Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Roncsderbi

2013.01.23. 14:45 Styxx

Azt is megértük, hogy Szerbia szerény szellemi képességű államfője, a valamikori bányász és sírásó, kétes körülmények között diplomát vevő szerző, Vojislav Šešelj önjelölt csetnikvajda (aki évek óta a Hágai Törvényszék vendégszeretetét élvezi) egykori jobbkeze állt megfontolt, européer politikusként a hivatalosan évek óta euró fizetőeszközzel rendelkező, gazdaságilag gyorsan fejlődő bezzegország, Szlovákia köztársasági elnöke mellett.

"Szlovákia irigyli Szerbiától az ottani szlovák kisebbséget."- mondta Ivan Gašparovič köztársasági elnök Tomislav Nikolić szerb államfő tegnapi, pozsonyi látogatásán. "Lojálisak az államhoz, amelyben élnek, közben őrzik kulturális és társadalmi hagyományaikat" – vélekedik Gašparovič. Nikolić válaszában elmondta, mi is az ottani kisebbségek irigyelt lojalitásának oka:

"A mi alkotmányunk kicsit másképp van megfogalmazva. Szerepelnek benne a kisebbségek kollektív jogai, amelyek szélesebbek az unióban megkövetelt szintnél." – magyarázta a szerb elnök, hozzátéve, hogy a szerbek büszkék a helyi szlovák kisebbségre.

Mindezt a szlovákiai magyar kisebbség legnagyobb pártjának, az MKP-nek az elnöke, Berényi József így kommentálta:

"Gašparovič alighanem figyelmen kívül hagyja, hogy Szerbiában a szlovákoknak és a magyaroknak is van kulturális autonómiájuk. Ha már ennyire tetszik neki a szerbiai szlovákok helyzete, beszélhetne arról is, hogy Szlovákia ezt az autonómiát miért tagadja meg az itteni kisebbségektől".

Jóval sommásabban nyilatkozott a pozsonyi Új Szó munkatársának Hunčík Péter pszichiáter:

"Bunkóság. Pszichológiai szakszóval így lehetne jellemezni a szlovák köztársasági elnök megnyilvánulását. Nem államférfihoz méltó ilyet mondani. Az itteni magyarok is annak az országnak a lakói, amelynek ő az elnöke, itt kezdődik az ő butasága."

Mindehhez viszont hozzá kell tenni, hogy Szlovákia rendkívül hatékonyan támogatja a vajdasági szlovák kisebbséget. Az egyetlen szlovák többségű vajdasági településen, Báčsky Petrovecen (Petrőce) Petroland névre keresztelt, korszerű aquaparkot épít az Aqua Therm Invest szlovák befektető cég. Tavaly már részben át is adták az összesen 22 millió eurós beruházás első létesítményeit.

A magyar-szerb határ mellett, a vajdasági magyarság kulturális és gazdasági központjának számító Szabadka üdülővárosában, Palicson is óriási igény lenne egy korszerű aquaparkra, hiszen a tó a rossz vízminősége miatt sajnos alkalmatlan fürdőzésre, így hosszabb, egy hetes turnusokra kevés turistának nyújt elegendő élményt az üdülővároska. Kínálná magát a magyarországi befektetés. Ám a közeli Mórahalom és Szeged lobbiereje sajnos erősebb (és itt most a pártszimpátia sem érdekes, hiszen az egyik "narancsszínű" a másik meg szegfűvörös), mivel ott is vannak nemrég épült élményfürdők, amelyeket jelentős számban a Szerbiából érkezett vendégekkel töltik fel, érthető okból hallani sem akarnak arról, hogy a határ túloldaláról egy versenytárs rájuk nyisson.

42 komment

Címkék: szlovákia vajdaság szerbia kisebbség

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr555039040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pobjeda elvtárs 2013.01.23. 14:56:32

Inkább a tó rendbetételébe kéne invesztálni. Szerintem.

Styxx 2013.01.23. 14:59:32

@Pobjeda elvtárs:
persze, hogy az lenne a legjobb, de valahogy úgy tűnik, hogy reménytelen. 40 éve próbálkoznak, és még íg yis itt tart. Pedig le is csapoltak.
Sajnos a csekély vizű tó Szabadka pöcegödre. Esetleg egy folyamatosan átfolyó Duna-Tisza csatora-összeköttetés segíthetne

Pobjeda elvtárs 2013.01.23. 15:04:52

@Styxx:

Egy szennyvíz tisztító kéne, és a lápot kellene helyreállítani.

Styxx 2013.01.23. 15:12:32

@Pobjeda elvtárs:
amennyire én tudom, valami extra.korszerű holland szűrős rendszer már van, de mégis. De átadom a terepet a vizes lobbinak:-)

Pobjeda elvtárs 2013.01.23. 15:16:14

@Styxx:

Akkor le vagyok maradva :) Ezek szerint már csak egy jó kis láp kéne :)

MTi 2013.01.23. 17:07:06

@Styxx: Tancuj, tancuj, Janó! :)
Nikolicra nézve eszembe jut a néhai diktátor elszólása: "Volim i ja vas!" amit a Čorba is megénekelt:
www.youtube.com/watch?v=97t-HH14UYU

És az utolsó néjány sor:
"Kad izbore dobijem
Kucnuo je cas
Sve cu da vas pobijem
Volim i ja vas!"

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2013.01.23. 21:22:52

Ritka egy pöcs mindkettő.:)
Mármint a fent említett elnök urak.

Styxx 2013.01.23. 21:35:28

@bikmakk:
valami hasonló:
"Visszajönni a George Bush vezette Amerikából abba az országba, ahol Gyurcsány Ferenc a miniszterelnök? Kettős állampolgár vagyok, és akkor komolyan úgy éreztem, hogy nekem van a két leghülyébb vezetőm a világon."
www.quart.hu/quart/interju/20121116-interju-raduly-mihallyal-a-syrius-egykori-szaxofonosaval.html

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2013.01.23. 22:14:27

@Styxx: Erre írhatnám azt, hogy "miért, most jobb?" de nem írom, mernepolitizáljunk... nem azért mondom; Dániel Péter, Marketing Mária és Csehszlovák kém mind kihúzták nálam a gyufát, de azért nem hagynám őrizetlenül az ezüst étkészletet akkor sem, ha Gyurcsány helyett Selmeczi vagy Matolcsy jönne el lakótelepi családlátogatásra.

zsoBuda 2013.01.24. 07:08:52

Szánalmasak ezek az emberek. Én politikusnak nem nevezném őket, a magyarokat sem. Mondhatnám azt, hogy na lám máshol sem jobb és ezért tart itt Európa ahol most van. Nincs egyik oldalon sem egy normálisán józan paraszti ésszel gondolkodó egyén.
A nagyapám azt mondta hogy a jó politikus olyan mint a jó sakkozó aki fejben tudja az egész játszmát, de legalább 10 lépést előre. Ezek az emberek 2 lépést sem látnak előre örökké csak azon dolgoznak, hogy a matthelyzeteket hárítsák.

Állandó vita itt Magyarországon, hogy most akkor Bajnai - akit másfél évig Amerikában okosítottak - az jobb? Mesterháziról már ne is beszéljünk.(Lásd: romániai látogatás) Ha ők győznek újra eladják még az eget is a fejünk fölül. Orbánnak az emberei a primitívségig hülyék. Amiket Kósa nyilatkozik nahát az mucsai, hogy most csak őt említsem. Majmolják a két világháború közötti politikát, amit már akkor meghaladt az idő. De.. ott volt két olyan ember Bethlen István aki 20 év alatt egy megalázott megcsonkított országot gazdaságilag rendbe tett és Klebergers, aki a szellemi képzést is modernizálta. Hát emellett a két ember mellett Horthynak már nem volt nehéz "királykodni", bár csak kormányzó volt. E két embernek kellene szobrot állítani nem Horthynak, igaz a baloldal azt is ugyanúgy támadná. Lehet hogy ma egy Bethlen kaliberű ember sem tudna itt csodát csinálni, mert a sok közepes képességű irigységből mindig leszavazná.

Balt 2013.01.24. 17:21:19

Hmm, pedig valaha fürödtem a palicsi tóban, és nagyon jól éreztem magam a (távoli) rokon helybéli fehérnépek társaságában. :)

Balt 2013.01.24. 17:26:02

@zsoBuda: Hátizé, a KIK (Klebersberg Iskolafenntartó Központ) legalább nevében emléket állít neki.

Askeladden 2013.01.24. 18:50:41

A bácskai, bánáti szlovákok nem sírják vissza Uhorsko-t, ők csak max. Szerbia EU csatlakozását várják.

Álmukban sem akarnak elszakadni.

A ht magyarok meg (merészebb) álmaikban azért szeretnék a "Mindent visszá!"-t

Askeladden 2013.01.24. 18:52:56

@Balt:

Ettől lesz magyar kultúrfölény a Kárpát-medencében? :-)

(Helyesebb a Pannon-síkság kifejezés)

Styxx 2013.01.24. 19:17:38

@Askeladden:
ettől régerég nem lesz magyar kultúrfölény a Kárpát-medencében, pannon-síkságban, vagy nevezd ahogy akarod, hanem az a kérdés, hogy sikerül-e megállítani északon a szlovák és délen szerb ollót, mert különben 100-200 éven belül asszimilálódik a felvidéki és a délvidéki magyarság. Hogy ez miért fontos nekem? Nincs rá racionális magyarázatom, mint ahogy rengeteg más embernek sem. Ez érzelmi, identitásfelvállalás kérdése. Simán le lehet úgy élni az életet, hogy mindez lényegtelen. Mint ahogy az is megkérdőjelezhető: miért alapoznak egy párkapcsolatot érzelmekre, netán szerelemre, hiszen a racionálisan, pusztán gazdasági érvek alapján meghozott párválasztás sok szempontból legalább olyan jól múűködik, ha nem még jobban. Ezt az érzelmi alapú köteléket viszont mostanában a Globális Északon, azon belül is a nyugati féltekén nem szokták megkérdőjelezni

Balt 2013.01.24. 20:07:26

@Askeladden: Klebersberg a maga idejében valszeg világviszonylatban is kiemelkedő oktatáspolitikus volt, tehát igen, jórészt neki köszönhetjük a "kultúrfölényt". Reméljük, kései utódainak a lábnyomába sikerül lépni.

(Nem helyesebb, a Pannon-síkság erősen véleményes, az én olvasatomban csak a Dunántúlt és Szlavóniát jelenti, de pl. az Erdélyi-szigethegységet és a jelen Szlovákiát biztosan nem. Engedjük át ezt a kifejezést a Slotákoknak és Gombár Csabának.)

Askeladden 2013.01.24. 20:16:55

@Styxx:

"a felvidéki és a délvidéki magyarság."

Szerintem a levidéki és az északvidéki magyarság egy része tuti asszimilálódni fog nem 200, hanem 30 év múlva, de lesznek párezren akik magyarok maradnak. De ez nem értékrend, hanem egyszerűen a körülmények kérdése. Én nem tartom károsnak az asszimilációt, sőt remélem, hogy dédunokáim nem magyar anyanyelvűek lesznek! (Sajnos a gyermekeimnél már ezt elcsesztem, ők ehhez a rokontalan nyelvi közösséghez tartoznak, de bátorítom őket nyelvek tanulására és az ország elhagyására. Tudatosítva bennük, hogy távoli őseik is más anyanyelvűek voltak és máshonnan kerültek a Pannon-síkságra. Lényeg, hogy tisztességes emberek legyenek!)

S

Askeladden 2013.01.24. 20:19:18

@Balt:

"Erdélyi-szigethegységet és a jelen Szlovákiát biztosan nem."

Pontosan! :-)

Én ezért is szeretem!

Balt 2013.01.24. 20:43:55

@Askeladden: Magyarul: földrajzilag semmitmondó, de Slotának és elvtársainak (éljenek a határ bármelyik felén) megfelelő kifejezés.

Megjegyzés - nagyon is kapcsolódva a poszthoz:
a szlovákok maguk is distinkciót tesznek a horny (értsd: felvidéki) és dolny (nem is annyira csallóközi, mint inkább csabai és vajdasági) szlovákok között, amit utóbbiak erősen sérelmeznek. Ezt speciel egy Mo.-i szlovák mondta.

Balt 2013.01.24. 20:49:55

@Balt: Pardon: Klebelsberg.

@Askeladden: Ja, és hiába provokálsz, legfeljebb azt mondom: srecan put!

(Styxx, Te írtad, hogy lehet egyszerűen cˇ c' stb. + esetleg szlovák :) írásjeleket varázsolni?)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2013.01.24. 21:37:30

@Balt: az én voltam, nekem a vesszőparipám a helyes ékezetek használata.

AltGr+2 majd utána mindkét gombot felengeded és megnyomod: s vagy c vagy z vagy r ha csehül csaholsz.

AltGr+9 majd ugyanezen módszerrel c a ć-hez.

A đ és a Đ jobb helyeken rá van írva a klaviatúrára, de amúgy AltGr+s és AltGr+D

De ez csak magyar billenytűkiosztással műxik.

Balt 2013.01.24. 22:06:16

Húúú, szuper, köszi! Csak hogy fogom ezt megjegyezni? :)

Balt 2013.01.24. 22:09:19

@bikmakk: Érdekes, alt+9-cel (ez a horvát kód?) az ý is működik.

Balt 2013.01.24. 22:13:15

@bikmakk: Még 1, de nem szeretnék visszaélni a türelmeddel, pláne, hogy nem is "ontopic": :)
Vajon a szerb/horvát/cseh/stb. billentyűzeten is elő tudják varázsolni hasonlóan a magyar ékezeteket? Az azért nem ilyen egyszerű, mert az u lehet ú vagy ű, bár ez nem lehet gátja a dolognak.

Balt 2013.01.24. 22:14:25

Hogy ontop is legyen: jó ez a Kossuth-kalap a szlovák koronaőrökön, vagy miken. :)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2013.01.25. 02:19:29

@Balt: a cseh billentyűzeten mindenképp, hisz ott is van ú. De egyébként aki ismeri az ASCII-rendszert, az minden billentyűzeten elővarázsol mindent. Gyerekkoromban olyan számítógépem volt, amin német klaviatúra volt, mégis tudtam vele rendesen írni magyarul, mert bemagoltam, hogy az Alt+160 = á, Alt+130 = é, stb. Persze ez csak a régi fajta klaviatúrán műxik, ahol külön számbillentyűk vannak jobb oldalt (a profibb laptopokon mostanában megint van ilyen), ám az enélküli laptopokon fn+Alt+valami a kódok előcsalogatásának titka.

(fn+)Alt+162 = ó

lehet, nem minden laptopon és oprenceren jön be.

Itt egy lista, nincs benne az összes kód (négyjegyű kódok is vannak): www.asciitable.com/index/extend.gif

Bodomi 2013.01.25. 10:09:09

@Askeladden: C.G.Jung írt egy remek kis anyagot erről, Föld és lélek (Erde und Seele) címmel.Biztos érdemes sok helyzetben asszimilálódni, az egyén jól is érezheti magát benne, nem is tilos, stb,stb. De alapból a döglött hal úszik az árral...

Balt 2013.01.25. 10:20:56

@bikmakk: Persze, a DOS-os ántivilágban sokunknak a monitorra volt ragasztva az ASCII kódlap - már amíg szükség volt rá, de a magyar ékezetekre még mindig ráhibáznék néhány kísérletből. :)

kantorlaszlo 2013.01.25. 16:49:32

Felszolgálhatott volna két szendvicset a tót atyafinak.

aracs 2013.01.26. 19:49:56

@Askeladden: látom örülsz,a magyarok asszimilálódásának.Élvezd a kárörömödet. Ami a rokonságot illeti éppen most nyögjük annak áldásait a gázárakban.Mi drágábban kapjuk a nagy testvértől, mint a nem rokonok. Tudod, azon mosolyogtam, hogy te elmennél a Kárpát-medencéből, mert az őseid nem innen vannak, az utódaid meg majd visszajönnek, mert az ő őseik meg innen vannak:)

zsoBuda 2013.01.26. 20:09:25

@Askeladden: "De ez nem értékrend, hanem egyszerűen a körülmények kérdése. Én nem tartom károsnak az asszimilációt, sőt remélem, hogy dédunokáim nem magyar anyanyelvűek lesznek!" Valószínű, ha ezt ilyen határozottan írod, de az is biztos, hogy gyökértelenek is. El nem tudom képzelni, hogy ilyet egy magyarnak született ember le tud írni.
A hátsó kertszomszédom szerb, úgy hívják Dervalics, kocsmája van itt Budapesten, a 90-s években keveredett ide, mert nem akart katona lenni. Két kislánya van akik már nem beszélik a szerb nyelvet. Ezt is értetlenül veszem tudomásul, mondtam is neki, hogy én el nem tudom képzelni, hogy valaki feladja az anyanyelvét, nem szégyelli magát? 2-3 nap múlva odajött a kerítéshez egy idős néni, mondta, hogy ő a nagymama, annyira sírt, nagyon tört magyarsággal elmondta, hogy hallotta mit beszéltem az unokájával és amikor idekerültek megtiltotta neki hogy a kislányokkal szerbül beszéljen, egyáltalán otthon nem beszélhetnek a saját nyelvükön. Sokat gondolkodtam ezen. Milyen sérelmeket kellett ezeknek az embereknek elszenvedniük, hogy az általam legértékesebbnek tartott kincsről az anyanyelvről lemondjanak, akkor amikor ezért itt senki nem bántja őket.

Askeladden 2013.01.27. 15:06:02

@zsoBuda:

"El nem tudom képzelni, hogy ilyet egy magyarnak született ember le tud írni."

Attól még hidd el, le tud! :-)

Amúgy milyen a tipikus magyar?

Barna vagy szőke?
Katolikus vagy református?
Fideszes vagy MSZP-s?
Antiszemita vagy cionista?
Homofób vagy buzikedvelő?
Nacionalista vagy reális?

És szerintem Magyarország nem csak a magyaroké! Ezért nincsenek itt a magyaroknak előjogai.

Magyar állampolgár vagyok (természetesen a "Magyar Köztársaság állampolgára" forma nagyságrendekkel szimpatikusabb számomra!)

Magyar az anyanyelvem (ez nem választás kérdése!), így alakult, hisz ezt a nyelvet sajátították el a különböző más anyanyelvű felmenőim(gyermekei az állami iskolákban). Nincs is ezzel semmi baj, ha pl. Amerikába vándorolnak anno, akkor amerikai angol lenne az anyanyelvem.

Nekem német(osztrák), szlovák és magyar (talán besenyő?) felmenőim is vannak és kb. ezek a hatások látszanak is a rasszjegyeimen.

Tehát nyugodtan hevülhetnék a Turul iránt és akár le is tagadhatnám a nem magyar őseimet (ők vannak azért többen!)

Persze ha német őseim helyett afrikai, szlovák felmenők helyett zsidó őseim lennének, akkor már nem férnék annyira be a magyarkodó összeborulásba.

@aracs:
"örülsz,a magyarok asszimilálódásának."

Nem erről van szó! Annak örülök, hogy az ottani magyarok nem utálják a szlovákokat, nem húznak el onnan (pedig megtehetnék!), hanem barátkoznak a szlovákokkal, vegyes házasságokat kötnek velük, gyermekeiket (a színmagyarok is!) szlovák iskolákba íratják. És vegyes pártra szavaznak (Most-Híd)

"Mi drágábban kapjuk a nagy testvértől, mint a nem rokonok."

:-) Megpróbálom elintézni, ha ez tényleg így megy, hogy én személy szerint olcsóbban kapjam a földgázt, hiszen én is tesó vagyok! :-)

"Tudod, azon mosolyogtam, hogy te elmennél a Kárpát-medencéből, mert az őseid nem innen vannak, az utódaid meg majd visszajönnek, mert az ő őseik meg innen vannak:)"

Ez már legyen az ő gondjuk. Én szorgalmazom, hogy ne legyenek bezárva a magyar nyelv és a magyar nacionalizmus börtönébe, a többi az ő választásuk!

Askeladden 2013.01.27. 15:17:00

@Bodomi:

"De alapból a döglött hal úszik az árral..."

Pedig a többség nem hősködéssel, kétnyelvűsködéssel akarja az idejét tölteni. egyszerűen boldogulni szeretnének.

A kétnyelvűség azért elég sok energiát emészt fel, ennek ellenére az egyik nyelv mindenképpen domináns lesz. Akad mindig olyan egynyelvű köcsög, aki kioktat (bármelyik nyelvből).

Tehát ahol alapból lehet boldogulni x nyelven, ott az y nyelvnek nincs sok esélye, de ahol az y a meghatározó nyelv, ott az x-re sorvadás vár.

Persze különböző technikákkal lehet az időt húzni, közben meg reménykedni, de miben is? A magyar "feltámadás"-ban? Ez szerintem hit kérdése, ennek a valláspótléknak is van számos híve. :-(

Dragan Rafajlovic 2013.01.27. 20:47:59

Az emberek szerint letezik normalis politikus ,akirol jo velennyel vannak?

Dragan Rafajlovic 2013.01.27. 20:54:24

@Balt: Nekem volt egy Szerbiai szlovak munkatarsam nem szeredte az anyaorszagi szlovakokat mert mindig kinevettek nyelvjarasa miatt es leneztek!

Dragan Rafajlovic 2013.01.27. 20:57:48

@aracs: Ez annyira igaz :) ez tenyleg igy mukodik :)

Dragan Rafajlovic 2013.01.27. 21:04:38

@Askeladden: En szerb vagyok es halat adok akinek csak lehet hogy beszelek egy ilyen kifejezo es szepvalasztekos nyelvet mint a magyar !Ha ugy erzed be vagy zarva a nyelv miatt ott a suli vagy a korepetalas lehet tenni ellene,ahany nyelvet tudsz annyival tobb is vagy!En szeretek magyarorszagon elni ide szulettem sok magyarorszagi szerbet ismerek akik mar szinte teljesen asszimilalodtak ,tudod miert?Mert jol erzik itt magukat mert ,ha az ember nem a politikaval foglalkozik akkor egesz jo kis hely ez :)

Balt 2013.01.27. 21:28:50

@Dragan Rafajlovic: Köszi, ez derék! Isten hozott! (Nyilván nem tegnap, de utólag is.) Volna olyan, akit ilyen "idegenekre" bármikor szívesen elcserélnék. :) Örülök neked.

zsoBuda 2013.01.28. 07:44:52

@Askeladden:
Hogy miért vagyok magyar és miért nem leszek tót, román, szerb vagy bármi más? Lehetnék, de ...

Az édesanyám, az édesapám, a nagyszüleim, minden ősöm és rokonom, ameddig az emlékezet elér, magyar anyanyelvű, magyar nemzetiségű, magyar állampolgár volt.Nem erény csak tény. Magyarországon, magyar családban, magyar állampolgárnak születtem, reformátusnak kereszteltek és Szenci Molnár zsoltárait nem adom. A szüleim, a rokonaim, a tanítóim, tanáraim, vallásom papjai a magyar föld, a magyar történelem, a magyar kultúra ismeretére, szeretetére, őrzésére, művelésére neveltek, amely része, szerves része az európai kultúrának, az emberiség kultúrájának és történetének. Ez az ezer éven át alakult gyarapodott formálódott kultúra még akkor is ha ma mások mást mondanak és azt próbálják beléd sulykolni, hogy a magyar ma már senki és semmi, akkor is része az egyetemes kultúrának. Történelmünk is része - elválaszthatatlan része- Európa történelmének.
Amikor e tanításokat megértettem, akkor elfogadtam, vállaltam, annak minden esetleges negatívumával együtt is. Egy életre vállaltam, hogy magyar vagyok. Igyekszem úgy magyar lenni, hogy azzal másokat ne sértsek. Ez egy élethosszig tartó állapot. Megvallani is csak akkor kell, ha ebből az állapotból ki akarnak mozdítani,vagy ha azt sértik.

Amit leírtam mindet közhellyé koptatta az idő, de attól még igaz.

aracs 2013.01.29. 20:57:41

@zsoBuda: Nem, ez nem közhely, ez egy nagyon szép hitvallás.
Azt szeretném megkérdezni, hogy ti szoktatok-e imádkozni a hazáért és annak vezetőiért?

Balt 2013.02.05. 11:06:34

@zsoBuda: Like!

Azzal együtt pont ugyanezt érzem, hogy nekem felmenőim egy ága még beszélt "szerbül". (Mivel rom. katolikusok voltak, inkább horvátul, bár ennek a pontos meghatározását szakértőkre bíznám.)

Ehhez képest a sors fintora: másik ágon színmagyar vajdasági rokonságot is fel tudok mutatni. :)

De jól van ez így. Ill. jól VOLT anno, ma azért nincs jól, mert határ húzódik a két hely között, tehát manapság én (vagy felmenőim) meg se születhettek volna...
süti beállítások módosítása