Az egész déli, délkeleti határszakaszon éjjel-nappal dolgoznak a dohánytermékek nem hivatalos forgalmazói: a csempészek. Ha az áru átjut a schengeni határon, az EU tágas piacán nagy nyereséggel kecsegtet. Az elmúlt másfél évben a VPOP a déli végeken több mint 3 millió forintnyi jövedéki bírságot szabott ki.
- Végül is meg lehet belőle élni. Mit tehet az ember, valamiből pénzt kell csinálni. Mi elrejtjük, ők meg megpróbálják megtalálni. Aztán vagy sikerül nekik, vagy nem. Hetente többször fordulunk - foglalta össze a helyzetet a palicsi vasútállomáson egy korosodó úr, aki lányával és tucatnyi karton cigarettával várt a vonatra. Amíg vártunk, beszélgettünk kicsit.
Palicsról, Szabadkáról csak délelőtt juthatunk el Szegedre átszállás nélkül. Délután Horgoson vonatot kell váltani. A MÁV motorvonata már várja az utasokat, mire azok Horgosra, a magyar határhoz legközelebb eső állomásra érkeznek. Azokat is, akik csak utazni akarnak, és azokat is, akik "üzleti úton" vannak.
Csempészek csavarhúzóval
A felszállás és a jegykezelés után általában azonnal kezdődik a szerelés. Ahogy elhagyjuk az állomást, az utasok közül felpattan 2-3 fiatalember. Előkerülnek a táskák, belőlük a szerszámok. El kell rejteni a szajrét a határig. 20 percük van. - Kint gyorsan megcsinálom - mondja egyikük, és kimegy a mosdóba. Matatás, csavarozás hallatszik az ajtón keresztül.
A csempész csakhamar visszajön, hogy lecsavarozzák a lámpát a fülke plafonjáról. Villámgyorsan dolgoznak. Még meg is kérnek bennünket, hogy a táskánkat legyünk szívesek arrébb húzni, mert nem férnek el. Az utasoknak szemük se rebben. A világítótest mögötti résbe a csempészek szélsebesen cigarettát tömködnek, aztán visszacsavaroznak mindent. Lassan befutunk Horgosra, aztán Röszke, és jöhet a vámvizsgálat. Így megy ez szinte mindennap. Ritkaság, hogy egy-egy járaton ne üljön valaki, aki már ismerős a hatóságnak. A vámosok kutatnak, de nem találnak semmit. A vonat tovább indul Szegedre, a csempészek ezúttal megúszták.
Vámosok csavarhúzóval
- Tavaly 110 esetben összesen több mint 2 millió 300 ezer forint jövedéki bírságot szabott ki ezen a határátkelőhelyen a vámhatóság. 2009-ben pedig március végéig 21 esetben mintegy 740 ezer forintnyit - mutatja a tavalyi és az idei összesített adatokat Némedi Varga Éva.
A Vám- és Pénzügyőrség Dél-alföldi Regionális Parancsnokságának sajtóreferensével pár nappal később Röszkénél együtt várjuk, hogy a sokat emlegetett vonat befusson az állomásra. A vámosok talán a bakternél is jobban készülnek a járat érkezésére. Egyikük távcsővel kémleli, hogy az állomás előtt kidobnak-e valamit az ablakon, a többiek a csavarhúzókat veszik elő.
Mint megtudtuk, a motorvonat átvizsgálására valamivel kevesebb mint negyed óra jut, és bár a lehetséges rejtekhelyeket jól ismerik, a pénzügyőrök nem tarthatják fel a vonatot a végtelenségig. Ahogy beáll a jármű, kezdődik az utasok és a fülke vizsgálata. Csavaroznak ők is.
Minden szokásos helyre benéznek, amire jut idő: a tükör mögé a mosdóban, a homoktárolókba, kinyitják a padló ajtaját, a biztosítószekrényt. Ezúttal nem találtak semmit. Vagy nem is volt, vagy jó munkát végeztek a csempészek.
Mennyit keres a csempész?
Ha egy-egy fuvarra átlagban 8-10 karton cigarettát hoznak át a megélhetési csempészek, és nem buknak le, szép havi kereset kerekedhet a végére. Az olcsó cigaretta a legnépszerűbb csempészáru. A legolcsóbb cigik egy szerbiai trafikban 70-75 dinárba, mintegy 225 forintba kerülnek dobozonként. Bár elképzelhető, hogy más utakon olcsóbban is beszerezhető az áru. A 225 forintos cigi végül 320-350 forintért talál gazdára Szegeden. A haszon tehát minimum egy ezres kartononként. Tíz-tizenöt sikeres fuvarral egy korrekt fizetésre valót össze lehet gyűjteni, tíz fordulóból összejöhet 100-125 ezer forint nyereség.
A MÁV-Start Zrt. véleménye
- Az az utas, aki a vasúti kocsinak vagy berendezéseinek az épségét veszélyezteti, engedély nélküli kereskedelmi tevékenységet folytat, a személyszállításból kizárható. Ha a jegyvizsgáló kollégák bármilyen rendellenességet tapasztalnak, értesítik a VPOP vagy a rendőrség munkatársait - válaszolta kérdésünkre Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-Start Zrt. szóvivője. Arra a kérdésünkre, jelentette-e bárki is, hogy csempészésre használják a motorvonatot, nem kaptunk választ.
A cikk eredeti helyén galériával.