Íme egy részlet Dr. D. D. Dabic, azaz Radovan Karadzic munkásságából. Ezt a cikket is bioenergia, meg pszichológia vonalon írta egy egészségügyi magazinba:
BÉKÉRE VAN SZÜKSÉGE?
Ne az érzékeire összpontosítson!
Ahogy minden keleti meditáció így a keresztény imádság, és a csend is segít a belső egyensúly megteremtésében az által, hogy érzékeinket az érzékelhetőről az érzékekkel észlelhetetlen felé fordítja.
A csend állapotába úgy kerülhetünk, hogy halló érzékünket egyre jobban bezárjuk, és minimálisra csökkentjük a külvilágból érkező impulzusok számát. Emellett megnyugtatjuk belső világunkat a teljes nyugalom eléréséig.
Nem kétséges, hogy mind a vallásos csend, mind a meditáció célja egy másik állapot elérése. Keleten inkább a különféle szellemi szintek elérésére fektetik a hangsúlyt, míg nálunk ez leginkább a szentlélekkel való egyesülés, és a lélek állapotának változására törekvésben nyilvánul meg. Mindezt különös energiák felvételével érjük el.
Minden vallásban és civilizációban egyetértenek abban, hogy ezek az energiák "magasabb szintről" származtathatók, életet adnak, pozitív, és gyógyító hatásuk van, erőt adnak a mindennapi élethez.
A vallásosságnak is különböző szintjei vannak. Keleten 4 szintről beszélnek. A felsorolást a legalacsonyabbal kezdem.
Intelektuális vallásosság (Isten tudat) kísérlet arra, hogy az elme sgítségével értük meg Isten lényegét.
Az istenfélelem a vallásosság egy magasabb szintje amely egyúttal a leggyakoribb is. Imádságban és Istennel folytatott beszélgetésekben valósul meg. Az imádság gyakran személyes, szétszórt, és kéréseket fogalmaz meg Istennel szemben. Ez a fajta vallásgyakorlás tehát részben az eléme részben a szellem révén valósul meg, ezáltal korlátok közé szorulnak pozitív eredményei is.
A meditáció, amely a mi kultúránkban a vallásos csendnek feleltethető meg, nagyon magas szellemi és vallási szintet jelent (bár a meditációt nálunk, mint nem vallásos, laikus technikát tartják számon).
Dragan Dabic