Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) újvidék (2) ujvidek (20) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Hadkötelezettséget a határon túliaknak

2012.01.12. 12:01 Styxx

Korábbi posztjaink a témában:

1. Öt trollhárító a külhoni szavazók védelmében

2. A zEmberek véleménye a 6árontúliak szavazójogáról

3. Orbán Viktor csak egy politikus

A határon túliak választójogáról

A határon túli magyarok választójogáról racionális vitát folytatni nem egyszerű, mivel a téma boncolgatása erősen érzelemvezéreltté, mondhatni hitkérdéssé vált. Egy hívő és egy ateista közötti eszmecsere Isten létezéséről pedig meglehetősen meddő, ugyanis egy hívő számára a nem hívő által felsorolt, Isten létét úgymond tudományosan "falszfikáló" minden egyes tény pusztán falra hányt borsó, hiszen a hitet észérvekkel nem lehet cáfolni. (Most abba végképp ne menjünk bele, hogy komoly természettudósok között is nem kevés a mélyen vallásos hívő.)

Hál' istennek a csendes többség azért kellő empátiával kezeli a határon túliak kettős állampolgárságáról és választójogáról szóló kérdést (ha másért nem, hát azért, mert szinte mindenkinek van határon túli rokona, barátja, kollégája, ismerőse), még abban az esetben is, ha nem igazán érti, hogy mi a fészkes fenének is kell ezeknek az embereknek a magyar állampolgárság és pláne a választójog.

Viszont aki semmiféle kötődést, vagy legalább szolidaritást nem érez a határon túli nemzettársaink iránt, az a határon túliaknak biztosított jogokat, különösen a választójogot jobb esetben közönyösen tudomásul veszi, rosszabbik esetben azonban habzó szájjal ágál ellene. A saját jogainak csorbításaként éli meg, hogy a külhoniak is "belepofázhatnak" a magyarországi politikába és mindegyiküket egy szálig fideszbérenc, jobboldali szavazónak tartja, akiket Orbán megvett kilóra, hogy hosszútávra bebetonozza a hatalmát.

Ideje a tévhiteket eloszlatni:

1. Nem minden határon túli magyar jobboldali érzelmű és Fidesz-, vagy Jobbik-szavazó.

Bár kétségkívül túlreprezentáltak, amire a 2004 decemberi, kettős állampolgárságról kiírt népszavazáskor ráerősített az MSZP többségű Gyurcsány-kormány propagandája és ami még szomorúbb, a(z állítólag) liberális SZDSZ ellenkampánya pecsételte meg a népszavazás sorsát. Tisztelet a kivételnek, azon maroknyi korabeli SZDSZ-esnek, akik felvállalták a nemzeti szolidaritást, és nem feledték a nyolcvanas évek második feléig fennálló szabadságdeficites állapotot a kommunista Magyarországon, a világútlevél fájó hiányát. Ugyanis a kétezres évek közepén, az akkoriban az EU részéről vízumkényszer-sújtotta Szerbiában és Ukrajnában még nem pusztán szimbolikus gesztusnak számított a magyar állampolgárság a vajdasági és a kárpátaljai magyarok számára, hanem a drága vízumért a megalázó, olykor több mint fél napig tartó sorban állástól is megszabadította volna nemzettársainkat.

A fentebb taglalt konkrét sérelemtől függetlenül valószínűleg a határon túliak között mindig is több a nemzeti érzelmű, azaz jellemzően jobboldali szavazó, hiszen a nemzeti megmaradásnak igazán kisebbségben nagy a tétje. Másrészt a fővárosban és az ipari-kulturális központként funkcionáló nagyvárosokban jellemzően a baloldal erősebb, így nem borul az egyensúly. Bár mindez az új választójogi törvénnyel változhat, de mindebben elenyészik a határon túliak szerepe.

De ami még fontosabb érv az aggodalmak eloszlatására, az alábbi, második pont:

2. A hosszútávú jobboldali kormányzást nem a határon túli magyaroknak adott választójog betonozza be.

Már ha bármi is bebetonozza, mert ha a választók megcsömörlenek, akkor így is, úgy is leváltják a jobboldali kormányt. Még ott is, ahol olyan érdemeket tulajdonítanak neki, amilyenekről a Fidesz álmodni sem mer. Hisz elég nagy szó, ha egy ország a függetlenségét valamely párt tevékenységének köszönhetően vívhatta ki és őrizhette meg egy győztes háborúban. De még ilyen körülmények között is el lehet bukni. Példa erre a legutóbbi horvát parlamenti választás, melyet a jobboldali HDZ elveszített és a baloldali SDP-vezette Kukuriku-koalíció nyert meg. De megemlíthetjük a II. világháborúban Nagy-Britanniát a náci német igától megmentő Churchill konzervatív pártjának bukását, ezzel együtt a baloldali Munkáspárt győzelmét is, közvetlenül a győztes világháború után.

Magyarországon a legújabb választójogi rendszerrel, a (belföldi) választókörzetek átszabásával sokkal inkább megőrizhető a jelenlegi kormánypárti fölény (ismétlem, ehhez színvonalas kormányzás is szükségeltetik), ugyanis a határon túliaktól botorság túlságosan aktív választási részvételt várni.

Íme, a tavaly év végi horvát választásokon a határon túli horvát választópolgárok részvételi statisztikája:

411 578 regisztrált határon túli szavazó rendelkezik horvátországi választójoggal. (Ennyi a nyilvántartásba vett, potenciális választó, nem az összes határon túli horvátról van szó!) Magyarországgal lélekszámarányosan összevetve ez geci nagy szám, hiszen Horvátország lakossága alig több négymillió-kétszázezer főnél. Csak Boszniában mintegy 264 ezer, a horvát parlamenti választásokon szavazati joggal rendelkező választópolgárt tartanak nyilván.

Magyarországon több mint kétszer, sőt közel két és félszer annyian laknak, mint ahányan Horvátországban. A határon túli magyar nemzetiségűek a csecsemőkkel (és a többi választójoggal nem rendelkező kiskorúval) együtt kb. kétmillió-négyszázezren vannak. Annak idején a magyar igazolványt kb. 920 ezren váltották ki. Ebben már a választójoggal nem rendelkező kiskorúak is szerepelnek, a kettős állampolgárságot még távolról sem igényelték ennyien. A két ország lélekszámának arányait figyelembe véve a regisztrált határon túli választójogosultak esetében jó, ha mi magyarok a horvát viszonyszám felét elérjük, és ez meglehetősen optimista becslés.

És vajon hány határon túli horvát élt a választójogával? Elenyészően kevés, mindössze az arra jogosultak 2-3%-a! A horvát diaszpóra tagjai immár hagyományosan két napon át szavazhattak és mindig az első napon az erősebb a részvétel. Nos, az első napon a több mint négyszázezerből mindösszesen 9342 fő szavazott. Még a politikailag legaktívabb, boszniai horvát diaszpórában (pontosabban főképp a hercegovinaiban) is csupán 5643-an a 264 ezerből. Szerbiában pedig a kétnapos szavazás első napján délután ötig mindössze 264 (nem ezer, darab) választópolgár adta le voksát, a kerekítve 35 ezer főnyi regisztrált szerbiai szavazásra jogosult horvátból.

Összegezve: körülbelül olyan kiélezetten szoros választási eredmény esetén válnának a harárontúli szavazók voksai sorsdöntővé, mint az USA-ban George W. Bush első választási győzelmekor, amikor néhány floridai választókörzetben nem győzték újraszámolni a voksokat.

3. Ha alig élnek vele, akkor minek nekik a választójog?

Szerintem azért, hogy érezzék: ők is a határon belüliekkel azonosan kezelt nemzettársaink. Az igazán üdvözítőnek azt tartanám, ha a jelenlegi Magyarország határait övező gyűrű – ahol többé-kevésbé tömbben él a magyar kisebbség – a magyar nemzeti élettér szerves részét képezné. Határon túli és "belüli" magyarok olyan természetességgel vállalnának munkát, tanulnának például Szabadkán, Dunaszerdahelyen, Nagyváradon, avagy házasodnának odavalósival stb., mint mondjuk Kecskeméten, Szegeden vagy Pesten.

Persze jól tudom, a tízmillió virilista országában a fentebbi érvelésem édeskevés. Ezért próbálom tovább szűkíteni a külhoniak (vélt) privilégiumait, hogy még inkább elfogadottabbá válhassanak. Íme egy tipikus külhoni szavazójog elleni érv:

"Ne pofázzanak bele a mi dolgunkba, mi sem szavazunk Szerbiában, Szlovákiában, Romániában stb. Fizessenek itt adót, lakjanak itt, legyenek hadkötelesek itt, és akkor szavazzanak."

A "lakjanak itt" elvnek rengeteg belhoni magyar sem felel meg. A nehéz magyarországi gazdasági helyzetre tekintettel nem kizárt, hogy egyre többen vendégmunkáskodnak külföldön. Emellett nem kevés a külföldön tanuló, választójoggal rendelkező egyetemisták, főiskolások száma. Ezek a "belhoni külhoniak" jó esetben évente kétszer, a nyári szabadságukkor és karácsonykor látogatnak haza pár napra, a politikailag aktívak esetleg négyévente hazaugranak szavazni. Magyarországi lakhelyüket formálisan mégsem szüntették meg, tehát szavazhatnak és az ő szavazatukkal kapcsolatban még nem hallottam felhördülést. Ellenkezőleg: "Igen, de ők bármikor visszaköltözhetnek Magyarországra! Ezért joguk van beleszólni, hogy milyen ország várja őket!" Ezzel a logikával élve egy külhoni magyarnak is alakulhat úgy az élete, hogy rövidebb-hosszabb időre, vagy akár egy életre áttelepül az anyaországba. Akkor ő miért ne szavazhatna?

Fizessenek itt adót. Oké, amikor itt vannak, akkor tegyék azt. Mi több, ha súlyosan megszegik a magyarországi adófizetési kötelezettségüket, a külhoni magyarok veszíthessék el elsősorban a választójogukat és különösen súlyos esetben a könnyített eljárásban megszerzett állampolgárságukat is. Ez már önmagában jelentősebb szankció, mint a belhoni magyaroknak előírt, akik a választójogukat csak akkor veszíthetik el, ha a közügyektől jogerősen eltiltják őket, magyar állampolgárságukat pedig soha. Ezzel kapcsolatban a tipikus ellenérv, hogy nem tehető különbség állampolgár és állampolgár között. Rengeteg országban márpedig különbséget tesznek. Nagy-Britanniában például tucatnyi jogcímen szerezhetnek a Brit Nemzetközösség vagy valamilyen harmadik ország polgárai különböző jogosultságokkal és kötelezettséggel bíró állampolgárságot. A hatályos magyar szabályozás is különbséget tesz, például a választójogban. A határon túliak csak pártlistára szavazhatnak, bár még képlékeny mindez. Nem kizárt, hogy egyéni képviselőket is választhatnak. Szerintem speciel pont fordítva lenne jobb, vagyis hogy a határon túliak a saját egyéni képviselőikre szavazzanak, de ne vesszünk el az aktuálpolitikai, kicsinyes részletekbe. Viszont a lentebb hivatkozott Széky János kritikájában jogosan fejezi ki kétségét, ha a határontúliak a belföldiekhez képest aránytalanul kevés szavazattal választhatnak képviselőt.

Legyenek hadkötelesek. (Ezt az Élet és Irodalom publicistája, Széky János vetette fel.) Rendben. A hadkötelezettség kérdése manapság hál' istennek nagyjából egy katasztrófa idején elvárt helytállásra redukálódik. Ha kiönt egy folyó, akkor jöjjenek a hadköteles legények és leányzók a gátra. Noha én nem emlékszem arra, hogy a rendszerváltás óta bármikor is általános mozgósításra került volna sor, persze ez elméletileg nem zárja ki egy nagyméretű katasztrófa jövőbeni lehetőségét, amely miatt már kötelező jelleggel meg kellene jelennie minden hadra és közmunkára fogható férfinak és nőnek. (Nem elírás, a kétezres évek elején egy ismerősöm lánya kapott behívót.) Ha lesz egy ekkora árvíz, a hadköteles határon túli is kapja meg az útiköltségét és a napidíját, és jelentkezzen a legközelebbi magyarországi laktanyában. (Elviekben persze egy ennél sötétebb forgatókönyv is megvalósulhat, bármennyire sem kívánjuk, lentebb ennek a kezelését is vázolom. És nyilván, aki nem kér a hadkötelezettségből, mondhasson le a felvett magyar állampolgárságáról a hadkötelesség kiterjesztését követő mondjuk 30 napon belül.)

Mindezt természetesen le kellene nyomni a szomszédos államok torkán is. Már csak azért is, hogy senkit se rúgjanak ki a munkahelyéről, ha eleget tesz a magyar állampolgársága szerinti hadkötelezettségének, és ezért nem tud bemenni melózni. Próbáljuk meg elérni, hogy azt szavatoljuk: a külhoni magyar hadkötelest Magyarország ne mobilizálja azon ország elleni esetleges konfliktusban, amelyik államban az illető él. Ha ez nem elég az adott országnak, akkor pedig azt, hogy csak békében, polgári célra legyen mozgósítható egy külhoni hadköteles.

Elfogtunk egy levelet 2013-ból, a határon túli hadkötelezettség (HTHK) bevezetésének évéből:

Kedves szlovák, ukrán, román, szerb, horvát, szlovén és osztrák politikustársaim!

 

Mi magyarok már közel száz éve, hogy Trianont megszívtuk, ti pedig a mi kontónkra gyarapodtatok. Joggal gondolnátok, hogy mintegy öröm az ürömben, örülünk annak, hogy megcsonkított országunkban legalább nincs nemzetiségi probléma, a szinte homogén magyar nemzet Magyarországon belül összefog és pártszimpátiától függetlenül kiáll a határon túl rekedt nemzettársainkért.

Egy túrót! Magyar magyarnak farkasa. A hadkötelezettség nem azért kell, hogy ellenetek fordítsuk a nálatok kisebbségben élő magyarokat, hanem hogy a saját, jogaikat féltő belmagyarjainkat le tudjuk csillapítani azzal, hogy a határon túliak is ugyanúgy legyenek hadkötelesek, mint a belhoni magyarok.

 

Leköteleztek, ha megértitek érveimet.

 

Kollegiális üdvözlettel:

 

Kövér Laci,

A Magyar Országgyűlés elnöke

***

Persze lehet, hogy sokaknak még ez sem elég. Azzal kezdtem, hogy mindez elsősorban hitkérdés. A nemzethez tartozás érzésének evolúciós magyarázata a legkorábbi, egy közösségben élő embercsoporthoz, a hordához tartozásra vezethető vissza. A XIX. század közepén, a modern nemzetállamok megszületésekor a romantikus eszme által áthatott, legszebb nacionalizmusok korában bontakozott ki a nemzethez tartozás fennkölt eszméje a mai napig is érvényes formájában. (A nacionalizmus álláspontom szerint pozitív töltetű ideológia és egyben érzelem. Nem tévesztendő össze a xenofóbiával, sovinizmussal, irredentizmussal. Saját nemzetem szeretete nem jelenti azt, hogy nem tisztelem a más nemzethez tartozókat, és akkor a kettős-, ill. többes identitástudatról még nem is beszéltem.) Amikor egy adott nemzethez tartozás elsősorban hit- és nem vérségi kérdés volt. Így vált a magyar politikai nemzet legnagyobb költőjévé a Petrovics vezetéknéven született Petőfi, akinek apja származását tekintve szerb, illetve az újabb kutatások szerint szlovák, ám magyar érzelmű mészárosmester volt.

A nemzethez tartozás fennkölt érzése mégsem egy vegytiszta, természettudományosan levezethető képlet. Elfogadom, hogy sokaknak semmit sem jelent a magyarsága, semmiféle sorsközösséget nem vállal a határon túliakkal.

"Mi közöm hozzájuk? Lassan száz éve, hogy elmozdultak a határok, ezt egyszer és mindenkorra be kellene látni. Ők ott élnek, mi itt. Ők is magyarok? Kit érdekel? Nemsoká beolvadnak az ottani többségbe, így megy ez!"

Hallani (és főleg egyes kommentezőktől olvasni, de ne feledjük el a névtelen kommentezés és az olykor gátlástalan trollkodás talán egyetlen pozitív hozadékát: az anonimitás őszintébbé tesz) ilyen és ehhez hasonló érvelést. Elfogadom, hogy valaki erről a kérdésről így vélekedik, de soha sem teszem magamévá ezt a gondolkodásmódot.

A nemzeti összetartozás fennkölt érzelme semmivel sem kevésbé irracionális, mint mondjuk a szerelem.

"Miféle szerelem? Egy kis illékony kémia, kilencven százalék súrlódás, tíz százalék érzelem és más semmi. Egy férfi és egy nő gazdasági életközössége a lényeg, minden más rózsaszín fantazmagória."

Sokan biztos valami ilyesmit gondolnak a szerelemről, még sem hangoztatják úgy, mint mások a határon túli magyarok iránt táplált közönyüket, avagy neadj'isten ellenszenvüket.

A közönyön túli ellendrukkereket megnyugtatom, hogy mint fentebb kifejtettem, nincs értelme a határon túliak ellen irányuló rövidlátó és kisstílű érzelmek táplálásának, mert nem ezen múlik sem az életük, sem a pénzük, de még a következő országgyűlési választások végeredménye sem.

Nem kizárt, hogy mindezek ellenére nem tudom meggyőzni őket, de azért próbálják meg belátni, hogy Magyarország trianoni megcsonkítása meglehetően rendhagyó történet és csöppet sem vidám. A határok fellazításával, a magyarországi kötelékek erősítésével tudjuk a történelmi okok miatt és önhibájukon kívül a határon kívül rekedtek leszármazottainak asszimilációját meggátolni, vagy legalábbis lelassítani.

Hogy mindezt pillanatnyilag Orbánék megpróbálják a maguk javára fordítani? Csepp a tengerben, szóra sem érdemes, lásd fentebb, nem ezen fog múlni a választási sikerük, avagy kudarcuk. Kétszáz év múlva csak néhány szaktörténész fogja tudni, hogy ki volt Orbán, Gyurcsány, Vona vagy Schiffer.

De hogy Kassán, Marosvásárhelyen Ungváron és Szabadkán élnek-e magyarok, azt nem lesz nehéz kideríteni, csupán oda kell utazni.

71 komment · 1 trackback

Címkék: vélemény választás magyarország választások magyarok határon túliak

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr673531923

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Újraindítjuk működésünket 2012.01.12. 13:54:10

A "nem lesz hadkötelezettség" nyilatkozatok egyszerűen félrevezetőek és nem valósak, amelyeket a "... a hadköteles nyilvántartás vezetése..." 2011. december 05-én elfogadott törvénnyel kapcsolatos magyarázatok próbálnak sulykolni...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KaPé 2012.01.12. 12:37:30

"aki nem kér a hadkötelezettségből, mondhasson le a felvett magyar állampolgárságáról a hadkötelesség kiterjesztését követő mondjuk 30 napon belül"

Oké. De ne csak a határon túli, hanem az itt lakó magyar is.

winerprince 2012.01.12. 12:55:11

Összeszedett,korrekt írás,logikus fejtegetéssel.Mint ahogy tőled ezt eddig is megszokhattuk.

TiZ 2012.01.12. 12:55:25

Elképzelem, hogy amikor jön az ár a Tiszán, a minisztérium átszól Romániába a magyar állampolgároknak, nyissanak már valahol likat a gáton, mert a hazájukat elönti az ár.
:-)))

Styxx 2012.01.12. 12:57:28

@KaPé:
@KaPé:
Felőlem. De ne feledd, hogy nekik az első állampolgárságuk szerinti hadkötelességüknek is eleget kell tenniük.
@winerprince:
Köszönöm.
@TiZ::-)

gigabursch 2012.01.12. 12:58:47

Alapvetően értelmes gondolat és logikai sor, tényleg sok balfasz okoskodást (pártszimpátiától függetlenül) helyretesz.

gratula

metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2012.01.12. 13:10:15

visszamenőleges különadót a határon kívülieknek!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.12. 13:15:59

"A "lakjanak itt" elvnek rengeteg belhoni magyar sem felel meg."
Ami azt illeti nekik se kellene...

Én nem arra vágyok, hogy adót fizessenek, se arra, hogy hadkötelesek legyenek.
Egyszerűen csak viseljék el a döntés következményét. Na, ez az ami lehetetlen.
Szép dolog sorsközösségre hivatkozni, de azáltal, hogy külön országban élünk, nem tud közös lenni a sorsunk. A magyar törvények hatóköre véget ér az országhatárnál. Bármilyen jó, vagy rossz törvényt is hozunk, annak csak akkor lehet érvényt szerezni egy más országban élő bármilyen nemzetiségű emberre, ha az adott ország elismeri azt. Ahogy te magad is írod: "Mindezt természetesen le kellene nyomni a szomszédos államok torkán is."
Amíg ez fennáll csak az érzelmi közösségről beszélhetünk, sorsközösségről nem.
Tisztelem az érzelmi és kulturális szálakat, de a szavazati jogot még így se támogatom.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.01.12. 13:16:31

Kösz az írást, a pillanatnyi Magyarország (Magyar Népköztársaság, Magyar Köztársaság elég jól körülhatárolt dolog minden téren szkaresz.blog.hu/2010/12/14/a_magyar_miloi_venusz_a_sors_szulotte
Egy igazi feladata lenne, minden nemzetközi f(ó)úrumon az utódállamok diszkrét asztal alatti taposása az ott élő magyarság érdekében, az asztal felet meg mosolygósan az oktatási és kulturális ellátás számon kérése. Ez a magyar állam még nem született meg - szkaresz.blogter.hu/417352/nagyapa_allama A nekempiár politikusi képmutatás és intézkedések többet ártanak, mint használnak. Üdv

min 2012.01.12. 13:17:51

A hadkötelezettség résznél azért kíváncsi lennék a szerbek véleményére is....Állampolgárság kettős mércével? Ez így nem okés.

mement 2012.01.12. 13:25:13

Hadkotelezettsegi kerdes sztem fontosabb es jelentosebb mint ahogy azt a posztiro bemutatja.

Itt sztem arrol van szo, hogy az anyaorszagon beluli allampolgaroknak komoly kotelezettsegei vannak, mig a hatarontuli magyaroknak ezt nem kell teljesitenie, cserebe lehetoseget kaptak arra, hogy a orszagon beluliekkel egyenerteku akaratot nyilvanithassanak ezekrol az allami elvarasokrol es kirott kotelezetesgekrol.

Hadkotelezettseg szolhatna errol, egyreszt lehetne szimbolikus hozzajarulas a a magyar allam fejlodesehez,masreszt lehetne precedens erteku dolog kesobbi elvarasokhoz, kotelezettsegekhez amiket a magyar allam fogalmaz meg hatarontuliaknak, a szavazatert cserebe.

(Nem minden határon túli magyar jobboldali érzelmű és Fidesz-, vagy Jobbik-szavazó.

Hat persze, ha nem igy lenne magasrol szarnaank ra a hazai jobboldal partok a hatarontuliakra. Gondoldod mero jofejsegbol nyaljak korbe a hatarontuliak feneket?, Veletlenul sem a varhato extraszavazatok miatt, es a potencialis bazis noveles kiaknazasa miatt?)

Bogyó 2 2012.01.12. 13:36:08

@Lord_Valdez: Pontosan erről van szó.

Az írás néhány logikai sort viszont elfelejt.
Az egyik ez, hogy nincs szinkronban az, hogy nemzetiségi alapon adjuk a választójogot egy olyan szervezet létrehozatalára, amelynek a jogalkotási hatásköre viszont területi alapon létezik.
Az emberek nem feltétlen érzéketlenek és buták, hanem igazságtalannak tartják, joggal ezt a dolgot.
A másik ezzel összefüggő logikai probléma, hogy egy jogviszony általában jogokkal és kötelezettségekkel jár.
Az egyáltalán nem fair, hogy a határon túliaknak lesznek jogaik (szavazati jog, állampolgársági alapon járó juttatások) de nem lesznek kötelezettségeik, mert azok meg mind területi alapon korlátozottak, mint korábban a szavazati jog is.
Hát milyen dolog az, hogy részt vesznek egy olyan Országgyűlés létrehozatalában amelyik rájuk nézve nem hozhat kötelező erejű jogszabályokat, legalábbis ilyet nem nagyon tud hozni, mert lennének belőle nemzetközi bonyodalmak, ütközések.
Ugye, az az alapeset, hogy a határon kívüli magyar ott él, ha idejön, akkor már a területi elv érvényesül. És ha egy határon kívül élő magyar nem a Magyar Parlament által hozott szabályok szerint adózik, a gyereke ott nem a mi közoktatási törvényeink alapján működő iskolába jár, nem a mi egészségügyi ellátásunkat veszi igénybe, ha bűnt követ el, nem a mi BTk-nk szerint ítélik el, nem a mi Munka törvénykönyvünk alapján dolgozik, nem a mi PTk-nk szerint köti a szerződéseit, akkor mi a fenéért kell neki az a szavazati jog? Az ő életét a megválasztott Parlament által hozott szabályok 90%-ban nem érintik. És ha igen akkor is csak jogokat biztosít.
Miért van erre akkor szükség?
Hozhatunk mi szabályokat a külhoni magyarjaink támogatására sokfélét, de joggal háborítja fel az embereket az, ha úgy szólnak bele a közös dolgaink intézésébe mások, hogy a kötelezettségekből egyáltalán nem veszik ki a részüket, a meghozott jogszabályok 90%-ban rájuk nem vonatkoznak. Ez a más ....-val való csalánverés esete, ez a probléma.
Egy normális érzületű ember nem akarna beleszólni a Magyarország területén jogalkotó hatáskörrel bíró testület létrehozatalába, mint ahogyan nem veszünk részt Győr polgármesterének megválasztásában sem, ha Miskolcon lakunk. Akkor sem, ha még mindig kisalföldi tájszólással beszélünk és győrinek érezzük magunkat.

Bogyó 2 2012.01.12. 13:42:42

Nekem vannak székely barátaim, akik ugyanígy gondolják, s tudják, hogy sokkal fontosabb, hogy a magyar pártok minél jobban szerepeljenek a román választásokon, mert alapvetően a román parlament határozza meg a sorsukat. Nyilván nem hülyék, ha ingyen lehetőség van, miért ne vennék fel az állampolgárságot, ha semmi kötelezettséggel nem jár nekik. De racionális szempontból nem olyan fontos.
Ez pedig jogi kérdés, ahol a racionalitásnak kellene elsődlegesnek lennie. Persze,nem mindegy nekik milyen a magyar kormány, mit hogyan csinál, kihathat rájuk, na de kihat ránk az is, hogy mit gondol a német vagy az amerikai kormány, szóval, ez még kevés ahhoz, hogy igazságosnak tűnjön a választójog.
Az akkor igazságos, ha viselik a döntés következményeit is, ahogyan Lord Valez is írta.

sherrie 2012.01.12. 13:53:20

@Bogyó 2: Teljesen igazad van, pontosan erről van szó. Az egész kérdés jogilag abszurd, és a legrosszabb, hogy nem lehet érvelni ellene úgy, hogy ne bántsuk meg a határon túliakat. És pont ezért vagyok mérges az ötlet kitalálóira, mert pontosan ellenkező hatást ér el (nemzet összekovácsolása vs ellenérzések) mint ami a célja lenne. A Fidesz beáldozza a határon túliak érzéseit annak reményében, hogy ha csak pár ezer szavazattal is többet tud szerezni. Ez a szomorú.

oTTo$$ 2012.01.12. 13:54:50

meg hogy nem viselik? he?
egyszer arról szól a fáma hogy szegények hogy szopnak a Zorbán miatt és milyen rossz nekik .
most meg hogy beleszólhatnának az se kell.

micsoda szar érvelés-

HEL Blog · http://he-liga.blog.hu 2012.01.12. 13:58:25

"A hadkötelezettség ötletét egy olyan párt hozta elő, amely annak idején ellenzékben még arról beszélt, hogy a jövőben soha, egyetlen magyar fiatal sem kaphat sorkatonai behívót, mert a jövő a szerződéses hivatásos katonáé."

Apeiron (törölt) 2012.01.12. 14:02:34

A listás szavazással a határon túli szavazót saját választásának következményei töredék akkora mértékkel terheli, mint a belhoni szavazót.

Ez egy elbaszott szar, nem lehet mosdatni.

És bocs, teljesen mindegy, hogy hányan mennek el szavazni, ez szemen köpése a következmények felvállalásának.

Medveparádéné 2012.01.12. 14:12:57

Szó szerint igaza van a szerzőnek" NEM MINDEN HATÁRON TÚLI SZAVAZÓ JOBBOLDALI.

kormányzó 2012.01.12. 14:16:24

@Lord_Valdez:
Tiszta sor!
Mindenki ott szavazzon,ahol neki fáj az eredmény!

Amúgy csendesen jelezném,az átkos idején, aránylag kevesen sajnálkoztak amiért mi,nem mehettünk "vendégmunkásnak".

plephyl 2012.01.12. 14:22:14

olyan "jó", hogy az index.hu meg az origo.hu következetesen és rendíthetelenül ad teret a nacionalizmust leszóló cikkeknek és blogbejegyzéseknek. öröm az ilyent olvasni...
vajon ha Géza, Árpád, István és a többi nagyjainkba annyi nacionalizmus szorul mint most sok emberbe, akkor van most olyan, hogy magyarság? Ugye nem kell válaszolnom...

plephyl 2012.01.12. 14:24:15

@Bogyó 2: "nemzetiségi alapon adjuk a választójogot" ebben biztos vagy? nem magyar állampolgárság a feltétel???

delvideki 2012.01.12. 14:26:53

A határon túliak állampolgársága mellet, de szavazati joga ellen vagyok. És mondom ezt vajdaságiként. Ha magaménak vindikálnám a jogot, hogy következmények nélkül kihathassak egy másik közösség életére, mi adna erkölcsi alapot a boszniai szerbek hasonló magatartása elleni tiltakozásra?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.12. 14:28:47

@plephyl:
Halkan megjegyzem, hogy beléjük semennyi nem szorult, mert nacionalizmus akkor még nem is létezett.

magyar ember teli szájjal 2012.01.12. 14:28:58

Hát nekem egy határon túli rokonom sincsen, az ismerőseim meg húzhatnának vissza az országukba, nem bánnám.

És te is inkább cilil betűkkel oszthatnád az eszet Belgrádban. Csak gondolom ott nem kerülnél a címlapra, max egy verést kapnál.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.01.12. 14:36:31

Fújjad fidesznyik, fújjad.

A Duna tévén okosodó távolbaszakadtak
majd jól megmondják, hogy Orbán Viktor egy szent...

A gyermeki, magzati szavazati jogot is itt kérném jól megtámogatni.

Meg hogy az a gól, amit Viktor rúg, az hármat ér...

HEL Blog · http://he-liga.blog.hu 2012.01.12. 14:44:58

Az emberölésmentes élethez való jog elsődlegesebb, mint bármi más.

A működését 2004.11.13. - 2011.08.11. között felfüggesztett HEL pártoktól független civil mozgalom. Kizárólagos célja a hadkötelezettség, a sorkatonai szolgálat, a kényszersorozás mielőbbi felszámolása. A politikai nyomásgyakorlás törvényes eszközeit felhasználva sürgeti a cél elérését, az emberi jogokat súlyosan sértő, elavult intézmény megszüntetését.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.01.12. 14:49:39

@Medveparádéné: Legyen mindegyik jobboldali.

Csak ne legyen szavazó.

plephyl 2012.01.12. 14:52:47

@Lord_Valdez: dehogynem létezett. az, hogy milyen szóval illették a jelenséget, az más kérdés.
idézek a wikiről, ha nem gond:
Egyik, ma már elhalványult jelentése az az érzelmi kötődés, amelyet az ember a családja, az általa használt és alakított környezete, a faluja, a városa, a megyéje, a hazája iránt érez, a patriotizmus.
Másik jelentése a nemzetépítés feladatára utal, amely az ideológia megalkotásával, a kultúra egységesítésével és érzelmi élmények átélésével a közös nemzeti identitás kitalálását és megteremtését célozza.
Harmadszor értelmében nemcsak a programot, hanem magát a nemzetépítés folyamatát is jelenti.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.01.12. 14:55:45

@sherrie: Milyen érzelmek ?

A választási rendszer az nem érzelem, hanem hatalom.

Ezek csak csalnak, mert csalók.

Titkosították, a választói névjegyzéket,

úgyhogy annyi lesz a határon túliak szavazata, hogy
Schmitt Pál a hiteles - hozzádob egy nagy számot a választási eredményhez.

" A miniszteri biztos külön kiemelte a határon túli magyar szervezetek közreműködését, és megerősítette, hogy továbbra sem adnak ki semmilyen adatot azokról, akik állampolgárságot szereztek. Mint megjegyezte: tavaly egyetlen adat sem szivárgott ki, a biztonsági rendszer nagyon jól vizsgázott. Kitért arra is, hogy az állampolgárság a tapasztalatok szerint komolyabb vándorlással nem jár, az azt kérők és megszerzők döntő többsége a szülőföldjén szeretne maradni. "

Egy szimpla - csalás -.

.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.12. 15:02:56

@plephyl:
Zöldség.
A nemzet szó a középkorban még az egy koronához tartozó nemességet jelentette etnicitástól függetlenül. A modern nemzet fogalom és nemzettudat a francia forradalom szülötte. Az előtt a jobbágyot rohadtul nem érdekelte a dolog. Nem érezte az ő ügyének.

Árpád pedig konkrétan törzsi vezető volt. A nemzet fogalma még távolabb esett tőle.

plephyl 2012.01.12. 15:14:33

@Lord_Valdez: látom, nem érted mit írtam. ne a szón (nemzet, nacionalizmus) lovagolj, azzal én is tisztában vagyok, hogy mikori képződmény, hanem maga a jelenleg nacionalizmus fogalommal legjobban megközelíthető attitűdöt, viselkedést értem. Vagyis Géza, Árpád és a többiek a családja (tözse), környezete falujáért aggódott, ténykedett. a szokásokat, hagyományokat táncokat, nyelvet ápolták, továbbadták a leszármazottaiknak. a gyerekeknek meg kellett tanulniuk, hogy kik voltak az ő őseik több generációra visszamenőleg. a külső veszedelem ellen összefogtak.
mindenesetre ez a kitérő jó volt arra, hogy a lényegtől elkanyarodjunk. az index.hu pedig pörög tovább :))

istvan_h (törölt) 2012.01.12. 15:14:49

Jól irja a posztiró, hogy a szavazati jognak inkább gesztus értéke van, még akkor is ha a pártok saját hatalmukat szeretnék vele erősiteni.
Értem én azt is hogy sokan ellenzik a határontúliaknak járó szavazati jogot, meg rögtön azt látják, hogy mi határontúliak csak a nekünk járó juttatásokkal élünk majd, de a kötelezettségek alól mindannyian kihúzzuk majd szépen magunkat. Lehet itt jönni az okos érvekkel, jogalkotási hatáskörökkel, területi hatáskörrel meg ilyesmivel amivel néhányan jönnek ellenérvként, sőt mindez ha tisztán fogalmilag nézzük akkor igaz és elfogadható is.
De nem lehet csak fogalmilag nézni a dolgot! Figyelembe kell venni sok olyan tényezőt is amelyek túlmutatnak a puszta anyagiasságon és formaiságon.
Kár azon a koncon veszekedni, hogy mennyi kötelezettség jár mennyi lehetőségért cserébe. Pusztán azért is kár mert a nagy többsége a határon túliaknak úgysem fog szavazni, nem fog átmenni hogy bezsebelje a támogatásokat, inkább csak azt szeretné érezni hogy tartozik valahová. Hogy magyarnak vallja magát, NEM FELEDTE EL MÚLTJÁT, tisztelettel adózik a közös történelem iránt, életformájában, anyanyelvében, az egész életében! És ezért sok sérelmet el lehet szenvedni! Ahonnan én jövök ott egy magyarnak türnie kell ha a barátnőjére egy drogos szerb rászáll, ellenkező esetben tíz évnél is több börtön lesz a jutalma. Itt ha Szent István napi ünnepségre plakátot ragasztasz ki, büntetlenül megfenyegethet a rendőr az utcán hogy kiirtaná a fajtádat. Itt ha háromszoros túlerőben magyarokat vernek félholtra az maximum verekedésnek számit. Ha nyilt utcán szúr le egy gazdag vadrác kölke, az bűntetlenül maradhat.
Higyjétek el, nagy áldozatvállalás már az önmagában, hogy megmaradjunk magyarnak. Az hogyha átjöttök a gúnyhatáron olyan embert találhattok aki a testvéretek, és egy nyelvet beszélhettek!
A 2004-es szégyenteljes népszavazás már kinevelt egy réteget a határontúliakból akik elfordultak magyarságuktól, magyarul beszélnek de nem vállalnak sorsközösséget a magyarsággal. Csak gondoljatok bele, érdemes a koncon vitatkozva elvesziteni a testvéreidet?
Igazából sajnos azt érzem, hogy kár akármit is irnom, akik komolyan hiszik, hogy a határontúli magyaroknak járó szavazati jog, vagy az azonos kötelességek hiánya okozza az igazi gondokat, az nagyon felszinesen értelmezi a dolgokat, ugyanolyan érzéketlenséggel állva a magyarság dolgaihoz, mint azok akik nemzetünk vérét szivják, határon innen és túl!
A posztíró Kövér Lacás képzeletbeli levele, pedig nagyon találó!

stefan75 2012.01.12. 15:16:27

A szavazati jog azért is durva, mert jelenleg a kivándorlóknak nincs szavazati joga. Ha magyar állampolgár külföldön telepedik le, akkor nincs magyar lakcíme, nem szavazhat. Ez így is van jól.

És akkor most csinálnak egy olyan állampolgárságot, amivel külföldről is lehet szavazni? Más farkával verni a csalánt? Ez nem ugyanaz a magyar állampolgárság.

A felmérések szerint határon túl kb. 80% a Fidesz szavazó, és meglehetősen aktívak. Kilóg a lóláb. Nagyon undorító ilyen piti szavazatszerzésre használni a határon túliakat.

iramszarvas 2012.01.12. 15:20:38

„nemzeti érzelmű” Mindig is izgatott, mit jelent ez. Aki nem a jobboldalra szavaz, az nem szereti nemzetét/népét/hazáját? Nem is jó magyra?

Vagy az a „nemzeti érzelmű”, aki a másikban nem az embert látja, hanem a nemzetiségét? És akkor ha valaki nem preferálja automatice az etnikai magyart, az maga sem méltó a magyar névre?

Mindenesetre visszataszító kirekesztő kifejezésnek tűnik, amely azt sugalja, h ki nem „nemzeti érzelmű”, az tkp. kívülállóként szól bele a magyarság dolgaiba. Szóval bocsika, ha helyből nem tudom komolyan venni azt, aki használja.

winerprince 2012.01.12. 15:20:58

@magyar ember teli szájjal: Na most aztán jól megmondtad te,panelproli.
Fogad szívélyes üzenetemet "cilil"betűkkel:
: јебаћу ти матер у пичку смрдљиву

istvan_h (törölt) 2012.01.12. 15:24:22

@sherrie: Joggal haragszol azokra akik az ilyesmit kiötlötték, jól tudták hogy ezen csak marakodni lehet! Ez is a céljuk vele!

KREATOR 2012.01.12. 15:42:49

csak csendben jegyezem meg, KETTOS ALLAMPOLGAR NEM HADKOTELES, ugyanis nem fogadhatsz huseget "egyik" allamprgarsagot ado hazanak ugy hogy pl. a masikban elsz...mindkettonek meg nem lehet mert mi van ha megtamadjak egymast?ulsz a hatarnal a kocsmaban es nezed a TV-ben a fejlemenyeket?:)

peti papagáj 2012.01.12. 15:47:11

Annyi különbséget azért lehet tenni a szerelem vagy a hordaidentitás és a nemzetidentitás/nacionalizmus között, hogy míg az előbbieknek folyamatos fejlődés mentén több millió éves múltjuk lehet, addig az utóbbiak kb. 200 éves mesterséges konstrukciók. Ezzel azt szeretném mondani, hogy míg a szerelem fennköltségének elismerése, vagy a személyes ismerőseinkkel ( = a hordánkkal) vállalt közösségtudat természetből fakadó, addig a nacionalizmus egy neveltetési és személyiségi jellemzőkön múló érték, amit tehát könnyebb lényegtelennek tartani.

Alonee 2012.01.12. 16:06:26

@winerprince: Mi a gond? Másképpen lát valamit mint te és már megy is a panelprolizás? Mindannyian ilyenek vagytok? Remélem nem, ha mégis akkor jól elb.....tuk ezt a kettős állampolgárságot. Intoleráns hülyékből exportálni is tudnánk. nemhogy .....

Hány Éves 2012.01.12. 16:11:13

@magyar ember teli szájjal: Magyarországi magyar vagyok, nincsenek külhoni rokonaim, ismerőseim se nagyon, de ha a Te hozzászólásod reprezentálná az átlag magyar véleményt (hál Istennek nem teszi), akkor mélyen szégyellném, hogy magyar vagyok.
Én kérek elnézést kérek teli szájú "kolléga" miatt minden jóérzésű bel- és külhoni magyartól...

plephyl 2012.01.12. 16:45:25

@iramszarvas: vannak, akik nemzetben gondolkodnak és vannak akiket ez a téma 1. nem érdekel 2. nemzetellenesek. ez nem feltétlenül politikai oldalfüggő, de azért tipikusan egy baloldali internacionalista, míg egy jobbos nacionalista. ez a tipikus, de egyéni szinten mindenre lehet példa. nagyon sok embernek még cska értékrendje sincs, csak él bele a világba. éppen aki többet ígér, arra szavaz (utána meg szidja, mert nem tartották be a neki tett ígéretet). lehet olyan 1,5-2 millió ember, aki én nemzeti érzelműnek mondanék, szándékosan nemzetellenes nagyon kevés, a legtöbb ember inkább érdektelen, közömbös.
aki Wien helyett Bécset mond, de Kismartont Eisenstadtnak említi, ott azért kinyílik a bicska a zsebemben. Ettől már csak a bratislavázás rosszabb... nem folytatom, mert kapcsolódik szorosan a témához.
üdv

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.12. 16:52:45

@plephyl:
offtopic, de kevered az etnocentrizmust a nacionalizmussal. Az a másfél millió is sokkal inkább népi érzelmű, mint nemzeti.

scsaba1 2012.01.12. 17:14:08

@Lord_Valdez: "Szép dolog sorsközösségre hivatkozni, de azáltal, hogy külön országban élünk, nem tud közös lenni a sorsunk."

Pont ezzel az ostoba bebetonozott éjsötét huszadik századi nacionalizmussal kellene szakítani már végre. Az etnikai szempontból reménytelenül összekeveredett Kárpát-medencében és a Balkánon éppen itt az ideje újragondolni ezt az egészet.

Elég szomorú, hogy ezt egy magát liberálisnak valló embernek kell elmagyaráznom.

kiwirágós kivirradtig 2012.01.12. 17:39:38

Majd ha a külföldi magyarokat a jogok mellé a belföldi magyarokat terhelő kötelezettségek is terhelik, akkor lehet nekik pofázni szavazati jogéert meg állampolgárságért.

Amíg csak a jogokat akarják élvezni, addig nem.

És teljesen jogosnak érzem a szlovákok eljárását: aki felveszi a magyar állampolgárságát, annak elveszik a szlovákot. Hiszen minek neki kettő? Miért akar az EU-ban több jogot, mint mások (pl. két államban szavazni)?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.12. 19:26:21

@scsaba1:
Bár érteném, hogy mit akarsz ezzel mondani.
Lehet, hogy huszadik századi, de kérdem én:
Tegyük fel, hogy a magyar kormány elfogad egy durva megszorító csomagot (amire egyébként szükség lenne), akkor ebből mit érez meg egy vajdasági magyar? Nem sokat. Ezzel szemben a határon belül élő bármilyen nemzetiségi? Mindent. Ez alapján azt kell, hogy mondjam, hogy sokkal szorosabb sorsközösségben élek egy itt élő szlovákkal, mint egy Szlovákiában élő magyarral.

Styxx 2012.01.12. 19:54:55

Köszönöm a sok kommentet, többnyire színvonalasak, elgondoltatók.

@Lord_Valdez:

"Tegyük fel, hogy a magyar kormány elfogad egy durva megszorító csomagot (amire egyébként szükség lenne), akkor ebből mit érez meg egy vajdasági magyar? Nem sokat."

Hál istennek már átjárhatóbbak a határok, akár nagyon is sokat érezhet belőle és még többet mondjuk a Székelyföldiek, ahová sok magyar turista jár, ha romlik a magyarországi , akkor viszont kevesebben. Székelyföldi asszonyok viszont járnak jellemzően Budapestre bejárónősködni, ha gyöngül a forint nagyon is érinti őket.

Vajdasági (és felvidéki, kárpátaljai stb) magyarokat is ezer gazdasági szál is köti, sokan áttelepültünk az otthon maradt szüleinket jó esetben tudjuk támogatni, rossz esetben meg mi kuncsorgunk tőlük.

A posztomban vázolt horvát példa is jelzi, hogy a külhoniak részéről egyféle önkontroll is működik, látod itt is írta valaki, hogy annak ellenére, hogy délvidéki, a határontúliak választójogát nem támogatja.

De ami a legfőbb érv, egy ország törvényhozása nem csupán gazdasági kérdésekről dönt és nem is példanélküli, "ördögtől" való dolog egy viszonylag nagy diaszpórával rendelkező nemzetállam részéről a határontúliaknak is szavazójogot biztosítani. Nem csak a külhoni horvátok, hanem például az USA-ban népes diaszpórával bíró külhoni olaszok is rendelkeznek szavazójoggal.

Az, hogy egy magyarországi szlovákkal is sorsközösséget alkotunk, és magától értetődő az ő magyarországi szavazójoga, vitán felüli.

Posztomban és annak előzményeiben előadtam az érveimet, hogy miért pártolom a külhoniak szavazójogát, de elfogadom, hogy méltánylandó ellenérveket is fel lehet sorakoztatni, erre a témára is, mint szinte minden élethelyzetre.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.12. 20:43:49

@Styxx:
Oké, elvágva tényleg nem vagyunk, de ettől még nem igazán értem, hogy mit ért "ostoba bebetonozott éjsötét huszadik századi nacionalizmus" alatt. Sajnos, vagy szerencsére a határok szerintem még mindig túl szilárdak ahhoz, hogy ennyire könnyen átléphessünk rajtuk.

Tudod, hol tudnám elképzelni a határon túli magyarok szavazati jogát? EP választáson. Ott pl. teljesen támogathatónak érzem. Az országgyűlési (még a nevében is benne van) választások viszont erősen területhez kötöttek. Ott nem tudom.

Styxx 2012.01.12. 21:13:25

@Lord_Valdez:
"Az országgyűlési (még a nevében is benne van) választások viszont erősen területhez kötöttek. "

Az év elején kikukázott alkotmány és az új alaptörvény is az országgyűlést, mint a nemzet legfőbb népképviseleti szerveként nevesíti. Formálisan is lehetne nemzetgyűlés a neve.

EP-választásban még tovább mennék, személy szerint semnmi bajom nem lenne egy USA-típusú, föderális Európai Egyesült Államokkal, de ez nagyon túlterjeszkedik a témán.

Az viszont nem, hogy Vajdaság és főleg Kárpátalja még ki tudja, hogy meddig nem tagja az EU-nak (mire Szerbia beléphetne EU már lehet, hogy nem is lesz, Ukrajna meg valszeg soha).

Visszatérve az eredeti témához: talán úgy könnyebb elképzelned egy határontúli szavazati jogát, ha elképzeled, hogy a határonbelüli választók is milyen heterogén masszát képviselnek (ez nem afféle hungarikum, mindenütt a világon így van). Választójoggal rendelkezik egy olyan határonbelüli is, akit mondjuk Svédországban élő bátyja támogat anyagilag, és teszem azt csak a selyemhernyók szexuális életének a tanulmányozásával foglalkozik, semmi más nem érdekli a világon. Éhenhalni nem fog, de napi két zsömlén és egy pohár tejen meg némi zöldségen kívül mást nem fogyaszt, mégis elmegy szavazni, mert valami heppje alapján mindig akad egy fixa ideája, hogy a selyemhernyók megfigyelésében melyik pártra számíthat. De nem kell fikcióba menekülni. Ilyen volt a pránaevő faszi is, akinek a felesége éhenhalt. Felsőfokú végzettségű, amíg nem derült ki, hogy elmebeteg, simán szavazhatott, lehet, hogy el is járt szavazni. Mennyivel befolyásolhatja az ő sorsát jobban a mindenkori magyar képviselők és kormány összetétele, aki például a saját gyerekei születését se jelentette be, mint mondjuk egy racionálisan gondolkodó, a közügyek iránt érdeklődő, netán sok szállal Magyarországhoz kötődő külhoni magyar? És már mondtam egy párszor, a külhoniak szavazati joga nem hungarikum, Horvátországban, Olaszországban is működik, Észak-Írországról és Írországról ne is beszéljünk, mert ott meg pláne alaposan összekombinálták a két ország-egy sziget-egy nép-két vallás stb. egymás belügyeibe való belefolyást a nem is olyan régi Nagy pénteki békefolyamat óta.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.12. 21:39:46

@Styxx:
Nagyon szép, de továbbra sem tud törvényt hozni a határon kívülre.

Én is benne lennék az USE-ban, de erre nem sok esélyt látok.

Rossz embernek mondod ezt, mert én nem vagyok híve az általános választójognak. Nagyon sok embernek nem lenne, ha rajtam múlna.

Styxx 2012.01.12. 21:58:24

@Lord_Valdez:
De ha a határon kívüli jóval többet jár a határon belülre, értsd a szomszédos Magyarországra, mint egy számára teljesen irreleváns országba, mondjuk Portugáliába (csak példa) emellett a magyar nyelvet is érintő törvények is születnek (szerintem fölöslegesen, a nyelv elég erős ahhoz, hogy önmagát szabályozza, de ez most mindegy) ami a határontúli anyanyelve, hát persze, hogy érinti, és még kisezer kulturális, egyéb, törvényben lefektetett norma. Érinti, hogy milyen ösztöndíjra pályázhat, ha gazdálkodik érinti, hogy melyik EU-n kívüli országnak növeljék a behozatali kvótáját, ha mondjuk a magyarországi kukoricatermés az adott évben silány és fordítva. (nem a határontúliakhoz kötődő, hanem, hogy a szomszédos országokkal kell egy csomó gazdasági kapcsolatot ápolni, már csak logisztikai szempontból is, és nem egzotikus orstzágokban kamuportyázni, amikor Torgyán volt a földművelési miniszter és Chilében járt, majd a hülye cseresznye-exportról okoskodott, a tévében egy békési parasztember mondta, hogy nem Chilébe kellene tárgyalnia, hanem Ukrajnába meg Romániába) A határon túliak szomszédos országokkal összekötő híd szerepében is rejlik potenciál.

2012.01.12. 22:04:06

Dr. Hajdú Zoltán professzor úr hívta rá a figyelmemet a következő dologra:
Szóljon már valaki a bosnyákoknak, hogy lehet magyar állampolgársághoz folyamodniuk!
1912. XXX. tvc. I. fejezet. Általános rendelkezések.
A magyar állampolgárságnak megszerzése esetében teljesitendő szolgálati kötelezettség

10. § 1. Azok a hadkötelesek, a kik osztrák állampolgárok voltak és a magyar állampolgárságot megszerezték, valamint azok a bosznia-herczegovinai tartományi illetőségü hadkötelesek, a kik a magyar állampolgárságot megszerezték, a mennyiben állitási kötelezettségüknek előbbi hazájukban már eleget tettek: a magyar szent korona országaiban többé már nem állitáskötelesek, hanem törvényes szolgálati kötelezettségüknek fenntartásával és a már teljesitett szolgálati idő beszámitása mellett, az ujonnan szerzett községi illetőségüknek megfelelő közös hadseregbeli csapattesthez, a hadi tengerészethez vagy pedig a honvédséghez osztatnak be, illetőleg mint népfölkelésre kötelezettek vétetnek nyilvántartásba.

2. Az 1. pont alatt nem emlitett más oly egyének, a kik a hadköteles korban szerezték meg a magyar állampolgárságot, az életkoruknak e törvény értelmében megfelelő hadkötelezettség alá esnek, tekintet nélkül arra, hogy előbbi hazájukban hadkötelezettségüknek eleget tettek-e és miként tettek eleget. Az ily egyének, ha amaz év után, a melyben életük 23-ik évét betöltötték, de még annak az évnek deczember 31-ike előtt, a melyben életük 33-ik évét betöltik, nyerték el a magyar állampolgárságot: nyomban ennek megszerzése után, de csak egy izben, sorozóbizottság elé állittatnak, a katonai szolgálatra alkalmas voltuk esetében besoroztatnak és a rájuk háramló szolgálati kötelezettség teljesitése végett a honvédség póttartalékának abba a sorozási évfolyamába osztatnak be, a mely évfolyam az illetők születési éve szerinti első korosztálynak (16. §) megfelel.

3. Azok a magyar állampolgárok, a kik a bosznia-herczegovinai tartományi illetőséget megszerezték, szintén ennek a törvénynek rendelkezései szerint esnek hadkötelezettség alá.

4. A magyar szent korona országai területén állandóan tartózkodó azok a személyek, a kiknek állampolgársága meg nem állapitható, a 2. pont alatt meghatározott hadkötelezettség alá esnek.

2012.01.12. 22:49:55

Látom hivatkozás lemaradt:www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7155

A farkasréti temetőben állt is a síremlékük a Budapest védelmében elesett i. vh.-s bosnyák honosoknak:
epa.oszk.hu/00000/00003/00030/zsigmond.html

Bővebben a 19. századi magyar állampolgárság felfogásról, és arról, hogy ebbe Bosznia-Hercegovina lakosait is beleértették:
kvt99.lib.uni-miskolc.hu:8080/servlet/eleMEK.server.fs.DocReader?id=402&file=varganorbert_ert%20.pdf

Érdekesség: közvetetten a jogalkotó az iszlám törvény elismert nyilvánításában is elismeri, hogy magyar állampolgársággal is rendelkeznek:
www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7348
"3. § A mohammedán vallásfelekezet magyarországi szervezete, a vallás- és közoktatásügyi miniszter jóváhagyásával, összefüggésbe hozható a mohammedán vallást követőknek Boszniában és Hercegovinában fennálló törvényes szervezetével.

Lelkész és egyházközségi előljáró, vagy a felsőbb egyházszervezeti képviselet tagja, a vallás- és közoktatásügyi miniszter jóváhagyásával, a felekezetnek oly tagja is lehet, akinek képesítése a Boszniában és Hercegovinában ily állásra megkívánt képesítésnek felel meg. Ugyanígy lelkészek már az első hitközség megalakulása előtt is alkalmazhatók, ha számukra állásukhoz mért megélhetés biztosíttatik."

Vessük ezt össze az 1895. évi XLIII. törvénycikkel a vallás szabad gyakorlásáról: II. Fejezet. 13. § "Lelkész és egyházközségi előljáró a felekezetnek csak oly tagja lehet, a ki magyar állampolgár, s polgári és politikai jogai teljes birtokában van, kinek erkölcsi és állampolgári magatartása kifogás alá nem esik, és a ki képsitését Magyarországban nyerte."
www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=6605
Csak a képesítés alól vannak felmentve.

2012.01.12. 22:51:17

Ezek szerint megéri Szarajevóban magyar nyelviskolát nyitni? (csak a magyar nyelvtudás hiányzik nekik).

Styxx 2012.01.12. 23:14:12

@Piere de La Croix: Ha van időgéped, feltétlenül:-)
Ez is mutatja, hogy a K&K kifejezetten toleráns, cool ország volt. Pár hónapja ment a Kossuthon egy rádiójáték, ami arról szólt, hogy XIX-XX. századfordulós pesti kiskamaszok belógnak egy laktanyába, ahol bosnyákok gyakorlatoznak egzoikus viseletben és még egzotikusabb népdalokat énekelve.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.01.13. 11:36:29

@Piere de La Croix: a bosnyákok állítólag reflexből mentek a húszas években Pestre bevonulni ....

Amúgy ha a g*** szót kihúznák ebből a postból, az szerintem sokat érne.

Styxx 2012.01.13. 12:19:01

@Deak Tamas:
Akár hiszed, akár nem, ezen magam is sokat agyaltam.
Legyen bloggeresen laza, így talán szélesebb réteghez eljutó, avagy akár komoly(abb) publicisztikaként is vállalható írás.
Korunk dilemmája. Ami eddig a szent és a profán volt, immár a szent és a bulvár.

KopaszMercis 2012.01.13. 15:54:18

"Most abba végképp ne menjünk bele, hogy komoly természettudósok között is nem kevés a mélyen vallásos hívő"

Az elozo papa meg ateista volt.. na bumm.

KopaszMercis 2012.01.13. 15:57:52

Nem nagyon volt turelmem ezt vegig olvasni, de az elv a kovetkezo...

Aki kifizeti a beugrot, az belepofazhat, hogy mit jatszon a DIDZSE.. aki nem, az nem.

Ez vonatkozik hatarontuli magyarra, hataron tuli ciganyra, illetve hataron beluli bortontoltelekre, tovabba pl vonatkoznia illene az osszes egyhazra is, hiszen ok sem adoznak.

De ez mar mindegy.

colored.white.stripes 2012.01.14. 20:56:10

@KopaszMercis:
"Nem nagyon volt turelmem ezt vegig olvasni, de az elv a kovetkezo..."
Ha nem volt türelmed végigolvasni, mások véleménye, érvei nem is érdekelnek, de azért a sajátodnak hangot adsz, eléggé egyedi stílusban.
Az elved akár logikus is lehetne, néhány nagyvárosi szavazóhelyen le lehetne zavarni a választásokat. Mert ugye azt követve; a munkanélküliek, segélyből élők, köztisztviselők, de még a politikusaink vagy a nyugdíjasok sem szavazhatnának, mert hát ők sem fizetik ki a beugró árát. (Mielőtt megkapnám, hogy a "nyugdíjasok fizettek eleget addig, ameddig dolgoztak", felhívnám figyelmeteket hogy azt a pénzt már régen elittuk. A KopaszMercis elve szerint, most kell, hogy fizessenek!)

Igazából ezt az egész hisztit a szavazati jog körül, nem nagyon értem. Én inkább egy erkölcsi kötelességnek érzem, nem valami fasza jognak. Pontos adatot nem tudok, de mennyien mennének el ma szavazni? 40%?
És sikerült az elmúlt 60 évben egyszer is úgy élni a jogunkkal, hogy nekünk azután jobb lett?
Azt már nem is kellene említenem, hogy pillanatnyilag annak esélye, hogy változásról döntsön egy választás, szinte nulla.

Szerintem, a határon túli magyaroknak le kellene mondani szavazati jogukról, amennyiben azt megkapják (nem lenne bűntudatuk a mindenkori győztesek tettei miatt).
A határon belül élőknek meg lelkesen támogatniuk kellene a kintiek szavazati jogát, mert akkor bármikor át lehetne hárítani a felelősséget, hogy: "miattuk győztek!"

kutya vacsorája 2012.01.15. 21:31:28

@sherrie: pontosan ezt gondolom.

illuzórikusnak, rosszindulatúan olvasva elfogultnak érzem az írást. pl. amiért egyenlőségjelet tesz az úgynevezett nemzeti oldal és a jobboldali szavazótábor közé. igenis ismerek patrióta balosokat.
talán hihetőbb a fönti állításom, ha fölvállalom, hogy magam nem tartozom közéjük. vigye az ördög az állampolgárságomat, ha kell neki. bármikor becserélem mondjuk egy svájcira, lehet licitálni. semmi, de semmi érzelem nem köt az útlevelemhez, a területhez, amelyen hatályosak a jogszabályok, de a nyelv sem izgat föl: csúnyán hangzik és haszontalan, amennyiben sehol máshol nem veszem hasznát az ismeretének. az ország randa - se tenger, se hegy, se műemlék - és hideg, a népek idegesek, barátságtalanok, gyanakvók, ellenben akkora a bennük a felsőbbrendűségtudat, hogy mindjárt kicsattanak tőle, tisztelet a kivételnek. ez a hazafiságdolog egy kibaszott giccs. szerintem.
semmi gondom viszont a külhoni állampolgársággal, akinek jól esik, miért ne kötődjön bárhol is él. de van gondom a szavazati joggal. nekem ne tolják az arcomba orbán viktort, ha nem ők szopnak itt. mert amit állít a poszt (hogy nem föltétlenül tolják majd), annak ellentmond a közvéleménykutatás, igaz, az erdélyben készült a minap, ellenben kétharmadot saccol a fidesznek.
azért kapták a szavazati jogot, hogy egyenlőnek érezzék magukat? egyrészt: lófaszt kapták ezért. annak idején mikola pajtás ezt világosan elmagyarázta. másrészt még ha ezért is kapták volna, nekem ez sajnos, minden szolidaritásom ellenére túl magas ár. és a poszter szerint az miért nem sérti az állampolgári egyenlőséget, hogy a külhoniak "csak" listára szavazhatnak? miért nem követel kettő voksot mindjárt?

2012.01.15. 21:32:24

@Styxx: Mondjuk én arra gondoltam, hogy teljesen jogosan igényelhetnék a magyar állampolgárságot. (Bár gondolom az Európai Unió agybajt kapna, hogy amúgy is ők tartják fent az egész országot, most meg egyúttal az Unió polgárai is lesznek).
A katonaság kérdéséhez: amit soha nem értettem, hogy a magyar döntéshozók miért berzenkednek mindig egy idegenlégió felállításától? Amellett, hogy ezt srbija.blog.hu/2012/01/09/boszniaban_kitort_a_vilagbeke#more3531522 megoldaná, szerintem sok más előnye is lenne.
Ne felejtsük el, hogy a magyar állampolgárok 2004 óta egyben uniós polgárok is.

Styxx 2012.01.15. 21:50:35

@Piere de La Croix:
Száz éves, régesrég hatálytalan törvény alapján? Most ezt így hogy?

2012.01.15. 22:09:22

@Styxx: Úgy, hogy akik akkor harcoltak, illetve előtte úgy Boszniában - remélem fentebb jól kihangsúlyoztam - elég bonyolult volt az annexió után az állampolgárság kérdése. A magyar fél álláspontja szerint egyúttal magyar (ill. osztrák) állampolgárok is voltak (Ausztriának ezzel szemben teljesen más volt az elképzelése). Mivel Bosznia-Hercegovina közös közigazgatás alatt volt, a magyar vezetés alatt álló hivatalok az iratokban őket magyar állampolgárokként szerepeltették. Illetve ha Boszniából magyar területre (ne felejtsük: a Horvát Királyság is ebbe a körbe tartozott). Ezért idéztem a katonaságról szóló törvényt (katonakönyv) és az iszlám vallásról egyenjogúságáról szólót (lelkészek, papok képesítést igazoló iratai). Ezt ők is elvesztették 1920-ben a trianoni békével. Ha a kettős állampolgárságról szóló törvényt jól értelmeztem, ha erről maradt fent náluk valamilyen igazoló irat, teljes joggal kérvényezhetik ők, és leszármazottaik is. Ahogy a kormányzati portálon szerepel:
magyar származást igazoló dokumentumokat (például a felmenők születési anyakönyvi kivonatai, de lehet plébánosi/lelkipásztor igazolás vagy régi magyar okirat, például illetőségi bizonyítvány, iskolai bizonyítvány, katonakönyv, stb.).www.allampolgarsag.gov.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=34
Ha ilyennel rendelkeznek, meg lehet reszkírozni a kettős állampolgárság megszerzését.

2012.01.15. 22:12:10

Amúgy is, a honlapon csak az szerepel, hogy:"Kérelmet az nyújthat be, aki a kedvezményes honosítás következő (együttes) feltételeinek maradéktalanul megfelel:
- maga vagy felmenője magyar állampolgár volt vagy valószínűsíti magyarországi származását,"
Az idézett iratok alapján tehát Bosznia 1920 előtti lakosságának többsége igen is "valószínűsíteni" tudja magyar állampolgárságát.

Styxx 2012.01.15. 22:57:13

@Piere de La Croix:
Ááá, bocsesz, nem esett le, figyelmetlen voltam (kicsit röstellem is, illett volna). Akár igen, viszont ebbe e körbe ezek szerint nincs benne zuzammen minden bosnyák, de azoknak, akiknek a felmenői a hadkötelezettség révén megszerezték, igen.

Célirányosan kellene megszűrni a szóbajöhető kört és távoktatásban tanítani nekik a magyart, aztán hajrá, hadd szóljon:-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.01.15. 23:47:25

@Piere de La Croix: @Styxx:
Na, ennyi erővel én is kaphatok egyszerűsített eljárás keretében szerb állampolgárságot. A nagymamám ugyanis Szabadkán született, 1925-ben. 1941-ben a jugoszláv állampolgárságát elveszítette, pedig nem akart róla lemondani, csak őt erről nem kérdezték meg. A háború alatt feljött dolgozni a fővárosba. 1945-ben Magyarországon "rekedt", Szabadkára visszamenni már nem tudott, később pedig esélye sem volt rá ("láncoskutyás korszak"). Szóval a nagymamám révén követelem "vissza" a jugoszláv (jogutód: szerb-montenegrói, jogutód: szerb) állampolgárságomat!!!

2012.01.16. 09:37:09

@bikmakk: Minden további nélkül megpróbálhatod! (Ha sikerül erre a blogra kérnénk élménybeszámolót.)

Styxx 2012.01.16. 09:57:42

@kutya vacsorája:
Persze, hogy vannak patrióta balosok, talán Schiffer András a legjellemzőbb példa, csak nincsenek sokan, nem akartam tovább duzzasztani az így sem rövid posztot.
Szerintem sem a jelenlegi magyar kormányzás a csillagos ötös teljesítmény, sőt, de ha rosszindulatú lennék, írhatnám, hogy sajnos te sem látsz messzebb a napipolitikai adok-kapoktól:-)

kutya vacsorája 2012.01.16. 17:08:41

@Styxx: schiffer spec. sztem jobboldali, látod, a lét határozza meg a tudatot;) én kb. tabajdi, hegyi gyula - efféle népekre gondoltam a politikában, a művészetféleségben esterházy vagy odaátról végelék. kb.
és igen, nem látok messzebb, nem kell föltétlenül rosszindúlatúnak lenned, hogy észleld. mostanában, miközben a nemzeti együttműködés a hungaroputyinizmust építi, nehéz az elvonatkoztatás. de ha valaki nem látott túl a primer szavazatszerzési kényszeren, amikor ez a törvény született, az éppen az előterjesztő, azt gondolom. a külmagyarok ov hatalmi eszközei, borzasztó, hogy nem látják:((

KopaszMercis 2012.01.23. 10:25:09

@colored.white.stripes:
szerintem meg a hataron tuli magyarok kapjanak hataratlepesi jogot, meg egy szep udvozlolapot, meg tamogatast a hatorszagbol ha goreny a befogadoorszaguk.

A tobbit meg oldjak meg sajat maguk. Onalloan. Meltosagteljesen.

Ennyi.

Balt 2012.02.17. 17:45:32

Big Like! Nagyon összeszedett és kevés beleköthetőt kínáló érvelés, eleddig a legjobb, amit a témában láttam.

A 2004-es népszavazásért meg az a minimum, hogy az mszpszdsz vezekeljen; csak sajnos a(z egykori) választóik még mindig ugyanazt a nótát fújják, noha ugye tudjuk, 201-ben 3 ellenszavazattal szavazták meg a kettős állampolgársági törvényt...
süti beállítások módosítása