg kimúlt szegény pára? :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.01.26. 23:00:29

Ha valaki lezuhan tízezer méter magasságból, akkor nem az a tízezer méter öli meg, hanem az utolsó egy méter.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 23:00:30

@Kara kán: Ne izgulj, megismertem a ronda képedet, csak vártam, hogy te hozakodj elő a múltkorival. Látom, még mindig nem esett le, hogy rossz személyt akarsz visszacsicskítani. De semmi probléma.

Csak hogy tudd, ha olyan kedvem lesz, nyugodt szívvel foglak kipenderíteni innen. Még okot sem kell, hogy adjál rá.

hátezgáz 2012.01.26. 23:20:40

Megmondom a tutit. Ilyen magasságból tiszta alkoholba kell hullani, Kisebb a viszkozitása, mint a vízé, kevésbé üt. Ráadásul fertőtleníti a sebeket. Ha nincs alattad tiszta szesz (mer mindenre fel kell készülni) pálinka is megteszi. Én speciel a Vilmos-körtébe szoktam ugrálni és eddig mindig megúsztam törés nélkül. Bár az eszméletvesztés így is előfordulhat..

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2012.01.26. 23:20:58

Modor Tibi barátom nem véletlenül állítja, hogy a magyar kommentelők közt teremnek a világ legjobb gazdasági szaktekintélyei és legbölcsebb emberei. Hozzátenném, hogy még ennél is jobban állunk magabiztosság és témavezetési vágy tekintetében. Nem is értem, miért itt kommenteltek, de komolyan. Nektek nemhogy index címlapos saját blog kéne, de vezethetnétek a pártjaitok, minisztériumokat, akár az egész országot is. Átírhatjátok az aerodinamika törvényeit. Adótanácsokat adhattok Kerei Gusztávnak.
Egyszerűen érthetetlen, miért pont a blog.hu-s címlap fog meg titeket ennyire.

Styxx 2012.01.26. 23:31:35

@Kurtz ezredes:
A magyar kommentelőnél is terem faszább gyerek: horvát címlapon trollkodó szerb és fordítva. Na, az majdnem olan fain, amikor a gyűlölt ellenségek értik egymás nyelvét, mint a gyűlölt ellenségeink blog:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.26. 23:33:21

@Styxx: B92 angol nyelvű részlegén albánul írogató 3-4 féle nick? :)

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2012.01.26. 23:35:01

@Styxx:
Gondolom innentől kezdve nem kell magyarázni, hogy tényleg egymásnál trollkodnak-e, vagy valójában saját maguknál...:)

BLovi 2012.01.26. 23:46:56

Jó nagy baromságokat írogatnak ide egyesek. Majd biztos számít 10 km magasból kiesésnél hogy milyen szögben tartja az ember a kezét. Ez a történet úgy hülyeség ahogy van. Van aki ezt a mesét elhiszi?

cukorrépa 2012.01.27. 00:09:09

@СubE:
durva vagy, vazze. fetrengtem röhögéstől...
már ezért megérte benézni ide.

Styxx 2012.01.27. 00:14:49

@Kurtz ezredes:
:-))
@bikmakk: Ja, ők is jó arcok. De a youtube-on egymást angolul oltogató magyarok és románok is.

Közbiztonság Szilárd 2012.01.27. 00:33:37

@KovA:
Na igen, a világháborús pilóták arról híresek, hogy nem lódítanak a világért sem. Túlozni meg nincs az a pénz, amiért túloznának.

Gondolom, te még hiszel a Mikulásban is.

(Csak segítek: a II. világáborúban még nem használtak sem levegő-levegő, sem föld-levegő rakétát, géppuskával-gépágyúval meg nem lehet úgy szétlőni a gépet (a leírt módon más fegyverrel sem, rakétát is beleértve, mert akkor a gép robban, és a pilóta is meghal).
Kilőni, azt ki lehet.

Kb. ennyi a történet igazságtartalma, vagy esetleg még az, hogy az égő gépből kiugrott, akkoriban ez volt a szokás (és azért volt az ülésben az ejtőernyő, és van a motoros gépek többségében most is).

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2012.01.27. 00:46:37

@Közbiztonság Szilárd:
Ezek szerint már a katonai repülés történetét is kénytelenek lesznek átírni kegyed miatt? Könyörgöm csak orvosi témába ne kezdj, mert még a szerveink helyét sem tudhatjuk tőled biztonságban.

ubu1 2012.01.27. 03:10:08

@[megmondoember]: "Egy repülő képtelen szabadesésre"
Azért van kivétel. A NASA például (ha jól tudom) egy átalakított A320-assal végez súlytalanságra felkészülést. Alkalmanként néhányszor tíz másodpercig el lehet ezt a szabadesés dolgot játszani megfelelő konstrukcióval. Úgy emlékszem, még valami egyszerűbb műtétet is kipróbáltak így.

petru 2012.01.27. 03:15:30

@HgGina: "Lehet, hogy másnak akkoriban nem túnt fel, de a hetvenes évek elején a DC9-esek elég sűrűn potyogtak, a Boeingek meg nem. Több ismerősöm is volt, aki megtudva, hogy DC9-esre adják a jegyet, másik járatot választott. "
Ha vannak jolertesult ismeroseid, tudnak-e valamit az Airbus problemakrol? Irjak neked PM-et?

Szűcslaci 2012.01.27. 06:48:56

Chuck Norris tegnapelőtt 14000 méterről ugrott ejtőernyő nélkül, cipősszekrénnyel. Már az övé a Guinness rekord.

BiG_ 2012.01.27. 06:55:00

@Közbiztonság Szilárd: No, itt egy ejtőernyős.

Amire GrG gondolt, az a Venturi-cső. Azon átmegy a levegő és nyomáscsökkenést okoz. Ezen az elven működik a porlasztó.

A post témája: a csajnak marha mázlija volt.

Az ember csak kontrollált módon, hason/háton zuhanva tud 50-60 m/s-mal (180-220 km/h) zuhanni, ha eszméletlenül kalimpál, jobban begyorsulhat. Ugyanis, pl. ha a hátára fordul, akkor a végtagjait "összecsukja" a légellenállás és onnantól olyan, mint a vízcsepp. Ne feledjük, minden sebességkorlátozó erő csökkenni igyekszik, mert ha hatni tud, formálni is tud.

Fejen zuhanó versenyen elérték már az 500 km/h-t is. Ha jól tudom, a rekord 506 km/h.

Az idő: 4000 méterről kb 1 percet potyogok, míg 1000 méter körüli magasságra érek.
Ebbe beleszámít a kezdeti vízszintes sebesség is, tehát nem mindjárt lefele indulok, hosszabb, torz parabola pályán zuhanok eleinte. Persze ez függ a kezdeti testhelyzettől is, meg a kezdősebességtől is. A légellenállás a sebesség négyzetével arányos.

Az utaskísérőnek jóval nagyobb lehetett a vízszintes sebessége, tehát tovább jött lefele, ráadásul, ha a gépronccsal együtt zuhant, nem feltétlenül tudott sokat lassulni. Persze ez függ a roncs alakjától.
Szinte biztos, hogy a roncs deformálódása és megfelelő becsapódási szöge, meg a talajviszonyok miatt élhette túl. Meg attól, hogy a roncsban sem került présbe, vagy hegyes dolog nem bökte át, meg valami fémdarab nem csapta szét, mint egy kalapács...

Az oxigénhiány hosszabb távon érezteti hatását. Ha valaki 10000 méteren esik ki a gépből, valószínűleg eszméleténél marad, de elszédül, az biztos, míg oxigéndúsabb szintre ér.

5000 méter fölötti ugrás esetén kötelező az oxigénmaszk. 4300 is ugrottam és semmi különös. A füldugulás a probléma inkább.

Üdv!

robian 2012.01.27. 07:13:40

@polly graph: nem hiszem el hogy találtál linket hozzá... vadállat :):) meghajlok nagyságod előtt

BiG_ 2012.01.27. 07:14:36

@Közbiztonság Szilárd:
A második vh.-ban használtak repülőről rakétákat. Nem voltak pontosak, de pusztító hatásuk volt, ha találtak. Bár annak idején nem volt elkülönítve a használat, többnyire földi célok ellen vetették be őket, de légi cél ellen is használták, volt ilyen taktika. Nagyobb, ezért erősebben védett, de nem manőverező célok (bombázók) ellen próbálták ki.

Az említett eset meg alacsonyan történt, mint a kommentelő írta, így légvédelmi gránát lehetett.

Amúgy apámmal történt meg a II. vh alatt, aki Me-210-es lövész is volt. Egy légvédelmi gránát alattuk robbanva akkora lukat ütött a gépen, hogy csoda volt, hogy egyben maradt és hazatért. Apám csak egy nagy lökést érzet és marha nagy huzatot. Lenézve, nem volt a lába alatt padló. Szerencsére az ülés nem esett ki vele együtt - most nem írkálnék neked :-).

Nos, elképzelhető olyan eset, hogy egy gránáttalálattól szétesik a gép. Nem kell nagy dologra gondolni, szerkezetileg megbontja a légnyomás, a többit elvégzi a légellenállás.

Mellesleg képágyúval fel lehetett robbantani gépet. Akár úgy is, hogy a pilóta robbanás után még él, bár nem biztos, hogy túléli. Többnyire nem, mert súlyos sérülés után nem tud ernyőt nyitni, vagy maga az ernyő is sérül, és a becsapódáskor hal meg.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.01.27. 09:12:24

@Styxx: Igen, csak nagyon nagy mázli és spec körülmények kellenek. Pl. egy fenyvesre zuhanni, am alatt még 2 méter hóréteg van. A II.Vh alatt túltél valaki egy zuhanást 6000 ezer méterről így.

(Egyébként X magasság felett tökmindegy, mert ha szétterpeszted minden tagod, akkor ~200-250 km/h fölé nem gyorsul az emberi test a légellenállás miatt, ha már alacsonyan vagy.

Anno volt egy listám a különféle esetekről, de elkallódott.

KovA 2012.01.27. 09:12:51

@Közbiztonság Szilárd: Hát, ja - nem fogjuk egymást meggyőzni - nem baj.
Nekem az elbeszéltekről ez volt a benyomásom, ennek alapján elhiszem a történetet. Sok olyan benyomás éri az embert közvetlenül a megélőtől hallva a történetet, ami téged tőlem továbbadva nem.
Arckifejezés, gesztusok stb. És voltak olyan apróságok, hogy elmondta hogy rengeteg gally fúródott a bőre alá. Ugyan nem mutatta a kamerának, de gondolom azért elegen láthatták a nyomait, hogy ne blöffölgessen nyilvánosan.
Meg ilyesmi annak nemigen jut eszébe aki maga nem éli meg - a tapasztalás szokta olyasmivel meglepni az embert amire egyébként álmában sem gondolna.
Aztán, hogy egy gép hogy megy szét milyen találattól - amit a fizika produkálni tud, ahhoz kevés a fantáziánk.
Ezt megtanultam akkor amikor apám pályikafőzője fölrobbant a pincében - máig ép ésszel alig magyarázható hatásai voltak.
Ha egy gép megfelelő sebességgel bukfencezni kezd, leszakad a szárnya szétszakad akárhogy.
Nem beszélve arról, hogy érheti olyan találat, hogy robban is.
És a robbanás is tud vicces lenni - pl apám ott volt a pályinkafőző mellett ami robbant.
A dörejt mindenki más igen de ő maga nem is hallotta, csak egy erős huhhanás és hogy minden kigyulladt körülötte "mint ezernyi kék gyertyaláng szanaszét" - ő maga is kigyulladt...
Ugyanez kiszakított egy nyitott ajtőt a pincefeljárőban és a lépcsőre dobta - a lakásszinten kimozdította az ajtőtokot téglástul az ajtóra ragasztott akasztőkat meg úgy letépte, hogy az ajtő falemeze lyukadt ki ahova ragasztva voltak - a padláslépcső fölött meg leszedte a tetőt.
Szóval - furamód a rombolás nem is a robbanás központjában volt a legnagyobb...

Ezekután én lazán el tudom képzelni, hogy akármilyen ritkánis az ember körül szétrobbanhat egy repülőgép úgy, hogy ő épen marad ... a kilyuggatott tankból akármerre szerteszétfolyó benzin gőze is tud dolgozni.

nem tudom - vizsgálni az ügyet nemigen lehet már, nem is érdemes - maradj meg hitedben :-) én is megmaradok a magaméban.

blacklord 2012.01.27. 10:08:48

No, rosszalkodik a blogmotor. Elküldöm mégegyszer, sorry, ha aztán utólag mégis átmegy mindkettő:

@BiG_:
"Ebbe beleszámít a kezdeti vízszintes sebesség is, tehát nem mindjárt lefele indulok, hosszabb, torz parabola pályán zuhanok eleinte."

Nem, sajnos tévedsz, egyáltalán nem számít bele. A két különböző irányú sebesség egymástól független ui. (ez egyenes következménye Newton 2. törvényének). Van több neten megtalálható gimis és főiskolai szintű fizikakísérlet, amiben két golyót ejtesz le, az egyiket úgy, hogy simán kihúzol alóla egy reteszt, a másikat meg pl. egy rugóval oldalirányba kilövöd. Ha az indító mechanika jól össze van hangolva, nagyon szépen látható egy gyors kamera felvételén, hogy függőleges irányban végig egymás mellett vannak. Itt van egy példa rá:
www.animations.physics.unsw.edu.au/jw/projectiles.htm (keress rá erre a szövegre, az ürge a sárga létrával: "Using the step button, one can compare the vertical positions of the two balls at each stage." Ha a "step" gombot nyomogatod, akkor láthatod a pillanatfelvételeken, hogy mindig ugyanabban a magasságban vannak a labdák.

Ez persze az időre vonatkozik (hiszen ezt írtad), a teljesség kedvéért meg kell még jegyezni, hogy a becsapódáskor fellépő erők hatása szempontjából viszont nem mindegy, hogy van-e földfelszínnel párhuzamos sebességkomponens vagy sem (persze lehet, hogy elég magasról indulva gyorsan leállítja a légellenállás, bocsássátok meg nekem, de ezt most nem fogom kiszámítani).

KovA 2012.01.27. 10:59:30

@BiG_:
"a kezdeti vízszintes sebesség is, tehát nem mindjárt lefele indulok,"

Csak annyival szeretném pontosítani, hogy mindjárt elindulsz lefelé is csak lassan... elvileg ugyanúgy mintha leejtenének, a gyakorlatban pedig annyit módosul a dolog, hogy a vízszintes mozgási energiád egy részét valamennyire elvileg el tudod használni a zuhanás fékezésére míg van.

A parabola pálya elvileg légüres térben vízszintes hajításra érvényes és a pálya a meglévő és megmaradó vízszintes sebesség és a 0-ról időben arányosan növekvő függőleges sebesség eredőjeként adódik parabolának - a valóságban az egyáltalán nem elhanyagolható ráadásul változó légellenállás "ballisztikusra" torzítja - megnyomja a parabolát szemből is, meg alulról is - nem marad meg a vízszintes összetevő és egyenletes helyett egyre lassabban gyorsul lefelé egy végsebességig.
Mindehhez jönnek még az aerodinamikai hatások - milyen és hogy változik a repülő test alakja.
Ha az embernek megfelelő alakja lenne hozzá akár akár is szállhatna mint egy vitorlázógép :-) de nincs.
Ejtőernyősnek egyébként érdekes kísérlet biztonságos magasságban, hogy elvileg mennyire tudná minimalizálni a függőleges sebességét egy adott helyen és pillanatban ernyőnyitás nélkül - ezt valószínűleg nem egyszerűen az ismert kezek lábak szét és nagy felület módszerrel lehet elérni, hanem ennél jobb eredménnyel kecsegtet minél nagyobb vizszintes sebesség elérése és megtartása - majd annak felhasználása a függőleges sebességösszetevő mérséklésére.
Kiszámítani, hogy mennyit hoz egy ilyen trükközés nehezebb, mint próbálgatni és megmérni.

De azt is eltudom képzelni hogy az ejtőernyőnél sokkal kisebb és talán egyszerűbb legyezőszerűen nyitható sárkányrepülőszárnyszerű eszközzel akár biztonságos földetérés is lehetséges elvileg - bár meg kell hagyni - meglehetősen vszélyes sport lenne ugyanis épp földközelben viszonylag nagy vízszintes sebesség szükégeltetik - az is lehet, hogy hibás az elképzelés, mert ha a vízszintes sebességet megfelelő szárnytartással sikerül is a függőleges esés-összetevőt 0 közelébe fékezni futóművek híján alighanem szükségszerűen megmaradna egy kiadós 8 napon túl gyógyuló orrabukáshoz elegendő vízszintes összetevő - meglehet vízsintes sebességgel még mindig túlélésígéretesebb földetérni, mint függőlegessel, de aligha buli.
Az meg már nagyon viccesen nézne ki, hogy még görkorcsolyát is kössünk szegény ember lábára, mellyel becslésem szerint 60-80 kilométer/óra vizszintes sebességgel kezdhetne gurulásba billiárdasztal minőségű kifutón...

Szóval tutti őrültség - meglehet egy-két életunt őrültnek sikerülhet efféle mutatvány - aligha rendszeresítésre alkalmas módszer...
Csak a dolog lényegének szemléltetés végett írtam le...
Érdekes elméleti kérdés egyébként, hogy létezik-e olyan aerodinamikai trükk - befejező loop, vag ilyesmi, amivel minden összetevőjében (vizszintes és függőleges) 0 sebesség közeli leszállás lehetséges (fékező hajtómúvek nélkül - kizárólag az aerodinamikai erőhatások irányításával - ja qrva nagy ejtőernyő tudom - avagy valami hirtelen hidrogénnel felfújódó óriáslufi... - mondjuk az se az igazi, mert kb. 100 kiló hidrogén kéne hozzá... esetleg nagyon forró könnyű gáz égéstermék ritkább lehet... de lehet, hogy egy helikopterlégcsavar szerű képződmény se rossz, mely esés közben és által jól felpörög- és leszálláskor lapátszögállásfordítással a zuhanó tömeg mozgási energiáját meghaladó forgási energiáját felhasználva lefékezi - persze két ellentétesen pörgő duplalégcsavaros konstrukció kell különben emberünk is bepörög oszt elszédül, és tök ciki, hogy tántorog amikor föláll, mintha iddogálással töltötte volna az időt pottyantában... - elvileg megfelelő eszközzel begyűjthető annyi mozgási energia a zuhanásból, ami elég a végén felemészteni a földhöz képesti sebességet, kérdés miféle eszközzel... na jó - beszüntetem az agymenést :-)

Sziasztok !

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2012.01.27. 11:12:19

@Közbiztonság Szilárd:

sőt, a vízszintes vezérsík vízszintes helyzetben SEM termel felhajtóerőt, ellenkezőleg, "lehajtóerőt" termel, ezzel ellensúlyozza a szárnyon keletkező felhajtóerőből és egyéb erőkomponensekből adódó "ferde" erőt, melynek forgatónyomatéka az orrára igyekszik billenteni a gépet... ez egyébként nem kis "energiakidobás", miközben a szárnyon az áramlás hatására felhajtóerő keletkezik, a vízszintes vezérsík ennek ellene dolgozik...

ezért folyt (és folyik) annyi kísérlet kacsa elrendezésű gépekkel, ott a szárny előtt elhelyezkedő vezérsíknak csakugyan felhajtóerőt kell termelni az ellensúlyozáshoz, tehát mindkét felület a repcsi égben tartásán dolgozhat, és az egyiknek nem kell ellene...:)

de a DC-9 emlékeim szerint cseppet sem volt "kacsa"...

Vogel Zs 2012.01.27. 11:16:47

@HawkTrane: Jaja, nem is azt allitjuk, hogy szetszakad egy repulo egy 9 mm-es juktol. Hanem azt, hogy vegzetes lehet az utasokra nezve.
A robbanas mar mas teszta. Ott egyebkent is valoszinuleg ugy megserul a geptest a robbanasban, hogy eleg lenne a lezuhanashoz, de a nyomaskulonbseg hirtelen kiegyenlitodese meg vegleg bevegzi az elkezdett melot.

Es igaza van. A tavalyi (azt hiszem spanyol) repcsin is az tortent, hogy a poggyaszterben levo oxigenpalacknak "lekatapultalt" a szelepe. Az utott egy kis lukat a geptesten. Kb 1-2 okol nagysagut. A hirtelen nyomaskiegyenlites, meg kitepett egy kb 1,5 nm2-es darabott a repulo testebol. De ott is Hala az Istennek kenyszerleszalltak problema nelkul. Senki nem serult meg.
Igazabol az utasok, csak azt erzelkeltek, hogy hirtelen nyomascsokkenes. Es nincs levego. A gep meg hirtelen ereszkedik, meredeken. Egy ket dobhartya azert biztosan beszakadt, meg regi arcureggyulladasbol visszamaradt betokosodott "takony" kicsusszant az arcuregnyilasokon :)

Bocsi, ha gusztustalan voltam...

HgGina 2012.01.27. 11:48:17

Bedöglött az üzenetküldő. Megette a válaszomat.

KovA 2012.01.27. 12:02:08

@Pirx pilóta: Az orrabukást jellemzően nem a teherhordó szárny vezérsikjai, hanem a hátul vagy néha elöl elhelyezett kis szárnyak vezérsíkjai hivatottak ellensúlyozni.

A fő szárny a súlypont közelében van - utasszállítóknál a súlypont jellemzően a fő szárny elé esik ezért a hátsó szárny a gépet farkánál fogva lefelé nyomja mintha kétkarú emelőt erőkarjánál fogva nyomná le, ahol az alátámasztás a főszárny a teher pedig a súlypont a főszárny előtt.
Lehet azonban egy gépet úgy is tervezni, hogy a súlypont a főszárny mögött legyen, akkor a farokszárnynak is emelni kell mintha egykarú emelő lenne, ahol a forgáspont főszárnytól a súlypont ugyanarra az oldalra esik.

Hogy miért előnyös előre tenni a farokszárnyat. kacsa elrendezésnél - nem tudom - azt gyanítom, hogy a finoman szabályozó szárnynak jobb a főszárny által még nem turbolensre kevert levegőben hatni - főleg kisebb, rövidebb gépeknél... Ugyanakkor kisebb gépeknél meg az lehet bibi (nem tudom, csak okoskodok), hogy azoknál meg egy tolóhajtómű zűrösebb, ha meg az orra teszik, akkor egy első szárnynak kavarcosabb a levegő a légcsavartól mint lenne egy teherhordó szárny miatt hátul.
Szóval próbálkoznak és tapasztalnak ezzel-azzal :-)

min 2012.01.27. 12:02:53

Hát az a japán 747-es amelyiknek lerobbantották a tetejét és gyakorlatilag cabrióként szállt le simán?

balu_a_medve 2012.01.27. 12:33:02

@bikmakk: "De hiszen senki sem vállalta." Ne légy naív :) Ezek nem a kereskedelmi és iparkamaránál bejegyzett csoportok, ahol a vezetőnek aláírási címpéldánya van. A vállalások TIPIKUSAN úgy szoktak történni, ahogy itt is: egy ismeretlen férfihang felhívj egy újságírót.

"Nekem személy szerint a hivatalos verzió valószínűbbnek tűnik, mint az ezt megkérdőjelező alternatív elméletek [...], azonban miért ne számolhatnék be a cáfolatról is?"
Jogos, bár "cáfolat" helyett én "ellenvéleményt" mondanék.

"Hogy úgy mondjam: nem teszem le nyugodt szívvel a voksom, csak fenntartásokkal."
Ebben tökéletesen igazad van.

"Elméletileg meg az is hazudhat, akinek nem fűződik érdeke hozzá,"
Ebben is igazad van ugyan, de ha egy alternatív "magyarázat" állandóan fel-felbukkan, akkor ott inkább érdekek lehetnek a háttérben. Még akkor is, ha az adott véleményt látszólag (vagy ténylegesen) őszintén képviselik. Ugyanis a mainstream-hoz közelállóknak sokkal több alkalmuk van a véleményük képviseletére. Pl. Fukuyama vagy Huntington (vagy az újságírásban Thomas Friedman) valódi nímandok, aztán mégis mekkora hírük van. Amit a forrásokról írtál, viszont teljesen igaz.

Összefoglalva: úgy nézem, nincs köztünk nagy véleménykülönbség, talán a hangsúlyok mások.

KovA 2012.01.27. 13:09:33

@min: Az a 80-as évek közepe táján történt, ha jól emléxem.
És volt egy másik emlékezetes eset asszem szintén japán gép, ha jól emléxem, aminek a farka tört le és a farkában rekedt 5 ember szerencsésen túlélte a dolgot mert a farok valahogy vitorlázva lebucskázott a magasból és szerencsésem landolt, a többiek a törzsben mind meghaltak.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2012.01.27. 13:19:48

@KovA: lehet, hogy rossz fogalmakat használtam, bár nem tudom: megboldogult vitorlázórepülő koromban úgy tanultam, hogy egy hagyományos repcsi elrendezésénél van egy pár szárny ("teherhordó szárny"? mi csak ezt hívtuk szárnynak), és jellemzően hátul egy pár vízszintes vezérsík, meg egy függőleges vezérsík
(kivételek a V-vezérsíkos gépek, amikkel a konstruktőrök talán a nagy bedöntésű fordulóknál fellépő kormányfelület-felcserélődésre keresték a választ)

a szárnyon ébredő felhajtóerő függőleges vektorát nem a szárny súlypontjából indítottuk, hanem, már nem emlékszem pontosan, milyen meggondolásból, ennek kiinduló pontját a szárny mögé helyeztük, így a felhajtóerő az eltolás távolságával megegyező erőkaron forgatónyomatékot gyakorolt a szárny súlypontja körül, mégpedig előre buktatva a röpcsit

ezért volt, hogy a hátsó vízszintes vezérsík profilja a tükörképe a szárnyénak, alul domborúbb, vagyis a folytonossági tétel és a Bernoulli-tv értelmében az alsó oldalán ébred statikus szívás, felül meg nyomás, vagyis lenyomja a gép farkát...

szerintem a félreértést köztünk azok a kis baszok okozzák, amik a korszerű utasszállítók szárnyvégén vannak föl-(le-)hajtva, de nem hinném, hogy őket is vezérsíknak hívjuk (nem tudom, minek...)

legjobb tudomásom szerint ők a szárnyvégről leváló örvények csesztetésében játszanak valami szerepet, de nem tudom pontosan, mit...

KovA 2012.01.27. 13:33:05

@Pirx pilóta:
Igen, igazad van a félreértést az okozza, hogy te tudsz szakszerűen fogalmazni én meg valahogy értem...
Én a biszbaszokat (csűrő, magassági ,oldal) értettem vezérsíknak - és, ha most jól értelek te meg a jellemzően hátsó kisszárnyakat biszbaszostul vagy anélkül...

Súlypontnál én nem szárny hanem gépsúlypontra gondoltam - ami jellemzően (teherhordó)szárny előtt van hagyományos elrendezésű gépeknél egy kicsivel - azért nyomják a farkat kissé lefelé a (vezérsík-hátsó)kisszárnyak.
De létezik mindenféle variáció.

A felhajtóerő függőleges vektora azért kerülhet a szárny mögé, mert a szárnyak is van hátranyilazása ezért a hatásos felület által létrehozott eredővektor a tövénél hátrébb van - ha úgy tetszik annál fogva van fellógatva a gép - hozzá képest a súlypont - hagyomásnyos elrendezésű gépnél többnyire de nem szükségszerűen előbbre... ezért bólintana orra a gép, ha hátul nem nyomná a aerkat lefelé a vezérsík kis hátsószárny...
Szerintem is lényegében ugyanazt próbáljuk mondani csak te szakszerűbben én meg talán kicsit fizikusabban.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2012.01.27. 13:55:28

@KovA: ez már itt nagyon OFF, de igen, a hátsó "szárnyak" a kormányfelületekkel együtt a vezérsíkok: a vízszintes vezérsíkon a magassági kormány lifeg, a függőleges vezérsíkon az oldalkormány, a csűrőkormány lapjai meg a két szárny kilépőéle mentén, ellenkező irányú kitéréssel )ők döntik a repcsit a fordulóhoz)

az általam (kicsit) ismert vitorlázó repülőknél általában arra törekedtek, hogy az egész repülő súlypontja valahová a szárny súlypontja közelébe kerüljön, vagyis, ha a szárny első egyharmada mögött fellógatod a gépet, megfelelő súlyú pilótával az orrban nagyjából vízszintesen lifeg, az átlagostól eltérő súlyú pilóta ellensúlyozására meg ott a magassági trimm, egy a magassági kormányon lifegő még kisebb kormányfelület...

mivel a sebesség és állásszög változásának függvényében a felhajtóerő támadáspontja hátravándorol, ez a szárny súlypontjára (ami nagyjából a gép súlypontja is) előrebólintó hatású forgatónyomatékot fejt ki, ezt egyensúlyozza a vezérsíkon képződő "lehajtóerő"

a nyomatékról kissé felszínesen a wikin, a szócikk alja felé, a "felhajtóerő nyomatéka" bekezdésben olvashatsz, bár ott a belépőélre, nem a szárny súlypontjára írják fel:
mno.hu/nezopontok/a-magyar-palikot-1046633?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201201

KovA 2012.01.27. 15:15:05

@Pirx pilóta: Ja,ja köszi - off vagy nem off rámfér egy kis okulás szaknyelvileg, úgyhogy kösz.

Közbiztonság Szilárd 2012.01.27. 22:58:58

@Kurtz ezredes:
Már miért kellene átírni? Ugyan mesélj már!

@BiG_:
Attól, hogy kezdetben vízszintes sebességed is van, a gravitáció még ugyanúgy hat rád, azaz ugyanolyan gyorsan zuhansz lefelé, mint mondjuk álló helikopterből. Tehát a függőleges sebességed ugyanaz, más kérdés, hogy ha mozgó gépből ugrasz, akkor vízszintes sebességed is van.

Az 500-at meg spec. ruhákban érték el.

4000 m-en már elég a levegő a légzéshez, és oda 10 ezerről kb. 1,5 perc alatt ér le. Az alatt még el sem szédül (mert valamennyi levegő azért van).

(Ja, az ejtőernyőst nem én kértem. :-)

Ami a II. VH-s történetet illeti: úgy nem lehet szétrobbantani/szétlőni a gépet, hogy a kormányrúd a pilcsi kezében maradjon, meg az ülés, a gép többi része meg eltűnik. Tanulj egy kis szerkezettant meg fizikát. :-)

@Pirx pilóta:
Hát kedves Pirx pilóta, lehet, hogy űrhajósnak kiváló vagy, de repülőgépből azért eléggé megbuknál. :-)

A vízszintes vezérsík bizony felhajtóerőt termel, legföljebb - a gép pillanatnyi súlypontjától (nem véletlenül kell a pilótáknak minden felszállás előtt súlyponthelyzetet számítani és annak megfelelően beállítani a vezérsíkot, hogy nagyjából a szárnyak középvonalára essen a virtuális súlypont), a szárny, illetve a vezérsík elhelyezésétől függően esetleg lefelé mutatót vektorút.

"hátsó vízszintes vezérsík profilja a tükörképe a szárnyénak, alul domborúbb"
Ne bassz... Hálistennek ez nem így van.

A vezérsíkok fő célja egyébként az, ami a nyílvessző tolláé: az iránytartás-stabilizálás.

@KovA:
A kacsa vezérsíkot többek közt azért használják, amiért a farok tetjére szerelteket: a szárny nem zavar bele a kormányzásba, nem árnyékolja le a magasságikormány-lapokat bonyolult műveletek esetén.
Nem véletlenül nem nagyon használják utasszállítókon, inkább csak vadászgépeken.
(Egyes gépeken meg, mint pl. a Szu-35, vegyesen, alöl egy kis kacsa kombinált vezérsík v. stabilizátor (magassági kormány is egyben), hátul meg egy nagy.

"csűrő, magassági ,oldal" - ezek nem vezérsíkok, hanem kormányok.

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2012.01.27. 23:38:35

@Közbiztonság Szilárd:
Ajánlom szíves figyelmedbe a második világháború nagyszámban használt levegő-levegő rakétáját az R4M-szériát, esetleg a szintén ilyen célokra használt Werfer-Granate 21 típust. Ha minden áron irányított rakétát is szeretnél, akkor a harcban valóban be nem vetett, de létező Ruhrstahl X-4-est.
Én abban a hitben voltam, hogy te mindenben penge vagy. Csípőből ment a nyelvőrség, az államvezetés és az aerodinamika. A hadtörténet már akadozik, vagy mi van? Ne okozz csalódást nekünk!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.01.29. 10:49:24

@Közbiztonság Szilárd:

www.daveswarbirds.com/b-17/fuselag2.htm

Szerintem nézegess hasonló képeket. Mázlival lehet gépet szétlőni úgy, hogy kiessen a személyzet eggy tagja.

HawkTrane 2012.01.30. 08:10:43

@Vogel Zs: Ja, oké, akkor igazad van, csak én értettelek félre! Azt hittem arra gondolsz, hogy egy pici lyuk elég ahhoz, hogy a hirtelen légnyomás szétkapja az egész gépet :-)

KovA 2012.01.30. 09:19:06

@Közbiztonság Szilárd: Hát köszi ezt a helyreigazítást is szakkifejezések tekintetében hagyom magam okosabbak által megvezetni bár a definíciók között láto némi ellentmondást Pirx szerint "a hátsó szárnyak a kormányfelületekkel együtt a vezérsíkok"...
De nekem amúgy fizikai szemléletem okán mindegy mit hogy neveznek - a definicióknak pedig a közlés hatékonysága szempontjából van szerepük, hogy ugyanazt értse aki hallja mint aki mondja - ezért persze igyexem helyesen használni, de ez nem mindig sikerül - amúgy ennek ellenére asszem érhető volt a leírásból, hogy hogy gondolom, hogy működik.

Arról, meg hogy hogy mehet szét egy gép, hogy nem azon persze én is elcsodálkozom, hogy hát egy kormány mindeféle rudazatokkal csatlakozik (második világháborús gépeken) a kormánysíkokhoz, hogy a fenébe eshet szét úgy, hogy pilótánk kezében a kormány marad - ám azt is megtanultam, hogy nem az elmélet se nem a mérnök okítja a gyakorlatot, hanem fordítva - és azért is írtam le a pályinkafőzős történetet, mert az is elmélettel nehezen magyarázható tényeket produkált, hogy az ember eltátja a száját.
A gyakorlat sosem lehet hibás - csak a róla szóló elmélet.
Azért én nem látok okot kétségbevonni az öreg veterán elbeszélését - statisztikai alapon is a rengeteg pilótából akadhat egy-két ilyen túlélő... kamikaze is volt aki két bevetést túlélt, hogy pontosan hogyan nem emléxem - valahogy mindig kipottyant a gépből - lehet mert lelődözték és nem sikerült becsapódni.
Az Ullrich Rudel úr se volt semmi a rengeteg túlélésével, meg azzal együtt sem, hogy ha jól emlékszem amputált lábbal is fölszállt a háború végén páncélost vadászni és azt is túlélte.
süti beállítások módosítása