Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Albán terroristáról neveznek el utcát Dél-Szerbiában

2012.02.08. 07:00 Styxx

Utcanévharcok

A dél-szerbiai, albán többségű Bujanovacban a helyi önkormányzat elrendelte, hogy tizenhét, zömében szerb történelmi személyiségről elnevezett utca nevét cseréljék le albánra. A héttagú, négy albánból és három szerbből álló bizottság (nem meglepő módon) 4:3 arányban döntött az utcanevek megváltoztatása mellett.

A szerbek részéről nem is az verte ki leginkább a biztosítékot, hogy a Lázár cár és más szerb uralkodók, valamint Dositej Obradović író-filozófus-kultuszminiszter és egyéb tudósok, művészek stb. nevét viselő közterületek hivatalos megnevezését Szkander bég* és más, réges-rég élt albán hírességek nevei váltották fel, hanem hogy utcanevet kapott az a koszovói Gnjilanéból származó Fatmir Ibishi is, aki a Szerbia által el nem ismert harci alakulat, a Koszovói Véderő kötelékében 2000 februárjában a koszovói határ melletti, de még szerb oldalon található Končulj faluban terrorista osztagával – legalábbis a szerb médiától ezt a pejoratív jelzőt érdemelték ki – megtámadta a szerb rendőrség egy járművét, aminek következtében egy rendőr meghalt, hárman pedig megsebesültek.

* Szkander bégről (EU-konform változatban: Kasztrióta György) elnevezett utca egyébként Belgrádban is van, méghozzá a Dusán cár utcával párhuzamos és az Uros cárra merőleges, meg a Dositejre is. Nem rossz környék.


Fatmir Ibishi emlékét ápoló videó
(Most már nem csupán YouTube-videója, de utcája is lesz)

A koszovói határhoz közeli, albán többségű Preševo-völgy, ahová Bujanovac is tartozik, egy forrongó, szakadár vidék. Preševói Felszabadítási Hadsereg néven működő terrorista alakulatuk (ők ugye saját magukat nyilván szabadságharcosoknak tartják) a völgy Koszovóhoz csatolásáért küzd, ennek érdekében az észak-koszovói szerb többségű területek cseréjétől sem zárkóznának el. Jelvényük a képen látható. A csoport neve egész pontosan: Preševo, Medveđa és Bujanovac Felszabadítási Hadserege, de ez már annyira Monty Python-osan hangzik, mint mondjuk Magyarkanizsa, Horgos és Martonos Felszabadítási Hadserege.

Vajdasági származásúként számomra sovány vigasz, hogy most legalább a szerbek is megtapasztalhatják, milyen az, ha a történelmi utcaneveiket egy másik nemzetiség átkereszteli (jelen esetben félholdazza, vagy mi). Ki tudja, hogy a szabadkai Gombkötő utca miért lett éppen Petar Drapšin? Arról nem is beszélve, hogy Szerbia-szerte számos közterület viseli a mai napig az egyik leghíresebb-hírhedtebb szerb terrorista, Gavrilo Princip nevét. Miért nincs bennem mégsem káröröm? Mert mindettől még senkinek sem lesz jobb. A szerbek ugyan nyelves puszit adhatnának a sorsnak, hogy északon egy olyan békés és lojális kisebbséggel osztoznak a területeiken, mint a (fogyatkozó) vajdasági magyarság, ám a harciasabb, és növekvő népességszámú albán etnikum mentalitása még távolabb áll a magyarokétól, mint a szerbeké.


Egy korábbi albán demonstráció Bujanovacban a szerb hatalom ellen,
albán és koszovói zászlókkal, valamint az USA csillagos-sávos lobogójával

(Egy vajdasági tüntetésen szinte elképzelhetetlen egy hasonló méretű magyar zászlótenger)

Azt nem értettem sosem, hogy a kevert népességű területeken (de Szerbiában, Romániában, Szlovákiában különösen) miért kell minden hangyafasznyi zsákfaluban is ragaszkodni a Nemzeti Nagyságok neveihez. (Kedvencem a regőcei Tesla, Vuk Karadžić, Szent Száva, Arsenije Čarnojević, Miloš Obilić és hasonló utcák, köztük az egyszem Petőfivel. Mondjuk "Maszarik" is van, az elég magyarosan hangzik.) Persze 1-2 személynév elférne mutatóba a többség és a helyi kisebbség szülöttjei közül – polkorrekten megrostálva és a lokális kötődésűeket részesítve előnyben –, de a többi utcát miért nem lehet semleges neveken hívni? Szőlő, Tölgyfa, Rózsabimbó; Tavasz, Nyár, Ősz, Tél; Fecske, Kecske, Menyecske stb. Ha Budapest kertvárosaiban és a pócsmegyer-surányi üdülőtelepen működik...

(bikmakk különvéleménye)

33 komment

Címkék: vélemény szerbia koszovó albán szerbek uck kisebbségi identitás

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr324076167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Žďárský 2012.02.08. 08:35:52

Maszarik? Azaz Tomáš Garrigue Masaryk? Hááát...
Abba pedig bele se gondolok, mi lesz a Balkánon, ha minden nagyobb falu saját felszabadítási hadsereget alapít magának.

Dragan Rafajlovic 2012.02.08. 08:58:21

Ha netan a szerbek meg katonakat vezenyelnenek a sajat orszaghataraikon bellul Bujenovac tersegebe...mekkora felhaborodast valtan ki mind az EU -ban a NATO-ban meg Koszovoban?!
Hat kivancsi lennek mi tortenne!

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.02.08. 09:06:54

@Свобода: Örülök, hogy ilyen gyorsan leesett a keserű tréfa, amit ideszerkesztettem a Styxx-poszt végére, de talán nem a morva antanthuszár volt ennek a bejegyzésnek a lényege, úgyhogy felejtsük is gyorsan el, köszi.

stevie-w 2012.02.08. 09:53:03

A szkander az a karbírkózás, vagy hogy van magyarul, bégünket viszont minden nyelven (főleg albánul) SzkEnderbégnek hívják -- ez önmagában milyen érdekes.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.02.08. 09:58:53

egy magyar tüntetésen az amcsi zászló is elképzelhetetlen :)

@bikmakk: kár, hogy franciaországhoz nem csatoltak magyar területet, mert a fos marsall sugárút azért bejövős lenne :)
egyébként nyilvánvaló, hogy azért kell a nemzeti pantheont utcanévként használni, hogy megmutassuk, ki az úr a háznál.
(esetleg kéne szlovákiában egy komoly kampányt indítani, hogy masaryk neve mit jelent a kisebbség nyelvén...)

stevie-w 2012.02.08. 10:04:04

A B-M-P opstinák Koszovóhoz csatolása teljesen reménytelen vállalkozás. Két nagy akadálya van:

1) a világnak nem tetszene, mert a 10-es európai folyosó éppen ott halad át GR felé, és a görög és török kamionosok nem igazán díjaznák, ha még egy plusz határ hirtelen eléjük ugrana. Pláne ugye egy koszovói...

Mivel Koszovó jelenleg egy ilyen nemország, nem tagja a biztosítók nemzetközi szövetségének sem, így a kötelező biztosítások sem érvényesek: a határon kell megváltani. jelenleg a legolcsóbb változat 15 napos, ez személyautóra 60 EUR. Meg se próbáljuk kiszámolni, mennyi lehet egy 8 tonnás kamionra.

2) A bujenovaci önkormányzat cikkben is említett etnikai aránya (4:3) a lakosság valódi arányán alapul. Azaz a néhány tízezer derék albán állampolgárral sikeresen importálnának néhány tízezer szerbet is. Abból meg csak a baj lenne, és ezzel nagyjából mindenki tisztában van.

Azt sem árt tudni, hogy a 2012-es B-P-M nem azonos a kilencvenes évek Koszovójával. Bujenovacban az egy személyre jutó NGO-k, külföldi megfigyelők, ilyen-olyan nemzetközi szervezetek aránya világrekord magasságban van. A presevó-völgyi albánoknak jelenleg ki van nyalva a fenekük, működik a saját Nemzeti Tanácsuk, a parlamentben pozitív diszkriminációval képviselve vannak.

Az más kérdés, hogy mindenféle gazdasági bajuk van, viszont az azzal sem változna, ha holnap -- feltévbe, de meg nem engedve -- Koszovóban találnák magukat...

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.02.08. 14:38:51

@stevie-w: Kár, hogy nincs igazad. A Szkander bég alak a magyar (és angol) nyelvű történelmi szakmunkákban elterjedtebb. Szerbhorvátul valóban Skender. A török İskender egyébként a nyugati Alexander átvétele, a Szkander alak a törökből "jött vissza", és nyilván azért a-val, mert a nyugati fülnek az jobban csengett.

Žďárský 2012.02.08. 15:18:07

İskendernek Nagy Sándort hívják törökül. Ennyire féltek ettől a derék albántól, hogy a nagy hódító nevét ragasztották rá?
Amúgy albánul is Skënderbeu, s ez az "ë" hang nagyon közel áll az "a"-hoz, egyes nyelvjárásokban fel is cserélődik (Tirana-Tiranë)

◄ ♥♥♥ Niki ♥ cica ♥♥♥ ► 2012.02.08. 15:30:34

Terrorista vagy szabadságharcos, csak nézőpont kérdése.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.02.08. 15:39:38

"miért kell minden hangyafasznyi zsákfaluban is ragaszkodni a Nemzeti Nagyságok neveihez."

Mert bizonytalan a hova tartozás és a következő váltásig el kell tüntetni minden nyomot. Jól megfigyelhető ez mindenhol, ahol fennáll a visszarendeződés veszélye.

@◄ ♥♥♥ Niki ♥ cica ♥♥♥ ►: Egyetértek.

Žďárský 2012.02.08. 15:58:41

@TrueY: Nálunk is minden színmagyar zsákfaluban a Kossuth-Petőfi-Rákóczi szentháromság dominálja az utcaneveket. Pedig itt se bizonytalan hovatartozás, se rezsimváltás veszélye nem áll fenn.

AOS 2012.02.08. 16:04:45

@stevie-w: Szerintem azért még van 1-2 komoly akadálya a dolognak, de nagyrészt egyet lehet érteni azzal amit irtál.
Azért a koszovóiakat sem kell félteni, per pillanat a költségvetésük nagy része abbó áll, hogy mikor honnan kapnak majd valamilyen segitséget...
A biztositási dij nem ennyire magas, személyautóra 31 euro/15 nap - bár még ez is abnormális szerintem....

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.02.08. 16:09:30

@Свобода: Ok. Miről lettek ezek az utcák átnevezve? És főleg mikor! ;)

Anselmo 2012.02.08. 16:21:58

Olyan van, hogy Inskender kebap. Szláv ételeket nem ismerek, de el tudom képzelni pld a Masaryk véreshurkát.

Idet 2012.02.08. 16:24:51

Lásd Brian Haig Titkos megtorlás c. könyvét e tárgyban. Mármint a katonai cselekmények a könyv tárgya, a koszovói háború idején.
Terrorista? Az albánokat sem kell félteni, de hogy a szerb milícia és rendőrség miket művelt ezekben a kis falvakban, az horrorisztikus.

Hohó60 2012.02.08. 16:58:41

@bikmakk:
szerintem nekünk soha sem szabad elfelejteni Masarykot, aki áruló volt, és háborús főbűnösként felelős az I.vh. kirobbantásáért.
Nála nagyobb csikefogó talán csak Benes volt, no meg a trianoni gazság egyik első számú felelőse, Rastislav Stefanik. Utóbbit viszont leglább utolérte a sors, hiszen állítólag Benes gyilkoltatta meg.

@Anselmo:
ez a Masaryk véreshurka nagyon jó...

Hohó60 2012.02.08. 17:47:00

@dr. birca max:
Az Osztrák-Magyar Monarchiát, amelynek állampolgára volt, és amely ellen fegyveres harcoló alakulatot szervezett, és politikailag uszított.

Hohó60 2012.02.08. 17:59:44

@dr. birca max:
pontosítok: ... és amely ellen fegyveres alakulatot szervezett azzal a céllal, hogy annak területi egységét megbontsa, létrehozzon egy új államot, Csehszlovákiát, és ennek érdekében a Monarchiával szemben háborút viselő ellenséges hatalmakat támogatta.

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.08. 18:28:42

@Hohó60:

Tehát mint Thököly és Rákóczi, akik a hazájukkal szemben háborút viselő Oszmán Birodalmat támogatták.

MTi 2012.02.08. 20:34:26

"...Magyarkanizsa, Horgos és Martonos Felszabadítási Hadserege" - hú, ez kemény :)

Hohó60 2012.02.08. 20:54:42

@dr. birca max:
Szóval: nem. 48-49 először forradalomként indult, nem volt szó arról, hogy változzanak az állami keretek. Később pedig a magyar országgyűlés, vagyis egy alkotmányjogilag legitim szerv, egy jogilag független állam legfőbb döntéshozó szerve kimondta a Habsburg-ház trónfosztását.
Magyarország perszonálunióban volt Ausztriával, az osztrák császár a Magyar Kirlyság királya volt. Az országgyűlésnek tehát volt joga kimondani, hogy ezentúl a Magyar Királyság királya más legyen, nem a Habsburgok. Ennek nyomán lett Kossuth kormányzó.
Azaz közjogilag más volt a helyzet, mint Masaryk esetében.

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.08. 21:44:29

@Hohó60:

Nem egészen!

Kossuthék az 1849-es áprilisi nyilatkozattal kiléptek a legitím politikából, ezzel ex-lex állapotba kerültek és jogilag (mármint a legitimista jog értelmében) nem voltak többé Magyarország törvényes kormányzatának tekinthetők. Ugyanis a magyar alkotmány megváltoztathatalan pontja volt a Habsburg-Lotharingiai ház uralkodói joga. Lásd: 1687. évi II. tc.: "mostantól jövőre s örök időkre senkit mást, mint fenncimzett Ő császári s királyi felségének (I. Lipót) saját ágyékából származott fiörökösei közül az első szülöttet fogják törvényes királyuknak s uruknak ismerni és azt mindenkor és annyiszor, valahányszor ily felavatás ujból bekövetkezik, a fentebb kijelentett hitlevélben foglalt cikkelyek előrebocsátandó elfogadása, vagy királyi biztositása s e felől oly alakban, mint elődei teljesitették, leteendő eskü után, országgyülésileg, e Magyarországon belül, meg fogják koronázni".

Volt is sok vita 1867-ben erről, hogyan csinálják vissza a legitím helyzetet. Végül egy trükköt alkalmaztak (ezt biztosan ismered), de valójában nem is tudták visszaállítani a legitím helyzetet. 1849-ben az 100í óta jogfolytonos magyar alkotmányos rend megszakadt.

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.08. 21:52:56

@Hohó60:

Hozzáteszem: mindezt az 1723. évi II. tc. még meg is erősítette, további kötelezettségeket vállalva fel. Ennek 7. pontja kimondja az "indivisibiliter ac inseparabiliter", azaz Magyarország a jövőben nem kormányozható Ausztriától külön, bár jogi különállása megmarad.

Tehát jogilag (a legitimista jog szerint) Magyarország mind a mai napig nem rendelkezik legitím kormányzattal, az országot Ausztriával közösen kell kormányozni, a "független Magyarország" egy törvényen kívüli entitás, s az uralkodó személyét illetően pedig ki kell mondani a Habsburg-Lotharingiai ház valamely tagjának királyi jogait, majd meg kell őt koronázni.

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.08. 21:57:57

@Hohó60:

Lásd tehát: 1723. évi II. tc. 11. pontja:
"A király választására és koronázására nézve a karok és rendek ősi és régi, helybenhagyott s bevett szokását és előjogát oly értelemben tartják fönn, hogy annak csakis az emlitett nőág (Mária Terézia) teljes kihalása után legyen helye." - azaz mivel ez az ág NEM halt ki, a magyar rendek nem választhatnak más királyt. Értelemszerűen a királyság eltörlése is alkotmánysértő. Kossuth után a második nagy magyar alkotmánysértő Horthy volt, aki képes volt külön törvényt hozni a legitím rend törvényen kívül helyezéséről!!!

Hohó60 2012.02.09. 10:02:44

@dr. birca max:
Értem amit írsz, és látom, hogy komoly tátgyi tudásod van a témában, több, mint nekem.
Ha az országgyűlés hoz egy törvényt, akkor azt meg is változtathatja. Miért ne változtaztathatná meg az általad hivatkozott törvényeket is?

bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.09. 10:28:58

@Hohó60:

Ha "örökre" hoznak egy törvényt, akkor azt nem lehet megváltoztatni, hiszen különben az "örökre" szónak nincs értelme. Ill. lehet változtatni, de akkor a legitímitás megszakad és egy új legitimítás kezdődik. Azaz már nem lehet a törvényességre hivtakozni, hiszen az sérült.

Az új legitímitást már jogon kívüli eszközökkel kell megvédeni, magyarul: erővel. Kossuthék új legitímitást alkottak 1849-ben, de az elbukott, mert nem volt elegendő erő mögötte.

Új legitimítás egyébként később is többször alakult ki a magyar történelemben: 1867-ben, 1918-ban, 1921-ben, 1944-ben, 1945-ben. Az 1867-es, az 1921-es és az 1945-es sikeres volt, a másik kettő nem.

Styxx 2012.02.10. 11:56:05

@MTi:
Még elfoglalják (vagy felszabadítják, nézőpont kérdése ugye)Zentát:-)

MTi 2012.02.10. 14:51:17

@Styxx: De csak ha Zenta, Felsőhegy, Bogaras, Kevi és Tornyos Védelmi Erői hadják :)

Styxx 2012.02.10. 14:58:11

@MTi:
Minden azon múlik, hogy melyikükhöz csatlakozik az Adorjáni Felszabadítási Front:-)

MTi 2012.02.10. 15:01:35

@Styxx: igen, ők képezhetik a mérleg nyelvét :)
süti beállítások módosítása