Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Az indirekt fűtést is kiszámlázzák

2014.02.17. 15:44 Styxx

A verbászi (Vajdaság) városi hatóság arról határozott, hogy a távfűtésről levált, 133 háztartás is fizesse ki a fűtési díj 30 százalékát. Az indok: a szomszéd falak fűtik az ő lakásaikat is.

A döntés ellen a távfűtésre nem előfízető, ám fizetésre kötelezettek tiltakoznak. A döntéshozók viszont arra hivatkoznak, hogy nekik pedig a távhőszolgáltatásra előfizetők panaszkodtak, mivel a szomszédos, kikapcsolt radiátorú lakások csökkentik a fűtés minőségét.

A Standard távhőszolgáltató közvállalat arra hivatkozik, hogy törvényesen járnak el. Máskülönben többé nem tudják viselni a lakások fűtési költségét.

Vannak olyan háztartások, akik már több éve lemondták a távfűtést és nekik le is plombálták a kikapcsolt radiátoraikat.

"Villanyárammal fűtök. Abnormálisnak tartom, hogy ennek ellenére fizetnem kelljen a távfűtésért. Szigeteljék le a falakat, vagy cseréljék ki a vezetékeket, ha bárkit is zavar, hogy esetleg nálam is melegít valamennyit a távfűtés, de eszem ágában sincs olyasmiért fizetni, amit nem használok!"nyilatkozott a szerb közszolgálati tévének az egyik érintett, Gordana Gardašević.

"Az úgynevezett indirekt fűtést is ki kell fizetni. Mit is jelent ez a gyakotlatban? A szomszédos falakat is felfűtik a csöveink. A törvény a helyi önkormányzatok hatáskörébe utalja a részletes szabályozást, és arra Verbászon nincs mód, hogy egyes háztartások külön-külön, teljes egészében felmondják a távhőszolgáltatást. Erre csak akkor jogosultak, ha ehhez az épület összes lakástulajdonosa egyhangúlag hozzájárul." – fejtette ki álláspontját a Standard távhőszolgáltató igazgatója, Radomir Čurović.

1010855-08vrbas-direktor-radomir-curovic-foto-rivanoska-1.jpgRadomir Čurović - a távhőszolgáltató igazgatója

Még faramucibb a pékséget üzemeltető, Aleksandar Popović helyzete, akinek szintén kiszámláztak kétezer dinárt indirekt fűtés jogcímén. Így panaszkodott az Alo Magazinnak:

"A pékség alatt egy fűtetlen pince található. A szomszédos lakások és üzlethelyiségek sincsennek rácsatlakozva a városi távfűtésre. A pékségben folytatott tevékenységből adódóan, a 30 négyzetméteres üzlethelyiségemben télen-nyáron meleg van. Valójában az én indirekt fűtésem segít be a szomszédos lakások felfűtésébe, mégis nekem számlázták ki az indirekt fűtés költségeit ."

1010819-08vrbas-aleksandar-popovic-sa-racunom-za-indirektno-gtrejanje-2.JPGAleksandar Popović, kezében a számlakivonattal
– a pékségtulajdonos, aki indirekt fűti a szomszédságot, mégis vele is fizettetnek –

 Az új energetikai törvénytől várják a probléma megnyugtató rendezését.

 

22 komment

Címkék: vajdaság abszurd rezsi

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr965818806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ProsTata 2014.02.18. 09:31:01

Nem tudom, ebben mi a hírérték?
Ez a vita nálunk is megy és nehéz meggyőzni a példa jogosságáról azt, aki a fal nem távfűtéses oldalán áll. Nem csak odaát, de nálunk is. A fizika nem erőssége a pógárnak, ha ellene dolgozik... :-)

ErrOr 2014.02.18. 10:11:34

Ugyanakkor ez visszafelé is igaz. A másik oldal is kiszámlázhatná a maga fűtési költségét a távfűtéses oldalnak. Az átmenő csöveket le lehet hőszigetelni, csak gondolom egyszerűbb számlázni.
Egyébként meg abszurd, hogy egy társasházon belül van távfűtés és bármilyen más rendszer is.

szvsz 2014.02.18. 10:35:39

Ha már fizika, akkó mennyen ki a bogármester oszt mérje ki az egyes falak teljesítményét. Sőt mérjék a falak teljesítményét állandóan, a nem távfűtéses oldalon bekapcsolt fűtés mellett is. Oszt utána számlázzon.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.02.18. 11:42:38

@ProsTata: és télen meg ha nálam megy a légkondi, számlázzam ki a falszomszédnak a hűtést? meg ha üvölt nálam a tv, akkor a kábeltv-díj 30%-át a szomszéd fizeti? és akkor mi van, ha én 18 fokban szeretek lenni, a szomszéd néni meg 28 fokban? én fizetem az ő melegét?

@szvsz: így van, egyedi mérőket a falakra! de, hogy helyes legyen a mérés, párhuzamos univerzumot is kell csináljunk, mert az egyikben a fűtött falat kell mérjük, a másikban a fűtetlent azonos körülmények közt, és csak a különbséget szabad kiszámlázni.
továbbá kikapcsolható fizikát! :)

Styxx 2014.02.18. 11:57:54

@milliliteratura:
Igazad van, azok az egyedi mérők például, amit Budapesten alkalmaznak kevés okossággal kijátszhaók (és gondolom, hogy elég sokan nem csinálnak erkölcsi kérdést belőle).

Az adott ponton méri a hőmérsékletet. Mi van, ha valaki úgy oldja meg a párologtatást, hogy a hőmérőre rakott tartályba jégkockékat pakol és folyamatosan cseréli? Attól még a radiátor fűt, csak éppen az ő mérője fog gátlástalanul keveset mérni.

Gerardus A. Lodewijk 2014.02.18. 11:59:57

Szerintem is helyes az elv fizikailag, bár a mértéken lehetne vitatkozni, ill. finomítani. Nyilván egy lakásnak minél több fala esik egybe az épület külső falával, annál kisebb a közvetett fűtés súlya az adott lakás fűtésében.
Nálunk egyébként a társasházi központifűtés-számla 40%-át osztják meg négyzetméterarányosan és csak 60%-ot fogyasztásarányosan. Ez lényegében oda vezet, hogy sem a kis sem a nagy lakásban lakóknak nem igazán éri meg spórolni a fűtéssel, ugyanis mindenki azt gondolja (persze logikai bukfenccel), hogy úgyis a többiek fizetik a fűtés 40%-át.

Narancskommunista (törölt) 2014.02.18. 12:10:15

@ProsTata:
Én lehet nem értek eléggé a fizikához, kérlek mester taníts! Hogyan lehetséges, hogy a termikus kölcsönhatás csak az egyik irányba hat, tehát a távfűtött lakásból a más fűtést választó lakásba áramlik a hő, és ha a nem távfűtött lakást magasabb hőmérsékletre fűtik, mint a távfűtöttet, akkor fordítva, a távfűtött lakás felé nem megy át a hő?

Mert én szerény fizikai ismereteimmel nem tudom megérteni, hogy mi köze a távfűtésnek ahhoz, hogy valaki a szomszédot fűti, vagy valakit a szomszéd fala fűt, eddig azt gondoltam, ez független a fűtés módjától, és minden esetben az fűti a másikat, akinél magasabb a hőmérséklet.

Narancskommunista (törölt) 2014.02.18. 12:20:19

@ErrOr:
Igazából a kiindulópont az abszurd, hogy a távfűtésnek olyan ára van, hogy egyes esetekben még a hihetetlenül rossz hatásfokú elektromos fűtésre is megéri áttérni. Ha egy városban normális áron lenne a távfűtés, akkor a gázkonvektoros fűtés is bukta lenne, talán csak a házközponti fűtés venné fel vele a harcot. Aztán persze ez generálja az összes problémát, hiszen mindenki menekülni igyekszik a távfűtés elől, viszont mindig minden házban vannak változást ellenzők, ezért lehet olyan, hogy ahol nem szabályozzák, ott egyes lakások is leszakadnak róla, ahol szabályozzák, ott valóban csak házak szakadnak le róla.

Viszont a mi városunkban még olyan abszurd ötlettel is előjött a narancskomcsi önkormányzat, hogy amelyik ház leszakad róla, az fizessen egy különadót, mert ugye egyrészt szennyezi a város levegőjét, másrészt rontja a távfűtési rendszer mérethatékonyságát. Az abszurd itt is az, hogy ha normálisan működne a távfűtő rendszer, nem veszítene a hatékonyságából azzal hatalmasat, hogy szarul vannak szigetelve a vezetékek és van ahová 8-10 km-re is fűtenek vele, akkor az ára is alacsonyabb lenne, így fel sem merülne, hogy egyes házak le szeretnének válni róla. Szerencsére a mi házunkban minden lakásnak egyedi fűtése van, de mikor megvettük a lakást, az ára 20%-al magasabb volt, mint a hasonló adottságú, szintén téglaépítésű, de távfűtéses lakásé.

Narancskommunista (törölt) 2014.02.18. 12:24:29

@Gerardus A. Lodewijk:
Ez nem olyan egyszerű, mert sok helyen eleve úgy árazódnak be a lakás árak, hogy a középső lakások drágábbak, a szélső lakások olcsóbbak, mivel a középső lakásokban jellemzően olcsóbb a fűtés. A földszinti lakások jellemzően szintén olcsóbbak, mert ott alattuk a pince van, és nem fűt senki.

Teljesen igazságos rendszert meg nem lehet építeni, már csak azért sem, mert hiába van mondjuk középső lakásod, ha a szomszéd lakás üresen áll.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2014.02.18. 13:12:03

@ErrOr: "Ugyanakkor ez visszafelé is igaz. A másik oldal is kiszámlázhatná a maga fűtési költségét"

Pontosan. Végül is az fizet a másiknak többet, aki jobban fűt. Teljesen igazságos.

2014.02.18. 13:22:19

Állnak szerződéses viszonyban a távhőcéggel? Gondolom nem. Akkor csókolom. Érvényes szerződés nélkül számlázni érdekesen jönne ki bármelyik bíróságon.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.02.18. 13:44:08

Pedig ez minden társasházban így van. Ott is ahol vannak hőmennyiségmérők - a költségek egy része ott is megosztott, pont azért mert keresztbefűtik egymást a lakások.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.02.18. 13:46:10

@Zka: persze nyilván ha a nem távfűtők is fűtenek akkor nekik is lehet követelésük a szomszédokkal szemben :) Nem egyszerű :D

Patreides · patreides.blog.hu 2014.02.18. 13:57:52

Ha a lakások közötti falak nincsenek tökéletesen hőszigetelve, akkor a fűtés szempontjából a teljes társasház egy rendszer.
Egyedileg, radiátoronként szabályozható és mérhető fűtési rendszerű épületeknél világosan kiderül, hogy ha az (alulról, felülről, vagy oldalról) szomszédos lakásban erősen letekerik a szabályozót, a mellette lévő lakás számlája erősen megnő, mert ilyenkor ő fűti a szomszédot is.
Ezért van az, hogy Magyarországon a törvény előírja, hogy a közös részek után is fizetni kell, és mindenkinek, a közösség döntése szerinti 30-50%-os mértékben.
Aki nem fogja fel a fizikai törvényeket, és nem tetszik neki, hogy nem élősködhet a szomszéd fűtésszámlájából, az elmehet családi házba lakni a társasházból.
Az egy nonszensz, hogy épületen belül lakások leválnak a közös fűtési rendszerről.

ubu1 2014.02.18. 15:02:06

Igenis lehetne korrektül mérni.

- minden radiátoron, vagy még inkább minden lakáshatárt átlépő fűtéscsövön: belépő víz hőmérséklete, kilépő víz hőmérséklete, átáramló víz mennyisége. A fajhő adott, idő szerinti integrál adja a hőmennyiséget.
- minden lakáshatáron lévő falon: hőmérséklet a fal két oldalán. A fal anyaga és hőszigetelő/vezető képessége adott, a fal felülete szintén, itt is idő szerinti integrál (előjelesen!) adja a hőmennyiséget.

Mindezek alapján lehet korrekt társasházi költségmegosztást csinálni. A távfűtőnek meg legyen az egész ház egy egység, a megosztást bokszolják le a lakók egymás közt.

Zűrösebb a helyzet akkor, ha az egyik lakó hűteni, a másik meg fűteni akar. Ilyenkor mindketten kárt okoznak a másiknak azzal, hogy szomszédok. Ebben az esetben a kinti hőmérsékletet lehet referenciának venni és az alapján számolni a falon átáramló hő költségét.

ProsTata 2014.02.18. 22:58:48

@milliliteratura: @Narancskommunista:

A helyzet soha nem fehér és fekete. Most sem.
Először is a cikkben természetesen extrém példa, hogy pékség van a szomszédban, ezt most hagyjuk, nem életszerű a mindennapokban.
A másik, hogy az esetek 90%-ban arról van szó, hogy az egyik lakásban nem laknak. Nekem a III: kerületben van egy ilyen panel lakásom. A szomszédban nyilván rendesen fűtenek, nálam koppanásig le van tekerve. Az elmúlt leolvasáskor 0 (azaz nulla) volt a leolvasás a költségosztóimon. Ugyanakkor a lakásban soha (!) nem volt 16-17 foknál kevesebb.
Ezt 70%-ban az oldalsó-alsó-felső szomszédok termelték meg, másrészt a lakáson áthaladó függőleges strangok, amelyek természetesen forrók voltak.
Aztán ne felejtsük el, hogy a közös területek fűtése is közös költség. Azt minden tulajdonostársnak fizetni kell területarányosan.
Az megint eléggé életszerűtlen Magyarországon, hogy valaki a panellakását villannyal fűti és jobban fűti, mint a távfűtés, vagy helyi hőközpont. Ehhez még kellene vagy 4-5 rezsicsökkentés csak az áramon! Talán-talán, ha valaki inverteres klímát telepít komoly pénzen, azonban ezeknek is van egy határa, -5 fok alatt már kell a kiegészítő fűtés!
Sajnos azt jobban el tudom képzelni, hogy valakinek nincs pénze és fagyoskodik. Már ha a 16-17 fokot annak lehet nevezni.

Az említett óbudai panellakásom esetében egyébként éppen 30-70% a megosztás, mint a cikkben. És ezt a lakóközösség nagy többséggel szavazta meg. 70%-ot fizetünk a költségosztók alapján.

ProsTata 2014.02.18. 23:20:33

@Narancskommunista:

Hidd el elég komoly fűtésrendszereket és különbözőket üzemeltetek, az elektromos fűtés nem merül fel, pedig mi olcsóbban kapjuk az áramot, mint a lakossági és drágábban a gázt, de a távhő rezsicsökkentése sem érvényes ránk.
Sajnos, vagy nem, az elektromos fűtés sokkal drágább. Egy 65-70m2-es panellakás elektromos kifűtéséhez átlag kb. 2,5 kW villamos teljesítmény kell, a használati meleg vízen felül (ezt most hagyjuk figyelmen kívül!). Ezzel 80 ezer forintos fűtésszámlát simán összehozod egy jobb téli hónapon. Rezsicsökkenés előtt az én most lakatlan panellakásomnak (akkor még lakottan) a legnagyobb téli számlája 43000 forint volt, de az idős nagybácsi lakott benne és 25 fokra volt fűtve.
Ezek a számok egy panelprogramon nem átesett lakásra vonatkoznak. DE! A fizika mégis működik, bármilyen fűtési rendszernek kevesebb lesz az energiafelhasználása és költsége. Tény, hogy lényegesen kisebb lesz a különbség, hiszen a villamos fűtésnek nincs alapdíja, csak egyszeri lekötése. De még ebben az esetben is necces érdemes-e éppen villamos fűtésre átállni, hiszen a közös területeket akkor is fizetni kell.

ProsTata 2014.02.18. 23:32:44

@Styxx:
Ez szép elmélet, de nem működik. Ki az aki képes napi 24 órában jégkockázni? :-)

Magának az alkalmazott költségosztóknak a mérési elvét nem ismerem, de egyvalamit szinte biztosra veszek. Ha a levegőt lehűtöm az osztó körül, akkor alacsonyabbnak érzékeli a valós helyiség hőmérsékletnél. A radiátor felületi hőmérsékletét viszont nem befolyásoltad, amit szerintem szintén mér. Gondolom a költségosztók felhelyezésénél ezért is rögzítik szigorúan a hőleadó (radiátor) típusát, így a teljesítményét. A forró radiátor és hűvös levegő = magasabb energiafelhasználás. Még egyszer hangsúlyozom a valós mérési elv ismerete nélkül: a mérő ezek alapján inkább többet fog mutatni.

ProsTata 2014.02.18. 23:41:18

@ubu1:
"A távfűtőnek meg legyen az egész ház egy egység, a megosztást bokszolják le a lakók egymás közt."
99%-ban így van. A háznak van egy, vagy két saját mérője. Jellemzőbb, hogy utóbbi, mert a használati meleg víz előállításának energia igényét külön mérik és azt a felhasznált (vízórával mért) fogyasztás alapján tudják korrekten felosztani.
A fűtés viszont más tészta. A csövei behálózzák az épületet és ha akarod, ha nem, fűtenek Téged is. Aki ezzel nem ért egyet, az a realitásokkal vitatkozik, annak költöznie kell (el)!

Styxx 2014.02.19. 11:40:16

@ProsTata:
amilyet én láttam az lényegében egy radiátorra akasztott, hőmérő nagyságú kütyü, ami semmiféle többletponton nem érintkezik a fűtőtesttel. Eszembe sem jutott manipulálni, de ha a faékegyszerűségű módszeremet valaki kipróbálná, akkor továbbra is fenntartom, hogy mások kárára "rezsit csökkenthetne". Kisakkozná mennyi jeget kellen pakolni, és nyilván ha életszerűtlenül lejjebb vinné a mért eredményt (pl alacsonyab hőmérsékleti részadatok mint ami fűtés nélkül is lenne a helyiségben) eleve gyanús, hiszen akkor hűtenie kellene, ami szintén energiába/pénzbe kerül egy lakásnál ritkán indokolt.
De nem vagyok a kérdés szakembere, nem kizárt, hogy mégis megbízhatóbb a mérőműszer, mint amilyennek tűnik. Másrészt morálisan elitélem az ilyenfajta manipulációt, hisz lényegében a szomsézdait és a távhőszolgáltatót lopja meg, aki csal, csupán felhvítam arra a figyelmet, hogy a mérés nem feltétlenül megbízható.
Azzal egyetértek veled, hogy a távfűtést részben annak is állni kell, aki nincs a rendszeren, viszont a konkrét ügyben a verbászi távhőszolgáltató szeintem ott hibázott, hogy mindezt nem tette fehéren-feketén egyértelművé és úgy tűnik, hogy volt egy időszak, amikor nem számlázta az indirekt fűtést, majd egyszercsak elkezdte. Ha a pékségüzemeltető minden állítása valós, az ő esetében még inkább megkérdőjelezhető, hogy fizettesenek vele.

ProsTata 2014.02.19. 14:22:01

@Styxx:
Először is a végéről kezdem.
A pékről írtakat ismétlem meg, extrém példa. Azért sem mérvadó a kérdésben, mert Magyarországon (Szerbiáról nincs információm) általában az a helyzet, hogy a földszinti területet lehetőség szerint bérbe adják, különféle kft-knek, vagy akár kis konyháknak, pékségeknek. A bérbeadás a társasházak részéről történik, tehát a kétoldalú szerződésben kell rögzíteni a feltételeket, többek között a közüzemi fogyasztás mérésének és fizetésének módját. Ha így állapodik meg valaki, akkor ez rá nézve sajnálatos, de NEM RENDSZERBELI HIBA!

Az a kütyü sokkal többet tud, mint amit egyesek feltételeznek! Többek között szabotázsvédelme is van. Ha valaki felnyitja, feszegeti, akkor azt a kiolvasáskor látják. Van aki mégis megpróbálja.
A hőmennyiség számításához mindenképpen szükség van valamiféle hőlépcsőre és tömegáramra másképpen nem lehet kiszámolni. A tömegáram a radiátor típusából illetve a hőközponti adatokból adódik. A hőlépcső pedig a radiátor felületi hőmérséklete, illetve a radiátor és költségosztó külső felülete előtt áramló felfűtendő levegőből adódhat a jelen esetben. Nyilván nem mindegy, hogy az osztó hova van szerelve a radiátoron. Nem esztétikai okok miatt van pontosan középen. A mért levegő hőmérséklet nyilván nem a helyiség hőmérséklete, de ez nem is lényeges. Ha ez mondjuk az 50 fokos radiátorvízhez képest a súrlódó levegő 32 fokos, akkor 18 fok a hőlépcső. Egy kevésbé fűtött szobában ugyanez mondjuk 40/25 fok. Innentől matematika, hogy a tömegáramokat figyelembe véve arányosítsák a kettőt.
Ha a jégkockával próbálod megbolondítani, akkor szerintem magadat csapod be. Ugyanazt csinálod, mintha rányitnád az ablakot! Csinálsz egy 50/10 fokos hőlépcsőt és fizetsz, mint egy katonatiszt! :-)

Nem akarok ötletet adni, de az osztó becsapásának van sokkal biztosabb módja. Van nekem olyan beosztottam (fűtési hálózat szerelő) és aki panelben lakik... Leszereli az osztós radiátort és berakja a kamrába télre, addig feltesz helyette másikat. Ámde aki ilyet saját szakállára csinál, az könnyen rábaszhat, mert szerencsétlen esetben eláraszthatja a saját és alatta lévők lakását, elég nagy 4-5 bar nyomás nagyot tud alkotni, ha meg forró a víz, akkor kvázi gőzfürdőt!
Ez nem érinti a FŐTÁV bevételét, ő megkapja a pénzét. Annál inkább a tulajdonostársak zsebét...

Styxx 2014.02.19. 14:58:17

@ProsTata:
Kössz az infókat. Megnyugtató, hogy mindenesetre nem annyira kezdetleges a márási módszer, mint ahogy a magamfajta laikusnak tűnik.

"Van nekem olyan beosztottam (fűtési hálózat szerelő) és aki panelben lakik... Leszereli az osztós radiátort és berakja a kamrába télre, addig feltesz helyette másikat. Ámde aki ilyet saját szakállára csinál, az könnyen rábaszhat, mert szerencsétlen esetben eláraszthatja a saját és alatta lévők lakását, elég nagy 4-5 bar nyomás nagyot tud alkotni, ha meg forró a víz, akkor kvázi gőzfürdőt!"

LoL, vagy inkább: :-((((
"Okosságra" mindig akad önkéntes bűvész. Nem hiába elég annyit írni a gugliba, hogy "gázm" és ki is ajánlja a "gázmágnes"-t
süti beállítások módosítása