Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Avala-IC

2010.04.22. 12:02 bikmakk

Putnik i suncokret

A Szerbia-blog törzskommentelői már ismernek, és talán tudják rólam, hogy outsiderből lettem Insajder. Vagyis pesti (Pest környéki) vagyok, nem vajdasági, és a Szerbia nevű érdekes országra két évvel ezelőtt kezdtem igazán rácsodálkozni.

Azelőtt is jártam az akkori Kis-Jugoszláviában, mivel nagymamám testvére 1996-ig Szabadka külterületén élt. Gyerekfejjel azonban nem igazán fogtam fel a külföldön-levést, látogatásaink alkalmával nemigen mozdultam ki a ház körüli, "felesben" művelt veteményes, és a tízméteres kötélen tartott egyszem kecske társaságából. Furcsa, de egyáltalán nem emlékszem olyasmire, hogy valaha jártunk volna a városközpontban, így Szerbia számomra a közelmúltig egyet jelentett a girbegurba hagyma- paprika- és paradicsomsorokkal. Persze olyan is volt, hogy a felnőttek éjszaka hallani vélték a háború zajait délnyugat felől. Én mélyen aludtam, úgyhogy nem tudom megerősíteni.

 

Miért hát a két év? Két éve ismerem a barátnőmet (kedvesemet), aki szerb. A történetet Budapesten előadva ilyenkor szoktak lesajnálóan kijavítani: "akarod mondani délvidéki magyar". Nem akarom mondani, merthogy ő tényleg szerb, mégpedig tősgyökeres belgrádi. Csak hogy világos legyen: egymással angolul kommunikálunk, noha a szerb kezd rám ragadni, de angolul sokkal egyszerűbb, hiszen mindketten folyékonyan beszéljük, és már a legelső találkozásunk alkalmával is ez volt az a nyelv, amit használtunk. A kapcsolat - egyelőre - long distance jellegénél fogva azonban nem kizárólag a két fővárosban szoktunk találkozni; időközben tehát jól megismertem a félúton lévő (minden szempontból) Szabadkát is, rengeteg történetem van az ottaniakról is.

 

Persze a szabadkai szerbség nagyon különbözik a belgrádiaktól, nemcsak nyelvileg, noha erről is lehetne mesélni. Egyszer például pohovani kačkavaljt rendeltünk egy helyi étteremben, mire a szerbül akcentus nélkül beszélő - láthatóan nem magyar vagy szlovák - pincérnő bociszemekkel rákérdezett: - pohovani sir? - persze lehet, hogy horvát volt. Mindenesetre nagyot néztünk mindketten, mivel kizárt dolog, hogy nem értette volna. Egyébként ugyanaz a rántott sajt kedvenc zimonyi vendéglőnkben csakis kačkavalj lehet.

A belgrádi bulikon, egyetemi összejöveteleken és a családtagok körében vissza-visszatérő hozzám intézett mondatok egyike a következő: "Nahát, milyen furcsa, hogy magyar vagy, mégis amikor velünk beszélsz nincs benned az a kicsit távolságtartó, kicsit megszeppent, nagyon szerencsétlenkedő hangnem." A vajdaságiak többségére ugyanis ott ez a sztereotípia érvényes. A vajmagyar jófej nem lehet. Lehet becsületes, lehet tisztességes, de nem őt fogják legelőször felhívni a buliszervezők, így értettem. (Hangsúlyozom, ez a mentalitás azokra a szerbekre jellemző, akik nem élnek együtt tartósan magyarokkal, de időnként találkoznak velük.)

 

A bemutatkozás végére még egy adalék, ami majd jól bevezeti a posztot: a schengeni vízumkényszer eltörlése után szerb fiatalok tömegei kezdték felfedezni Európát. Már most is rengetegen jönnek Budapestre, várhatóan a nyáron még többen lesznek. Érdekes módon az a bizonyos Avala-IC Szabadka és Pest között négy órára a közép-szerbiai szerb turisták és a Magyarországon tanuló vajdasági magyarok találkahelye lett, és úgy vettem észre, hogy már kezdik megismerni egymást.

 

Avala. Mit jelent számomra a Prága-Pozsony-Budapest-Belgrád között naponta közlekedő járat? Elsősorban szimbólum. Akkor is, ha időnként a két másik vonatot választom (Beograd, Ivo Andrić); akkor is, ha 2010. márciustól az Orangeways jóvoltából akár olcsóbban, kényelmesebben, párnázott bőrüléseken, utaskísérőkkel, ingyen kávéval és unalmas DVD-filmekkel körülvéve utazhatok. Úgy tudom, nem csak én érzek így; sokan gondolnak az Avalára, amikor egy-egy Belgrádi (Újvidéki) kiruccanás jut eszükbe. Kevesen ismerik Milosevits Péter (szentendrei szerb irodalomtörténész, költő) Avala ekspres c. keserédes versgyűjteményét, amely egyébként Cseh Tamás (-Bereményi Géza) néhány dalának szerb átköltése. Színpadi változatát a Magyarországi Szerb Színház mutatta be. Igen, ez az a hangulat, melankolikus báj, csehtamásosság az ami az Avalán való zötykölődés szükségszerű velejárója, éppúgy, mint a perzselő napsütés és a végeláthatatlan kukoricatáblák. Ez a vonal, Budapesttől Belgrádig majdnem 375 km-ével, egyfajta esszencia a Balkán feelingjére szomjazóknak. A fent említett másik két vonat szerintem kevésbé sűríti ezeket az élményeket. Az éjjeli járat többnyire üres, a táj pedig sötét. A reggeli vonattal viszont túl korán érünk Belgrádba, így a Száva hídján való átkeléskor nem látjuk a város fényeit.

 

Kezdjük a beszállásnál a Keleti Pályaudvaron. Délután fél 1 van, a szlovák mozdony behúzza a kocsikat a főcsarnok bal szélső vágányára. A prágai-pozsonyi utasok leszállnak, a vonaton szinte senki nem marad; legalábbis a cseh vagonok, amikben én szeretek utazni, ilyenkor többnyire üresek. Elfoglalom a helyem, miközben jönnek a többiek. "A szerbek." Valójában többnyire magyarok. Nénik, akik csak Kiskőrösig utaznak. Diákok, akik csak Szabadkáig utaznak. (Egyesek cigarettában utaznak, de ez más lapra tartozik.) És igen, szerbek is, újabban egyre többen Belgrádból, ők azok, akik "thank you"-t sziszegnek a kalauznak, amikor visszakapják a jegyüket, mert fogalmuk sincsen, hogy mondják magyarul, "köszönöm". Néha egy-egy bevállalós angol turistacsoport, ők általában még Kunszentmiklós előtt felfedezik a büfékocsit, és kisvártatva elkezdik bőszen szidni ezt a furcsa sárga címkés, szarvasos "magyar" sört; az egyetlent, amit kapni lehet, merthogy a büfékocsi oldalára ŽS van írva. (Figyelitek, azért én is sztereotípiákkal dolgozom, de egy ilyen blog alapvetően sztereotípiákra is kell, hogy építsen. Remélhetőleg nem bántok meg egy angol turistát sem.)

 

A legjobb az, amikor egy kicsit késve érkezem, és már minden kupéban ül valaki, szinte mindig az ablak melletti, menetirányba néző ülésen. (Az emberek jellemzően egyesével töltik fel a kupékat, vagyis mindenki a töküreset akarja elfoglalni.) Ilyenkor belépés után mindjárt Szabadkán érzem magam, mivel kicsit frusztrál, hogy nem tudom megállapítani leendő útitársam nemzetiségét. Hasznos így indítani: "Dobar dan, jó napot. Szabad itt egy hely?" Persze láthatóan öt is szabad, de ezt akkor is mindig mindenki megkérdezi. A fenti dobardanjónapot meg párja, a tessékizvolite elég népszerűek Szabadkán, és kétnyelvű környezetben biztosan nagyon magától értetődő is használatuk, mindenesetre én már többször megszívtam a dolgot; azzal is, ha így szóltak hozzám, és azzal is, ha én szóltam így. Előbbi esetben azt hittem, hogy a bolti eladó ért magyarul, tehát nincs értelme erőltetni gyatra szerbtudásom. Az ellenkező eset pedig jellemzően az volt (bár nem feltétlenül szívás), amikor egy jól irányzott dobardanjónapot és az azt követő hallgatásba burkolózásom után szabadkai magyar útitársaim az útlevélvizsgálatig meg voltak győződve arról, hogy szerb vagyok, és azt hitték, hogy nem nagyon tudok magyarul, ezt többször meg is mondták egymásnak.

 

Az utasok között jellemzően ott van még az a tipikus öreg bácsi, aki a dobardanjónapot és a szabadittegyhely után rögtön kérdezi is: "Meddig utazol?" Ez fontos, mert ha Soltvadkertet mondanék, csak hümmögne egyet, és onnantól kezdve nem is beszélgetnénk. "Szabadkára" - mondom. "Itt tanulsz, Pesten?" Rutinosan válaszolok, vigyázva arra, hogy ne törjem le a lelkesedést, és ne hárítsam egyből a "vajdaságiak vagyunk"-játszmát: "Igen." Erre ő: "És Szabadkán laksz?" Mire én: "Nem, én itt lakom." Bácsika rövid gondolkodás után: "De Szabadkáról jöttetek." (Nem éppen kérdő, inkább kijelentő mondat.) Tartok egy kis hatásszünetet: "A családom szadai, én Pesten tanulok és most Szerbiába utazom." Feszeng. Kisvártatva: "Szada... ha jól tudom, az Srbobran mellett van. Javíts ki, ha nem ott van. Azt hiszem voltam már ott. Tudod ki volt odavalósi? Te biztosan nem emlékszel rá, de a topolyai Žitokombinát helyettes aligazgatója, a Pupák Mukić. Na ő." Biztosan... Na jó, ebből elég: "Hát nem tudom, mifelénk nem nagyon laknak szerbek, mivelhogy ez egy Pest-környéki ingázó-település." Nem érti: "És mikor költöztetek oda?" Picit idegesen: "Nyolc éve. De _NEM_ Bácskából." Felderül az arca: "Bánátból!" Ekkor föladom, és ráhagyom. Szegény bizonyára a mai napig meg van győződve róla, hogy miután közösen elhagytuk a vonatot Szabadkán, én átszálltam a zrenjanini buszra.

 

Elhatároztam, hogy nem fogok írni arról, milyen illegális vagy fél-legális trükköket figyeltem meg az útlevél- és vámvizsgálat kijátszására. Ezek úgyis jobbára az ellenkező irányú járatokon érvényesek, meg persze az is igaz, hogy engem mindez nem nagyon érdekel. Nem a vonaton ügyeskedők fogják megdönteni a magyar nemzetgazdaságot; egy pár év múlva pedig - Szerbia remélhető EU-csatlakozásával - az egész felhajtás okafogyottá válik.

 

Befutottunk Szabadkára. Útitársaim 90%-a itt szokta elhagyni a vonatot. Innen Újvidékre valamivel kevesebben utaznak, mint Budapesttől idáig, Újvidék és Belgrád között azonban fokozatosan megtelik a vonat ismét. Ennyit az utasokról. Vannak még rendőrök is, ők a késő esti célba érésig néhányszor végigjárják az összes kocsit. Jelenlétükre azért van szükség, mert még mindig viszonylag gyakoriak a fegyveres vonatrablások. (A nemzetközi járatokon ilyesmitől kevésbé kell tartani.)

 

Bácska kukoricaföldjei közt utazva gyakran érzem úgy, hogy valójában nem is vasúti kocsiban, hanem hajókabinban (talán kompon) ülök. Körülöttem a táj meglehetősen tengerszerű, ha még a szél is fúj, a kalászok hullámai is megvannak hozzá. Az illúzió fő forrása persze a vágányok egyenetlensége. Az egész szerelvény oldalirányban kileng. Szerencsére nem vagyok tengeribeteg, így e dülöngélés nem zavar, inkább álomba ringat. Na de a sebesség! Nyári melegben Újvidékig már-már lépésben haladunk, ezt el kell ismerni. Egyszer Kiszácsnál órákig vesztegeltünk, mert a forróság miatt az amúgy is felújításra szoruló sínek nemcsak elhajoltak, hanem egy helyen meg is repedtek. Aznap este kilenc helyett hajnali kettőkor értünk Belgrádba.

 

Egyébként a mai Szerbia egyik legrégebbi sínpályájáról beszélünk, a Budapest-Zimony vasútvonalat az Osztrák-Magyar Monarchia építette, és 1882-ben adták át. Az első szerb építésű vonal csak 1884-ben nyílt meg Belgrád és Niš között (tamo gde tiha putuje Morava, mint ahogy a híres dal is hangzik.) Niš és környéke egyébként 1878-ban lett az újkori Szerbia része. Ez a vasút a híres južna pruga, de manapság nemcsak a vonalat hívják így, hanem az ország Koszovó és Bulgária között elterülő részét is. Kulturális értelemben különös mellékzöngével használatos e kifejezés: Milošević szavazóbázisa például főleg a južna pruga kisvárosainak (palanke) lakóiból állt. A belgrádi pályaudvar amúgy 1885-ben készült el Dragutin Milutinović tervei alapján. Helyén valaha egy hatalmas mocsár húzódott, mely a mai Bristol szállótól egészen Banovo Brdóig terült el. A láp szigeteit vándorcigányok lakták. (V.ö.: Ada Ciganlija.)

 

Újvidék (Pétervárad) után a táj megváltozik. Ez már a Szerémség. Az Alföld déli nyúlványát felváltja a Tarcal-hegység (Fruška Gora), a búzát és kukoricát pedig fák és szőlő. A lombok közül számtalan híres kolostor tornya kandikál ki; egyszer végig kéne járnom a környéket, kolostorokat és pincészeteket felváltva. Vonatunk egyébként megáll Karlócán (Sremski Karlovci), amely a Trianon előtti időkben a magyarországi szerbség vallási központja volt. Azelőtt volt olyan időszak is, amikor az egész szerb ortodoxia centrumává vált, az értelmiség fővárosa pedig ugyanekkor Újvidék, vagyis a "szerb Athén" lett.

 

A Fruška Gora és a Száva közötti falvaknak is megvan a maguk története, közülük Batajnica nevét kell kiemelnünk. A látszólag álmos előváros területén van Belgrád katonai repülőtere; 1999-ben sűrűn hulltak bombák ide, 2001-ben pedig koszovói albánok tömegsírjára bukkantak a település határában. Innen lassacskán Zimony állomására érünk. A vonatról nézve e hajdani legdélebbi magyar helyőrség eléggé rondán fest, ám szebb arcát mutatja, ha gyalog felkeressük a történelmi negyedeket. Mindenkinek ajánlom, aki Belgrádba utazik: szánjon egy fél napot Zimonyra is. A hangulatos kis utcák, régi házak és a szép Dunai környezet (erőteljes képzavarral élve) egyfajta szerb Szentendrévé teszik a helyet. Noha közigazgatásilag Belgrád része, a zimonyiak azonban lépten-nyomon önállóságukat hangoztatják, nem-reprezentatív felmérésem szerint a lakosok többsége szívesebben tartozna Vajdasághoz.

 

Novi Beogradról most nem mesélek semmit, túlságosan hosszú lenne; és egyébként is, ilyenkor már illik készülődni a leszálláshoz. Bőröndjeinket kipakoljuk a folyosóra (sohasem értettem, minek), miközben a szerelvény óvatosan halad át a Száva felett átívelő vasúti hídon. Balra nézve megpillantjuk a Kalemegdan dombját és a Saborna crkva arannyal futtatott toronysisakját. Jobbra-előttünk feltűnik a Szent Száva bazilika, amely szinte az egész városból látható, és sokszor az az érzésünk, mintha teljes tömegével a házak felett magasodna. Távolabb, délkeleti irányban emelkedik az 511 méteres Avala-hegy, mely járatunk nevét kölcsönözte. (Egyebek mellett az avalit nevű ritka, zöldes színű ásványnak is.) Kevéssel a végállomás előtt még láthatjuk jobb kéz felől a szomszédos vágányokon pihenő évszázados vasúti kocsikat, persze ilyenkor már az utasok általában szorosan a bal oldali ajtókhoz tapadnak. Megérkeztünk. Ha minden jól ment, óránk nem mutathat este 10-nél többet. Ilyenkor még lehet kávézni. Elvégre Szerbiában vagyunk...

34 komment

Címkék: turizmus vajdaság magyarok szerbia vasút avala szerbek belgrád

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr981942254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

walter77 2010.04.22. 12:35:27

Nekem is bejött...

Nekem is az a tapasztalatom, hogy a beogradi szerbeknek furák a magyarok. Gyakorlaitalg csak hallanak róluk, de nem találkoznak velük. Még régebben esett meg, hogy egy ilyen vajdasági - beogradi összefutás alkalmával érdeklődtek, hogy mi van veletek ott fenn, mert mindig csak azt halljuk, hogy a magyarok így meg magyarok úgy.

Styxx 2010.04.22. 15:12:46

@bikmakk:
Öregem, gratulálok, kiváló posztot rittyentettél.
Egyik kedvencem:
"Nahát, milyen furcsa, hogy magyar vagy, mégis amikor velünk beszélsz nincs benned az a kicsit távolságtartó, kicsit megszeppent, nagyon szerencsétlenkedő hangnem." A vajdaságiak többségére ugyanis ott ez a sztereotípia érvényes. A vajmagyar jófej nem lehet. Lehet becsületes, lehet tisztességes, de nem őt fogják legelőször felhívni a buliszervezők, így értettem"

Szerintem tök jól leírtad a mi vajdasági magyar lúzerságunkat, és egy kívülálló, mint te, még objektívebb is.

Az öreg bácsit még picit hülyíthetted volna, hogy Szada eredetileg szlovák falu:-)

A Tarcal-hegységért külön plusz pont jár, mert kevesen tudják, hogy magyarul biza így hívjuk.

Amúgy nagyon képben vagy földrajzban-történelemben, ilyesmit tanulsz, vagy akkora a szerelem, hogy hobbiból ilyen mélységig beleástad magad a tárgyba?

Styxx 2010.04.22. 16:57:10

@bikmakk:
Hajrá, remélem OK lesz.
Belgrádban egyébként 20 éve cca 5000 fős magyar kolónia élt, zömében vajmagyarok. Most nem tudom, hogy mi a szitu, de egy magyar linuxos pingvin biztos warmly welcome jön majd:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.22. 18:38:21

@Styxx: Igen, Bukarestben még ma is élnek kb. tizenötezren, ha nem számítjuk a politikusokat és kíséretüket parlamenti ülésnapokon. Magyar líceum is van. Amikor ott jártam, lépten-nyomon (buszon, metrón) lehetett hallani, hogy "erőssen meleg van itten, ejsze befűttek a tegnap?"
Belgrádban személy szerint soha nem találkoztam magyarokkal (azokon kívül, akiket én vittem), egyszer sem hallottam magyar szót a Knez Mihajlován. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem lennének, de angol- és németajkú (nameg főleg orosz) turisták azért jövögetnek.
Aztán majd lehet, hogy húsz év múlva én leszek az idegenvezető... :)

SFRJ4ever 2010.04.23. 11:16:15

Nagyon jó írás! És jóleső érzés az ismerős dolgokról olvasni egy "kívülálló" tollából (billentyűzetéből?). Kedvens részem az utas társalgás, dettó így szokott lenni.

Mindjárt indulok az állomásra, megyek haza hétvégén... Persze Avalával! :)

Styxx 2010.04.23. 12:01:47

@bikmakk:
Bukarestben még nem jártam, de abban igazad van, hogy Belgrádban biztos csak elvétve hallani magyar társalgást. Abban az ötezerben benne volt a második generáció is, akik magyarul már gyakran nem is beszélnek.
20 év múlva az Avala TGV 400 km/h sebességgel egy óra alatt repít Bp-ből BG-be, te meg saját utazási irodát viszel. NATO bombázásos, Otpor tüntetéses nosztalgia utakkal:-)

@SFRJ4ever:
Jó utat, te a hivatalos SAP Vojvodina zászlóban nem pont fordítva voltak a színek, mint az (egyébként 10 pontos) avatarodban?

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.23. 13:05:52

@Styxx: Igen, remélem pont így lesz. De még jobb lenne, ha max. 15 évet kellene várni arra a TGV-re.

marvlev 2010.04.23. 15:29:53

Hello! Jópofa cikk, különösen azért tetszik, mert annak aki még nem járt lenn, meghozhatja a kedvét esetleg.

Tetszik, hogy ekkora szerelem másban is kialakulhat Szerbia iránt, ha jól értettem először teljesen ismeretlenként. 3. éve tanulok szerbül, ma is volt órám Milosevits Péterrel. Amikor elkezdtem a szakot, szerbül a zentai haverom révén annyit tudtam, hogy "burek, pljeskavica, čevap, pivo" és úgy voltam vele, ha félévkor nem vesznek át vhova ott hagyom az egyetemet. Most ott tartok, hogy épp vettem egy szerb mezt, hogy legyen miben nézni a VB-t, a szerb zászló kinn lóg a lakásban és 3 džezvám van 3 féle srpska kafaval. turska? persze... :D A szeptemberben hozott literes Gorki Listet kincsként tartogatom a hűtőben, nem kaphat belőle minden jöttment. :)

Ez nagyon hosszúra sikerült, bocs, csak megörültem, hogy van hasonló, mint én. :)

marvlev 2010.04.23. 15:30:19

Én ha jól emlékszem kétszer is láttam/hallottam magyar turistát Belgrádban, a konj körül keringett az egyik, a másik meg a mihajlován.

Velem mindig nagyon korrektek voltak a szerbek egyébként, nem voltam csodabogár meg semmi. Külön kis diadal volt ez azután, amit itthon kaptam, hogy majd hogy megvernek, meg milyen hely az... Olyan, hogy minden nap azon gondolkodok, mikor jutok már olyan pljeskavicához :(

suzuki88 2010.04.23. 15:30:46

én nem szeretem ha a földrajzi neveket magyarosan írjuk: Zimony (Zemun)
de ha már így írtad akkor Zrenjanin is lehetett volna Nagybecskerek

amúgy tetszett

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.23. 16:14:03

@suzuki88: Talán tényleg lehettem volna következetesebb a földrajzi nevek terén. Majd ha egyszer könyvet írok, akkor az valószínűleg mindenhol "szerb név (magyar név)" struktúrájú lesz. A fejemben amúgy összevissza vannak ezek, Szabadkára nem szoktam azt mondani, hogy Subotica, viszont a Novi Sad vs. Újvidék olyan 70:30 a Novi Sad javára. Zrenjanin mindig Zrenjanin. :)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.23. 16:23:02

@marvlev: ilyen dzsezvánk nekünk is van itthon, mondjuk a Vasedényben vettük és az a neve, hogy kávémelegítő. :)
Olyan még nem volt, hogy finomra őrölt (törökös) kávé nélkül jöttem volna haza BG-ból. Kedvencem amúgy a zöld "Doncafé Strong".
Gorki List dislike, Dunjevača, Medovača rulez.
Valaki amúgy elkezdhetne magyar borokat exportálni (vagy a túloldalról importálni) Szerbiába, szégyen hogy a szabadkai legnagyobb Maxiban glédában állnak a méregdrága atomszáraz, vacakízű ausztrál, chilei, új-zélandi meg dél-afrikai chardonnay-k. Ugyanazért az árért (ill. akár kicsit olcsóbban) lehetnne néhány üveg Egri Leányka, Somlói Juhfark, Tokaji Hárslevelű, stb.

Styxx 2010.04.23. 16:43:29

@suzuki88: @bikmakk:
"Becskerekhez nem messze van Szentmihály, összevesztek a legények a pi-pán"

"Od Zrenjanina nedaleko zitiste, posvedjali su se momci zbog lu-le:-)"

Szerintem meg következetesen magyarul kellene írni a földrajzi neveket egy magyar szövegben, és ebben szvsz nincs semmi nacionalizmus. A Tarcalnál meg + pont a megzárójelezett Fruska Gora, mert kevesen tudják, hogy vat a faka iz Tarcal.

Na, a törökkávé nem az én világom (max. évente párszor, de akkor mellé ratluk rulez.-))

Az én perverzitásom a kecsketejes Braserio nescafé

Ha valakinek kell egy sima C-proizvod törökkávénak való őrölt kávé, Pesten átvehető
(pl kecsketej ellenében:-))

chilei, új-zélandi meg dél-afrikai borok értékarányosan szerintem cseppet sem rosszabbak mint a mi agyonsztárolt borászaink alkotásai, de isten őrizz, hogy borászblog kommentelőket szabadítsak ide:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.23. 17:28:18

@Styxx: nem tudom, mit értesz azon, hogy "értékarányosan". Szerintem ezek a messziről hozott borok pont hogy nem kiemelkedőek (néha pedig istenesen szarok) ahhoz képest, hogy 1000 dínárt is elkérnek némelyikért. A fő bajom az, hogy egy átlag szerbiai üzletben alig vannak hazai (pl. éppen tarcal-hegységi) borok. Persze van sok montenegrói, de főleg olasz. És sajnos nem a legminőségibb olasz borokat importálják, pl. amit Szilveszterkor volt szerencsém kóstolni, az magyarán megmondva pocsék volt.
Ehhez képest lehetne valóban elsőrangú magyar borokat IS árulni (merthogy azok jelenleg egy átlag helyen egyáltalán nem kaphatók). Nem az állítólagos "sztárborászok" csúcsboraira gondolok, megtenné kezdésnek egy Egri Korona Borház is, vannak jobb termékeik, mint sok olasz divatos bor. Ja és 300-400 dínár fogyasztói árért már jó üzlet lenne exportőrnek is, importőrnek is. Vajdasági vállalkozók! Importáljatok magyar bort! :)))

Styxx 2010.04.23. 18:36:36

@bikmakk:
Prsze, hogy nem kiemelkedőek a hipermarketekben árult ausztrál-chilei-dél-afrikai borok. Ha Szerbiában drágán árulják a Rodicokban, meg a többi hipermarketben, akkor tényleg lenyúlás. ott may Vranact veszek és oh fájdalom a montenegroit és nem a szerbet (a csajodnak be ne árulj, hogy ilyen emberekkelkommentelgetsz:-)) és abból is a literest, nem a 7 decist, az ár/minőség teljesen OK. Itt M-on viszont már pont fordítva van szerintem a Tescokban, meg a többi hipermarketben.

Szerintem próbálkoztak már magyar borok forgalmazásával Szerbiában, de hajrá, vágj bele ha gondolod.

Korrekt homoki fehér borok, teljesen OK rizlingek vannak Palics és főleg Hajdújárás környékén. Pár termelő nem veri a nyálát, de egész jó borokat készít. Egyébként az etyeki felkapott borász fószer is csantavéri v éppen topolyai, Csaba gondolom jobban tudja. Egyszer hallgattam a rádióban, ő tényleg rokonszenves arc volt, nem sztárolta magát.

Azt nagyon is elhiszem, hogy pocsék olasz bort ittál Szilveszterkor, mennyiségi borokban az ilyen olasz-spanyol cuccok elég durvák.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.23. 21:29:48

@Styxx: a montenegrói még hazainak számít... :-)
Blahán a Match mellett nyílt egy "montenegrói" gyorskajálda.

SFRJ4ever 2010.04.24. 00:58:54

@Styxx: Kösz! Megérkeztem :) A zászlóban színek pont így voltak, még húztam föl ilyet az iskolaudvaron. Az avatarral egyébként a vajdasági magyarság kissé skizofrén lelki világára akartam rávilágítani (no meg a sajátoméra :)).

@bikmakk: Én láttam jófajta magyar borokat is a szabadkai Rodićban! Mindig bajban vagyok szülinapi ajándékválasztáskor: ha magyar bort veszek, abban semmi különleges (tudják, hogy ott élek), szerb bor nem is szerb, pl. a Csókai Pincészet rendszeresen Macedóniából hozat mustot. így maradnak az olasz fogkőoldók... De ott van magyar bor!

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.24. 12:12:13

@SFRJ4ever: Szabadkán csak a Maxiban kerestem, nem találtam egyet sem.
Belgrádban viszont tényleg seholse nincsen.
Étteremben pedig egyszer láttam tokajit össz-vissz.
Na jó, bortéma berekesztve, elvégre ez nem az a blog. :))

ptrth 2010.04.26. 11:20:56

Amikor én 2 éve meg tavaly itthoni magyarként elmentem augusztusban 3 hétre nyaralni szerb Szerbiába (Vajdaságon kívüli rész) minden ismerősöm úgy nézett rám, hogy megőrültél? Én is tartottam tőle, de nagyon jó tapasztalataim voltak, a szerbek nagyon kedvesek voltak. Akkor nyertük meg vízilabdában az olimpiát az amerikaiak ellen, a szerbeknek egyből testvér voltam, a kocsmában ingyen kaptam a rakiját. :)

Rajtam kívül egyetlen magyarral találkoztam, Belgárádban a várban, egy idősebb párral, de ők is Montenegróba mentek, csak megálltak egy napra Belgrádban szétnézni.

Egyébként a Beograd is jó, éjszaka utazol, hálókocsijegyet sem kell venni, Újvidékig vízszintesben is egész jól lehet aludni. Onnantól Belgárádig már felszállnak a népek, ülni kell.

istimáté 2010.04.26. 17:35:00

Szintén Áutszájder. Detto ugyanabban a helyzetben, mint a post szerzője, annyi különbséggel, hogy a műveltségem (földrajzi, történelmi, nyelvi) még elmaradottabb, igaz én kb augusztus óta vagyok Avala-vendég csupán, és általában "csak" Újvidékig utazom, azonban a leírás olyan mintha velem történt volna meg! ergo: velem is megtörtént szinte minden rész szinte ugyanígy :) Tetszett!

David a barátságos. ^.^ 2010.04.26. 20:11:19

zavala. =D péntekenként énis ezzeljárok haza, tényleg televan szerbbel. kőrösön nemcsak a nyuggerek, hanem a diákok is tömegével szállnak le, pölö énis. ^.^

ganxta77 2010.04.27. 00:24:24

Szintén zenész, mint a post szerzője. 12 éve járok Újvidékre.
Post aránylag korrekt. Bár a fegyveres rablásos rész egy kicsit vattamadafaka...
Ja és Zrenjanin az Nagybecskerek. Mindig.
Borok ott jobbak, mint itthon sztárborászéknál. A pálinkáról ne is beszéljunk. Én ott szerettem meg a kultúrált pálinkafogyasztást az itthoni "eztkóstoldmegecsémütős" szarok után.
Dzsezva nem egyenlő felfelé szűkülő vízforralóval. Dzsezva rézből készült, nagyjából 1 decis hosszúfülű kávéfőző edény. Aki már ivott turszkát Nis környékén, vagy attól délebbre az tudja.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.04.27. 11:57:35

Ez a link asszem már nem működik
Itt egy másik.
www.cnbc.com/id/36554463

SFRJ4ever 2010.04.27. 19:50:11

@bikmakk: én alátámasztom közvetlen élményből is. Éjszakai vonat, 3 sötét, borostás alak mászkál le-föl, makedónul vagy bolgárul motyognak egymás közt, lehetőleg olyan kupé után szimatolva, ahol 1-2 középiskolás, egyenként 40 kg-s lány van lehetőleg 30 kg-s táskákkal (azt sose értettem hogy minek kell minden hétvégén hazacipelni a fél szobát). A kalauz szól, hogy figyeljünk oda, mert rablók, de ő az 55 kilójával nem mer velük packázni. Engem a 90 kilómmal nem zavarna ha csak iq-ból nyomnák, de a kalauz szerint van náluk gyíkleső, így már én se vagyok akkora hős. Végül Kőrösön leszállnak.
Aztán az izgalomra mindenki előjön a hasonló -közvetlen megélt - élménnyel, pl. kis parabellum kíséretében elkaptak néhány laptoptáskát, majd meghúzták a vészféket és leugrottak. Durvább eset, mikor a fülkébe kintről, a folyosóról benyomnak valamilyen altatógázt, és nyugodtan összeszednek minden értékes holmit - ilyet csak a Szerb oldalon hallottam.

Persze, nem mindennapos, és kb 10 éjszakai menetből látok 1 ilyen, feltűnöen balkáni fejű, le-föl mászkáló bandát, de van ilyen. És tőlem szokatlan érzés, de örülök amikor ottlátom a rendőröket. Nem véletlenül vannak ott.

sveštenik 2010.04.29. 10:06:48

Szintén Áutszájder.Most nyugodtam meg gyerekek. Már azt hittem hogy beteg vagyok.(a barátaim is.)Szeretem Szerbiát.Ha kicsit borús a hangulatom akkor máris mennem kell. Legalább Szabadkáig.Sétálni a városban, hallgatni a nyelvet(persze mint a többi sorstárs már tanulni is)és magamba szívni az illatokat és a mentalitást, nézni az embereket!Most látom hogy nem csak én vagyok ilyen.Persze Röszkén rendszeresen félreállítanak átvizsgálásra, mert az autó üres,balkáni zene szól és az útlevelem tele van bosnyák,crna-gorai,albán,horvát és szerb pecsételéssel.
Ja,ha jó fajta bort kerestek akkor Vinski Dvor Hajdújáráson!A gyógynövényes vörösbort mindenkinek ajánlom!Nagyon finom,különleges!

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.05.05. 13:11:48

@ganxta77: tessék, újabb ügy. Ez sem Avala mondjuk, hanem az éjjeli Beograd.
Kiskunahalas előtt loptak el egy hátizsákot kedd hajnalban, a tulajdonos 90 euróval lett szegényebb. Ismerősök utaztak a vonaton, ők mesélték.

Dragan Rafajlovic 2010.05.08. 15:03:10

Sziasztok Tetszett az iras Csaba :)
Bunozesrol persze sokat hallani ,de az minden orszagban van tobb,kevesebb :(
Nekem edesapam bevandorolt szerb szulok gyereke ,gyerek koromban ez nem volt fontos se az ha szerbul beszeltek hozzam a nagyszulok en meg magyarul duzzogva valaszoltam ( amit a mai napig banok ,mert ha ertem is igy ugy hogy mit mondanak ,eleg nagy baromsagokat tudok osszehordani mind nyelvtanilag mind szavakat :D sajnos ez van)
Sokat jartam a balkanon mert en maga a balkanba vagyok szerelmes orszagoktol fuggetlenul volt hogy Pecsrol egyenesen neha gorben bejartam a fovarosokat, Boszniaban sokat voltam Zenica ,Sarajevo,Mostar az emberek erdeklodoek es baratsagosak gyorsan lehet haverokat szerezni :)
Ja es minden egyes koztarsasag atlepesekor hatar,utlevel megnez latjak magyar utlevel szerbhorvat nev egybol mindenhol testver felkialtas kezfogas nagy mosoly :)
Ami a leggyengebb pontom az a balkani zene na az a romantika es tuz amitol az ember szivesen meghalna na meg persze a lanyok nyam nyam :)
Orulok hogy elkezdtunk kozeledni egymashoz vegre :) es hogy ennyi ember erdeklodik a balkani orszagok irant felfedezve ertekeit :)
Csaba igy tovabb szeretem olvasni az irasaidat.

VT22 2010.05.08. 17:21:47

"Egyébként a mai Szerbia legrégebbi sínpályájáról beszélünk, a Budapest-Zimony vasútvonalat az Osztrák-Magyar Monarchia építette, és 1882-ben adták át."

Ez így pontatlan, mert a vonalat nem a Monarchia építette, hanem a MÁV. (A Monarchiában a közlekedésügy nem volt közös, így közös vasúttársaság sem volt.)

Nem a legrégebbi, több vonal is megelőzte magyar területen:

- 1853 Oraviczabánya-Báziás: Ma Szerbia területére esik a Fehértemplom-Karasjeszenő szakasz (használaton kívül)
- 1857 Szeged-Temesvár: magyar határon felszedve, Oroszlámos-Nagykikinda között használaton kívül, Nagykikinda-Zsombolya-Temesvár között használatban
- 1869 Alföld-Fiumei vasút Eszék-Zombor-Szabadka-Szeged vonala: használatban (1871-ig kiépült Békéscsaba-Nagyváradig, a másik vége Fiuméig nem készült el.)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2010.05.09. 23:23:34

@Dragan Rafajlovic: köszi (bár nem vok Csaba) :))
@VT22: az Osztrák-Magyar monarchia idejében és területén épült, ezt akartam röviden kifejezni.
Használaton kívüli vonalakat ne vegyünk már bele abba, hogy melyik a legrégebbi sínpálya. Egyébként jogos, és nyílván jobban értesz a vasúthoz mint én. Sajnálom, nem néztem utána eléggé. Amilyen anyagot én találtam, azok ezt a vonalat említették a legrégebbinek, de lehet, hogy csak a FŐ-vonalakról volt szó. (Nem tudom, Csaba, javíts ha úgy gondolod. Fő a rend és a pontotsság.) Remélem azért a többi dolog tetszett a kommentelőnek.

Styxx 2010.05.10. 14:37:19

@bikmakk:
írj külön posztot a szárnyvonalakról:-)
süti beállítások módosítása