Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

A zEmberek véleménye a 6árontúliak szavazójogáról

2011.05.06. 07:00 Styxx

Előzmény: 5 trollhárító a külhoni szavazók védelmében

A Serbia Insajd második Vajdaság Insajd különszáma – mert mi hiszünk az autonómiában!

 

„Nem bírtam végigolvasni, annyira undorítóan pofátlan, gyomorforgató stílusú, tipikus szerbmagyar okádmány.
Pont ugyanolyan, mintha a tolvaj hátulról kést fog a nyakadhoz, elveszi mindened és még el is küld az édesanyádba.
Eddig is utáltam a fajtátokat, de ezzel az írással kiérdemeltétek a megvetésnek azt a szintjét, ami után inkább nem is foglalkozom veletek.
Kívánom, hogy olvadjatok be minél hamarabb a szerbek közé, ahová valók vagytok.”


Ez nem Bada Dada egyik, a fiókból posztumusz előkerült, provokatív szabadverse, amit stílszerűen a zentai kórház előtt, egyik szemgolyóját kocsányon lógató koldus szaval, a háttérben Páger Antal és Tolnai Klári előadásában az Orchideákkal: „Amikor Indiába elutaztam, maga egy kosár orchideát kapott valakitől, emlékszik?” valamint a Tudósok együttestől az Apa kocsit hajt remixével.

Pedig nem is lenne annyira elképzelhetetlen. A srbija.blog össznemzeti konzultációs bizottsága ugyanis a maga provokatív módján egy „kérdőívben” kérte ki a zEmberek véleményét a határon túli magyarok (vagy ahogy a zEmberek nevezik: HTM-ek) választójogáról. És hát kaptunk többnyire hideget és még hidegebbet. Valamifé kifordított Hideg napoktól a Vérbosszúig Bácskában... Többek között a zEmberek egyik példányának fenti frappáns kiáltványa is a beérkező konstruktív „pályaművek” egyike.

Sokan feltették a kérdést, hogy: Mit adtak a HTM-ek, konkrétan a vajdasági magyarok a magyarországiaknak? Néhányan felsorolták az előzményektől,  Kosztolányitól, Csáth Gézától kezdve, többek között Lajkó Félixet és Rúzsa Magdit. Mindkettőjüket jellemzi, hogy ösztönös, szilaj tehetségük annak ellenére utat tört magának, hogy a zeneiskolában eltanácsolták őket. És hát Csáth Géza, a tehetséges zenekritikus (az elsők között ismerte fel Bartók nagyságát) és író, egyben asszonygyilkos drogos-állat végzete találó szimbóluma a határon túli és az anyaországi magyarok őrült egymásnak feszülésének.

„Csáth Gézát 1919-ben már a bajai elmeosztályon ápolták. Miután megszökött, lelőtte feleségét, és öngyilkosságot próbált meg elkövetni. A sikertelen kísérlet után a szabadkai Mária Valéria Közkórházban ápolták. Újabb szökése után a szerb demarkációs vonalnál 1919. szeptember 11-én feltartóztatták. Nem sokkal később pantopon-túladagolásban meghalt.” – Wikipedia.

Egy szabadabb, olykor szabadosabb légkörben szocializálódott, provokatív művészeket és teljes műhelyeket (Pl. Új Symposion) adtunk, mi délvidéki magyarok az egyetemes magyar kultúrának. Köztük olyanokat is, akikről nem könnyű megállapítani, hogy mennyi a blöff, és mennyi a valós művészi értékük. Például Bada Dadát, a szintén tragikus sorsú, önsorsrontó, képzőművészt, illetve vers-, és dalszövegíró „fenegyereket”, akire sokan mondhatják, hogy „Ilyet én is tudok.” Egyébként valahol ettől a blogtól sem áll távol a kísérletezgető, „vajmagyar” provokálás.

Csáth, Bada, Lajkó - három "őrült",  kettő talán zseni is.

Amikor ti ott Jugóban jobban éltetek, szartatok a fejünkre, most meg kuncsorogtok! – Ilyesmi is elhangzott. Sok szempontból más világ volt, és sajnos sokunktól nem állt távol (gyerekkoromban tőlem sem) bizonyos lesajnálás az anyaországból az „Adidas boltba” (valójában: Slovenijašport) átruccanó, „vasfüggöny mögötti ruházatú” csencselők láttán. Egy, a Jugóban tapasztalhatótól zártabb és szegényebb világban éltetek, és lehet, hogy több szolidaritást kellett volna tanúsítanunk (azért a nyitottabb Jugoszlávia is szocialista ország volt, ott sem lehetett teszem azt adománycsomagokat küldözgetni az anyaországban sanyargóknak. Az Újvidéken nyomtatott Képes Bibliákat is úgy csempészték át a határon). Erre nem vagyok büszke, rég volt, de a mai napig kellemetlen élmény minderre visszagondolnom. Amúgy meg isten nem ver bottal, meglett ennek a böjtje a kilencvenes években.

De! És MOST JÓ HANGOSAN MONDOM, HOGY A TROLLOK IS MEGÉRTSÉK: A LEGTÖBB VAJDASÁGI MAGYAR EMBERRŐL MÉLYSÉGESEN SÉRTŐ AZT FELTÉTELEZNI, HOGY HASZONLESÉSBŐL, SEGÉLYÉRT, NYUGDÍJÉRT KUNCSORGÁS APROPÓJÁN SZERETNÉNEK MAGYARORSZÁGI VÁLASZTÓJOGHOZ JUTNI. (Már aki egyáltalán kérne a magyar választójogból, mert sokan ezután is meglennének anélkül.)

Vajdaságra, és főleg a vajdasági magyarokra egyébként is az a jellemző, hogy onnan von el a belgrádi központ. Ők tartanak el másokat, és nem mások őket. A VAJDASÁGI MAGYARSÁG KÖRÉBEN SOHA SEM VOLT ÖSSZNEMZETI SPORT A KAMU LESZÁZALÉKOLTATÁS, A „NEM PORSCHE A PORSCHE KIBULIZOTT ROKKANTMATRICA NÉLKÜL.” -TÍPUSÚ, NAGY ÍVBEN NÉZÜNK HÜLYÉNEK MÁSOKAT MENTALITÁS és még sorolhatnám.

Uff, meglett a gyógyszerem is, akkor higgadtan folytatom:

Szerintem mi a megoldás? Korlátozott jogkörű képviseleti jog a külhoni parlamenti képviselőknek. Az egyéni listáról választott jelöltek külhoniak (HTM-ek a közérthetőség kedvéért :-). Költségvetési kérdésekben csak javaslattételi jogosultsággal, és egyetlen extra magyar adóforintba se kerüljenek! Hiszem, hogy a zömében büszke délvidéki magyarok előbb megválasztanak egy olyan politikust, aki, mint a Tanyaszínház, végigkalapozná a legapróbb falvakat is, azzal, hogy: Pista bácsi, Mari néni, én úgy megyek fel parlamenti képviselőnek Budapestre, hogy a költségeimet, mi, Vajdaságiak álljuk!

Hogy egy határontúli választás több milliárd forint? Megcsinálják a határon túl okosan (és nem okosba’). Választástechnikai kérdés, a biztonság rovására sem kellene mennie. Pl. 2014-ig egy érintőképernyős megoldás már nem kellene, hogy akkora kihívás legyen. A technikai háttér akár lehet sponsored by Google, Telenor, Vodafone, T-Mobile, Facebook stb, ha úgy "ócsul".

Ha az önfinanszírozását nem tudják megoldani, akkor eldőlt ezzel a kérdés. Nem lesz külhoni magyar választójog, de a potyalesést se vetheti senki a határon túliak szemére.

És legyen a külhoni magyar képviselőnek az illetménye egy tisztességes, de semmi esetre se brüsszeli mértékű díjazás. A6-os Audi, meg rózsadombi villa se kell. Annyival beszállok, hogy egy jöhet hozzánk lakni, kiürítjük a kamrát (konnektor van a laptopnak)és felhozok egy ágyat a pincéből. Csak mosogasson el maga után.:-)

Nem lehet képviselőknek eltérő jogosultsága? Bullshit. Jogszabály-módosítás kérdése és van  rá precedens. (Arról a közjogi szürkezónáról nem is beszélve, amely technikával nem csak Magyarországon, hanem máshol is gyakran élnek, hogy egy pártelnök – vagy akár a kormányfő, Magyarországon és Szerbiában nemrég ilyen is volt – a képviselőjével biankó aláíratja a lemondónyilatkozatát, ha nem tartja magát a frakciófegyelemhez.) Ha egy parlamenti cikluson belül az egyik párt él ezzel a lehetőséggel, míg a másik nem, akkor ténylegesen más-más jogosultsággal rendelkeznek az elvileg a következő választásig visszahívhatatlan képviselők.) Mint ahogy bullshit volt a többszörösen elfuserált, 2004-es népszavazáskor Kuncze Gábor érvelése: Nincs állampolgárság light! Például az Egyesült Királyságban tucatnyi különböző jogosultsággal, és persze kötelezettséggel járhat az állampolgárság. (Talán többek között azért is beszélhetünk Brit Nemzetközösségről, míg Magyar Nemzetközösségről nem.) Kuncze Gábor ezzel a jópofinak szánt kampányszöveggel az én olvasatomban annyit mondott, hogy Kuncze Gábor = Torgyán József light. Légből kapott demagógiával, pillanatnyi pártérdekből kifolyólag bármi mellett érvel. Sok-sok liberális érzelmű határon túlról áttelepültet ezzel végleg eltávolított az SZDSZ-től. (Sok határon túli kötődés nélkülinek meg más miatt telt be a pohár, de szomorú, hogy a történelmi Magyarország területén évszázados hagyománnyal bíró liberális jelző napjainkban szitokszóvá vált. Nem ezt érdemli.)

A vajdasági magyarok pedig akkor még gyakorlati hasznát is vették volna a magyar útlevélnek (és annak az önköltséges kiváltása szintén nem kerül adófizetői pénzbe), aminek a lehetőségétől való megfosztás különösen cinikus egy olyan rendszerváltó politikai szervezet részéről, akiknek az egyik korai célkitűzései között, nagyon helyesen, szerepelt a világútlevél bevezetése. Annak az üzenetéről pedig ne is beszéljünk, hogy a népszavazást követően nagyjából az jött le mondjuk egy világéletében tisztességesen dolgozó martonosi parasztembernek, hogy: Nem köllünk mink a mieinknek se!

Most lehetőséget adunk a nem kommentelő olvasóknak is véleményt nyilvánítani, vajon ez a  magyar adófizetői forintba nem kerülő és nem magyarországi pártlistás opció kifejtését követően milyen lesz a zEmberek véleménye?


 

139 komment · 1 trackback

Címkék: vélemény választás választások vajdaság magyarok határon túliak

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr852880935

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ács József - TROLLOK 2011.05.08. 10:59:26

CSOPORTKÉPEKA csábító új webes technológiák a közös gondolkodás korábban ismeretlen formáit teremtették meg. Pontosabban ezek lehetőségét. Az internetes kommunikáció ismert és gyakori jelensége ugyanis, hogy egy hozzászólás lángra lobbantja az indulato...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sárkányfő 2011.05.06. 12:32:54

A hivatkozott előzményposztban voltak teljesen normális kommentek is és teljesen jó érvek is. Erre ti, folytatva az előző poszt hagyományát, kiválogatjátok a trollos részeket, és úgy tesztek, mintha csak az létezne.

Korábban normálisan szóltam hozzá, de ilyen előzmények után csak ezt tudom kérdezni: mi ez a baromság? Szándékos provokáció? Konfliktus-függők vagytok? Vagy nem akartok kijönni a szegény áldozat szerepéből? Belehülyültetek a sérelemkeresésbe? Aki normálisan szól hozzá, azt levegőnek nézitek?
Hát vaze, ilyen hozzáállással még azokat is elidegenítitek magatoktól, aki amúgy szimpatizált veletek...

Ringlósztár 2011.05.06. 12:35:44

Állampolgárság és egyéb jogok pl. útlevél megadásával nincs problémám, de azt látni kell, hogy a fidesz a szavazati jogtól azt várja, hogy a HTM majd jól bebetonozza Kedves Vezetőt, mivel szerintük minden HTM automatikusan rájuk szavaz.
Ezt nem tudom megítélni, de akár igaz is lehet.

Szelid sunmalac 2011.05.06. 12:36:30

En azt latom, hogy a HTM-ek valasztojog utani acsingozasa es a "leszarom, hogy nem ott elek, jogokat igen, de kotelezettsegeket nem akarok" attitud miatt egyre tobben pipulnak be a HTM-ekre, kezdik oket utalni, es igy kurvara semmi szukseg nem lesz majd az erosebb kapcsolatra, meg nemzetmegtartasra.

Ha a HTM-eknek egy keves eszuk volna, elbol utasitanak vissza ezt az egeszet...

sárkányfő 2011.05.06. 12:37:36

Amúgy a fidesz részéről ez színtiszta szavazat-vadászat + nemzeti kamu mögé rejtett agyelszívás.

A pártos részét még letojnám, de az agyelszívás durva. Itt nem sokat számít eggyel több, odaát nagyon sokat számít eggyel kevesebb.

Tisztességes támogatás nem az agyelszívást támogatná, nem humán-erőforrás tartalékként tekintené a határon túli magyarokra, hanem valag pénzzel támogatná őket ott helyben. Egy fiataljaitól, értelmiségétől megfosztott közösség hosszútávon életképtelen, és a románok,, szlovákok, stb. érdekeit szolgálja.

sárkányfő 2011.05.06. 12:41:34

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:
én ezt már elmagyaráztam nekik az előző poszt alatt, de szerintem fel se fogják.
ha beszállnak a hazai belpolitikába, olyan gyűlölködésbe és megosztottságba ugornak fejest, hogy a fal adja a másikat. aztán majd csodálkoznak... pedig annyira logikus, könyörgöm, csak gondolkodni kéne egy picit...

Szelid sunmalac 2011.05.06. 12:48:10

Sajnalom. Sajnallak titkeket, magunkat, minket. Tegyetek, amit akartok, en kuzdeni fogok. Nem ellenetek, hanem ertunk. Az ellen, hogy felulrol-kivulrol mondjak majd meg valakik, hogy en itthon hogyan eljek, es mire koltsem a penzem, amit megkeresek.

walter77 2011.05.06. 12:57:37

@sárkányfő:
Igen, igazad van a fideszes célokat illetően. Én viszont nem hinném, hogy ez kifejezetten provokáció abban az értelemben, hogy l'art pour l'art fröcsögjünk egymásra, inkább csak a párbeszédre hívás zajos formája. Persze lehet, hogy tévedek.

Ugyanakkor a htm-ek semmiben sem különböznek az itthoniaktól, végülis a 2/3-ot itt hozták össze. Tehát tudnak gondolkodni és fel is fognak dolgokat. De gondolj bele mennyire vevők lehetnek a nemzeti vonalra azok, akik valóban fizikailag és szellemileg is elnyomásban részesültek a magyarságuk miatt, ha itt ennyire vevők az emberek.
Éppen emiatt gondolom hogy rohadt egy propaganda ez.

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:
"leszarom, hogy nem ott elek, jogokat igen, de kotelezettsegeket nem akarok"
Ez a Te prekoncepciód, ami eleve kizárja annak lehetőségét, hogy ezen túlmenően bármi is motiválná a htm-eket. Miközben a helyzet nem ilyen szimpla.
Amúgy igen, el kéne utasítani, de nem azért nem teszik, mert haszonleső bugris bunkók, hanem mert éppen olyan emberek, mint Te és sok más magyarországi, akik örülnek, ha valaki kedvükben akar járni. Lehet ezt jellemhibának tartani, de ez emberi vonás és nem határontúli sajátosság.

olduser 2011.05.06. 13:12:12

@Styxx: azért úgy tőnik nekem, hogy Kuncze Gábornak igaza volt, valóban nincs állampolgárság light, hisz ezek most még a szavazati jogot is készülnek megadni, pedig még egy éve arról volt szó, hogy nem dehogy adják meg. Amúgy teszik a poszt.
Még annyit tennék hozzá az előbbi posztodhoz, hogy mondjuk Orbán Viktor a jóakaratát bizonyítandó adhatna egy kis lét a szabadkai zsinagóga felújításához, hisz a magyar szecesszió remekműve. Talán nem a Népkör épületére kellett volna Makovecz tetőt ráépíteni. Igaz, nem tudom, hogy erre Orbánék adták-e a pénzt.
Továbbá, ha én román politikus lennék, kifejezetten harcolnék az ellen, hogy az egy tömbben élő székelyföldi magyarság miután tömegesen felvette a magyar állampolgárságot bármiféle autonómiát kapjon. Idegen állam polgárainak autonómiát? Ajd' molim te...

Szelid sunmalac 2011.05.06. 13:13:10

@walter77: Tevedes. Ez nem prekoncepcio, es itt nem a motivaltsag okaira akartam ravilagitani, hanem a valos hatasokra es kovetkezmenyekre, amit a rengeteg motivacio miatt valahogy nem vesznek eszre. Mindegy mi a motivacio az o reszukrol, ha egyszer ez a vegeredmeny.

walter77 2011.05.06. 13:22:26

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:

Értem én amit mondasz...

Akárhogyis, ez már el lett kúrva. Nem kicsit, nagyon. Ebből jól már senki sem fog kijönni. Max a fidesz, mert az mindenből jól jön ki, de hogy Csantavéren a Pali bácsi, aki boldogan issza a spriccert, mert állampolgár lett, és Jani bácsi aki Kiskundorozsmán kortyolja a fröccsöt nem jön ki jól belőle, az hétszentség.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.05.06. 13:23:03

@poszt.

Miért akartok szavazati jogot ?

Mondod, hogy miért nem,

De hogy miér mégis, azt nem mondod.

Szóval miért ?
Tetszik az Orbán Viktor ? Nyomtok rá egy lájkot ?

Én is szivesen szavaznék a ti választásotokon.
Hátha jó móka...

Vagy vízum kell amerikába ?

mangorlo 2011.05.06. 13:24:42

Kedves posztíró, nekem semmi bajom a vajdasági magyarokkal, még szimpatizálok is velük, de nagyon ellenzem, hogy kapjanak szavazati jogot olyanok, akik nem Magyarországon élnek. pl. én se akarok szavazni arra hogy ki legyen Erdélyben szenátor, mert semmi közöm hozzá. Más ország ugyanis.

hollario 2011.05.06. 13:24:51

@bájgúnár: Akkor mehetsz magyarul tanulni :)))

Traktoros Pista 2011.05.06. 13:30:54

Kis környezeti (nem reprezentatív) közvélemény kutatásomból az jött ki, hogy az a pár velem kocsmázó falusi szórvány nem utazna 25 vagy 100 km-t, hogy szavazzon. A szavazati jog elvi elutasítása szerintem még nem jutott eszükbe.
A vajdasági pártok megtehetnék. Ez tényleg lehet, hogy jó ötlet, de ők a mindenkori kormány zsebében vannak. Ennek bizonyítékaként elég elolvasni a vajdsagma.info-n a VMDP NER-es meg NENYI-s beköszönőszövegeit, meg a vajdaság.eu a kizárólag KDNP-s nyilatkozat megjelenéseket :)
Demagóg zárásként:
Amíg ilyenek élnek a magyar adófizetők pénzéből, teljesen mindegy, hogy ki szavaz: subba.blog.hu/2011/05/05/csak_eros_idegzetueknek_csipkes_zoltan_interju

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.05.06. 13:32:45

azért vicces, hogy minden második ellenérv az, hogy majd a viktort így betonozzák bele a hatalomba :)
működik a propaganda.

Magon_ 2011.05.06. 13:37:57

Tényleg érdekelne, nem trollkodásból, ha költségvetési tételekbe nem szólna bele a HTM képviselő, akkor mibe akar beleszólni? Mondjuk a mittomén büntetési tételekbe, ami a HTM-ra úgysem vonatkozna? Vagy mibe? Konkrétan. Mittomén: ha lehetne definiálni a 'HTMra is vonatkozik, de nem kerül pénzbe' kategóriát, akkor lehetne egy direkt ilyen szervezetet létrehozni ("Magyarok háza"), ami dönthetne ilyen kérdésekről és akkor mindenki jól járna.

spinat 2011.05.06. 13:42:49

AZ OK, hogy nem pénzért, meg nem segélyért, de akkor miért is akarnak a határon túliak szavazati jogot az országygülési választásokra? Vagy eselteg az önkormányzatira is? Szabadkáról Szegedre? Vagy netán bármelyik népszavazáson résztvehetnének?
Én spec magyar állampolgár vagyok születésemtöl fogva, de nem szavazok, mert nem Mo-on élek.
Egy példa. a marokkói arab miért is szavazhatna az egyiptomi választásokon? ez is arab, az is arab.

Az meg hogy a vajdasági magyarság mit adott a myagra kultúrkörhöz, az meg országohatároktól független és nem politikai fogalom.

walter77 2011.05.06. 13:42:52

@simonmondja.:

Szerintem alapvetően nem az a helyzet, hogy a határontúliak szavazati jogot akarnak. Sosem merült ez föl, hogy "Te! Kérjük már mert a Feri gyerek annyira szemüveges, elküldenám már kapálni egy kicsit, amaz meg olyan fess fiatalember!"

Szóval nem a külhoniak ötlete volt.

Az a kurva népszavazás sem.

A mostani állampolgárság sem.

Amiről itt inkább szó van, hogy ha már felmerült, akkor miért ne lehetne?

(Mondjuk szerintem rossz ötlet, ezt mindig hangsúlyozom)

baboma 2011.05.06. 13:43:08

Na szóval, én vajdasági vagyok, de már sok éve itt élek Magyarországon (havonta hazajárok Vajdaságba), szóval két szemszögből is van rálátásom a helyzetre. Úgy látom, hogy a vajdaságiak, nem akarnak beleszólni a magyarországi dolgokba (sőt a sok civódás miatt, kicsit elegük is van a magyar politikából, legalább is az otthoni környezetemben), viszont talán jó lenne ha bele tudnának szólni olyan dolgokba, ami őket is érinti. Egyrészt gondolom Magyarország támogatja pénzzel is HTM-okat, tehát a pénz elosztásának mikéntje (a mennyiség az MO belügy) fontos kérdés. Másrészről például egyáltalán nem mindegy, hogy amikor egy magyart megvernek mondjuk Vajdaságban, akkor Magyarország miként reagál erre. Gondolom azért most egyeztetnek erről a vajdasági pártok vezetőivel.
De talán jó lenne ha a magyar alkotmányba lenne valami biztosíték arra, hogy a mindenkori magyar kormány kivel, hogyan konzultál a HTM-okat érintő kérdésekben. Persze ha valakinek az a hozzáállása, hogy nem akarok foglalkozni a HTM-ekkel, akkor annak nem igénye ez, de akik szélesebben gondolkodnak, azok tudják, hogy Magyarországnak érdeke, hogy a HTM jól érezzék magukat. Nem csak nemzeti szempontból, hanem gazdaságilag is fontos. Ma egy magyar vállalkozó ha Szerbiába vagy Romániába akar menni, akkor sokszor a kinti magyar nyelvű környezetben kezdi a munkáját. Másrészről ne felejtsük el, hogy sokszor a HTM pártok a kinti kormányba is belekerülnek, vagyis befolyásolhatják a szomszédos országok viszonyát Magyarországgal.
Ami a szavazati jogot illeti, nem tudom, hogy a Fidesznek tényleg a szavazatszerzés-e a célja vagy egyfajta nemzetegységesítés, de egyrészt úgy érzem, hogy ha a HTM-ok tényleg mélyen foglalkoznának a magyarországi politikával (mind ahogy nem), akkor nem biztos, hogy jól járna a FIDESZ. Szerintem most nagyjából azt a sémát követi a HTM magyarok, hogy amelyik magyarországi párt foglalkozik velük, az szimpatikus.

Szóval úgy, kellene szavazati jogot adni, hogy a megválasztott képviselők csak a határ két oldalát is érintő kérdésekben tudják befolyásolni az országot. Nem tudom, hogy ez lehetséges-e, ez már technikai kérdés szerintem. Az a baj, hogy itt a célok sincsenek megfogalmazva a kormány részéről.

tejcsokoládé (törölt) 2011.05.06. 13:47:55

aki itt akar szavazni, az
- fizessen itt
- éljen itt
- szívja itt a mindenkori kormány szemétségének az eredményét
- mindenki a maga farkával...

Szelid sunmalac 2011.05.06. 13:48:47

@baboma: Hogy egy orszag mennyi penzzel tamogat valakit, az ahogy irod is, belugy. Tehat nem kell beleszolnia annak, akiket tamogatnak.
Hogy hogyan viszonyul mas orszagokhoz, az kulugy, de ha ott megvernek valakit, az ottani belugy, amibe nem szolhat bele a masik orszag. Akkor sem, ha ti valasztojogot kaptok.
Hogy HTM partok mas orszagok pralamentjebe bekerul vagy sem, az a masik orszag belugye, abba mi nem szolhatunk bele, akkor sem ha ti valsaztojogot kaptok. Abba te egyfelekepp tudsz beleszolni, mint HTM: rajuk szavazol abban az orszagban ,ahol elsz.

Legyszives ne irj hulyesegeket, vagy legalabb gondold at, mielott leirod.

nesze nektek két harmad... 2011.05.06. 13:49:52

@JohnLeCarré: nem kocsma hanem egy szar NEMZETI DIKTATÚRA a tolvaj Nemzeti Bandával megvezetve. Jobb lenne egy kocsma! mert a Parlament a kamu 2/3 ad dumájával egy KUPLERÁJ!

csoko20 2011.05.06. 13:50:49

Önkori választásokon a pesti köcsög vidéken, a vidéki paraszt meg Pesten voksolhat?
Kaposvári létemre nem éreznék késztetést arra, hogy a pécsieknek polgármestert válasszak. Még ha a pécsi XY párt kurva sok mindent ígér nekem.

Egyszerűen nem tartanám korrektnek!!!

nesze nektek két harmad... 2011.05.06. 13:51:16

@bájgúnár: nem lehetek olyan suttyó mint te és a Nemzeti törpe akit Eu az országaiban csak úgy neveznek, hogy a populista paraszt minielnök:)

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.05.06. 13:51:59

@walter77:
Hát, én úgy tudom, hogy pont egy jugó adta be a népszavazási kérelmet.

Jól belerondítottak az amúgy sem békés belpolitikánkba ezzel.

Hogy - akarnak szavazni -, az meg ténykérdés.

Aki elmegy szavazni, az akar.
El fogják vonszolni a seggüket és bedobják a szavazatot.
Csak azt nem értem miért.

Mókából ?
Viccből ?
Kibaszásból ?

Mert a posztoló azt állítja, nincs anyagi céljuk.

Nekünk van anyagi célunk.
Mi azért választunk, hogy jobban éljünk.

De jön a jugó és választ nekünk egy lotyaszájút.

Miért ?

bohuš 2011.05.06. 13:52:02

@Styxx:

Szerintem tök jól tovább lehetne vinni ezt a posztot (akár nem is kommentre válaszolva, hanem új posztként), ha válaszolnál a the_line (és mások által is) által felvetett kérdésekre.
Jó és fontos kérdés ez, de alapvető lenne, hogy hangozzanak el érvek. Szerintem the_line jól összefoglalta, miért értelmezhetetlen már maga a kérdésfelvetés, de lehet, hogy tovább tudnál minket lendíteni az értetlenkedésen.

nesze nektek két harmad... 2011.05.06. 13:52:44

@the_line: MEGADTAM A VÁLASZT, HOGY Az ÁLLAMPOLGÁRSÁG MINEK---:DDDDD Gondolkodj:)

walter77 2011.05.06. 13:55:56

@spinat:

Szerintem nem a határontúliak találták ki ezt az egészet.
A fidesz találta ki, és persze jól belerántja a határontúliakat. Konkrétan a más f*szával veri a csalánt.

Amúgy meg az egészben az az irónikus, hogy arról vitázunk vajon a határontúliak beleszólhatnak-e a magyar belügyekbe. A választási törvény is belügy, ugyanakkor éppen ez az ami jelentősen és durván beleszól a határontúliak életébe.

Kultúr vonal csak amiatt jött elő, mert az ezt megelőző posztban egy kommentelő úgy vélte, hogy a határontúliak soha semmit sem tettek a magyarokért, csak hazaáruló vérszívók. Szóval csak ennek az abszurditására kívánta felhívni a figyelmet.

bájgúnár 2011.05.06. 13:57:49

@spinat:
Mert ezeket a magyarokat elszakították anyaországuktól és elvették állampolgárságukat!Ezek az emberek honfitársaink akiknek ősei ősi magyar földön éltek.Megtagadni őket másodlagos magyarnak tekinteni,lemondani róluk nemzeti bűn!Azért mert Trianon elrabolta területünk jó részét és eltelt 90 év még nemszentesítette a rablást!Kádári politika legnagyobb bűne hogy lemondott ezekről a honfitársainkról ésmég beszélni sem lehetett róla.Ezért olyan sötét sokaknak a feje!

nesze nektek két harmad... 2011.05.06. 13:59:15

Rusnya Magdi is elég lett volna ha a határról beordít, beüvölt..hallotta volna a Megaszar közönség, de maradt volna ott üvöltözni a szülészeten ahol dolgozott...

bájgúnár 2011.05.06. 14:01:12

@nesze nektek két harmad...:
Te márcsak tudod hiszen köztük forogsz.Neked az elmebeteg Fletó jobban megfelel.Suba a subához...

csoko20 2011.05.06. 14:01:55

@simonmondja.: "Mert a posztoló azt állítja, nincs anyagi céljuk.

Nekünk van anyagi célunk."

Igen, megkaptuk tavaly a célt: 21.000 miliiárd államadósság visszafizetése.
A nagy nemzeti összeborulás közepette nem ártana a céljainkat is közös nevezőre hozni, nem csak a szavazati jogunkat.
Fejenként 2 misi nem is sok. A puertó ricoiakat előbb Afganisztánba viszik a zöldkártyáért!

Kismacska (BELLA) 2011.05.06. 14:02:59

Jajmár, lesajnálás... mi meg itt a legvidámabb barakkban évtizedekig lesajnáltuk a lengyeleket például. Voltam a 80-as évek végén Lengyelországban, hát azokat az üres üzleteket, szürkeséget, szegénységet... ez bullshit.

SEMMIT nem követett el az, aki minket lesajnált. Mi meg másokat, akik nálunk voltak rosszabb helyzetben.

A választójogot NEM támogatom, és annál az egyszerű oknál fogva, hogy OTT szavaznak az ITTENI emberek (köztük az én) dolgaimról. Még ha nem is az adózás, de BÁRMI mással kapcsolatban.

Azért, bármilyen szomorú, de tény: MÁSIK ország állampolgárai. Ha itt akarnak állampolgárok lenni, tessék, szabad az út, de nehogymár ne kelljen érte semmit tenni. Éljen itt, ADÓZZON itt, de ne kibickedjen onnan kintről, ne ossza az észt, ha nem itt él és nem ezt a szart eszi, mint mi.

RÁADÁSUL ez az egész kettős_állampolgárság_adjunk_szavazatot_a_külhoni_magyaroknak bullshit arra megy ki, hogy hatalomban maradjon Orbán. Egyébként csak nekem sántít, hogy kívülről szavaznának arra, aki az én országomat irányítja? De most tényleg.

És itt eszembe jut megint Mikola. Ama híres beszéde, hogy ha tudnánk szavazati jogot adni a külhoni magyaroknak, akkor 30 évre bebetonozhatnánk magunkat a hatalomba. Ujjé!

DE: mi lenne, ha nem szopnánk be ezt a bullshit-et????? Ha nem ülnénk fel Orbán azon igyekezetének, hogyaszongyahogy: OSZD MEG ÉS URALKODJ?????? (Anyaországi magyarok - külhoni magyarok ÉS: külhoni fideszes magyarok - nem fideszes magyarok!)

Ne értsetek félre, a magyar igazolvánnyal nincs különösebb bajom (bár jó lenne, ha nem lenne rá itteni valami 50%-os utazási jogosultság, miközben nekem nincs - AZ ÉN ADÓMBÓL), az állampolgárság meg nem állampolgárság szavazati jog nélkül, de: NEM hagyhatjuk, hogy gyakorlatilag milliók csak úgy szavazhassanak KÜLFÖLDRŐL az ÉN bőrömre. Miközben kinn kibicelnek, sokan sokkal jobb helyzetből (Szlovákia, Csehország gazdaságát nem kell említsem). Na ezt azért NEM.

@baboma:

Nyugodtan elhiheted nekem, hogy a szavazatszerzés és szavazat maximálás a cél. És a két rész összeugrasztása, szétválasztása (mint itthon tették). Ezt egészen nyugodtan elhiheted nekem.
Ne haragudj te se és más vajdasági és HTM ember se, de: Orbán magasról szarik rátok. A kezetekre van szüksége, lehetőleg minél többetekére, hogy a MEGFELELŐ helyre húzzátok a keresztet.

Ami az innen érkező pénz szétosztását illeti: ha innen elment, gondolom, már ott rendelkeznek vele. Vagy innen már úgy megy ki, hogy "erre ennyi, arra annyi"? Ha így van, akkor erről naná, hogy szavazhassatok. És MINDEGY, hogy foglalkoztok-e az itteni politikával, ha van hatalmatok ezt befolyásolni.

bájgúnár 2011.05.06. 14:03:48

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:
Klaviaturád szerint nemigazán élsz magyarországon.Ha hazaköltöztél akkor cseréld ha kinti vagy akkor ne ferdíts!

walter77 2011.05.06. 14:11:40

@simonmondja.:
Úgy tudom annak a népszavazásnak a Magyarok Világszövetsége volt a kezdeményezője, ami úgy ahogy van egy elbaszott szervezet. A fidesz meg persze mellé ált, mert politikailag hasznos.

Aki majd elmegy szavazni - már aki elmegy -, az nem mókából, viccból és kibaszásból teszi majd, hanem - most kapaszkodj meg - a nemzeti együvé tartozás romantikus érzésétől vezérelve.
Azért megy el, mert 1920 óta nem szavazhatott olyanra, aki nyíltan megalkuvás nélkül (természetesen ezek merőben szubjektív szempontok) képviselte volna őt, mint magyar embert. Sőt továbbmegyek, szavazott olyanra aki képviselte magyarként, de soha sem volt részese a hatalomnak, mé csak az ellenzéknek sem, sosem volt még csak cserejátékos sem, sosem volt a pályán, hanm a legjobb esetben is csak néző volt, akit a biztonságiak akármikor kirakhattak akkor is, ha nem csinált semmit, és akkor is amikor kifizette jegyet.

Hogy ez rendjén van-e? Nincs.
Mi akartuk ezt? Nem.
Itt választottak olyan politikai vezetőket, akik a korrupciótól és a hatalomvágytól vezérelve eljutottak az utilitarizmus és az aljasság ilyen szintjére? Igen.
Minket határontúliakat kell ezért utálni? Szerintem nem.

Kismacska (BELLA) 2011.05.06. 14:16:11

@milliliteratura: tévedsz. Én nem haszonlesőnek látom őket, hanem olyasvalakiknek, akik bár külföldiek, mégis beleszólHATnak az ország belügyeibe. Lehet, hogy nem akarnak, de - PLÁNE,ha jobbosok főleg - beleszólhatnak.

Ez nem tetszik nekem.

És az, ahogy össze akar ugrasztani velük Orbán. Aki tényleg csak szavazatmaximalizálás miatt csinálja - nemzeti bőrbe öltöztetett manipulációval, amitől felfordul a gyomrom.

Még egy megjegyzés a szuper-HTM-munkavállalókról. TERMÉSZETESEN ugyanezt mondanád egy öntudatos német vs. magyarral kapcsolatban. Szerintem a magyar munkavállalónak egy némettel szemben nagyon zárva a szája...

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.05.06. 14:20:41

@walter77:
Petrubányi nem a ti emberetek ?

Szóval akarjátok képviselni magatokat - a hatalomban...
Kösz szépen. Addig mi leszünk az alattvalók, ha megengeded.
Pont ez hiányzik, ami még nem volt.

Egyébként nem utálom a jugókat. Az átkosban nálatok kiadott, itt betiltott könyveket olvastunk rongyosra.
Meg is vannak. Egész sorozat is.

Styxx 2011.05.06. 14:27:19

@bohuš:
Tervben van, (nemzetközi kitekintés: olasz, szlovén, északír katolikus- a dublini ír stb modell, konkrét érvek, pro kontra) igen jók a kérdései, és van még pár jól kérdező.
@walter77:
Miért nem írod meg vendégposztban a te álláspontodat? Nem feltétlenül az enyém az üdvözítő, különös tekintettel arra, hogy a konklúzió ellenére nagyon közel állnak egymáshoz.
Mindkettőnk szerint egy rosszkor és rosszul tálalt időpontban kellene érzelmektől sem mentes választ adni egy kilencven éve lappangó kérdésre.

Szerintem erre a válasz: Igen, de büszkén. Az én modellem is szinte kétkamarás (max másfél), hiszen nem sokkal több jogosítványokat biztosítana a HTM-eknek, mint ha lenne felsőház, a felsőházi honatyáknak.

Szelid sunmalac 2011.05.06. 14:28:16

@bájgúnár: Mondd miert? Ennyire telik toled? Az nem baj, ha epp ceges laptoprol irok, amin NINCS magyar billentyuzetkiosztas? Miert nem a mondandohoz irsz hozza? Szerinted egy kulfoldon elonek nem lehet magyar billentyuzetkiosztasa? Ebbol szurod le, hogy hol vagyok? Inkabb nezz IP cimet, ha mar mindenaron okos szeretnel lenni.

Styxx 2011.05.06. 14:28:44

"Szerintem erre a válasz: Igen, de büszkén." Értsd, nem bármilyen magyarországi párt vazallusaként és nem alamizsmaként.

Anteovin 2011.05.06. 14:29:31

Hát végre! Van ilyen is? HTM, aki nem akar rajtunk élősködni! Szuper! Bár sosem hittem, hogy az erdélyieken kívül más külhoni magyar nemzetiségű is képes lenne lerágni a húst a még élő magyarországi magyarokról, azért mégis csak jól esett elolvasni!
Igaz, nem olvastam végig, mert sietek - amit láttam, az tetszik! Örülök, hogy vannak ilyen felfogású emberek! Köszönöm, hogy egy nyelvet beszélhetünk, felnézek rátok! De tényleg, komolyan mondom! Szóljon bele mindenki abban az országban a dolgokba, ahol él. És főleg: Éljünk békében egymás mellett! Hisz más csak jelképes határok vannak - elvileg..

Szelid sunmalac 2011.05.06. 14:30:06

@walter77: De most a hatarontuliak szavazhatnak hatarontuli magyarokra is, akik akar kormanyon is lehetnek, vagy ellenzekben. Kicsit kiemelem most a HATARONTULI szot...varj...hataron TULI

Anteovin 2011.05.06. 14:30:38

Hisz - más - csak jelképes határok vannak - elvileg..
Mondom: már

Uva 2011.05.06. 14:36:53

Én nem szeretném, ha a határon túliak a szavazatukkal döntenének arról, hogy merre menjen tovább Magyarország. Nem lenne fair az itt élőkkel szemben, ugyanis a határon túliakra minimális hatással van csak, bárki kerül hatalomra itthon, a magyarországiak életét azonban alapvetően meghatározza.
Szerintem az szavazzon a magyar választásokon, aki életvitelszerűen Magyarország területén él vagy élt, mielőtt kiköltözött külföldre. De azok, akiknek eszük ágában sincs itt élni vagy nincs lehetőségük ideköltözni, inkább tartózkodjanak a magyar belpolitikától.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.05.06. 14:39:20

@walter77:
Azért még ezt az egyet megkérdezném...

" Azért megy el, mert 1920 óta nem szavazhatott olyanra, aki nyíltan megalkuvás nélkül (természetesen ezek merőben szubjektív szempontok) képviselte volna őt, mint magyar embert... "

Ki lenne ez a reménysugár ?

Szabad a becses nevét ?

Én nem ismerek nyílt és megalkuvásmentes politikusokat nálunk, úgyhogy örülnék, ha mondanál egyet-kettőt.

walter77 2011.05.06. 14:49:29

@simonmondja.:

Patrubány erdélyi. Az RMDSZ-nek volt elnöke aztán meg bekerült a Magyarok Világszövetségének elnökségébe.

Mondom szerintem éppen az lényeg, hogy egyébként nincs megfogalmazva - legalábbis vajdasági ismerőseim körében - abbéli vágy, hogy szavzni akarnak. Én inkább csak egy lehetsége okot mondtam, ami nem feltétlenül tudatos, sőt.

De szerintem ezzel a kérdéssel sokkal inkább foglalkozunk itt - érthető okokból - mint odaát. (Vajdasáégi vagyok, de itt élek. Ebből adódik, hogy némileg skizofrén véleméynen vagyok ezzel kapcsolatban.)

Lemezed nincs onnan? Azt sokat vettek régebben. :)

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:
Igen, most már igen, szavazhatnak. Csak a generációk alatt létrejött beidegződések nem múlnak el gyorsan.

@Styxx:
Hú, hát ez egy érdekes (és megtisztelő egyben) felvetés, még csak nem is lenne ellenemre.

Igen, asszem alapvetően nem annyira különbözik az álláspontunk, de a konklúziónk tényleg más.
Megpróbálom majd összeszedni magam (...bár az elmúlt napokban igen nagy lemaradást hoztam létre magamnak a kommentekkel :))

kávédávid · http://www.rednews.hu 2011.05.06. 14:53:20

Nagyon sajnálatos hogy ez a provokatív hülyeség folyton előkerül. A választójog arra való, hogy azzal élve megszavazzuk egy ország kormányát, aki majd olyan rendelkezéseket hoz amelyek az itt élő emberekre van hatással. Ezért ha valaki nem magyar állampolgár, és nem is itt él, tehát az itt érvényes törvények egyébként rá nem érvényesek akkor ne is szavazzon. Én azt sem értem külföldön minek szavaztatjuk meg a magyarokat (mármint az ott élő magyar állampolgárokat), akit érdekel egy választás az jöjjön haza és szavazzon. Ha ennyire nem fontos neki akkor meg ne szavazzon.
Ennek az egésznek egyébként semmi köze ahhoz, hogy a vajdasági, kárpátaljai, vagy bármilyen magyarok mennyire magyarok, vagy hogy mit adtak nekünk. A választójog nem tesz magyarrá, egyáltalán a jog nem tesz magyarrá, ez egy nyelvi és kulturális kérdés.

Styxx 2011.05.06. 14:54:15

@simonmondja.:
Ugyan Wltert kérdezted, de az én olvasatomban arra gondolt, hogy egy magyarországi politikusnál az ő és választói "magyarsága" (etnikailag, kulturálisan, bárhogy) nem valamiféle viszonyítási alap a többséghez, hanem egy alapállapot.
Másképp fogalmazva: Az "alfahímek" közül választhat (aki még attól lehet emberileg/politikusként nullakároly) és nem a bétahímek közül, akiknek az egyik alapvető hozzáállása mindenben a helyi alfahím (értsd, többségi nemzet, ordas milosevici évek alatti szóhasználattal: "az államalkotó nép" )politikusokhoz, és en-bloc a társadalomhoz való viszonyulás. függetlenül attól, hogy nekimegy izomból Góliátnak, avagy meghunyászkodik, legfeljebb egy bétahím leleményes találékonyságával lavírozik. A real wordban ritkán győznek a Kunkli Tivadar méretű vén Dávidok a fiatalabb Bob Sapp t. Góliátokkal szemben. De majd Walter elmondja, ha másképp gondolta.

Styxx 2011.05.06. 14:57:40

@walter77:
Oké, hajrá. Még sokáig gumicsont lesz a téma (az természetesen nem biztos, hogy ismét Index-címlapos) de nem is az a lényeg.

Dezsőjóska 2011.05.06. 15:03:23

60% semmilyen jogot nem adna azoknak akiket átlépett a határ?
Szégyen itt magyarnak lenni!

sronti 2011.05.06. 15:06:31

Bármennyire szimpatikus volt az érvelésed, azt kell mondjam, hogy ne járjon annak szavazati jog, aki nem Magyarországon él (maradjon az a kritérium, hogy nem rendelkezik itteni lakcímmel, nem tökéletes, de nem tudok jobbat). Ebben nem az van, hogy irigylem a HTM-ektől a szavazati jogot, mert pikkelek rájuk, vagy nem tartom őket elég magyarnak, ugyanúgy nem tartom helyesnek, ha végleg külföldre (mondjuk nyugatra) települt magyarok szólnak bele az itteni ügyekbe.
A kétféle választójog nem illeszkedik rendesen a képviseleti demokráciába, amolyan fából vaskarika. Vagy legyen valakinek teljes értékű szavazójoga, vagy ne legyen semmilyen.
Néhány jellemző probléma, ami a szavazójogból fakadna: a vajdasági unión kívüli magyaroknak más partikuláris érdekei vannak, mint a nagyobb létszámú, schengeni határon belül élő szlovákiaiaknak, sőt, az összes HTM magyar közösségnek megvannak a sajátos érdekei. Hogy egyeztessük az arányokat, ha mind a létszámot, mind pedig a területi elkülönítést figyelembe kell venni? Az erdélyi közösségnek hány küldötte lenne a tizedakkora (?) kárpátaljai közösséghez képest? Legyen a kétszáz fős magyar parlamentben egy ~ötven fős HTM kontingens, vagy hagyjuk az arányokat és minden közösség kapjon egy képviselőt? Mindkét megoldás rossz. A konzultatív meghívásos rendszerű testülettel nincs bajom, de ne próbáljuk ezt képviseletinek álcázni.

billy reed 2011.05.06. 15:08:00

"Annak az üzenetéről pedig ne is beszéljünk, hogy a népszavazást követően nagyjából az jött le mondjuk egy világéletében tisztességesen dolgozó martonosi parasztembernek, hogy: Nem köllünk mink a mieinknek se!"

Igen, pont ez a baj!
Állandó nyafogás, kuncsorgás.
2011 van, tessék felnőni, európai módra gondolkodni.
Aki Szerbiában él, szerb állampolgár, az lakjon, adózzon, szavazzon Szerbiában.
Hányingerkeltő, hogy folyamatosan arra apellálnak, hogy legyen lelkiismeret furdalásunk, mert "mi" Trianon után Magyarországon maradtunk, "ők" meg nem.

Már nem az 1980-as években vagyunk. Senki nem nyomja el a magyarokat. Ha valaki úgy érzi nem bírja, költözzön át, lakjon és adózzon itt, és akkor kapjon állampolgárságot, meg választójogot vele.
De azt ép ésszel nem lehet megmagyarázni, hogy Gergő bácsi Korondon miért is kapjon választójogot!!!
Ez elég abszurd, valljuk be!

Idézlek:"De! És MOST JÓ HANGOSAN MONDOM, HOGY A TROLLOK IS MEGÉRTSÉK: A LEGTÖBB VAJDASÁGI MAGYAR EMBERRŐL MÉLYSÉGESEN SÉRTŐ AZT FELTÉTELEZNI, HOGY HASZONLESÉSBŐL, SEGÉLYÉRT, NYUGDÍJÉRT KUNCSORGÁS APROPÓJÁN SZERETNÉNEK MAGYARORSZÁGI VÁLASZTÓJOGHOZ JUTNI. (Már aki egyáltalán kérne a magyar választójogból, mert sokan ezután is meglennének anélkül.)"

Itt a lényeg, te is leírod. Megvagytok anélkül, és mi is.
Ettől ti még magyarok vagytok, de mi is!
És nekem ne mondja egy htm se, hogy azért mert nem értek egyet ezzel, "elárulom", meg "nem köllünk senkinek".
Óvodás mentalitás.
Ettől hányok.

walter77 2011.05.06. 15:13:04

@simonmondja.:

Úgy gondoltam, ahogy Styxx is írta. Nincs reménysugár. De itt a poltikusok dagadó mellkassal kiállva elmondhatják, hogy a nemzet egybekovácsolódott (ha esetleg Gyűrűk Ura fan, akkor a "kettétört kard ismét egy... " szófordulattal élhet) és jól hangzó dolgokat mondhat. Nekünk eddig meg az jutott, hogy "megmaradunk", "még élünk", "megbocsájtunk, de nem feledünk"...
Nem tudom érzed-e ezt a permanens túlélést és szomorúságot ebben, amikor csak akkor gyűlt össze néhány ember, hogy emlékezzen valamire ami régen történt és rossz volt. Vagy ha nem ezért, akkor mondjuk egy augusztus 20-i ünnepség is bármikor átcsap abba, hogy az idén végre eljöhettünk és végre látok néhány magyar zászlót.
hhez képest a hatalom részesei akkor valaki "nyíltan megalkuvás nélkül" mondja el az amúgy populista ostobaságokat, de legalább most sokan vagyunk és együtt örülünk ennek.

@Styxx:
Okés!

Bubu the Hun 2011.05.06. 15:14:37

Emberek! Miért is kell a határontúliaknak a határon inneni ügyekben és parlamentben képviselet? Én határoninneni magyar vagyok, de amikor határontúli voltam, nem volt pofám szavazni, pedig már lehetett volna, mert olyanba szóltam volna bele, ami nem érint. Ennyi.

bájgúnár 2011.05.06. 15:15:59

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:
Nagyon gyenge és nem életszerű amire hivatkozol!Az Ip cim meg nemmond semmit.Változó!Ahoz hogy megtudd ki is az illető komoly utánjárás szükséges.Légyszives közöld honnan írok!

csoko20 2011.05.06. 15:17:55

@Dezsőjóska:Baszki, komám akkor cuccolj át bukarestbe.:))

orient 2011.05.06. 15:19:47

Budapesti magyarként teljesen egyetértek a határon túliak minden jogával. Néhány problémám van ezzel. Mégpedig hogy 1. mennyire tájékozottak az itteni dolgokról, egy másik országból (értsd, mennyire lesznek megvéve az ígéretek által: "ha ránk szavazol minden határontúli kap 100.000 ft-t havonta élete végéig..")Ezzel milliók szavazatát lehet megvenni, és sajnos a demagógiákkal megáldott magyar politika simán képes erre (lásd: nyugdíjasok, segélyek, reformok elhanyagolása, a nem szorítunk meg sohára hivatkozva...stb.)

Nem mintha sajnálnám tőlük ezt de még az anyaországiaktól is sajnálok minden forintot amit nem munkával kapnak az államtól (kivéve a VALÓDI rokkantak, és ésszerű nyugdíj , nem 16. havi...stb.)

2. Véleményem szerint valódi beleszólása annak kéne legyen a hazai politikába aki itt él. Tehát ha határontúli, kap egy útlevelet, itt él akkor azonnal. Ha esetleg nem határontúli hanem anyaországi, de kiköltözik Angliába akkor ne szavazhasson. Mert sajnos mi akik itt élünk szívünk, tehát ne az döntsön rólunk aki nem is itt él! EZ nem a határon túliak ellen szól hanem minden állampolgárra aki nem itt él és nem itt vannak a mindennapjai, adója, munkája, étke...

bájgúnár 2011.05.06. 15:22:59

@billy reed:
Akik ennek az országnak igazából árthatnak azok már itt vannak!Nem a kűlhoni magyarok szavazataitól kell félni.A kettős állampolgárságu kivándorolt,kimenekűlt majd visszasomfordált nagymagyarok többet ártanak ennek az országnak.Meg a kiló liszten megvett írninemtudó magyaroknak mondott kisebbségünk!Most lehet rasszistázni hiszen aki ilyet leír az csak az lehet.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.05.06. 15:27:53

@walter77:

Akkor Orbán Viktor pont Nektek való.

Remekül tud egybekovácsoli, meg győzni.
Zászlója is sok van.

Szerintem, ha otthon azt kívánnátok a politikusaitoktól, hogy ne legyen iskola, út, kórház, közbiztonság,

de legyenek nagy szónoklatok,

akkor megcsinálnák Nektek és még örülnének, hogy ilyen olcsón megúszták a melót.

Patreides · patreides.blog.hu 2011.05.06. 15:29:18

Nem olyan bonyolult dolog ez az egész, szerintem. Kósa Lajos is megértené talán a probléma lényegét, aki egyébként lelkesen támogatja a külhoni magyarok választójogát. Csak azt a kérdést kellene feltennie magának, hogy szeretné-e, ha mondjuk az angyalföldi (BP. XIII. ker.) szavazók jogot kapnának arra, hogy ők dönthessenek abban a kérdésben, hogy milyen vezetése legyen Debrecennek, és ki legyen ott a polgármester. Úgy, hogy közben ott éldegélnek Budapesten, és egyébként semmi baj velük, magyarok ők is, meg a debreceniek is.
És mégis... szerintem valami furcsa, különös ok miatt ezt ő nem szeretné.
Hát akkor helyettesítsük csak be a dolgokat.

térfél · http://httphatterfel.blog.hu/ 2011.05.06. 15:30:22

De jó kis poszt! - szeretem :)!
a szavazás állása pedig mutatja a lényeget. Nekem az volt a legérdekesebb, hogy Ti valóban azt gondoljátok, hogy "Szerintem mi a megoldás? Korlátozott jogkörű képviseleti jog a külhoni parlamenti képviselőknek. Az egyéni listáról választott jelöltek külhoniak (HTM-ek a közérthetőség kedvéért :-). Költségvetési kérdésekben csak javaslattételi jogosultsággal, és egyetlen extra magyar adóforintba se kerüljenek! " - ezt képzelte el a fidesz? (mert kizárólag Orbánról és bandájáról van szó)... csak mert a középső válaszon elgondolkodtam erősen, de végül az utsót nyomtam, mert hát akkor jönne a parlamentbe minden országból a HTM képviselője, akit Ti fizettek és nálunk ül a bársonyszéken? - de minek? Tehát nem jó megoldás ez sem, csak mert teljességgel értelmetlen.
A valóság pedig az, hogy szörnyű életünk lett, mióta ez a köcsög politikai párt rámászott az ország egyszerű népére (bővebben katt a blogomra). Az pedig gyalázatosságukat bizonyítja, hogy egyetlen ok miatt "törődnek" Veletek, kizárólag azért, hogy leválthatatlan hatalmat szerezzenek maguknak. Higgyétek el, Nektek sokkal jobb! (most is - hogy jugóként pláne, azt én is aláírom :))Mi , akik érezzük a bőrünkön undorítóságuk minden törvényét - soha többé nem bíznánk rájuk magunkat (én soha nem bíztam)... és ezt ők is tudják! No, ezért környékezik meg mindig azokat, akiket még sima szájukkal ÁTVERHETNEK hatalmuk érdekében. Nyugi! Minket sem vesznek emberszámba, csak szavazógépeknek.
Én Orbán és bandája miatt azt is szégyellem, hogy magyar vagyok, hogy ez az ország képes volt kitermelni magából ilyen embertelen férgeket, sőt! Ezek vezethetik az országot... abnormális, aljas szándékkal... és érezzük, milyen tettekkel, törvényekkel, nyilatkozatokkal.
(persze, ha kaparásban jók vagytok, mint Lázár Jani - akkor nosza! Azoknak jó világ van tényleg)

csoko20 2011.05.06. 15:31:56

@orient: Az 1. pont ott hibádzik, hogy az itthoni szavazók sem igazán gondolkodnak. 4 évente odavésik izomból az ikszet, aztán ciao.

Az más kérdés, hogy a politikai elit pont azokat szarja le, akik itt tesznek valamit az országért.
Előbb ígérnek és adnak nyugdíjemelést nyugdíjasoknak, segélyt a cigányoknak; a 3 millió gályás lenn a gépházban meg fogja be a pofáját.

Perpillanat a nyugdíjasokkal kibasznak, a segélyeket megvonják; tehát kell helyettük keresni egy csoportot, akiknek aztán ígérni sem kell, max. egy ikszelési lehetőséget négyévente....

Dezsőjóska 2011.05.06. 15:33:22

@csoko20: Sokszor kérdezem néhány "harcos" trianontagadó barátomat/ismerősömet, hogy "és az ott élő román/szlovák/szerb emberekkel mi a faszt csinálnátok, ha visszacsatolnák?" Persze válasz nincs.
Nos, ebből a 60%-ból az derül ki, hogy nem csak a románok/szerbek nem kellenek, de a magyarok sem! Egyedül a négyzetkilométer...

térfél · http://httphatterfel.blog.hu/ 2011.05.06. 15:35:34

ja! és mi sem köllünk itthon! - hisz ez a legfontosabb az egészben, ha nekünk nem tetszik itt valami (lsd, elvárnánk a képviselőtől, hogy minket képviseljen - micsoda egy kretén elképzelés - hördülnek fel azonnal, ha eléjük jutnál a kéréssel, ötlettel), akkor el lehet menni.... ezt ugatja mindenki a politikában: ha nem hajtod a fejed az ő igájukba, akkor lehet menni az EU-ba....

orient 2011.05.06. 15:37:38

@csoko20: POnt erről beszéltem. Amennyire az itthoni szavazók sem gondolkodnak a kintiek sem fognak. Tudják ezek fent hogyan kell megvezetni az embereket.

Én nagyon egyszerűen megoldanám ezt, nem anyaországi, határontúli kérdés ez!

Csak az szavazhat akinek minden 4 évente fel tud mutatni x év FEHÉR, bejelentett munkát. Ha valakinek mondjuk megvan 2 év, tehát a ciklus legalább felét ledolgozta, leadózta itthon az beleszólhat + nyugdíjasok mert ők ledolgozták az életüket + Valódi rokkantak, mert ők betegek de nem tehetnek róla. Akik meg életükben nem dolgoztak azoknak semmi beleszólásuk se legyen, határtól függetlenül. Ezt 4 évente kell ellenőrizni és ebbe még az is belefér ha valaki sokat munkanélküli, de aki 4 évből , 2-t sem tud ledolgozni az nem is akar, és semmit sem ad az országhoz ami feljogosítaná a beleszólásra...

Valentin van Durusma 2011.05.06. 15:38:18

@billy reed:

Billy & többiek!
Először is gratula, nem győzöm olvasni a kommenteket :)
Sok olyan vélemény van amivel egyetértek, többek közt a tiéddel is!
Én is odaát születtem!
Magyarországon élünk már jó ideje!
Nem voltam itt sem, és odaát sem szavazni!
Igazad van nem a 80-as éveket éljük, de anno a magyarok még kevésbé voltak elnyomva!!!
Ezt mind az előzmény posztban is kifejtettem!!!
A TITO rezsimben NEM,...hangsúlyozom NEM voltak elnyomva a magyarok!!!
Ha úgy lett volna, akkor már akkor megkezdődött volna az invázió magyarország irányába!!!
De amint mondtam a véleményeddel egyetértek!!!
Éljen itt, adózzon,...és miután megtapasztalta, hogy mi is folyik itt valójában, na csak az után menjen szavazni !!!
Ami azt illeti,nekem idővel tele van már a herém az itteni politikával!!!
Biz isten a 90 években olyan jól élt mindenki, de ami a rendszerváltás után jött, az kész HORROR !!!
Félreértés ne essék, nem vagyok egy Orbán fanatikus, de amit Fletó csinált az országgal, és a néppel,...na arra inkább nem mondok semmit, mert nem áll szándékomban alpári módon tombolni!!

vizipipa 2011.05.06. 16:06:23

Kedves htm-ek! Remélem azzal tisztában vagytok, hogy azon nem htm-ek, akik szerint ti mind OV-re szavaznátok, a maszop+szadesz ~20+0,5%-os táborának hívei.
Ők is emlékeznek még a Gyurcsány+Kuncze páros: 23 millió román viszi el a nyugdíjatokat jellegű hazugságaira, ami érthetően nem növelte a htm-ek szimpátiáját irántuk és pártjaik iránt. Ők egyszerűen félnek, hogy tényleg mind OV-re szavaztok.
Holott ez egyáltalán nem biztos. Nem csak azért mert pl. a szórványban élők közül bizony elég kevesen fognak 50-100 km-t (oda-vissza) utazni csak hogy szavazhassanak.
Htm viszonyok között természetszerűleg erősebb a (magyar) liberális pártok támogatottsága, hisz nem (alapvető) magától értetődő jog, hogy valaki magyarul tanulhasson, szabadon beszélhessen és dolgozhasson. Ez a helyi érdek aztán persze kisugárzik másra is. Na ezt zúzta össze a Gyurcsány-Kuncze páros.
Egyébként sem készült még semmiféle felmérés arról kire szavaznának a htm-ek, és nem is készülhetett, mert előbb szavazati jog kell, meg technikai megoldás, enélkül elméleti a kérdés. (Szeretnél Hawaii-n nyaralni 1 hónapot? 5 millióért nem annyira, 100 ezerért persze jöhet.)
Még egy "apróság". A htm szavazati jog nem csak a szomszédban élőkre vonatkozik. Van még kb. 200 ezer érintett Izraelben is. Picit több mint Bácska+Bánát érintettjei. Biztos, hogy ők is mind OV-re szavaznak?
Tudom, baromi nehéz lenyelni némelyik kommentet olyan vérlázító.

Gerardus A. Lodewijk 2011.05.06. 16:30:32

A jelenlegi rendszer teljesen korrekt. Igenis kaphassanak kedvezményes feltételekkel, gyorsított eljárásban magyar állampolgárságot. Igenis legyen választójoguk, ha magyar állampolgárként Magyarországon (gyk. a 2011-es határok közötti országterületen) laknak. Ennyi.

Kismacska (BELLA) 2011.05.06. 16:32:40

@milliliteratura: NEM propaganda.
Mikola - 2006.

Nézz utána. Akkor megtudod, hogy miért is kell nekik a htm szavazat.

Gerardus A. Lodewijk 2011.05.06. 16:34:47

És egyébként is - az adott kérdéstől függetlenül - az a véleményem, hogy már rég nem a választójog bővítésén, hanem annak ésszerű szűkítésén kellene gondolkodni.

Kismacska (BELLA) 2011.05.06. 16:41:42

@bájgúnár: felfognád, hogy itt SENKI nem tagadja meg őket, sőt együtt is érzünk velük?

Aki itt meg akarja utáltatni velünk (anyaországi magyarokkal) a külhoniakat és viszont: Orbán.

Ha valaki nem lát át ezen a szándékon akár bel akár külföldön - az, szerintem, egyáltalán nem érdemes arra, hogy elmenjen szavazni.

Bármelyik országban.

Jó lenne, ha inkább kezet fognánk, mi MAGYAROK (mindegy, hol élünk) és LESZARNÁNK Orbánt és a szándékát. Annyira ősi, mint a prosti mesterség: DIVIDE ET IMPERA (oszd meg és uralkodj)!

Kismacska (BELLA) 2011.05.06. 16:45:01

@csoko20: Te már utaltál? (Mármint a rád eső két misit.) Ott van a klassz számlaszám, gyerünk, tedd csak meg! Add Vezérednek a pénzed! (Persze a fullra adózottat, mi mást?!)

Én bazira nem fogok utalni, mert NEM AZ ÉN DÖNTÉSEM volt az a fajta gazdálkodás, amit a fejem felett döntöttek el. Má bocsi.

bájgúnár 2011.05.06. 17:40:59

Románok,Horvátok,Olaszok,Franciák,Portugálok és sorolhatnám mind biztosít szavazati jogot kettős állampolgárainak.Mégsem fosnak hogy kicsesznek velük a kűlhoniak.Igaz itt azért félnek sokan mert többmillióan élnek magyarok határainkon kívűl.Köszönhető Trianonnak!
Én nemfélek tőlük.Jobban tartok azoktól akik megvehetőek pénzigéretekkel,konzervekkel,lisztel stb.Nekik köszönhetjük Fletóékat az SZDSZ országromboló,családszétverő,erkölcszüllesztő évtizedeit.Ezzel nemaszt mondom hogy júj de jó a Fidesz.De a kevésbá sz@ros kiflit nyelte most le a nép.Igazából akkor lesz változás ha a Fidesz is az MSZP-SZDSZ-MDF sorsára jut.Idő kérdése és a nép kifogja várni.
Nem itt él neszavazzon azért is hibás mert vannak itt százezrek akik itt élnek de adót még nemfizettek életükben csak a segélyeket veszik fel.Ha nekik jár a szavazati jog akkor a kintieknek is.

walter77 2011.05.06. 17:56:49

Csakhogy tudjuk miről is van szó, amikor arról beszélünk, hogy a határontúliak akarnak szavazati jogot:

"Markó Béla, a szervezet elnöke szerint a teljes jogú állampolgárság feltételezi az egyén választójogát is. Ám megfontolandó, hogy azt állandó magyarországi lakóhelyhez kössék-e – nyilatkozta a politikus a Duna Televízióban. Amint azt sem tartotta kizártnak, hogy az erdélyi magyarságot egy Magyarországon bejegyzendő szervezet jelöltjei képviseljék a magyar országgyűlésben."

"„Nem tartom jó ötletnek” – így reagált a választójog kiterjesztésének lehetőségét firtató kérdésreBugár Béla, a szlovákiai Most-Híd párt elnöke. „A magyarországi parlamenti csatározásokba bevonni a határon túli magyarokat a választások kapcsán eléggé merész és felesleges javaslat. Másfelől ennek vannak hátulütői: idegen országok területén hogyan kampányolnának a magyarországi választások kapcsán a határon túli magyarok?” - fogalmazta meg aggályait és ellenvetéseit a politikus."

"A szlovákiai Magyar Koalíció Pártjának elnöke a magyarországi szavazati jog kiterjesztésének inkább az előnyeit sorolta. „Nagyon komoly döntésnek és lépésnek tartom a kezdeményezést. Bízom benne, hogy ez is segíti az embereket abbéli döntésükben, hogy vállalják a kettős állampolgárságot” - érveltBerényi József, az MKP elnöke."

"Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) elnöke a Heti Hírmondó stúdiójában a kérdésről úgy nyilatkozott: náluk is most kezdenek a kérdéssel komolyabban foglalkozni, és az ottani magyarok körében is kitapintható az előbbi nyilatkozatokban megjelent kétféle álláspont.

Az viszont tény, hogy a magyar állampolgárság kérdése és annak következményei nem okoznak akkora feszültségeket Vajdaságban, mint más kárpát-medencei országokban - tette hozzá.
A vajdasági magyaroknak ugyanakkor régiós tapasztalatuk is van a témában: Horvátország megadta a lehetőségét a határokon túl élő horvát állampolgároknak, hogy szavazzanak az anyaországi választásokon. „Én láttam a horvátországi kampány lecsapódását Szerbiában; plakátok voltak, jelöltek kampányoltak, ezek többé-kevésbé ismert dolgok nálunk. És nem láttam egyetlen negatív következményét sem a horvát közösség számára, akik éltek horvátországi szavazati jogukkal” - fejtette ki nézetét Pásztor István.

Megjegyezte ugyanakkor: nem mindenhol, nem minden országban élik meg így a kérdést, és ahol más a viszonyulás, ott bizonyos feszültségekkel és nehézségekkel jár majd az újítás. „Ezeket is végig kell gondolni, mint ahogy azt is fontosnak tartanám, hogy ez a kérdés ne úgy csapódjon le a magyar belpolitikában, mint ahogy a külhoni magyar állampolgárság a népszavazás kapcsán lecsapódott. Nem szeretnénk olyan magas árat fizetni ennek a kérdésnek kapcsán, mint akkor fizettünk” - érvelt Pásztor István. "

forrás:
www.vmsz.org.rs/news-article.php?id=120

Még a határontúliak is megosztottak ebben és nem teljesen elvakultak...

NA YA! 2011.05.06. 18:46:38

@Styxx:"A VAJDASÁGI MAGYARSÁG KÖRÉBEN SOHA SEM VOLT ÖSSZNEMZETI SPORT A KAMU LESZÁZALÉKOLTATÁS, A „NEM PORSCHE A PORSCHE KIBULIZOTT ROKKANTMATRICA NÉLKÜL.” -TÍPUSÚ, NAGY ÍVBEN NÉZÜNK HÜLYÉNEK MÁSOKAT MENTALITÁS"

Ezek szerint a külhoni jómagyar ember az egy becsületes fajta, ellentétben ezzel a leszázalékolt anyaországbeli köcsög népséggel! Szóval kelletek ti nekünk, mint csetniknek a hágai bíróság, hiszen majd ti megszavazzátok nekünk a megfelelő politikusokat! Kössz, hogy felnyitottad a szememet!

Dragan Rafajlovic 2011.05.06. 22:44:20

Érdekes hogy ilyenen kell vitatkozni :O no komment.
Milyen adot féltetek ti??? :D 9 milliobol 2 millioan adoztok abbol is nagyreszet el lopják a politikusok :( tiszta délamerika.
Most hogy nem kell munkavállalási engedély német ,osztrák ,svájc kiürül az ország.
Nem lesz szakmunkas se orvos azt nem lesz adofizető azt nem lesz vita.
Az ember ugy boldogul ahogy tud a nyugdijjat meg sokan meg se élik.
Amig az anyaországi mentalitás nem változik addig nem lesz semmi.

Dragan Rafajlovic 2011.05.06. 22:51:31

10 éve kint dolgozom a pénzemet magyarba költöm el tehát része vagyok a gazdaságnak kintröl hozom a pénzt és magyarba forog "rohadékok adjátok vissza" :D :D :D

Dragan Rafajlovic 2011.05.06. 23:16:47

Lehet hogy jobban járnátok ha valaki más szavazna helyettetek "jugok" mert eddig valahogy nagyon benéztétek :( a szavazgatást

lanyi 2011.05.08. 19:56:51

Ez borzasztó!

Nem találok szavakat.
Ég az arcom, szégyent érzek.

Bocsánatot kérek a határon túl élő magyar embertársaimtól!

Sajnos mi határon innen élők önzők, kicsinyesek szűkkeblűek,ostobák vagyunk.

Ennyit tudok elmondani...

HenteSS88 2011.05.08. 20:56:10

Szemét zsidó cigány liberális csürhe, aki megtagadja a saját fajtáját. Tessék a szerbekről példát venni.

Azok összetartanak nagyjából.

_andris 2011.05.08. 23:00:50

Állampolgárság igen. És ezzel bizony jár a szavazójog is. esetleg mehetnének a nem magyarországon lakók képviselői a felsőházba. Egyébként nem hiszek a pártdemokráciában. Hamar ki fog alakulni a külhoni magyarok körében is egy pártmegosztottság, ez a rendszer természetéből fakad.

medvegy 2011.05.09. 01:06:21

Nem szabadna még állampolgárságot sem kapniuk. Csakis akkor, ha az elcsatolt területeket visszacsatolják, de akkor mindenkinek jár, aki a Nagymagyarországon belül akar élni. Az ide-oda disszidált, kivándorolt alakoknak meg soha.

Húsz éve még szóba sem került az ilyesmi. Rohadtul szemét dolog cigánymód a markotokat tartani, hogy aggyá! Nincs annyi tisztesség bennetek, hogy kimondjátok ez nekünk nem jár!

Lassan én leszek a másodrendű állampolgár, nekem vannak állampolgári kötelezettségeim, fizetem az adót, megvédem a maradék országot, ha kell.
Az uraknak meg semmi. Nekik csak jogaik és kedvezményeik vannak. Mert hát nekik jár az állampolgárság. Meg a szavazati jog. Meg minden ami nekem.
De semmi kötelezettség. Nem hívható be katonának, ha jön az ellenség, mert akkor nem lesz magyar, hanem szerb román vagy más. Nem fizet adót, mert nem magyar adófizető. Nem esik a magyar bíróság ítélkezése alá, mert nem magyarországi lakos.

Sajnos azt kell mondanom, egy szemét, haszonleső banda. Akik minket a maradék országban élőket szárazra akarnak szipolyozni.

Annyi becsület sincsen bennük, hogy kimondják: Csak akkor leszünk magyar állampolgárok, ha az a föld is magyar lesz, ahol élünk!

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.05.09. 15:40:38

No, itt még híressé is lehet válni egy-egy témához hozzásivalkodással?
Páger Antal ellenszenves egy színész. Ha már Tolnay Klári és danolás, akkor Jávor Pál. Ő meg aradi. Ügyesen kiutasíttatta magát Romániából és elment színésznek Pestre. Hogy aztán 60 évvel a halála után nagyanyámmal azon sóhajtozhassunk kórusban, micsoda egy jó kiállású férfiember volt.

colored.white.stripes 2011.05.09. 21:43:59

@medvegy:
Nyugi haver! A stílusod kissé nyers!
Most, hogy megnyugodtál, áruld már el, hogy hány ilyen haszonleső szemetet ismersz?
Rögtön az elején, történelemből egy karó! Közülük senki nem vándorolt ki. Magyarországon élt egyik nap, másnap pedig mondjuk Romániának hívták ugyanazt a helyet.
Utána gondolkodj el azon, hogy ki az akiknek Magyarország állampolgárságot ad. Segítek: kínai, kubai, orosz, na meg a Pákó, rézbőrű, egyszarvú és a Hamupipőke (meg a törpék). Nekik, magyaroknak, miért is ne adnánk?
Fontos dolog, hogy végre szaporodnánk is, ha már máshogy nem tudunk. :)

colored.white.stripes 2011.05.09. 21:54:16

A lényeget felejtem el!
@medvegy utolsó mondatához, a becsülettel kapcsolatban:
Nem kell nagy bátorság ahhoz, hogy magyar földön magyarnak valld magad. Ez nem nagy ügy. Ott kellett volna megpróbálnod pár évvel ezelőtt.

medvegy 2011.05.10. 10:20:12

Az, hogy egyikőtök sem vándorolt ki, azt tudom. Sajnos. De nem mi, anyaországiak okoztuk. Vagy csak annyira, mint ti. Volt ugyanis egy vesztett világháború, ami után a győztesek megosztoztak rajtunk.
Merthogy az ország elvesztette a területének kétharmadát, amit éppen az orrom alá próbáltok dörgölni. Nem mi, anyaországi magyarok akartuk, elvették erővel. Ha már történelemórát tartunk.

Ha meg vétkest akartok, hát keressetek. Mondjuk ott van Horthy, meg a bandája, akik fellázadtak a törvényes kormány ellen, és hazaárulást követtek el a tiszai-hadjárat tervének az antantnak történt kiszolgáltatásával! Meg akkor is, amikor nem váltott köpenyt időben, mint a románok.

De!
Kárpótlást attól szokás kérni, aki a kárt okozta! Nem pedig attól, aki épp úgy szenvedett, mint ti!

"Utána gondolkodj el azon, hogy ki az akiknek Magyarország állampolgárságot ad. Segítek: kínai, kubai, orosz, na meg a Pákó, rézbőrű, egyszarvú és a Hamupipőke (meg a törpék). Nekik, magyaroknak, miért is ne adnánk?"

Mert az előbbiek nem csak a jogokból és az előnyökből részesülnek, de, és ez a lényeges, a kötelességekből is. Betelepültek, adóznak, katonáskodnak, ha kell, stb. Ezt ti nem csináljátok! Miért is "járna" az állampolgárság? Mert néhány legaljább politikus azt mondja?
Egyébként ti is áttelepülhettek akár ők. És akkor nektek is lehet állampolgárságotok.

"Nem kell nagy bátorság ahhoz, hogy magyar földön magyarnak valld magad. Ez nem nagy ügy. Ott kellett volna megpróbálnod pár évvel ezelőtt."

Meg most is egyenes gerincre lenne szükségetek! De az nincs nektek. Rosszabbak vagytok mint a cigányok, mert azok nem csak kérnek, de legalább teljesítik a kötelességüket is, ha sivalkodva is. Mert ez a természetes, a normális.

colored.white.stripes 2011.05.10. 18:04:58

@medvegy:
Szerintem, te nem ismersz határon kívüli magyarokat, ha ismernél, nem írnál ilyeneket.
Én nem hallottam arról, hogy bárki, bármilyen kárpótlást követelne. Vétkeseket sem keres senki. Te tudsz valami ilyesmiről?
Milyen előnyökről is beszélünk? Azokból neked sem maradt már szinte semmi, miből gondolod, hogy bárki ilyen megfontolásból akarna állampolgár lenni? Kötelességtudat? Ki az aki adót fizet ma Magyarországon? Szinte senki. A "bennszülöttek" sem jeleskednek ebben a sportban. Elveszik amit csak lehet, adni pedig nem szeretnek. Ez nem csak állam és adózó szempontjából van így. Szomszédok, ismerősök, sőt barátok, testvérek között is ugyanez a helyzet. Megtörténhet, hogy a HTM-ok példát tudnának mutatni a HBM-oknak (Határon Belüli Magyarok)jogok és kötelességek területén? A katonáskodást meg ugye csak viccnek szántad. :)
És újra eljutsz a politikához, aminek nem kellene ekkora hatással lennie gondolataidra. Amiről beszélünk, azt nem lehet így megközelíteni. Sem jobbról, sem balról,(de még középről sem). Valamit elfogadni vagy elítélni, csak azért mert egy vezér így mondja, egyszerűen hülyeség. Ezt érezni kell. Ha nem érzed, talán soha nem is fogod...
A gerinc iránti félelmeid alaptalanok. Egyenes volt
az mindig és az is marad.
HTM-ok és cigányok? Legyen pár hónapig 10 szomszédod az egyik csoportból, később pedig 10 a másikból. Aztán jöhet az összehasonlítás!
A sivalkodva teljesített cigány-kötelesség alatt, ugye nem arra céloztál, hogy az életéből 20-30 évet leül valamelyik börtönben, úgy, hogy az neked naponta 9-15 ezer forintodba kerül? Vagy igen?

Dragan Rafajlovic 2011.05.10. 19:57:36

@colored.white.stripes: Igazad van

lanyi 2011.05.10. 20:59:40

@medvegy:

Remélem, te egy 10-12 éves fiúcska vagy.
Mert sokat kell még tanulnod, tapasztalnod a világból.
Egyszerűen érned kell.

Ha idősebb vagy az komoly tragédia.

De én szeretlek téged is.

vince2 2011.05.10. 23:07:34

Nahát miket nem olvasok itten,eddig nemállt szándékomban igényelni az állampolgárságot mert az elsö népszavazás után amikor megtagadtátok a saját fajtátokat ugyéreztem hogy nemszeretnék ijen emberekhez tartozni-persze tisztelet a kivételnek mert hála istennek van-amenyire én tudom habár politikával nem foglalkozom,a szavazati jogot nem mi kértük hanem titaláltátok ki,az állampolgárság is csak arra kell hogy érezze az ember hogy tartozik valahová,MO szerbek vagyunk szerbiában meg magyarok,arrol meg igazán nem mi tehetünk hogy ittragadtunk és nem 60km arrébb.Namármost pont azért is igényelni fogom csak azért hogy egykét tetüláda had jártassa a pofáját miatta...nemnagy bátorság kell ahoz hogy 10-13milio magyarközt kiabáljon valaki hogy menyire szinmagyar probálja meg ugyanazt romániába szlovákiába vagy mondjuk szerbiába pláne 8-10évvel ezelött.........És anyira hangoztatjátok hogy mi tartsuk a markunkat mert ti adtok oszt ugyan mit??? Mert án még MO nemkaptam még csak jotanácsot sem nem mintha kellene,de nemis vagyok rászorulva az adományotokra......Külömben meg azt tanácsolnám bármrjikötöknek hogy mielött azt állitanátok hogy mi mijen szarok vagyunk gyertek és ismerjetek meg bennünket,én örülnék neki ha bajba lennék ijen szar emberek védenék a hátamat..........Énis csak azokrol mondtam véleményt akik komenteztek mert a többieket nemismerem mertmég nemvoltam soha Mo és nemis tervezem egyhamar.........

joco956 2011.05.11. 18:20:32

Olyan HTM vagyok, akinek kinyílik a bicska a zsebében amikor azt olvasom, hogy ti HTMek koldulni jöttök, meg hogy mit tettetek az anyaországért, meg stb.
Ne feledjük el 1956ot amikor a horgosi házak tele voltak a menekülő magyar testvérekkel. Amikor most is azokra a házakra rakják az utódok az emléktáblákat amelyben apjuk ill nagyapjuk húzódott meg amikor 1956-ban a zöldhatáron átszökött Yugoba. tehát ott az elején nem áll az állítás miszerint le se sz...tuk a csonka MOban maradtakat mikor nekünk jobban ment. (tewssék utánna olvasni - ha nem megy ide is be tudom kopirozni a hivatalos adatokat.)
A 80 év alatt - amig nem is akart az anyaország tudni rólunk - megtanított bennünket több dologra! közöttük a szerbektől megtanultuk mi a büszkeség. Sem én sem pedig unokáim nem állnak ki Pesten a parlament elé felfelé forditott tenyérrel, ez biztos.
Ki kell kérnem magamnak azt is, hogy a HTM bele akar kutyulni a ti dolgotokba (főleg a pénzügyekbe) meg a belpolitikába. Azt a csonka MOban élők úgy tudják keverni, hogy egész ide HT-ra bűzlik. Magyar átok az, hogy nem kell ellenség, mert a testvér megteszi a Magyarnak azt amit más népnek még ellensége sem (AVH).
Szavazni, gondoljátok, hogy mi már előre szavaztunk, vagy ezt ti Kúrtátok el ami most van és amiért lázadoztok.
Ami a Magyarságot illeti, nem csodálom, hogy fekete pákó (csak azért kis batűvel, mert ennyire tisztelem) nem tudja megtanulni a nemzeti himnuszt, ha Budapest kellős közepén tíz megkérdezett közül nyolc nem tudta folytatni a második sort.
Miért van szükségetek ránk! Egyszerű! Mi még magyarok vagyunk a szó szoros értelmében, akik még felállnak, ha a Himnusz felcsendül. Mi még magyarul beszélünk, írunk és énekelünk. Nézzetek végig az un. anyaországi TVk és rádiók műsorán. Magyar veresenyek, de 80%ban angol dalok.
Már megy a mondás, amelyben sok igazság van, hogy
Amerika a country zenét hallgatja, a németek a német a spanyolok a spanyol, a franciák a francia, az angolok az angol a magyarok az angol dalokat éneklik.
Bementem Pesten az előkelő szállodába (vagy hotelbe ha úgy jobban értitek) és a portás először angolul, majd németül szólt hozzám, ugyanúgy a pincér is. Amikor megszólaltam magyarul, akkor meg elfordult a szomszéd asztalhoz, mert azt hitte hazai (betolakodó)vendég vagyok.
Le lett már irva, hogy itt a szerbeknek Magyar vagyok, Magyarországon meg szerb. Azért büszke vagyok arra, hogy itt ahol nem mindig volt ildomos, mindig Magyarnak vallottam magam, főleg arra, hogy „más” Magyar vagyok mint az anyaországi szűk látókörű Magyar.
Azt kérdezitek mit tettünk le az asztalra, hogy állampolgárságot kapjunk?
Hát például büszkén vállaltuk a nélkülözést a kilencvenes években, és akkor sem szaladtunk át mind a 350000 az anyaországba. Egy pesti barátnőm kért, hogy menjek el az Ő házába és meneküljek el a katonai behívó elől, erre azt mondtam, hogy Azt is embernek találták ki és nem adom őseim jussát.
Azok pedig akik átmentek, sajnos, hogy most már úgy vélekednek, hogy azok akik itt maradtak nem kell, hogy semmihez hozzáférjenek, hisz hülyék voltak, mert nem akkor mentek mikor ők.
Mégegyszer én büszke vagyok arra, hogy HTM vagyok, de mire vagytok büszkék ti HBMek?
Ime a mottóm
Nem vágytam a gazdagságra, boldogságom mégis megtaláltam, Tiszta szívvel, üres zsebbel, de mindenkor emelt fővel jártam.

joco956 2011.05.11. 21:14:17

A jugoszláv kormány eleinte rokonszenvezett a forradalommal, vélhetőleg ezért választotta sok menekült úti céljául déli szomszédunkat. Október 25-e után sorra érkeztek a konvojok, kamionok, leggyakrabban Szegedről, Szentesről és Kecskemétről, leginkább üzemanyagért, de nem volt ritka az sem, hogy cukrot vagy élesztőt vittek át a határon nagy mennyiségben. A jugoszláv kormány ingyen adott mindent, és három embert is megbízott az ügyben, hogy az anyaországi magyarok számára fennakadás nélkül történjék a hiánycikkek átadása: Barát Károlyt, Kamenko Dusant és Mernyák Ferencet, Szabadka alelnökét.

Horgos, Kárász kastély
A menekülteket elszállásoló 9 tábor igazgatásával megbízott Barát Károlyt még a forradalom ideje alatt magához hívatta Marusic Stipan, Szabadka város elnöke s Palicsra küldte, a pártbizottsági épületbe, az ún. "titóvillába", hogy ott fogadjon tizennyolc ÁVÓ-s tisztet. A forradalom elől menekült belügyesek között dr. Vörös Balogh István, Csongrád megye rendőrkapitánya volt a legrangosabb. Ottlétük idején Barát lett a parancsnokuk, majd november 4-én este, a forradalom leverésekor visszatértek Magyarországra.

Királyhalom, Zsiga-telep
November 4-e után menekültek egész áradata indult meg Jugoszlávia felé. A menekültek elszállásolását Barát Károlyra bízták, részben, mert már az ÁVÓ-sokat is ő igazgatta, részben pedig azért, mert kultúrotthonok, mozik, szövetségek igazgatója volt. Baráték összesen kilenc táborban mintegy 5000-5500 embert szállásoltak el. Ezt a kilenc tábort három településen hozták létre: Hajdúkovón, Supjákon és Bácsszöllősön. A Hajdúkovói Szövetséghez négy befogadóotthon tartozott: a "Kastély", az "Iskola", a "Kistelep" és a "Szövetkezeti otthon". Supjákon, pontosabban Supják külvárosában, Noszán, egyetlen befogadóotthont hoztak létre, az "Iskolát"; míg a Bácsszöllősi Szövetséghez szintén négy befogadóotthon tartozott: a "Szövetkezeti otthon", az "Iskola" és a két épületből álló "Zsiga-telep".

Az összes tábori épület a vinogradi termelőszövetkezeté volt, amelyet a szövetkezet emberei mellett egy-egy rendőr vigyázott, illetve két szabadkai orvos is látogatta a menekülteket. A táborokban egész nap western-filmeket vetítettek, mert a menekültek csak azokat voltak hajlandók megnézni. A környező falvak lakossága a menekülteket meghívhatta magához ebédre, beszélgetésre. A táborlakók a katonaságtól kaptak szalmát, s ezen megpihenhettek. A menekülttáborokban lakóknak dolgozni is kellett.

Krivja
A befogadóotthonokban elszállásolt mintegy 5000-5500 személy állandó mozgásban volt: naponta érkeztek és naponta mentek is el emberek. A nők, férfiak, családosok külön szállást kaptak. A magyarországi menekültek közül a zsidókat nem vették nyilvántartásba, és nem is szállásolták el ezekben a szövetkezeti otthonokban - róluk a szabadkai zsidóság külön gondoskodott.

1956 decemberére fűtési okok miatt megszüntették a táborokat. Akiknek decemberig nem sikerült sehova sem menniük, azokat Szerbiába helyezték át (Mataruska Banja, Vrnjacka Banja stb.), saját beleegyezésük nélkül azonban senkit nem vihettek el.
A menekülttábor mindennapjai
A tábor lakói között volt egy Dunaharasztiból érkezett 14-15 év körüli lányokból álló csoport, akik nem tudtak kijutni külföldre, ezért Szerbiába kerültek, ám ők a kegyetlen körülmények miatt hamarosan Barát Károlynak könyörögtek, hogy jutassa vissza őket Magyarországra. A lányok végül sikeresen hazajutottak, amint azt első hivatalos útja alkalmával 1962-ben Barát is megtapasztalta, amikor meglátogatta őket.

A bajmoki kaszárnya
1956 novemberében az egyik elszállásolt fiúcsoportot értesítették, hogy az új magyar kormány delegációja jönne hozzájuk látogatóba. A fiúk megüzenték, "hogyha beteszik a lábukat, innét élve nem fognak kijutni" és elkezdték fenni a bicskáikat. A delegáció végül nem is jelent meg.

A táborok anyagi fedezetét a Jugoszláv Belügyi Titkársággal kötött szerződés biztosította, amelyet az ENSZ és a Nemzetközi Vöröskereszt képviselője is aláírt. A szerződés szerint a szövetkezet a táborokért pénzt kapott: minden személyért naponta 1 dollár 72 centet. Az akkori hatalom a menekültek külföldre kerülése, illetve a táborok fölszámolása után igyekezett kitérni a szerződésben vállalt kötelezettségei alól, de Barát Károly és a többi szervező 1962-ben pert nyert az állammal szemben.

Magyarok a brüsszeli világkiállításon
1958-ban a külföldre jutottak nagy részével Barát Károly újra találkozott, ugyanis feleségével együtt meghívták a brüsszeli Világkiállításra. A vonatállomáson több százan várták. 1958. augusztus 19-én a magyar nagykövetség épületéhez hívták őket, s itt végignézték, amint a magyar nagykövetség bútorait az őrség közbeavatkozása nélkül kipakolták, majd fölgyújtották. Pár órával később ugyanez zajlott le a szovjet nagykövetség épületénél is. Senkit sem öltek meg, vagy bántalmaztak.

Augusztus 20-án, Szent István napján a többi nagykövetség elé őrséget rendeltek, de minden a legnagyobb rendben zajlott: a résztvevők a magyar pavilonból átmentek a pápai pavilon épületébe, és hatalmas ünnepséget rendeztek. Barát Károly elmondása szerint minden magyar csoportnak külön zenekara volt, s jellemző, hogy sem addig, sem pedig azután nem látott annyi népviseletbe öltözött magyart.
A menekülések személyes történetei
A jugoszláv határvonal őrzése az 1960-as évek elejéig a bajmoki határőrzászlóalj-parancsnoksághoz tartozott. 1956 novemberében egy nagyon hideg, esős éjszakán Stefánovics Antalék határhoz közeli Versányszki-dűlőnél lévő tanyájához hattagú család érkezett. A menekülő család a tanyatulajdonostól tudta meg, hogy már Jugoszláviában járnak. A háziaktól kaptak azonnal teát, ételt és pihenésre helyet is. Nem sokkal ezután újabb csoport érkezett, rövid beszélgetés után folytatták útjukat a dűlőúton, és csak egy kucsmát kértek a háziaktól.

Menekült hazaküldött fényképes képeslapja
Garajszki Sándorék tanyája is a határ menti övezetben volt. Visszaemlékezése szerint az első menekültcsoport 1956 novemberében érkezett hozzájuk a szállásra. Az első csoportban 8-10-en lehettek, és reggel érkeztek. Ezeket az embereket, akárcsak az utánuk következőket is, a kaszárnyához irányították. Ott be kellett diktálniuk adataikat, illetve igazolniuk kellett a kilétüket.

A bajmoki iskola tőszomszédságában épült, lóistállókkal övezett kaszárnya parancsnoka Jovo Repac kapitány elmondta, egy alkalommal egy fiatal házaspár érkezett, s ez a pár nem kevesebb, mint tizenhét kiskorút, illetve gyermeket hozott magával. A csoportot ő fogadta be saját lakásán, majd a szövetkezeti otthonban adott nekik szállást. Élelemmel és ruházattal is ellátta a nagycsaládot, majd néhány napi itt-tartózkodás után Bajmokra, onnan pedig Palicsra szállították őket. Gracza Ferenc szüleinek a tanyája a Sári-dűlőn volt. A menekülthullám kezdetétől hosszú időn át nem volt olyan éjszaka, hogy az éj leple alatt ne érkezett volna 2-3 család is a tanyájukra. Náluk ennivalót és teát kaptak, majd rövid pihenő után a kaszárnyához vezette őket a házigazda. Megvárta, amíg elintézik a formaságokat, majd a csárdához mentek. Ez többször is megismétlődött. Egy alkalommal a zöldhatáron egy grófi származású család érkezett - később Olaszországban telepedtek le -, akik a későbbiekben néhányszor levélben jelentkeztek. A madarasi csárdánál volt a gyülekezőhely, a menekültek itt vártak a további utasításra, a továbbindulásra. Voltak menekültek, akik nem is tértek be egyetlen tanyára sem, hanem egyenesen a csárdához mentek.

Menekültek képeslapja
Borics József a madarasi csárdatulajdonos fia elmesélte, hogy a csárdához november közepétől érkeztek Magyarországról a megtorlás elől menekülők. Előbb mindenkinek a kaszárnyában kellett jelentkeznie. A kaszárnyában való jelentkezés után a madarasi csárdához irányították őket. A csárdánál megmelegedhettek, valamint teán kívül élelmet, ruhát és lábbelit is kaptak a tanyasiaktól. Minden reggelre vagy 20-30 csoport jött össze, a katonaság és a határőrök korrekt magatartást tanúsítottak irántuk, a lakosság pedig kimondottan segítőkész, megértő és rokonszenvező volt a menekülőkkel.

A madarasi tanya
A madarasi tanyasi határrészben lakók készséges magatartása abban is megnyilvánult, hogy a hadseregnél tolmácsolást is vállaltak és a kaszárnyánál is teával látták el a menekülteket. A csárdából mindennap a délelőtti órákban a helyi szövetkezet pótkocsis traktora szállította a menekülteket Bajmokra, az ottani rendőrállomásra. Adataik fölvétele után a palicsi gyűjtőközpontba irányították őket. Minden bizonnyal voltak olyanok is, akik egyenesen a rendőrségen jelentkeztek, vagy maguk mentek Palicsra. A Bajmokra érkezők között azonban olyanok is akadtak, akik családegyesítés céljával érkeztek Jugoszláviába. Ekkor telepedtek itt le Bárdosék, Fábiánék, Kollárék, Frankék, Hegyiék, Probojcsevicsék, Gyetvaiék és sokan mások.

Természetesen Pécs felől is igen jelentős menekültáradat hullámzott át a határon, akiket ideiglenesen a mai Horvátország területén (pl. Eszék) szállásoltak el. A forradalom után még hónapokig ellenálló mecseki láthatatlanok szabadságharcos csoportját a későbbiekben szintén Szabadkára szállították.

Azt hiszem ehhez nem kell kommentár. Annyi bizonyos, hogy a HTM is tett a hazáért valamit.

idijota 2011.05.12. 23:49:24

@joco956: Szerinted érdekli a pedigréseket , mit mikor kaptak vagy ki mi jót tett érettük???? Netán az érdekelné őket, hogy amikor átruccan a büdös külföldi mennyi pénzt hagy az országban???
Csak egy kérdés.... Ha Békés megyébe nem járnának át az utált keleti szomszédok busszámra "šopingóni" akkor hányan maradnának munka és megélhetés nélkül a pedigrések közül????
Az igazi pedigrést csak az érdekli, hogy az az átkozott "gyüttmönt" ide tart és megeszi majd a kenyeret előle, meg elveszi a rokkantnyugdíja felét vagy még többet....
A kocsmában politizál és ontja az eszetet a feles vegykó mellett, nézi az agymosó adásokat a tévében és okosodik meg okoskodik.... közben panaszkodik hogy miljen szar még cipőt se tud venni mert vagy a pájinka vagy a cipő... mennyivel jobb volt régen... volt pájinka is meg cipő is... és most meg "gyünnek" délrül, meg keletrül, meg északrul is oszt majd szavaznak "hejjettük" a büdös gyütmentek... Arra már nem futja hogy azelőtt is aki "gyütt" miljen tortúrákon esett át csak egy vízumhosszabítás miatt vagy új igénylése esetén... ne agyy isten tovább szeretett volna maradni... meghívólevél hároszoros fedezet a bankban vagy valaki akinél vendégeskedet annyiszor minimálbér felmutatása ahányan vannak a családban plussz a vendégnek egy...stb stb... a testvérek... na persze...
Ez mellet csak az érdekli hogy az az akárki miből vett autót, vagy miből épít vagy akármi más hogyhogy annak van a nékie meg nincsen , biztos csal lop hazudik....
Tisztelet a kivételenek csak abból nagyon nagyon kevés van... még az is aki barátként meg mosolyogva beszélget veled ... még az is előbb utóbb hátba döf.... sajnos...
ez tapasztalat nem más... kicsit keserű de ez van....
Fogaggyuk e hogy nem van nekünk pedigré, büdös HTM gyüttmönt vagyunk osztán kuss, még akkó is ha adót fizetünk,... akármikó régöbben decembörbe má nyilatkoztak valamiféle szavazáson, vagy nem?

colored.white.stripes 2011.05.15. 07:58:46

A HTM-ok megkapták a szavazati jogot. Egy estére. Szavazhattak a Wolf Katira. Meg is tették. Ők meg a finnek. A többiek nem nagyon szeretnek bennünket.
Ez van, ezt kell szeretni. Magyarország (és a HBM-ok)számíthat a finnekre(?) és a HTM-ra. Ennyi.
Várom a zEmberek reakcióját erre, valami olyan tartalommal, hogy "mit szavazgatnak ezek, mikor nem is igazi magyarok, nem kaptak szavazati jogot!"

Maisie MacKenzie 2011.05.16. 11:03:51

@colored.white.stripes:

A franciákat és a spanyolokat miért tagadod le?
süti beállítások módosítása