Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Nímandok bírálják Angelina Jolie filmjét

2012.02.10. 11:00 Styxx

Az egyik legsikeresebb hollywoodi színésznő első rendezését, a részben Magyarországon forgatott, U zemlji krvi i meda ("A vér és méz földjén", angol címe: "In the Land of Blood and Honey") című háborús filmdrámát Bosznia mindkét entitásában – a Bosnyák-Horvát Föderációban és a Szerb Köztársaságban –, valamint Szerbiában is sokan ócsárolták, még mielőtt látták volna magát az alkotást.

El kell ismerni, hogy a témaválasztással Brad Pitt felesége darázsfészekbe nyúlt. Egy bosnyák lányt megerőszakoló szerb katona közötti szerelem fellángolásának ábrázolásával alaposan felkorbácsolta az indulatokat. Mindezt magyarországi analógiával kábé úgy képzelhetjük el, mintha Gyurcsány Ferenccel és Kövér Lászlóval közösen jegyzett szcenárió alapján forgatna a magánnyugdíjpénztárak államosításáról és még a női főszereplőt, Selmeczi Gabriellát is ő alakítaná. Bizonyára nem főképp azért részesülne indulatos kritikacunamiban, mivel Selmeczi művészi megformálására Jennifer Aniston esetleg alkatilag alkalmasabb.

Hogy fokozzuk a magyar párhuzamot, a forgatókönyvet is Jolie írta és egy bizonyos James Braddock plágiumváddal illette. Szerinte ugyanis a a film cselekménye az ő könyvén, a The Soul Shattering címűn alapszik. Nem akarom Jolie-t látatlanul védeni e kérdésben, de a sikeres műveknek, illetve jelen esetben a sikeres alkotóknak meglehetősen gyakran kell plágiumvádakkal szembesülnie. A Harry Potterben és az Avatarban is elég sokan vélték felismerni a saját, korábbi művüket.

Jolie-t először a bosnyák-muzulmán háborús áldozatokat tömörítő szervezetek támadták. Azért kritizálták a forgatókönyvét, mert a boszniai háború alatt egyetlenegy olyan esetet sem regisztráltak, amikor is egy megerőszakolt nő szerelmes lett a megbecstelenítőjébe. Annak ellenére, hogy Jolie a forgatókönyvön némiképp módosított, a bosnyák kulturális miniszter megtagadta a boszniai forgatási helyszínek engedélyezését, ezért került sor a produkció kültéri jeleneteinek felvételére Magyarországon.

A muzulmán vádakat követően futott bele Jolie a másik, vagyis a szerb oldal pofonjaiba. Filmjét Belgrádban és Banja Lukában – anélkül, hogy a nagyközönség előtt levetítették volna –, szerbellenesnek kiáltották ki. A tartalom ismerete nélküli elutasítással párosuló, rosszindulatú trollkodás a szerb olvasókat is mételyezi. A legnagyobb példányszámú szerb napilap, a Blic online kiadásának egyik kérdőívén ugyanis a legtöbb szavazatot a filmmel kapcsolatban az alábbi válaszlehetőség kapta: "Nem láttam, de szerbellenes, ezért nem is akarom megnézni."

Vladimir Ljevar filmforgalmazó, egyben a boszniai Szerb Köztársaságban üzemelő egyetlen multiplex mozi tulajdonosa kijelentette, hogy a Szerb Köztársaságban "érdeklődés híján" nem mutatják be az alkotást. "Végtére is ki akarja ezt a szemetet megnézni itt?" Amúgy mozijában, a Banja Luka-i Palasban nagyjából azokat a kommersz filmeket játsszák, mint bárhol a világon. Többek között olyan magasröptű művészfilmet is, mint a Csak tudnám hogy csinálja című romantikus vígjáték, a Szex és New York sorozattal befutott Sarah Jessica Parker főszereplésével.

Jolie filmjében Rade Šerbedžija is játszik, aki azon kevés kelet-európai színészek egyike, akiket Hollywoodban is jegyeznek. Egyébként Jolie személyes jóbarátja. A filmszerepet annak ellenére vállalta el, hogy a délszláv háborús szerepeket idáig következetesen visszautasította. Mint a belgrádi B92 tévének adott interjújában mondta, az egyetemes, és akár színdarabban is helytálló, a klasszikus görög tragédiákhoz [meg a Rómeó és Júliához – a szerk.] hasonlatos emberi dráma ragadta meg a forgatókönyvben. Amikor Angeline Jolie-nak elmesélte, hogy a filmjével szemben tapasztalható ellenséges hangulat hatására belgrádi törzshelyének a pincérnője azt mondta neki: "adja át Angelina Jolienak, hogy szeretem, annak ellenére, hogy ő nem szeret minket, szerbeket", Jolie döbbenten pattant fel a székéből és azon értetlenkedett, hogy miért tartják őt szerbellenesnek, miközben neki személyesen soha sem volt olyan jellegű gesztusa, ami alapján ezt lehetne gondolni róla, valamint a filmjében sincs szó szerbellenességről.

Ráadásul már olyan pletykák is sajtónyilvánosságot kaptak, miszerint Jolie azt nyilatkozta, hogy a Boszniai Szerb Köztársaságnak nincs létjogosultsága, amit a színész-rendezőnő utóbb cáfolni kényszerült, mondván: soha, semmi ilyesmit nem állított.

Jolie ezek után szinte biztos, hogy nem utazik Szerbiába (a Boszniai Szerb Köztársaságba meg pláne nem) filmje népszerűsítése céljából. A szarajevói díszbemutatóra most kedden, február 14-én kerül sor, arra Angelina Jolie úgy tervezi, hogy elmegy.

A filmet még nem láttam, nem kizárt, hogy miután megnézem, majd azt mondom, hogy szerintem is bűnrossz. De hogy Jolie semmivel sem érdemelte ki ezt a rosszhiszemű, előítéletes ellenkampányt, abban biztos vagyok. Bizonyára nem akarta művével a filmnyelvet megújítani, csupán készített egy hollywoodi nagyjátékfilmet (dicséretére váljék, hogy ennek ellenére autentikus szerb és horvát nyelven, helyi színészekkel dolgozott). Attól, hogy háborús szerelmi drámájában meglehetősen életszerűtlenül, de nem teljesen elképzelhetetlenül a megerőszakolt nő szerelmes lesz az őt fogva tartó megerőszakolójába  még nem vált a film teljesen hiteltelenné. Végtére is nem az UFO-k rabolják el, csak a Stockholm-szindróma egy igen szélsőséges válfaja keríti hatalmába. Feltéve, ha mindez így, ebben a formában megmaradt a végleges változatban.

Jolie játékfilmet és nem dokumentumfilmet forgatott, a fikciós műfaj pedig elviseli az ilyesmit, ami önmagában nem sértő azokra a nőkre nézve, akiket ténylegesen megerőszakoltak. Ha engem elüt egy részeg sofőr és ebbe belerokkanok, akkor miért érezném a személyem elleni támadásnak, ha egy játékfilmben a részeg sofőr által elgázolt gyalogosnak a karambol következtében szűnik meg az idegbecsípődése? Jellemző, hogy Jolie ellen különféle, a háborús áldozatokat megsegítő szervezetek funkcionáriusai hergelték a közvéleményt. Az öldöklés vétlen áldozatain bizonyára csakis egy Jolie-ellenes hecckmpány segíthet.

A szerbellenességről meg annyit, hogy azok, akik szerb oldalon az agresszióban tevőlegesen részt vettek vagy azzal szimpatizáltak, és egy tárgyilagos feldolgozását a történteknek látatlanul is szerbellenesnek tekintik, nem tesznek egyebet, mint megkímélik magukat a múltjukkal való szembenézéstől. Egy boszniai szerb lány a Facebookon szervez a prijedori lakásán megtartásra kerülő illegális filmnézést, mert szerinte nonszensz, hogy lényegében a cenzúra nem engedi a szülőföldjén ezt a filmet forgalmazni.

Jolie filmje – az alkotó művészi ambíciói mellett – végtére is egy kereskedelmi vállalkozás. Mondhatni: a sajátjával veri a csalánt (persze nem szó szerint), és egy kicsit Brad Pittével is, meg persze a producerekével. Az alkotás nem valamelyik állam, vagy szervezet által támogatott propagandafilm. Ha Angelina Jolie-nak valamiben valóban nincs tapasztalata, az a közpénzek elherdálása és háborús bűncselekmények elkövetése, illetve azok elmismásolása. A filmjét látatlanul is hangosan kritizálók (és titokban talán a színésznő fotóira recskázók) pedig kissé azokra a harmadik világbéli hőzöngőkre emlékeztetnek, akik tüntetéseken habzó szájjal gyalázzák az USA-t, esetleg amerikai zászlót is égetnek, de titkon azért imádkoznak, bárcsak mielőbb nyernének bevándorlási vízumot a Green Lottery-n, hogy áttelepülhessenek az Egyesült Államokba.


A film magyar feliratos előzetese. A trailer ugyan angolra szinkronizált, de a filmben
szerbhorvát, illetve bosnyák nyelven beszélnek. Klikk erre a jelenetre.


Roncsfilm

40 komment

Címkék: vélemény film videó háború muszlimok bosznia angelina jolie nemi erőszak szerbek

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr494084868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Žďárský 2012.02.10. 11:41:53

Ezek a reakciók annyira tipikusak, hogy akár Magyarországon is történhettek volna...
Amúgy tényleg délszláv nyelvű a film végig? Nem csak néhány mondat erejéig? Respekt a stábnak, ha tényleg így van.

Styxx 2012.02.10. 11:57:53

@Свобода:
igen:

Íme az Imdb adatok
Details
Country:
USA
Language:
Bosnian | Serbian

Amúgy jól lepontozták az Imdb-n, persze nem kizárt, hogy zömében olyanok, akik nem is látták a filmet.

quator 2012.02.10. 12:09:48

Szerintem erről a témáról szinte lehetetlen filmet készíteni anélkül, hogy egyik, vagy mindkét oldal egyes tagjai meg ne sértődjenek valami miatt. A filmet persze nem láttam, de mivel nem muzulmánok szerelméről, és az őket megerőszakoló gonosz szerbekről szól, ezért kétlem, hogy annyira szerb ellenes lenne.

Styxx:
Azért remélem, hogy tényleg ilyenek pontozták le, és nem ennyire rossz a film...

partizánok 2012.02.10. 14:30:23

@Свобода:

"2012.02.10. 11:41:53
Ezek a reakciók annyira tipikusak, hogy akár Magyarországon is történhettek volna..."

Szerinted melyik az az ország, amelyikben nem (ilyen)tipikus reakciókat váltott volna ki?
Érdeklődve várom a választ.

Styxx 2012.02.10. 14:41:05

@partizánok:
Bár nem engem kérdeztél, de szerintem elég sok. Pl. nem hinném, hogy bármelyik skandináv országban ilyen szintű hiszti lenne. Vagy gondolj arra, hogy a II. VH 1945-ben ért véget, 1961-ben nem hinném, hogy egy amerikai háborús film, amiben német nácik, megerőszakolások, koncentrációs táborok, francia kollaboránsok stb. ilyen szintű, megtekintés nélküli ellenállást váltott volna ki. Daytonban 1995-ben kötöttek békét, a film tavalyi, 2011-es, ugyanúgy 16 év telt el azóta.

Anselmo 2012.02.10. 15:05:01

Jó filmnek ígérkezik, meg fogom nézni (a szerbek meg letöltik torrenten).

partizánok 2012.02.10. 15:22:18

@Styxx:

Végül nem veled akarok vitába szállni, de ha már megszólítottál,akkor elmondom.
Nem repesek az örömtől, amikor valamelyik okostojás, akármilyen téma kapcsán, ide okád valamit (mindenféle bizonyíték nélkül!!!!!) a saját hazájáról, általánosítva ezt az országra.
Én több olyan embert ismerek ebben az országban, akikre ez az állítás nem igaz.
Gondolom neked is vannak ilyen ismerőseid és rólad is ezt feltételezem,hogy a jó kategóriába tartozol.
Ezért is nem tartom korrektnek az ilyen ömlengéseket.
De az is lehet(sőt), hogy az illető saját magából indul ki, de akkor azt kellene ideírni.
És ha már ilyen jól látja az illető az országos "probléma lényegét" és ez zavarja, akkor korrektebb lenne leírni, hogy mit is tett, hogy ne így legyen.

A másik dolog, beszéltem angol fiatalokkal, akik enyhén szólva, nagyon nem kedvelik a németeket.

A legnagyobb csodálkozásomra, azt felelték, mert a németek bombázták Angliát...70 éve.

Akkor most minden angol fiatalról azt kell gondolni, hogy ellenszenvez(nem akarok súlyosabb kifejezést használni) a németekkel szemben.
Na ugye?!

Nem értem, hogy miért jó az egyeseknek, hogy MO-t úgy akarja beállítani, mint aki az ördögtől való, ráadásul mindenki Mo-on.

Bizton állíthatom, hogy semmivel nem vagyunk rosszabbak egyik más nemzetnél sem.
Sőt, sokan csak utánunk kullognak!

És még azt is elmondanám, hogy azért szeretem, ezt a blogot olvasni, mert itt a vélemény szabad és érdekesek a témák.
És nem akarok senkit megbántani, de a "merjünk kicsik lenni" és mi vagyunk a "világ egyik legócskább nemzete-(hisz mindig van egy elmarasztaló komment)" belső frusztrációt,kisebbségi komplexust már egyszer elhagyni!
Vagy ha már sajátmaga , nem tud az illető ezzel nem tud megbirkózni, akkor ne vegyen egy kalap alá mindenkit.
Főleg saját magával egy kalap alá!

partizánok 2012.02.10. 15:24:12

2012.02.10. 11:41:53
"Ezek a reakciók annyira tipikusak, hogy akár Magyarországon is történhettek volna..."

És továbbra sem világos, milyen hisztiről beszél a tisztelt kommentelő társ.

Styxx 2012.02.10. 15:31:45

@partizánok:
"A másik dolog, beszéltem angol fiatalokkal, akik enyhén szólva, nagyon nem kedvelik a németeket.

A legnagyobb csodálkozásomra, azt felelték, mert a németek bombázták Angliát...70 éve."

Az angoloknál a II vh miatti németgyűlölet valóban elég széleskörű agy angol-német focimeccs a mai napig több, mint sport.

Ez talán abból táplálkozik, hogy egyrészt a németek tényleg elég keményen megszórták Angliát bombákkal, másrészt az angolok úgy győztek a II. VH-ban, hogy lényegében vesztettek. Jegyrendszer pár évig stb.

fénycsepp 2012.02.10. 15:33:38

nem akarok nyelvtannáciskodni, de a film szerb címe nem U zemlji.... akar lenni?Na zemlji= a földön.
csak a trailert néztem meg:nem tűnik szokásos amerikai szentimentális, olcsó háborús filmnek, persze gondolom, sok szerb jobban örült volna, ha az áldozat szerb, az elkövető meg muszlim. megnézés nélkül elutasítani egy filmet baromság, de a délszáv háború nem volt annyira régen, és szerintem ez a film is gumicsonként szolgál.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.02.10. 15:52:54

@fénycsepp: Természetesen "U zemlji..."; érthetetlen, hogy sikerült elírnunk, hisz az IMDb AKA-szekciójában is így szerepel. Javítva.

Styxx 2012.02.10. 15:53:37

@fénycsepp:
De hát úgy is van írva (hacsak nem én írtam el először és Bikmakk javította időközben).

fénycsepp 2012.02.10. 15:55:26

nem nagy ügy egy ilyen hiba...ez a blog így is jó:) jolie-nek meg drukkolok.

partizánok 2012.02.10. 16:00:26

@Styxx:

Nem értettél meg.
Nem az a lényeg, hogy az angol fiatalok (jogosan vagy jogtalanul)utálják a németeket vagy sem, hanem, "kollektív bűnösnek" kikiáltani egy nemzetet, pár nem reprezentatív eset alapján(is), enyhén szólva is dilletanizmus.
Ha pedig a hazáról van szó, akkor meg pláne.
Gondolom ebben egyetértünk.

Styxx 2012.02.10. 16:06:18

@partizánok:
Stimmel
@bikmakk: ksz, akkor én néztem be, bcs. (szégyen, de az ilyesmi típushibám, talán azért mert a vízparti településnél meg "na": pl Na Paliću)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2012.02.10. 16:15:17

Abszolút korrekt.

/valaki nem emlékszik, mikor Vajna elkészítette a Katyn-t, akörül is volt ekkora hiszti? A trailerből ítélve hasonlóan csak a sztori hátterét biztosítják a történelmi események/

Styxx 2012.02.10. 16:18:06

@neccharisnyás útonálló:
Nem Vajna csinálta, bár akkor Sztálint minimum Svarci játszotta volna, hanem Vajda. Akkor nem volt hiszti. Legalábbis a Szerb Köztársaságban senki sem duzzogott:-)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2012.02.10. 16:26:09

@Styxx: Na, csak eszembe juttattad, hogy le kell mennem a patikába az agy-zsírozó pirulámért... :S ,)

fénycsepp 2012.02.10. 16:30:42

@Styxx: na Dubrovniku :)) LOL úgyis mint vízparti település..bakker, hát ez mekkora...a könnyeim folynak a röhögéstől :D

egy szerbhorvát anyanyelvű

Styxx 2012.02.10. 16:38:46

@fénycsepp:
U Dubrovniku természetesen. DE! Ha a vízparti (konkrétan tóparti) település neve megegyezik magával a tóéval, akkor "na".
U Paliću azt jelentené, hogy bent a Palicsi-tóban, és nem Palics városkában. De te vagy a szerbhorvát anyanyelvű, Bikmakk meg az elméleti szaki, majd kijavítatok, ha még sincs igazam:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.02.10. 17:11:17

@Styxx: Egy magyarul tanuló külföldinek próbáld elmagyarázni, hogy BudapestEN, de BukarestBEN; BécsBEN, de PécsEN (illetve PécsETT); VelencéBEN (Olaszország), de VelencéN (Magyarország). Innentől kezdve azt hiszem, hogy a na/u felcserélése megbocsátható bakinak számít. :)

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.10. 17:14:18

@partizánok:

Francia kolláganőm a németeket egyszerűen "a nácik" néven szokta emlegetni. Angela Markel nála "a náci kancellár", a római pápa meg "a náci pápa". A "német" szót csak hivatalos helyzetben használja, magánügyben soha.

Styxx 2012.02.10. 17:21:44

@bikmakk:
Kössz a feloldozást:-)
@dr. birca max:
Van az az alapvicc a hetvenes-nyolcvanas évekből, amikor az írástudatlan bosnyák vendégmunkás levelet "ír" (pontosabban rajzol) és a végén az "aláírás" egy M-betű, valamint egy horogkereszt. Dekódolva: Mujo iz Nemačke

stevie-w 2012.02.10. 17:30:01

Én a bejegyzés "szerbhorvát illetve bosnyák nyelv" kitételére reagálnék. A szerbhorvát nyelv megszűnt, lett helyette a szerb, a horvát, a bosnyák és a montenegrói mint négy különböző, önálló nyelv.

Egyébként azokon az ex-yu helyeken, ahol többnyelvű az étlap, és más ex-yu nemzetek képviselői is előfordulnak, nem mennek bele ebbe a kérdésbe, és csak úgy nevezik: naski :-)

Amikor pedig egy cég Bukarestbe, Szófiába és Szarajevóba keresett munkatársakat, a jelölteknek románul vagy bolgárul kellett tudniuk, illetve a szarajevói jelöltnek ismernie kellett "a helyi nyelvet."

:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.02.10. 17:32:21

@stevie-w: nem véletlenül tettük a "szerbhorvát, illetve bosnyák nyelven" szóvirágágyás mögé a szvasztika/szlavisztika sorozat linkjét... :)

Dragan Rafajlovic 2012.02.10. 19:34:27

Szerbhorvat bosnyak vagy crna gora-i nyelvek kozott a kulombseg csak dialektus ,meg annyira sem ter el mint a szekely - magyar nyelvjaras!
Sokszor egyenesen kinos mar ez az erolkodes is!

vajdasagi 2012.02.10. 20:11:40

@partizánok: Igen, éni is ezt a kollektív bűnösség-dolgot látom itt problémásnak. És ezért nem lep meg a reakció.

Ha megengeditek, távolról kezdem: a filmiparnak, vagy legalábbis a Hollywood-féle filmiparnak szüksége van rossz-fiúk/jó fiúk klisékre, és ez talán 10-20-30 évig úgy működött, hogy minden háborús filmben mindig az amcsi katona volt a jó fiú, a német meg a gonosz. Tudom én, hogy a történelmet a győztesek írják, de hadd világítsak rá erre éppen Styxx egyik gondolata alapján:

"Az angoloknál a II vh miatti németgyűlölet valóban elég széleskörű agy angol-német focimeccs a mai napig több, mint sport.

Ez talán abból táplálkozik, hogy egyrészt a németek tényleg elég keményen megszórták Angliát bombákkal, másrészt az angolok úgy győztek a II. VH-ban, hogy lényegében vesztettek. Jegyrendszer pár évig stb."

Nos, a fenti gondolattal mi a bajom? Az, hogy az angolok sokkal jobban lebombázták Németországot, mint a németek Angliát, és az angol pár éves jegyrendszer a németországi nyomorhoz és nélkülözéshez képest semmi. Erre mégsem hivatkozik senki. Mondhatjuk, hogy úgy kellett nekik, miért kezdték el a világháborút, de persze azért messze nem ilyen egyszerű ez a kérdés, és még ha jgy van, akkor sem szabad szándékosan elhallgatni, hogy ők sokkalta jobban megsínylették a II. vh.-t, mint az angolok.

Persze a németek szívósak/szorgalmasak, és mára többnyire nem őket szerepeltetik rosszfiúként.

Jöttek viszont ezután a muszlim terroristák, és ezután Hollywood a rosszfiú képében állandóan egy-egy muszlimot szerepeltet. Elég pl. az NCIS-re, a 24 órára, vagy bármi másra gondolni. A filmekben a rosszfiúk nagyrésze muzulmán. Egy hívő muzulmáén barátom sincs, de el tudom képzelni, hogy ezt a kiközösítésüknek érzik. És mellesleg ezzel valószínűleg csak tápláljuk a muszlim terrorizmust.

És végülis: az elmúlt kb. 10 évben megjelent a hollywoodi főgonoszok újabb fajtása: a szerbek. Ez nyilván joggal sérti azon szerb barátaimat, akiket személy szerint semmmilyen felelősség nem terhel a délszláv háborúk szerb bűneiért. Mégis, ezek az "alkotások" őket is megbélyegzik. Megnehezítik a globális világba való beilleszkedésüket.

Mondhatja persze valaki, hogy "így kell nekik", hogy "ez a minimum büntetés, amelyet ki kell róni rájuk", de ez akkor is kollektív büntetés - és mint ilyen, szerintem joggal sérti a szerbeket - akik közül volt valóban háborús bűnös, de nyilván a nagy többség nem volt az.

Žďárský 2012.02.10. 20:42:29

Bár már eléggé elszaladt a vita, de azért hozzátennék én is. Azzal, hogy a szerb hiszti akár magyar is lehetne, nem céloztam semmiféle kollektív bűnösségre.
Szerbiában sem az a helyzet, hogy az egész ország kollektíve elítél egy soha nem látott filmet. Ilyet utoljára a kulturális forradalom Kínájában csináltak talán. Csupán arról van szó, hogy azonnal támad egy hangos és agresszív tábor, aki a nélkül esik neki valaminek, hogy egyáltalán megismerné. Kicsit kisebb volumenben, de hasonló jelenség volt a hazai jobbszélen néhány éve a Transylvania című francia film kapcsán. Olyan emberek ócsárolták, akik nem látták vagy nem értették meg.

partizánok 2012.02.10. 22:06:14

@vajdasagi:
Nem akarok "saját farkamba" harapni és továbbra is fenntartom,hogy nincs kollektív bűnösség.
De!

Lehet, itt sokan nem tudják, de a Horvátország ellen induló szerb tankok elé virágokat dobált a nép és üdvrivalgással kísérte ki őket.
Nem hiszem, hogy fizetett "virág dobálók" lettek volna.

A "hadizsákmányról" pedig sokat lehetne mesélni.
Ennek ellenére vannak "rendes" szerbek is.
Nekem is van egy pár, ilyen barátom.

partizánok 2012.02.10. 22:12:52

@Свобода:

Agymosottak mindenhol vannak.
Még az annyira dicsőített "bezzeg nyugaton" is.
Sőt!
Nekem van együtt élési tapasztalatom pár, "nagy" nemzettel.
Ennek tudatában állítom, amit mondok.

Semmivel sem jobbak/okosabbak mint mi.Sőt.
Viszont a hazaszeretetben és a ország javára ténykedő politikusokban simán "vernek" minket.
Sajnos!

Dragan Rafajlovic 2012.02.11. 14:11:48

Szerbek ,bosnyakok, horvatok ,albanok ,srna gora-ak mindenhol voltak vissza elesek ,tulkapasok ,ha nem lennenek bekefentartok Bosniaban ujra lenne vagy nem lenne NATO reflektorfenyben az egesz balkani terseg!
Szerbekre kerult a nagy "rossz fiuk" jelzes egyreszt vesztettek mas reszt a csunya oroszok kontra nyugat!
Meg persze ok kezdtek...Boszniaban az elso aldozat egy szerb civil volt en ugy tudom ...persze "lenyegtelen" a haburo megtortent sajnos!
Lehetne errol vitat nyitni ,de az a teny hogy nemzedekeknek kell felnonie ahoz hogy enyhuljon a bosszu a serelem es a gyulolet...nemzedekeknek!
Meg a nyugaton sem megy ez ,hogy varhatja el a nyugat habzo szajjal hogy a balkanon azonnal letre jojjon az euforia es a szeretet!Tegyenek rendet Belgiumban vagy Brusszelben a vallonok es a flamadok kozott es ha ott sikerul es peldat mutatnak akkor lehet nagy szajjal zsarolni es elvarni!
Magyar azt mondja Roman szinte szidasnak szamit ,evek teltek el ev tizedek meg sem enyhult a serelem a balkanon haboru volt vagy Koszovo nem reg "fuggetlenedett" erzelmekrol van szo serelmekrol es mindenki veszitett hol csalad tagokat hol baratokat evekig veres haboru volt!Ezt nem lehet csak ugy lenyelni es elfelejteni ezt senki sem gondolhatja komolyan hogy ez csak ugy elfelejtodik es kesz!
Itt rengeteg idonek kelleltelnie es en szemely szerint meg is ertem mert ez sokaknak faj!

vajdasagi 2012.02.12. 11:21:37

@partizánok: Igen, a virágdobálásst én személyesen láttam. Virágon kívül még cigarettát dobáltak a tankok személyzetének.

Talán csak egy picit pontosítanék: nemcsak a Horvátországba vonuló tankok kapták meg ezt a támogatást, hanem még a Szlovéniába tartók is (ami ugye még súlyosabb eset, hiszen Szlovénia kiválása ellen nem volt igazán lényeges ellenérv. És a derék szlovén ellenállók nem is azzal védekeztek a tankok ellen, hogy lőttek rájuk (nem is volt mivel), hanem odafeküdtek a szlovén utakra a tankok elé. A hadseregnek meg nem volt gusztusa eltaposni őket, és erreföl visszafordult. Szóval az egy lényegesen másféle "háború" volt, mint a horvátországi. íííés ennek ellenére kapták a virágot és cigit, illetve az ovációkat a tankoszlopok. Tehát egyetértek én Veled abban, hogy akkortájt a szerbek nagy többsége támogatta a hadsereget. Ismerek személyesen is olyat, aki ekkor cigit dobált. Csakhogy ettől még ők nem háborús bűnösök: egy bonyolult helyzetben rosszul mérték fel, mi áll a népük hosszan tartó érdekében. Nem erőszakoltak meg senkit, nem lőttek senkire - csupán támogatták azt, hogy a hadsereg elmenjen Szlovéniába és visszaállítsa a régi rendet.

Azonban hadd térjek vissza az eredeti témámhoz: hibát követ el (vagy nem szolgálja az egyetemes emberiség érdekeit) Hollywood akkor, amikor rendre ugyanazok a népek 1-1 képviselőjére osztja a "főgonosz" szerepét a filmekben. A gonosz lehet muszlim/arab, orosz vagy szerb. (Nagyon ritkán még horvát is lehet.) Ezért ezek a népek természetesen nem nézik jó szemmel ezeket a filmeket. Én nem csodálkozom ezen. Sőt, tulajdonképpen normálisnak tartom a reakciót. Nem lehet egy nép annyira gyenge és mafla, hogy még asszisztáljon is az ilyesmihez. Csodálkozom azon, aki ezt nem érti.

Styxx 2012.02.13. 11:23:31

@vajdasagi:
A II VH utáni német talpraállással és azzal, hogy ők még többet szívtak, mint az angolok részben egyetértek. Főképp egy olyan németnek volt mindenféleképp méltánytalan szívás a harmincas évek, majd a II. VH és az azt követő 10-15 év, aki soha sem szavazott Hitlerékre. Abba most ne menjünk bele, hogy Anglia meg végképp elvesztette a gyarmatbirodalmát a II. VH után és nekik nem volt "Berni Csodájukat" követő talparaállás. Korábbi kommentem lehet, hogy nem azt tükrözte, de nagy tisztelője vagyok a németek II. VH utáni teljesítményének, beleértve azt is, hogy komoly válságok esetén többnyire készek a pártjaik együttműködni, az NDK visszacsatolása utáni szembenézés a múlttal pedig példaértékű.

Jolie filmje (állítólag, még nem láttam) pont nem azt a klisét erősíti, hogy minden szer rossz fiú. Nézzük meg és aztán térjünk rá vissza.

bolje biti 2012.02.19. 17:51:19

@bikmakk: Bandićnak sikerült még jobban is: vér és hús földjét emlegetett:
www.youtube.com/watch?v=fyH1u5JSyWk

Styxx 2012.02.19. 17:56:20

@bolje biti:
Hú, mindkétszer, ami nyelvbotlásnak sok. Kemény:-)

Styxx 2012.04.24. 09:39:00

@Bolje biti:
jaja, díszpolgár lesz Angie.
süti beállítások módosítása