Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Mit mondott Milosevics 1989-ben?

2009.07.01. 09:07 Bálint Csaba

1989 június 28-án hangzott el Koszovón az a beszéd, amelyről sok szakértő állítja: az első szikra volt a Balkánon. Sokan és sokat beszélnek a legendás fellépésről, de tudjuk-e, mit mondott Szlobodan Milosevics húsz évvel ezelőtt?

Vid napja (Vidovdan) volt, amikor elhangzott Milosevics beszéde, egyike a legnagyobb szerb ünnepeknek. A Vitusként is ismert Szent Vid a gyógyszerészek, vendéglősök, sörfőzők, vincellérek, rézművesek, táncosok és színészek, fiatalok, háziállatok, a csehek, Prága, Szászország, és Szicília védőszentje. Elneveztek róla egy betegséget is. A Huntington-kórt vitustáncnak is szokás nevezni.

A kórkép korai szakaszában a beteg a spontán induló, akaratlan mozgásokat szándékos mozgásokká alakítja, így azok alig vehetőek észre. Idővel azonban, ezek egyre nyilvánvalóbbá válnak, és a beteg egyre gyakrabban grimaszol, csapkod a végtagjaival, hunyorog. A mozgások az egész testre kiterjednek, járásképtelenség, az étkezés, a beszéd, az öltözködés csaknem lehetetlenné válik. (Dr. Info)

A szerb társadalom az egyike azoknak a társadalmaknak, amelyekben ez a szent nem csupán egy orvosi terminológiai kérdés. Szent Vitus többé-kevésbé feledésbe merült személy Európában. Vid napja azonban a szerb nép történelmében mindig sorsfordító nap volt:

  • 1389. június 28.: a rigómezei csata, a szerb államiság bukása;
  • 1914. június 28.: Gavrilo Princip Ferenc Ferdinánd elleni merénylete Szarajevóban;
  • 1921. június 28.: a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság első alkotmányának elfogadása;
  • 1948. június 28.: Jugoszláviát kizárják a Kominformból;
  • 1989. június 28.: Szlobodan Milosevics elmondja beszédét Rigómezőn;
  • 2001. június 28.: Szlobodan Milosevicst háborús bűnösként Hágába szállítják;
  • 2008. június 28.: a koszovói szerbek létrehozzák önálló közösségi gyűlésüket.

Mirjana Markovics az előző este sokáig veszekedett férjével, a másnapra tervezett beszéd miatt. A pletyka szerint felesége azzal vádolta Szlobót, hogy eladta magát a nacionalistáknak. "A veszekedés hevében Mirjana tört-zúzott" – állítja a család egykori közeli barátja, aki a Pressnek azt mondta: "Milosevics a veszekedés után elment otthonról, egész éjszaka nem aludt." Álmatlan sétája közben végül úgy döntött, nem hallgat a feleségére, és másnap elmondta történelmi beszédét. A beszédet, amely sok hágai elemző szerint első lépés volt a véres délszláv "rendezés" felé.

A beszéd

Szinte az egész jugoszláv vezetés, és az összes külföldi diplomata jelen volt az eseményen. Janez Drnovšek, Jugoszlávia akkori elnöke (később szlovén miniszterelnök, majd államfő) koszorút helyezett el a rigómezei csata hőseinek emelt emlékműnél.

Milosevics helikopteren érkezett a helyszínre, és a kíséretében volt az a Naszer Orics is, aki pár évvel később a bosnyák csapatok vezetőjeként tűnt fel a harctéren, majd a délszláv háború után a hágai Nemzetközi Törvényszék vádlottjává lett, hogy végül felmentsék a szerb civil lakosság ellen elkövetett háborús bűnök vádja alól. Jelen volt még többek között Montenegró jelenlegi miniszterelnöke, Milo Djukanovics is.

Uros Predics: A rigómezei lány (Kosovka devojka)

A beszéd napjára hatalmas tömeget vártak Rigómezőre. Csupán ezer ülőhely volt, de úgy becsülik, több mint egymillióan érkeztek az egykori harctérre, ahol hatszáz évvel azelőtt összecsaptak a törökök és a szerbek. Bár a megosztott szerb seregek 1389-ben vereséget szenvedtek, a csata szimbóluma lett mindannak, ami a szerbséget jelenti, beíródott a kollektív emlékezetbe. Versek és eposzok szólnak róla. A kerek évfordulón, 1989-ben ennek a különös és mágikus napnak új mondanivalója volt.

A beszéd az interneten csak töredékeiben lelhető fel. Nagy része azonban megtalálható.

"Becsületes, dolgozó embernek nincs félnivalója Szerbiában!"

Szlobodan Milosevics a beszéd végén még újra emlékezteti a szerbeket a múlt hibáira, és a széthúzás veszélyeire. "Jugoszlávia népeire új csaták várnak" – mondja végezetül. "Bár ezek egyelőre nem fegyveres ütközetek, ilyenek sem kizártak a jövőben" – jósolja meg a következő évtized eseményeit a szerbek új vezére.

Szlobodan Milosevics politikai karrierjének csúcsát érte el aznap, amikor egyes elemzők szerint kipattant az első szikra. Mindez 12 évvel azelőtt történt, hogy ugyanezen a napon ismét helikopterbe szállt és Hágába repült. Hogy a beszállás körül keringő történetekből mi igaz és mi a legenda, nem tudni, de úgy hírlik, mielőtt beszállt volna, a vezér azt mondta: "Szerb testvéreim! Szervusztok! Boldog Vid napját!"

komment

Címkék: videó szerbia koszovó szerbek milosevic hága mirjana

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr391219425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zati 2009.07.01. 10:59:19

A cikk izgalmas, csak egy kis kigazítás:
A beszéd 1989-ben hangzott el.
A Hágába szállítás 2001-ben történt.
Akkor nem "22 évvel később, hanem 12 évvel.

Üdv
-a-

Platon 2009.07.01. 11:06:25

Szia,

Furcsa lenne, ha egy beszéd képes lenne ilyen hatást elérni ha nem lett volna ott évszázados viszály.

Valójában már évek óta puskaporos volt a helyzet. A memorandum, majd a Milošević beszéd maximum tovább mérgesítette a problémát, de a kiváltó ok nem itt volt keresendő.

Az albán szeparatizmust sem engedményekkel, sem a kemény kéz politikájával nem sikerült Jugoszláviának kezelni.

Az erőszak bele volt, és van kódolva a szituációba.

Szerintem.

indapasssucks 2009.07.01. 11:08:22

Ott halt meg, ahova való volt, mint mindenki, aki saját előnyére nacionalista indulatokat fűt.

en.wikipedia.org/wiki/Slobodan_Milo%C5%A1evi%C4%87

Ha nem lennének ilyen gecik, idővel a párbeszéd venné át a terepet, és lenne esély a viszályok normális rendezésére. Ostoba az a faj, ameliyk az agressziót elsősorban önmaga ellen használja.

Platon 2009.07.01. 11:09:42

Amúgy tegyük hozzá önmagában teljesen ártalmatlan a beszéd. Bármely gárda tüntetésen ezerszer durvább beszédek hangzanak el.

Viszont abban a kontextusban jelzés volt a szerb ortodox nacionalistáknak.

Botfülű Suzan Boyle hasonmás · http://zoltanatya.blog.hu 2009.07.01. 11:12:21

És az a röhej, ha kiragadunk egy-egy részletesen, amit később (vagy már akkor sem,) ő a legkevésbé sem gondolt már úgy, akkor mondhatni, igaza volt. Pl: "Jugoszlávia többnemzetiségű állam, ami csak úgy maradhat fenn, ha a polgárai nemzetiségtől függetlenül egyenrangúak."

Talán az a spontán "lesznek letartóztatások" amikor Azem Vlasira,. akkori komancsból-népvezérbe (kb. mint a mi Pozsgaynk) tartó albán politikusra célozva tett igéretet az azt követelő szerb tömegnek, na azzal lépte át a Rubicont.

Ötletes, jó poszt, gr. A bizarr betegség mint névrokon pláne non plus ultra, kár, hogy nem valami különleges lepra alfaj, az jobban illene néhai Slobohoz:-)

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2009.07.01. 11:13:41

őszintén szólva kissé aggódom, hogy ilyen szomszédaink vannak. állítólag az esküvőkön még mindig kalasnyikovokkal lövöldöznek a levegőbe.

Platon 2009.07.01. 11:15:54

@indapasssucks:

Milošević halálának leginkább a nyugati hatalmak örültek. Nagyon kényelmetlen kérdéseket feszegetett a perben, és valószínűleg néhány vádpontban tárgyában kínos lett volna az ítélet.

Én jobban örültem volna ha végig megy a per.

Platon 2009.07.01. 11:17:05

@Nick_:
Hát azt nem csak Szerbiában csinálják. Balkáni népszokás, de Ukrajnában is divatos itt ott. :)

Vámpír\\\'08 2009.07.01. 11:21:14

Én is úgy hallottam, hogy Markovics asszony igazi internacionalista kommunista volt, és szembeszállt - egy darabig - az urával.

Platon 2009.07.01. 11:21:54

@Nick_:

Egyébként ez a Szerbia már nem Az a Szerbia.

Ha megnézed Szerbiának van egész Európa egyik legjobb kisebbségvédelmi intézményrendszere.

Amíg a tótok törvényt hoznak a magyar nyelv használata ellen, addig Szerbiában a magyar hivatalos nyelv, és a magyarok lakta területeken ha kéred még a bírósági tárgyalást is magyarul folytatják le. Minden hivatalos intézményen kint van a hivatalos nyelveken a felírat, köztük magyarul is.

Megtévesztő lehet, mert ide csak a magyar verések híre jut el, de ugye az jobbára koszovói menekülteknek az ügye. Velük meg a helyi szerbeknek is sok gondjuk van.

Platon 2009.07.01. 11:23:34

@Bálint Csaba:

Nekem van valahol egy átiratom a beszéd teljes szövegéről. Nem kép és hang ugyan, de komplett.

Keiichi 2009.07.01. 11:25:12

Hát... ha itthon lehetne... szerintem mi is csinálnák... csak nem a levegőbe... Durr kedves anyós!... xD

Muad\\\'Dib 2009.07.01. 11:25:27

Platon 2009.07.01. 11:21:54
"Egyébként ez a Szerbia már nem Az a Szerbia.
Ha megnézed Szerbiának van egész Európa egyik legjobb kisebbségvédelmi intézményrendszere."

Az meg, hogy rengteg éve szándékos betelepítés folyik a magyarok lakta területekre smafu, ugye? Mindez kiegészítve az ortodox vallás államilag támogatott erőszakos helyfoglalásával.

Vámpír\\\'08 2009.07.01. 11:30:19

@Muad\\\'Dib: ezt sajnos az oláhok is csinálják... A múlt héten volt egy cikk a Magyar Hírlapban Gyulafehérvárról, hát...
Pedig ők EU-tagállam.

Muad\\\'Dib 2009.07.01. 11:34:05

Vámpír\\\'08 2009.07.01. 11:30:19
Attól, hogy más is csinálja, még nem lesz jobb. Mondjuk nem is lesz addig jobb, amíg a mikérünkelnézésthogymégnemhaltunkki külpolitikai irányvonalat követi a magyar „elit”

Bálint Csaba · http://srbija.blog.hu/ 2009.07.01. 11:34:23

@Platon: Igen, az a neten megtalálható. A kép és hang hiányos, bár egy cirka 3 perces szeletet találtam a You Tube listájában, de Milosevics abban csak ismétli önmagát.

ostván 2009.07.01. 11:34:24

A 90-es évek elején, a háború kezdetekor mondtam apámnak (aki Vajdasági születésű volt), hogy baj van, lövik egymást a szerbek és a horvátok. Válasz: mindig is lőtték egymást, ez nem ujság.
Egyes népek általános felfogása szerint (köztünk is sokan vallják ezt), az igazság, amiben hiszünk, az fontosabb, mint az élet. A nyugatiak (zsidók?) ezt nem értik, illetve nem ezt vallják. A délszláv háborúkat a fenti elv alapján nézve akár logikusnak is lehet tekinteni. Mivel az emberek fejében az alapvető gondolkodási mechanizmust gyakorlatilag nem lehet megváltoztatni (pedig a Nyugat azt szeretné, a világ többi részén is!), az igaznak tartott elvekre kellene koncentrálni. Akkor talán kevesebb lenne a háború.

2009.07.01. 11:42:15

@Platon: Pont ezt éreztem én is: egy egyáltalán nem rossz szónok, egészen tisztességes beszéde. Legalábbis a mából nézve. Talán csak egyetlen dolog tűnik ki: ahhoz képest, hogy Jugoszláviáról beszél, elég kevés szó esik a nem-szerb népekről; mondjuk a rigómezei csata kapcsán érdekes is lett volna... De talán éppen ez a titka az ügynek.
Óhatatlan az itthoni, napi párhuzamok érzése is. Anélkül, hogy ezt erőltetném: érdemes észrevenni, hogy a háborús bűnös Milošević sem fröcsőgő, vérnősző baromként kezdte. Ma még igazán nacionalistának sem nevezhetnénk...

2009.07.01. 11:43:24

@Platon: Pont ezt éreztem én is: egy egyáltalán nem rossz szónok, egészen tisztességes beszéde. Legalábbis a mából nézve. Talán csak egyetlen dolog tűnik ki: ahhoz képest, hogy Jugoszláviáról beszél, elég kevés szó esik a nem-szerb népekről; mondjuk a rigómezei csata kapcsán érdekes is lett volna... De talán éppen ez a titka az ügynek.
Óhatatlan az itthoni, napi párhuzamok érzése is. Anélkül, hogy ezt erőltetném: érdemes észrevenni, hogy a háborús bűnös Milošević sem fröcsőgő, vérnősző baromként kezdte. Ma még igazán nacionalistának sem nevezhetnénk...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.07.01. 11:48:49

@Nick_: én voltam esküvőn szerbiában. nem lőttek a levegőbe fegyverrel. volt ott minden: magyar, szerb, és horvát. mindenki táncolt, örült, piált, evett. mint nálunk. csak jobb volt a zene

vajdasagi 2009.07.01. 11:51:01

Érdekes és jó cikk. Gratulálok. És a hozzászólások nagy többségével is teljesen egyetértek. Ezért nem is az ellenkezés kedvéért, hanem csupán hogy én is hozzátegyek valamicskét:

A milosevici szöveg lehet hogy elfogadható, de a kontextus az nem. Úgy lett ott a többszázezer hallgató a beszéden, hogy egész Szerbiában szinte elkoboztak MINDEN autóbuszt, és ezekkel szervezetten vitték az embereket a rigómezei csata 600 éves megemlékezésére. Mindenki szabadnapot kapott a munkahelyén, ha jelentkezett, hogy elmegy. Szinte el is várták, hogy menjünk. Én nem mentem, és a rákövetkező hetekben történt meg velem először, hogy úgy éreztem, egyes buta és korlátolt munkatársaim ezért hátrányosan megkülönböztetnek, merthogy én magyar vagyok. Persze ezt az állításomat is helyén kell kezelni: előtte már 30 évet leéltem Jugoszláviában úgy, hogy SOHA EGYETLEN ALKALOMMAL sem éreztem a magyarságomat hátránynak. A legapróbb alkalmakat is beleértve!!! Megnézném azt az országot, ahol egy kisebbségi ezt hittel elmondhatja magáról. Az valami hihetetlenül szép volt, ahogyan egyenrangúnak tartottak bennünket és inkább pozitív diszkriminációt alkalmaztak. Tudtak a szerbek nagyon is toleránsak és nagyvolnalúak lenni. Akkor...

Más részről még annyit tennék hozzá, hogy a történelem egy folyamat. Sokezer apró-cseprő dolog alakítja hol ilyen, hol meg amolyan írányba. Addigra már úgy elfajultak a dolgok Koszovóban (és többnyire az albánok hibáztathatóak ezért), hogy csak szikra kellett a robbanáshoz. Ez egy fontos ilyen szikra volt. Attól kezdve utáltam Milosevicset és féltem, mi lesz ebből. De az általános baj akkorra már régóta látszott. Ezekben az években az egyik legjobb barátom, egy boszniai muzulmán elvándorolt Ausztráliában azzal a sommás érvvel, hogy bebőle vált a legnagyobb nacionalista, mert hiszen ő minden nációt elkezdett utálni, a magáét is beleértve. Azt hiszem, azokat az éveket ez jellemzi számomra a leginkább. Ehhez még egy adalék: büszkén mondhatjuk, hogy a magyar kisebbség az egyetlen olyan népcsoport volt, amely teljesen vétlen volt abban, hogy a dolgok így elfajultak. Minden más csoport rendelkezik szégyenleni valóval azokból az időkből.

Bocs, hogy hosszú volt - elragadtak az emlékek.

Devil 2009.07.01. 11:57:00

Erdekesek a belso s kulso ellentmondasok. Tartsuk egyben szerbiat - ugy hogy a szerbeken kivul ezt masok nem akartak. A szerbek felszabaditok - mikozben akar eroszakkal is egybentartanak Jugoszlaviat - ezt a tobbi nemzet nem hiszem hogy igy latta. A nemzetek egyenranguak - a szerbek szerint, mashonnan azert nem ezt lehetett hallani.
Szerintem nehez a beszedet jol elheylezni anelkul hogy valaki ismerne a szerbek habitusat, az onmagukrol es ugy nagyjabol a vilagrol alkotott velemenyuket, a tortenelmuket. Ezek a korulmenyek szerintem kikerulhetetlenul egy ilyen konfliktushoz vezettek volna, Miloseviccsel vagy nelkule. O csak a megfelelo ember volt a megfelelo feladatra - ha nem o lett volna ott, jott volna mas, vagy epp nelkule is hasonloan alakultak volna az esemenyek.
Nekem az volt a furcsa hogy egy ennyire ontudatos nep ennyire nem vette eszre hogy az egesz konfliktus mennyire nem a nep erdekeit szolgalja - legfeljebb csak a vezetok vagy a klienturajuk (haborus bunosok, fegyverkereskedok, zavarosban halaszok) profitaltak az egeszbol - mennyire az orruknal fogva vezetik oket a nagy nemzeti erzelmeikre epitve...

Platon 2009.07.01. 12:02:20

@/ms:

Megtévesztő a dolog.

Milošević egy átlagon felül inteligenes, nagyon ravasz gazember volt.

Ugye azért küldték '87 ben Koszovóba hogy simítsa el a dolgokat, erre ő támogatásáról biztosította a koszovói szerbeket. Aztán meg is buktatta Stambolićot.

A jelen beszéd is arról szólt hogy a nagy szerb radikalizmusnak adjon teret, miközben kellőképpen óvatosan fogalmaz ahhoz hogy a mérsékelteket se riassza el teljesen.

Minden hájjal megkent hideg számító gazember volt.
A beszédben ott volt a koszovói szerbek, és a nagy szerb radikálisok összes követelése, némi cukormázba bugyolálva.

Félre értés ne essék a koszovói szerbek panaszai egy részének komoly és valós oka volt, az nem úgy volt hogy a gonosz szerbek elnyomták a szegény albánokat. Mind a két fél bőven sáros volt a konfliktusban.

Azonban M. ahelyett hogy megoldásra játszott volna, inkább elmérgesíteni igyekezett a helyzetet saját politikai céljai érdekében.

Az persze megint más kérdés, hogy szerintem a gyulladáspont elkerülhetetlen volt, M. maximum gyorsított rajta.

takacs56 2009.07.01. 12:03:18

@Platon: "Minden hivatalos intézményen kint van a hivatalos nyelveken a felírat, köztük magyarul is."
Ez egy Tito vivmány. Milosevics elvette az autonomiát is Vajdaságtól.

marslacko 2009.07.01. 12:04:46

érdekes post.
@vajdasagi: van nekem is egy jó ismerősöm, aki annak idején a jugó parti őrségnél volt katona, kb. 20 éve jött át, amikor kezdtek a dolgok sűrűsödni...ő is azt mondta, hogy nem cseszegetett senki senkit.

admiral Yamamoto 2009.07.01. 12:04:58

Az igazán kemény beszéd a két évvel azelőtti, '87-es beszéd volt, a mára legendássá vált mondattal, miszerint "Senki nem üthet meg/bánthat egy szerbet!" Később ez lett a háború egyik jelmondata.

Tuvalu 2009.07.01. 12:06:13

Szinte biztos hogy rosszul emlékszem, de nekem idáig úgy rémlett, hogy azt is itt mondta el, hogy "Koszovói szerbek, titeket soha senki nem űzhet el innét".

Mondom, hogy rosszul emlékszem, mert logikusan ennek 98 magasságában kellett elhangzania.

Evvel együtt igy részleteiben nem tudom eldönteni a beszédről, hogy mennyire volt gyújtó hangú. Ahhoz tényleg az egésznek a szövege kellene.

Tuvalu 2009.07.01. 12:12:25

Akkor azt hiszem a 87es beszédre gondoltam...

Zoe23 2009.07.01. 12:17:35

@vajdasagi:

Kedves Vajdasági!
Nehéz személyes élményekkel vitatkozni, pláne kívülállóként, de mégis abszurd és hihetetlen, amit írsz. Mintha a szerbség apológiája lenne - nyitott, szelíd népség. Haha. Láttad a Lőporos hordó című filmet? Ők készítették. Na ez a 80-as években játszódik. Zsiniálisan mutatja meg a hétköznapi erőszakot, frusztrációt, ami a szerbeken úrrá lett. Sok Zentai, Szabadkai haverom mesélt a napi sallerokról, amit a szerb gyerek osztottak a suliban - ez alap volt.
Eszék, Vukovár, Szarajevó nem jöhetett a semmiből, nyilván a történelem egy folyamat, de nehogy már azt állítsd, hogy a horvátok, bosnyákok, albánok a felelősek mindenért!

Karlitosz 2009.07.01. 12:33:29

@admiral Yamamoto:
Akkor most kimondom:
Senki sem bánthat egy magyart!

Platon 2009.07.01. 12:33:52

@takacs56:

Kevered a szezont a fazonnal.

Semmi köze az autonómiához, ez a demokratikus szerbia kissebbség védelmi jogszabályainak a része, melyek bőven M (pláne Tito) után születtek.

Miloševićet már régen megbuktatta a nép, sőt mi több már meg is halt. Rendszere a múlté.

V.Emil 2009.07.01. 12:44:52

nem tehetek róla, de mindig megakad a szemem a blog címén.
Ha már insajd, akkor Srbija.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.07.01. 12:50:20

Ez a sz@arházi miatt emberek százezrei haltak meg, lettek földönfutóvá, hullottak szét családok és szűnt meg a konföderális Jugoszlávia ötlete. Ne állítsa most itt nekem senki hüppögve, hogy tulképpen milyen helyre kis beszédet mondott az állatja Rigómezőn, mert ott olyan valaki szónokolt, aki mellé Néró vagy Caligula is bátran oda fényképezkedhetne, aki hidegvérrel kivégeztette tanítómesterét - Ivan Sztambolityot. Én meg félbehagytam egyetemet, szerelmet, boldog haveri kört és Pest alsóbb bugyrában húztam meg magamat egy évre, emberes hónapokon csövezve a Margit-szigeten, meg az akkori Széna téren. Hát ne sajnálkozzon senki emberfia Milosevityen. Pláne ne dicsérje. Történelmi féreg volt és akként is végezte.
Megérdemelte.

vajdasagi 2009.07.01. 13:37:29

@Zoe23: Nemcsak a történelem egy folyamat. A nemzetek egymáshoz való viszonyulása is ilyen. Aki Zentán vagy Szabadkán magyarverésekről beszél, az szinte mindig a későbbi évekről beszél. A koszovói dolgok a nyolcvanas évek közepén fajultak el annyira, hogy az egész szerbség frusztrációjához vezettek. DE ELŐTTE ILYESMI NEM VOLT. Ezt nem gondolom, hanem tudom. Pontosabban: gyerekkoromban és is párszor megvertem más gyereket, és engem is párszor megvertek. Mind a verők mind a megvertek között volt mindenféle nemzetiségű, és nem nyelvi alapon válogattunk. Sőt, még a társaságom is vegyes volt: magyarok, szerbek horvátok (bunyevácok) egyránt voltak benne. A rendőrség addig tűrte a gyerekcsínyeket is, meg a komolyabb incidenseket is, amíg egynemzetiségű volt a verő és a vert. Amint egyik náció gyereke verte meg a másik náció gyerekét, vasmarokkal csaptak le, és csirájában fojtották el. MINDIG. Vagy legalábbis én sohasem hallottam olyat, ami nem így történt. Mindez a Titói és nem a Milosevici éra volt persze. És a szerb nép nem idilli, mint ahogy egyik sem. De nekem az albán nép minumum annyira bűnösnek tűnik az akkori dolgokban, mint a szerb. A horvátok is igencsak hozzátettek a dologhoz (a szerbek még inkább). Méd az egyébként agyondícsért szlovénok sem voltak teljesen vétlenek - ámde ez csak csepp volt a tengerben. A magyarok ebben teljesen vétlenek voltak, mint már mondtam.

De mindenkinek, aki magyarverésekről sopánkodik a következőt szeretném mondani: Budapesten a nem magyar nemzetiségű itt élőket rendszeresen érik különböző kelllemetlenségek. A köztünk élő négereket gyakran verik meg MÉLYMAGYAR ÉRZÉSŰ honfitársaink. Mindez sokszorta gyakoribb incidens napjainkban, mint a vajdasági magyarverések. Az egyik ilyen majdnem agyonvert néger a lányok angoltanára volt például!!! Azt ajánlom száljunk magunkba. Először is a mi körünkben jelentkező intoleranciát és idegengyűlöletet kritizáljuk, és majd csak utána lesz morális jogunk arra, hogy jajveszékelve sajnáljuk a vajdassági magyarokat. Pedig tudom ám miről van szó. A legközelebbi rokonaim élnek ma is ott. Számomra igazán nagy a tét. De úgy védhetjük meg őket, ha magunk erősek és nemesek leszünk, nem úgy ha NagyMagyarország térképekkel furikázunk, meg egy pofont atrocitásnak nevez a sajtó, meg ilyesmik. Atrocitás az, amikor valakit pl. megölnek és levágják a fejét...

gyozop 2009.07.01. 13:41:29

Tulképpen a jugoszláv elit egy nagy része jól járt, mert 6 különböző államban jöttek létre vezetői posztok ezrei.

Az USA-nak is jól jött a balhé. Megint eljátszhatták a szuperhőst, beindulhattak a fegyvergyárak és a hírcsatornákon osztották az észt. Szóval sokaknak jó buli volt, mint minden háború.

walter77 2009.07.01. 13:50:23

@admiral Yamamoto:

Igen, igen nekem is ez ugrott be, hogy ez volt az igazán durva mondat, ami visszhangozott még éveken át!

vajdasagi 2009.07.01. 13:50:54

@Bácskai peregrinus: Én is utálom Milosevicset, és az én életemet is kettébetörte - talán kevesebbet nélkülöztem miatta, mint Te. Sorry.

Ha egyéneket kell bűnösként megnevezni, nekem is benne van ő a három legvéétkesebb között. De:

1. Attól még igenis nagyon okos ember volt. Ravasz, gonosz és számító. És jól kihasználta a neki kínálkozó pillanatot. Sajnos.

2. Nélküle sem lett volna lényegesen másképpen a dolog. Sajnos. Pedig sokért nem adnám, ha másként történt volna.

3. A hágai tárgyalása egy szörnyű dolog volt: szégyene a nemzetközi jognak. Folyamatos pofonokat kaptak tőle a nyugati hatalmak ügyészei és bírái sajnos. A halála megváltás lehetett a bíróság számára. Sajnos hasonló dolog folyik most a Seselj tárgyalásán, aki pedig ugyanannyira vétkes az én szememben, mint Milosevic... Az a tárgyalás is egy rossz vicc.

4. A harmadik főbűnös az én szememben nem is szerb, hanem horvát. De már mondtam: nem az egyének befolyásolták döntően a dolgokat hanem a körülmények sodorták a népeket, egyik incidens követte a másikat, beindult az erőszak-spirál, és kevesen voltunk olyanok, akik megállíthatták volna az egész szörnyűséget.

Békét, szeretetet és toleranciát kívánok mindannyiatoknak.

Charlie Drop 2009.07.01. 13:51:26

@Platon: szerinted hány helyen tartják be?
muhaha...

Muad\\\'Dib 2009.07.01. 13:51:34

vajdasagi 2009.07.01. 13:37:29
"A köztünk élő négereket gyakran verik meg MÉLYMAGYAR ÉRZÉSŰ honfitársaink. Mindez sokszorta gyakoribb incidens napjainkban, mint a vajdasági magyarverések. Az egyik ilyen majdnem agyonvert néger a lányok angoltanára volt például!!! Azt ajánlom száljunk magunkba. Először is a mi körünkben jelentkező intoleranciát és idegengyűlöletet kritizáljuk, és majd csak utána lesz morális jogunk arra, hogy jajveszékelve sajnáljuk a vajdassági magyarokat."

Majd, ha én megyek Afrikába élni, akkor nem fogok sopánkodni, ha elvernek fehérként. Amint ez meg is szokott arrafelé történni nem egyszer (csak nem PC dolog niggerek rasszizmusáról beszélni manapság). Ellenben akik generációk óta élnek valahol kissé más megítélésbe kell tartozzon, mint aki most esett be a határon.

Charlie Drop 2009.07.01. 13:55:08

@Hurrá Torpedó: attól függ, az én lagzim is ott volt, de a magyarok nem lődöznek, az inkább délebbre divat még

Charlie Drop 2009.07.01. 14:02:21

@Muad\\\'Dib: nem fogsz sopánkodni?

LoL :D:D

Persze, sőt még kéred is hogy üssenek még :D

gyozop 2009.07.01. 14:07:19

@Muad\\\'Dib: Ez hülyeség. Én nem szállok magamba azért mert egy baromarcú megvert egy négert, nem fogom szégyellni magam és nem fogom magyarságom részeként sem kezelni. És mi köze ennek a határon túliakhoz? Az első esetben tegye a dolgát a rendőrség, a másodikban pedig közösséget kell vállalnunk velük, ha szükségük van rá. Azt mondják sok helyen szükségük van.

walter77 2009.07.01. 14:09:07

@vajdasagi:

De megkönnyebbültem, hogy van más is aki így gondolja!

Tény, hogy '89 előtt nem azért jöttek mentek a sallerok, mert valaki magyar vagy szerb, de utána én magam is többször kaptam amiatt, mert nem tartozom a "mennyei nép" - ahogy ők magukat aposztrofálták - körébe. A '90-es évek már sajnos erről szóltak. A gimis focibajnokság egyik csapata pl. az Arkan tigrisei (Arkanovi tigrovi)nevet vette magára, a szerb nyelvet oktató tanárnő pedig ordított, hogy ismételjük utána milyen gonoszok voltak a magyarok világháborúban és hogy legyek hálás mert a szerbek fölszabadítottak engem. (Mi persze kollektíve ellógtuk a többi órát a tanárnőt meg lecserélték.) De az is hozzá tartozik, hogy az a srác aki az egyik legnagyobb hangú volt a fenn említett focicsapatban később leszólított az utcán, hogy beszélgessünk már, mert szerinte hülyeség ez az egész, és nem kéne már problémázni azon ki magyar, szerb vagy horvát. Nem lettünk barátok, de már ellenségek sem voltunk, és ez épp elég. Akkoriban mindenki meghyülyült - én is hordtam magyar címeres kitűzőt - de a nagy részünk kinőtte.

Milosevityet persze tiszta szívből megvetem, vagy inkább gyűlölöm, ahogy a többi akkori fejest is.

Muad\\\'Dib 2009.07.01. 14:11:53

Charlie Drop 2009.07.01. 14:02:21
Nézd a hatalmas liberálisokkal ellentétben én úgy gondolom, hogy az az ő hazájuk. Ha ki akarnak onnan hajtani minden fehért, ám legyen. Persze akkor élelmiszer-segély sincs, de hát ez van. Azon kívül kevés négert vernek meg, aki itt dolgozik normálisan (igen, tudom, hogy előfordult olyan is, aki meg azért jön ide, hogy a Blahán töltse a napját kötekedéssel, meg a cigókkal héderezéssel, ne lepődjön meg, ha szájonkeni néhány jólfésült fiatal.

Zoe23 2009.07.01. 14:17:48

@vajdasagi:

"DE ELŐTTE ILYESMI NEM VOLT."
Hiszen éppen ez cáfolja a történelem folyamatossága! Nem volt? Hirtelen lett? Egy perc alatt? Egy beszéd alatt? Egy beszéd alatt romlott meg?
Ezt nem fogadom el. Jómagam nem vagyok "nagymagyar", azt viszont tudom, hogy Jugoszlávia a Tito-i időket leszámítva nem működött, a nagyszerb törekvések mindig is aláásták az egységet.
Ami a háború(k) alatti a népirtásokat illeti, ott sem szeretem a szerb felelőség relativizálását. És szerencsés vagy, ha nem golyófogóként raktak 94-5-ben tűzvonalba, mint egy csomó magyart pld.

walter77 2009.07.01. 14:19:12

@Muad\\\'Dib:


Az, hogy ott létezik valami, ami objektíve nem jó, nem csorbítja az itt létező nem jó élét.

Amúgy szerintem jól tennéd ha elmennél afrikába...

Charlie Drop 2009.07.01. 14:19:57

@Muad\\\'Dib:
"Nézd a hatalmas liberálisokkal ellentétben én úgy gondolom, hogy az az ő hazájuk. Ha ki akarnak onnan hajtani minden fehért, ám legyen. Persze akkor élelmiszer-segély sincs, de hát ez van."

elég ellentmondásos, nemde?

vajdasagi 2009.07.01. 14:32:14

@walter77: Valóban ez a mondat volt az egyik kulcsa Milosevics felemelkedésének. Pontosan úgy hangzott hogy: "Niko ne sme da vas bije", azaz "Senki sem verhet benneteket". Tudom, mert néztem a tévéközvetítést - megrettenve attól, mi jön majd itt. Tehát még a "szerb" szó sem hangzott el benne...
Azonban mindent a maga kontextusában kell kezelni. Ott és akkor a következők történtek sorjában:

1. Koszovóban az albánok sorozatosan erőszakoltak meg szerb főként kiskorú lányokat, és ezzel igyekeztek a szerb családokat elkergetni Koszovóról, hogy etnikailag tiszta albán terület alakuljon ki. Nem pusztán rosszindulatból csinálták, hanem családonként átlagban 8 gyerekük volt, kellett nekik a termőföld - dolgos parasztok voltak. Területszerzési kényszerből erőszakoltak ők, nem gonoszságból...

2. Fenti dolog miatt menekültek a szerbek tízezerszám, nőtt a frusztráltság, és a szerb közvéleményt küzelte a sajtó is az albánok ellen.

3. Milosevic elment Koszovóra beszédet tartani és javítani a helyzetet (vagy inkább saját magát a nemzet megmentőjének megtenni).

4. A beszédre sok helyi szerb gyűlt össze, mint hallgatóság, és az akkor még főként albán nemzetiségű rendőrség tartotta fönn a rendet.

5. Ekkora gyülekezet, ha felhevül és belelendül, ki tudja mit csinál, így hát a többségében albán rendőrség preventív okokból gumibottal ütötte néha az elöl álló túl heves vérmérsékletű hallgatókat.

6. Akiket ütöttek, azok persze kiabáltak, hogy minket itt ütnek (szerbül: "nas ovde biju").

7. A beszéd hevében Milosevic ezt meghallotta, és erre mondta ösztönösen a "niko ne sme da vas bije" - "senki sem verhet/üthet benneteket" mondatot, amely azután önálló lett, életre kelt a konfliktus albán, szerb, horvát és muzulmán oldalán egyaránt.

8. Bárcsak nem így történt volna.

Labancz 2009.07.01. 14:35:32

@vajdasagi: Így megy ez. Külföldön a magyarokat verik. Magyarországon a külföldieket. Vidám dolog a nacionalizmus. Ezért lesz izgalmas, hogy a Jobbik mit csinál majd a EU Parlamentben. Alapból szalonképtelenek, ami konkrétak kiközösítést jelent. Viszont a frakcióhoz tartozás jó dolog, ezért kell majd keresni valami csoportot, akikhez oda lehet majd verődni. Maradnak a mélyszlovákok, mélyrománok, mélyangolok és mélyfranciák. Szép kis csapat fog így összeverődni! De ha Brüsszelben haverkodik a Jobbik - mondjuk a mélyszlovákokkal - akkor nem lesz kit utálni és esetenként megverni itthon, sem Szlovákiában...
Na, így fog megszületni az igazi Világbéke!
(Bocs, hogy beleoffoltam.)

walter77 2009.07.01. 14:36:50

@Zoe23:
Ahogy én látom itt nem bagatelizálja senki sem a háború borzalmas voltát, még milosevity szerepét sem, és azt sem álítja senki, hogy az amúgy összetákolt országban minden szuper békés volt. DE az egyszerűen tény, hogy előtte nem történt nemzetiségi alapon történő durva megkülönböztetés. Vajdaságban régóta éltek együtt az emberek éppen elég sérelemmel mindkét oldalon, de ennek ellenére jól megfértek egymás mellett, ha nem így lett volna akkor vajdaságban is vér folyt volna, de szerencsére erre nem került sor. A kilencvenes évekre már megváltozott minden, de még akkor is a legnagyobb nacionalisták a frissen érkezett menekültek voltak és a délebbről északra költözöttek, nem az őslakos vajdaságiak.

Vajdaság egy jó hely.

walter77 2009.07.01. 14:41:56

@vajdasagi:

Hát igen hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a siptárok sem voltak angyalok, sőt! Minden úgy kezdődött, hogy a sógor visszaütött...

Teljesen egyetértünk: Bárcsak ne így történt volna.

vajdasagi 2009.07.01. 14:57:24

@walter77: Igen, Vajdaság egy jó hely :-)

A mai incidenseket leginkább eredeti lakóhelyükről elűzött szerencsétlenek (ámde amúgy gazemberek) követik el. Nincs rá persze pontos statisztikám, de a vajdasági szerb falvak is tele vannak menekültekkel, és ott is van incidens szép számmal, csak azt akkor "szerbverésnek" kéne hívni. Jobbára menekült ver meg helyi lakost. Hogy miért nem fordítva történik, kérdezhetitek: mert Vajdaság egy jó hely. Mi nem verünk másokat nemzeti meg egyéb alapon. És hosszú távon ez az erény előny és nem hátrány lesz, meglássátok.

Persze ha mi innen Magyarországról lenézzük az ott élő összes szerbet, egyként nacionalista állatként kezeljük őket, akkor ez ellenérzéseket ébreszt, és a fiatalok között egy kicsit könnyeben csattan el az a pofon a diszkó előtt, mintha egy baráti, jóindulatú, szomszédos népet látnának a magyarokban (merthogy vízum nélkül sehova sem utazhatnak).

Egyébként én más módon is eseményhez/időponthoz tudom kötni a szerb-magyar viszony megromlását: akkortól volt ez érezhető, amikor kipattant a Kalasnyikov-botrány. Köszönöm ezt a magyar kormánynak. Azokkal a Kalasnyikovokkal a horvát fél sok vajdasági magyart lőtt le, akiket persze a szerbek küldtek a frontra ágyútölteléknek, csak hogy ne gondoljátok, hogy elfogult vagyok. Szememben tehát a Jeszenszky egy idióta.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.07.01. 15:02:39

@vajdasagi:
Na, szedgessük Önhöz-Tehozzád hasonlatosan pontokba:

Pro primo - Minden diktátor valamilyen szinten okos. Még Idi Amin Dada is az volt, ellenkező esetben nem élvezhetné a mai napig összegründolt millióit, valahol Afika boldogabb csücskében.
A Duce, Mao, meg vonatrabló Dzsugásvilij se hétköznapi fazonok voltak. E miatt fölösleges egy lepkefingnyit is fölnézni rájuk.

Pro szekundó - az öreg Isten csak a tudója, mi lett volna, ha Pozsarevácon időben megejtenek anno még egy abortuszt. Ahogy a Führer is maradhatott volna a tájképfestésnél. Az akvarelljei látványába tán nem pusztult volna bele senki.

Terció - Ha ez az agyament nyugati demokrácia emlőjén ellett igazságszolgáltatás úgy ahogy van alakilag elizélt már régen, és emiatt egy középszintű bűnöző is zavarba tudja hozni őket, az nem a vádlott szellemi színvonalát minősíti, sokkal inkább a maga végtermékébe fúlő jelenkori okcidentális gondolkodás csődjét hivatott bemutatni. Parasztosan: prezentálni.
Igyekezzünk, nem sokáig dühönghetünk rajta, ennek a cvilizációnak már nem lesz még három évtizede se, pojácának lenni. A harmadik utas gazdasági modell most döglött be oly örvendetesen, hogy attól csak a világot megrázó válság (valóság-)show kéjjel bizseregtetőbb. Lehet, hogy még megérem végleges bukását, halleluja, adja az Ég!

Negyedíziglen penig - (idáig terjedt latinos álműveltségem, hehehe...) Szerény ismereteim szerint a horvátok csak védekeztek. És még a Z4-es tervet is elfogadták egyszer régen, ami a zendülő szerbeknek, a szilvapálinka gőzéből fegyvertelenül harcoló "ecceri védtelen szorgos kis népnek" államot kreált volna a horvát államiság testében, a Dunától Zágráb külvárosáig, például saját valutával, himnusszal, szimbólumokkal és vegytisztított, horvátot-magyart elűzetett szent oázissal... Aztán persze megnyúlt a képük, amikor a horvátok ezt rosszallották, és visszalőttek. Lapot húztak, mert azt vélték, hogy 19-re még lehet bolhabokányi esélyük. Pedig már akkor is huszonvalahányat szorongattak a kezükben és a lapok ki is szóródtak az ujjaik közül.

Charlie Drop 2009.07.01. 15:07:05

@vajdasagi: szerintem nem az, ha akkor nem segítünk, akkor kalap-kabát mindenkinek, válogatás nélkül...

vajdasagi 2009.07.01. 15:54:35

@Bácskai peregrinus: talán tegeződjünk - hiszen annyira közeliek a véleményeink, hogy az már ritkaság. És talán én vagyok az idősebb :-(

De pont a sok azonosságot nem érdemes emlegetnem, tehát az apró különbségekre koncentrálnék, ha megengeded:

Előbb a válaszom kevésbe fontos része: Milosevicsre persze hogy nem nézek föl Sőt utálom. De ott voltam és végignéztem a felemelkedését. Nem Idi Amin volt, nagyon nem... Tudom, hogy annyira jó szónok volt, amilyen jó Magyaroszágon talán csak Orbán Viktor. De hát mit ér a képesség, ha erre használta...

Most a fontosabb: az kétségtelen, hogy ha most vétkesek ranglistáját kéne csinálni, akkor első helyre tenném a szerbeket (és másodikra az albánokat), de érmet kapnának a horvátok is. (Mellesleg így a muzulmánok lemaradnak a dobogóról, pedig náluk meg iszlám fanatikusok is voltak az arab világból, és vérengzés is köthető hozzájuk szép számmal. De mondom, nem dobogósak, még így sem.)
Akkor hát kérdezhetnéd, miért a horvátok. Hát azt úgy látom, hogy a nyolcvanas években sokszáz szerb nyaralót gyújtottak föl a dalmát tengerparton a nacionalizmus jegyében. Ha abban a korszakban szerbül kértél kenyeret Dalmáciában, nem kaptál volna. A teljes lakosság jelentős része volt tevőlegesen nacionalista. A rendőrségükből tervezett módon kiszorították a szerb nemzetiségű rendőröket (numerus clausus-t csináltak!!!). Azután a vihar hadműveletben is voltak ám megerőszakolt nők, legyilkolt civilek, meg ilyesmi. De elsősorban az egész Dalmáciát és Zagorjet átitató szerbgyűlölet miatt kapják nálam a bronzérmet. Engem, magyart sem igen fogadtak be Zágrábban. Vagy legalábbis jóval kevésbé fogadtak be, mint az egyébként később valóban bűnösebb szerbek Belgrádban. Valahogy a horvátok tele vannak ugyanolyam kisebbségi érzésekkel, mint a szlovákok. Nem volt szinte sohasem önálló államuk, önálló jelentős kultúrájuk, és ez frusztrálja sokukat. A legnagyobb tudós, akit horvát föld szült, az épp Nikola Tesla - szerb, meg ilyen hasonló tüskékkel vannak tele. Talán ezt kompenzálják nacionalizmusukkal.

vajdasagi 2009.07.01. 16:12:01

@Charlie Drop: szerintem meg az a párszáz Kalasnyikov marhára nem befolyásolta a dolgok írányát. Az USA erősen érdekelt volt abban, hogy ez így történjen, és lám igy is történt. De fegyvert eladni egy szomszédos ország polgárháborújában annak a félnek, ahol kevesebb magyar él, hogy azt azok ellen használja, akik mellett meg több magyar él - hát ez kétes stratégia. De biztosan csak elfogult vagyok: az én unokatestvéremet lőtték meg azzal a Kalasnyikovval a fronton (és kevésbé relaváns ugyan, de én váltam egyszerre ellenséggé Belgrádban). Honnan tudhatnám én, hogy mi a jó? Azt biztosan Magyarországról lehet tudni.

walter77 2009.07.01. 16:31:03

@vajdasagi:

Ebben is egyetértek, hogy a horvátok jobban nacionalisták, mit a szerbek, bár - korom okán - azt gondoltam ez amiatt van, hogy végülis ott lőttek és őket lőtték többet, de ezek szerint ez korábbról datálódik.
Én 2002-ben voltam dalmáciába sok-sok év után először. Bepróbálkoztam esetlen horvátsággal kérni a kávét egy kávézóban Splitben, angolul válaszoltak láthatóan kelletlenül. Ugyanez volt a buszpályaudvaron is, "szerb-horvátul" kérdeztem meg a menetrendet, az ott ülő nő elfordította a fejét, rám sem nézett és angolul odabökött két-három szót. Na nem mintha tökéletes szerbséggel beszéltem volna, úgy kevertem (és keverem ma is)a "pádezseket" hogy csuda. Csak egy afgánnak nem tűnt volna föl, hogy nem szerb vagyok, hanem valaki, aki próbál kommunikálni velük egy olyan nyelven, amit ők maradéktalanul megértenek.

Az üdülés további részében Splitben már mi is angolul vagy magyarul beszéltünk...

A történet persze úgy kerek, hogy Omisban meg mindenki, akivel beszéltünk megörült annak, hogy vajdaságiak vagyunk. Őket nem zavarta helytelen kiejtés, az ikavica és ijekavica keverése, és az esetek helytelen használata...

vajdasagi 2009.07.01. 17:10:33

@walter77: Igen, a történetek mindig úgy kerekek, ha megnézzük a másik oldalukat is...

Tetszett az üdüléses élményed. Én is tudnék hasonlókat mesélni, amelyek egyszerre viccesek és szomorúak.

Csak a korlátolt emberek gondolnák, hogy a dolgok egyszerűek. Minél többet tudunk valamiről, annál árnyaltabb a kép. Az élet bizony bonyolult.

És még egy utolsó hozzászólásom, azután megyek dolgozni: nehéz megitélni egy nemzethez tartozó egyedek közül hány százalék a hülye kirekesztő nacionalista, de ha mégis megpróbálnám ezt a szerbekre megbecsülni, akkor a tippem a következő lenne:

1970-es évek: 1% (tehát jelentéktelen)

1990-es évek: 30-40% (bűnösen sok)

2009-es év: 5% (még mindig sajnos túl sok)


No most az a baj, hogy a horvátoknál a számok nagyobbak lennének, és ebből csak az 1990-es évek jogosak: ugye ott őket támadták, sokan meghaltak, jogos volt a gyűlölet és frusztráltság. De előtte és utána? Hiszen győztek, jól elüldözték a helyi szerbeket, és most igencsak ezek az elűzött szerbek szorítanának ki minket magyarokat Vajdaságból... Tehát nem könnyű az ügy.

Megyek melózni. Peace and prosperity to everyone.

winerprince 2009.07.01. 18:12:45

@walter77: Nono,ne állítsunk valamit ilyen hatalmas meggyőződéssel,amiről szinte fogalmunk nincsen.Először megnézni,megkóstolni utána ilyen magabiztosan nyilatkozni..

winerprince 2009.07.01. 18:30:53

@Charlie Drop: ugye nem a fegyver segítségre(pár teherautonyi)gondolsz?

vajdasagi 2009.07.01. 18:32:06

@winerprince: Walter77 alapvetően azt állította, hogy Vajdaság egy jó hely. Ezzel nem értesz egyet, vagy mással? Mert Vajdaság tényleg EGY JÓ HELY. Ha netán egyszer önállóvá válna (amire vajmi kevés az esély), csodálkozhatna mind a tőle délebbre lévő Szerbia, mind az északabbra fekvő Magyarország - bizony mondom néktek. Jó föld, dolgos, békés, szorgalmas és nagy többségében TOLERÁNS emberek. A helyzet a túl sok menekült miatt most már nem annyira jó mint régen. De még mindig igaz az, hogy a sok kultúra szerencsés egyvelege. Mellesleg ott a magyarok részaránya a történelem során talán csak egy nagyon rövid ideig érte el az 50%-ot, de itt ez off.

winerprince 2009.07.01. 18:43:50

@vajdasagi:" Ha netán egyszer önállóvá válna (amire vajmi kevés az esély), csodálkozhatna mind a tőle délebbre lévő Szerbia, mind az északabbra fekvő Magyarország - bizony mondom néktek. Jó föld, dolgos, békés, szorgalmas és nagy többségében TOLERÁNS emberek."Az első része a "jó volna kategóriába tartozik",mellesleg én is szoktam erről fantáziálni,csak hát az esélye -Bret easton ellis regényének cime-"Nullánál kevesebb".A második részével maradéktalanul egyetértek,mi több szerénységemet hozzájuk sorolom.

winerprince 2009.07.01. 18:51:25

@vajdasagi:Jajj,most látom az előző kommentedet"2009-es év: 5% (még mindig sajnos túl sok)"Ezt most komolyan gondolod?

vajdasagi 2009.07.01. 19:09:01

@winerprince: Miért, Te ezt a becslést túl kevésnek tartod, vagy túl soknak? Még egyszer, a megfogalmazás pontosan úgy szólt, hogy hány százalék a "hülye kirekesztő nacionalista" a szerbek között.

Mert lehet az ember kicsit nacionalista, de nem kirekesztő. Vagy nem hülye. Stb. De úgy az ott élő szerbek 5%-a sajnos még mindig az. Ez pedig közel félmillió hülyét jelent. És ez baj.

De visszakérdezek: szerinted ma Magyarországon hány százalék a magyarok között a "hülye kirekesztő nacionalista"? Mert én jóval 1% fölé gondolom ezt (sajnos), de azért 5% alá. Tehát jelenleg jobbak vagyunk ebben a szerbeknél...

Viszont ugyanez a szám SOKKAL kisebb kéne hogy legyen nálunk is. Megjegyzem: ezernél több szerbet ismerek, száznál több a barátom - pedig nem is ott élek. Ezen barátok egyike sem illik bele a leírásomba. Az ismerőseim közül sajnos néhány beleillik. De nagyon nagy merítésből becsültem a számot, és Szerbia déli részétől kezdve Szabadkáig számolok. Higyjétek el, nagyjából ekkora szám jön ki. És évről évre csökken. Hagyjuk is ezt a folyamatot.

winerprince 2009.07.01. 19:32:15

@vajdasagi: Szerintem mind a két országban i adatot alábecsülted.De az arányok jók.A lényegi különbség még is az,hogy az anyaországi magyarok"hülye kirekesztők",cigányoznak,zsidóznak,szájkaratéznak,mi közben mindenki őket üti.Szerbiában csak egyszer támadnának rendőrre a cigányok.....Szerbiában két parlamenti szél "jobber" párt van..több mint 50% támogatottsággal..

Dragan Rafajlovic 2009.07.01. 21:36:53

A horvatok irasos emleke egy kolapon maradt fenn Blaska kozsegben Krk szigeten Glagolita abcvel irott,es az elso irasos emlekek a 9.szazadbolmaradtak fenn o egyhazi szlav nyelven irtak.A feher horvatok a 7.szazadban erkeztek a mai horvatorszag teruletere ez mind bizonyitott nem hiszem hogy hasonlithatjuk a Horvatokat a totokhoz ezzel nem ertek egyet sot egy kicsit sert is ez a kijelentes.Amugy java reszt egyetertek veled Vajdasagi :)Azert emlitek egy ket nevet mint Ivan mestrovic vilaghiro horvat szobrasz August Senoa iro :)A kissebbsegi kumplexust a tortenelmi multra irni azt kizarnam en legalabb is nem erzem ugy.

vajdasagi 2009.07.01. 22:07:26

@winerprince: Igen, én ebben is azt látom, hogy mi ugyanúgy értékelünk, pusztán én optimistábban ítélek. Ezért most csak ezt próbálom alátámasztani:

Nem mindenki tartható "hülye kirekesztő nacionalistának" pusztán azért, mert valamelyik szélsőséges pártra szavaz. Van ezek között egy csomó jóravaló ember, de esetleg megtévesztettek, vagy kilátástalanságukban fogékonyabban a radikális megfogalmazásokra, meg ilyesmi. Ha megengeded, a magyarorsági helyzeten próbálom ezt körülírni. Tehát, noha én nem szavaztam pl. a Jobbikra, egy csomó aránylag értelmes, vagy aránylag jóindulatú, de dühös ember szavazott rájuk. Nem úgy gondolják ők mind, hogy minden zsidó idegenszívű, és el kell innen küldeni. Azonban a nem szélsőséges pártok olyannyira ellenszenvessé válnak számukra (tegyük hozzá: joggal), hogy a radikális váltásra szavaznak. A Jobbik végre megnevezte a cigánykérdést, mint első számú problémát. És sokan látják ezt annak. És nagyon könnyen lehet, hogy valóban ez az egyes számú probléma itt és most. Tehát nem az a mérce az erőszakos, kirekesztő nacionalisták számának a becslésére, hogy a Jobbik hány százalékot kap. De azért sajnos az anyaországban símán lehet 100.000 feletti a kirekesztő nacionalista emberek száma. Akik megvernek vagy szóban zaklatnak valakit csak azért mert nem magyar, meg hasonló. Akkor is, ilyenből messze nincs annyi, mint amennyien a Jobbikra szavaztak. A százalékos becséseim is így értendők.

Pl. a szüleim egyik szomszédja teljesen megtévesztett és megvezetett szerb, aki szilárdan hiszi, hogy a szerb az egy mennyei nép, és világszintű összeesküvés folyik ellenük. De nem bántana ő senkit, nem rekesztene ki senkit, nem kergetné el a magyarokat, nem is bántaná őket. Csak váltig panaszkodig a szüleimnek, hogy mennyire igazságtalan a világ a szerbekkel. Barátkozna is a szüleimmel, és órákig lamentálna nekik erről a nagy igazságtalanságról, ha anyám nem menekülne tőle, mint a leprástól, merthogy mindig csak fölidegesíti magát a süket dumától. De akkor is: ezt az embert nem sorolom ide, mert senkit sem bátnana, csak megvezették, ő hülyének hülye, de nem kirekesztő, bármilyen furcsán is hangzik ez. Hát ilyen szerbet látok Szerbiában sokat, szó mi szó.

De Magyarországon is látok egyre több olyat, aki szerint a mélymagyar az valami különös felsőbbrendű fajta, és hasonlók. Itt zsidó összeesküvés van ellenünk, a szerbeknél az USA akarja a szerb népet eltiporni...

Bocsánat, hogy hosszú lett megint. De finomítani szeretném azt a vajdasági magyarokra nézve káros anyaországbeli közvélekedést, hogy a szerbek vérszomjas vademberek. Mert ez a tévhit a szüleimre nézve igencsak káros. Amellett, hogy tévhit.

vajdasagi 2009.07.01. 22:29:48

@Dragan Rafajlovic: OK, de mi a baj a tótokkal. Én ugyan nem tudom, hogy ők mikor érkeztek és honnan, de gyanítom, hogy az is akkortájt volt. Mindkét nép a magyarok előtt ért ide, épp ezért hívjuk a tavunkat Balatonnal (Blatno jezero, azaz Sáros tó).
De ez a számomra nem perdöntő. A határok mindig is mozdultak ide-oda. Azonban az egyes népek mégiscsak alkottak, vagy nem alkottak maradandót az emberi civilizáció számára. Nos, pl. a magyarok igen sokat alkottak (tudom, ebből nem kevés a köztünk élő zsidók alkotása volt, de akár azt mondjuk, hogy az is a miénk, akár anélkül mérjük, mindenképpen sok ez). Egy Mestrovic nem elég mint ellensúly, noha nagyon szépek a szobrai, az biztos. A szerbek azért jóval többet tettek le az egyetemes civilizáció asztalára. (De büszkén mondhatom - kevesebbet mint a magyarok.) Én úgy érzem ez van gyakran a nacionalista gyűlölet gyökerében: lelkük mélyén sokan azt érzik, hogy egy másik csoport talán különb náluk, és ettől sokan hajlamosak lenézni és gyűlölni azokat a másokat, csakhogy ne kelljen szembesülni a kellemetlen igazságokkal. Ha van egy dolog, amiben a szerbek nagyon jók voltak régen az a következő: mivel kurvára megvolt az önbizalmuk és önbecsülésük, nem kényszerültek arra, hogy írigyeljék és gyűlöljék a másokat.

De azért nekem horvát barátom is sok van. Sőt még szlovák is akad egy :-)

winerprince 2009.07.01. 23:06:11

@vajdasagi: Na most énbelőlem is kijön a "mélymagyar","A szerbek azért jóval többet tettek le az egyetemes civilizáció asztalára. (De büszkén mondhatom - kevesebbet mint a magyarok.)"Felsorolnál egy párat abból a jóval többől?

Kiss Dezső · http://szornyuseges.blogspot.com 2009.07.02. 08:47:41

Egyetlen szerb van, akit tartok valamire; Petrovity Zorán, az Egészséges Fejbőr énekese.

(Aki esetleg nem ismerné, itt az egyik kedvenc dalom tőle: www.youtube.com/watch?v=HmG6jzWhWS4)

vajdasagi 2009.07.02. 14:05:04

@A szörnyűséges Kiss Dezső: Azért a Nikola Tesla meg a Mihajlo Pupin se semmi :-)

Meg írók/költők egyéb művészek serege, meg névtelen középkori templomépítők és freskófestők, meg Kusturica és a hasonszőrűek, de ha hergelni akarnálak, akkor még Borivoje Surdilovic - Surda is (tudom, ez azért vicc).

Meg sokan, akik nem jutnak eszembe hirtelenjében, mert nem az én népem, és amúgy is sietek. De valóban elég nagy a választék.

Baráti üdvözlet.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2009.07.02. 19:30:03

plusz

Vuk Stefanović Karadžić
Ivo Andrić
Goran Bregović
Ana Ivanović
Jelena Janković
Milorad Pavić
Marija Šerifović
Mileva Marić (Albert Ajnštajn felesége, ha vki nem tudná.)

...hogy csak a valóban VILÁGhírűeket említsem, és csak így hasból.

nem mintha értelme lenne az ilyen listáknak.

Bálint Csaba · http://srbija.blog.hu/ 2009.07.02. 20:15:06

@bikmakk: és ez nem is olyan rossz téma, majd összegyűjtöm az arcokat.
süti beállítások módosítása