Szerbia és Montenegró
Tíz éve lopták el Belgrádban Budimir Martinović képen látható, Volkswagen Passat TDI típusú autóját. A szerb fiatalember annak rendje-módja szerint azonnal bejelentette a rendőrségen járművének ellopását, a kocsi azonban nem lett meg. Ennek sajnos nincs igazán hírértéke.
Annak már annál inkább, hogy mint utóbb kiderült, az autó az ellopását követően már két nap múlva a szomszédos Montenegró fővárosa, Podgorica rendőrségének a hivatalos járműflottájába került.
A kocsit az elmúlt években podgoricai rendőrnyomozók használták szolgálati autóként, majd az ügyészség állományába került, ezt követően pedig a montenegrói legfelsőbb bíróság flottáját gazdagította. A kiöregedett szolgálati Passatot később nyilvános árverésen értékesítették. Egy, a montenegrói tengerparton fekvő Ulcinj városában élő férfi, bizonyos Milorad Đurišić vásárolta meg, aki bő egy évvel ezelőtt felhívta a meglopott belgrádi tulajt, Budimir Martinovićot azzal, hogy mindketten bajban vannak a kocsi miatt. Egy montenegrói rendőrségi rutinellenőrzésen bukott ki, hogy a kocsi lopott, amit a rendőrök le is foglaltak. A rendőrök tulajdonképpen a saját kocsijukat kobozták el.
Mint kiderült, a kocsi szerepelt az Interpol körözési listáján, azonban ennek ellenére – a montenegrói törvények által megkövetelt műszaki vizsgákat követően – minden évben megújították a forgalmiját. A belgrádi Budimir Martinović elutazott Montenegróba, hogy azonosítsa a járművet. Még az eredeti kulcsok is passzoltak, ám mint kiderült, arról szó sem volt, hogy a kocsit visszakapja, mi több, azt még a montengrói Milorad Đurišićnak sem adták vissza. A Passat-ügy két kárvallottja érthetően már nem is a kocsit szeretné visszakapni, hanem pénzbeli kárpótlásra számítanak. A jogi eljárás idestova másfél éve húzódik, ráadásul a tulajdonosok olyan ügyvédet sem találtak, aki vállalná a kusza ügyet.
A montenegrói rendőrség részéről senki sem kívánt nyilatkozni a belgrádi Blicnek arról, hogy Budimir Martinović szerb állampolgár WVWZZZ3BZWP263764 alvázsszámú és AHU19230527 motorszámú Passatja hogyan került a montenegrói rendőrség állományába, ahol hat évig használták, majd később Crna Gora Legfelsőbb Bíróságának járműflottájába, annak ellenére, hogy az Interpol lopott gépjárműként tartotta nyilván.
Szerencsére Magyarországon ilyesmi nem fordulhat elő, legalábbis az idei év kezdetétől. Ami a Magyar Köztársaságban még megtörténhetett, az Magyarországon immár fogalmilag kizárt. Nálunk a Legfelsőbb Bíróság állományába lopott kocsi még elméletileg sem kerülhet, legfeljebb a Kúriához. Idáig hasztalan törtem a fejem, hogy e névváltoztatásoknak vajon mi lehet az értelme, ez a Passat-ügy világosított meg.
Köszönöm WVWZZZ3BZWP263764 alvázsszámú és AHU19230527 motorszámú Volkswagen Passat TDI, most már értem az új alaptörvényünk értelmét!