"Egyes srácok túl hamar nőnek fel..."
Elgondolkodtató videót tett közzé a YouTube-on egy szerb fiatalok által alapított internetes kezdeményezés, az Understand 2015 csapata. A felvétel elején normálisnak tűnő, hétköznapi gyerekek játszanak háborúsdit egymás ellen, faágakból rögtönzött játékfegyverekkel. Hirtelen egyenruhás, arc nélküli felnőttek lépnek hozzájuk, akik igazi gépkarabélyokat osztanak ki közöttük. Vajon mi történik ezt követően? (A kisfilm megnézhető a hajtás után.)
A videó azt mutatja be, hogyan használnak fel különböző extremista szervezetek gyerekeket a saját céljaikra. A valódi fegyverekkel pózoló fiúk és lányok fotóját feltöltik a közösségi oldalakra, különféle történetek kíséretében. Az így létrehozott bemutatkozó profilok mindegyikén szerepel ugyanaz a mondat: "A saját választása volt" – mármint hogy a terroristákhoz csatlakozzon. Hogy valójában mindez mennyire nem a gyerekek döntése, azt jól példázza a kisfilm, ahogyan azt is, hogy miként lehet egy jól felépített internetes imázs alapján potenciális csatlakozókat toborozni. Egy dologban azonban mindenki szabadon dönthet: mindig a saját választásunk az, hogy részt veszünk-e erőszakos cselekményekben. Olyanokban, mint amiket az ártatlannak tűnő fapuskás háborúsdi szimbolizál.
További hasonló képek erre: Galéria
Az Understand 2015 fő célja hogy a közösségi média útján segítsen az extremisták által hasonló platformokon megszólított, védtelen és befolyásolható gyerekeknek vagy tizenéveseknek felismerni a rájuk leselkedő veszélyeket. A videó és a fotók üzenete közös: bármi is történjék, mindig van választásuk arra, hogy a rosszat elkerüljék. Ahogy említettük, a kezdeményezés Szerbiából indult. A kampány kiötlői olyan fiatalok, akik a P2P: Challenging Extremism program keretében vesznek részt a terrorizmus elleni harcban, internetes eszközökkel. A későbbiekben iskolákban is terveznek előadásokat tartani.
A kampány Facebook-lapját itt lehet követni. Mivel ez az egész nemrég indult, így egyelőre kevés lájkkal rendelkeznek, de a cél az, hogy az oldal látogatottsága magas legyen, főleg a fiatalok körében. Ezért a kampány létrehozói mindenkit arra kérnek, hogy lehetőségeihez mérten egy-egy megosztással segítsék az üzenet terjedését. Az oldalon többek között olyan fotók is megjelennek, amelyeket a világ minden részén élő szimpatizánsok töltenek fel (illetve küldenek e-mailben), és amelyeken az #underSTAND hashtag valamilyen formában szerepel. Akinek van kedve, Magyarországról is küldhet ilyen fotókat.