Manócskaforradalom!
Jelena Karleuša turbofolkdíva féléves kislánya 5000 eurós napszemcsiben (archív fotó)
A B92 televízió támogatásával indított népi kezdeményezéshez mindössze 6 nap alatt 180 ezren adták aláírásukat. A március 2. és 8. között lezajlott kampányt a Glasaj za bebe! ("Szavazz a babákra") szlogennel népszerűsítették, és a médiacégen kívül egyéb alapítványok is csatlakoztak hozzá. Ez egyébként nem az első alkalom volt; már máskor is szerveztek hasonló céllal Szerbia-szerte aláírásgyűjtést, azonban most először azt is elmondhatjuk, hogy az erőfeszítéseket siker koronázta: a kormány ugyanis (a választások előtti egyik utolsó intézkedésével) a mai napon megszüntette a bébiételek és az egyéb, babaápoláshoz való kellékek után fizetendő általános forgalmi adót.
Az összegyűjtött szignókat a szorgos szervezők egyenesen Slavica Đukić-Dejanović házelnök és Mirko Cvetković kormányfő kezébe adták, még a hónap közepén. Tadić elnök pedig csakhamar felszólította a kabinetet, hogy találjanak megoldást az ügyben. A csöppet sem populista intézkedés tipikus win-win szituáció: a Demokrata Pártnak bármikor jól jön az ilyesféle kampány, a gyermekvállaló családoknak pedig vitán felül nagy segítséget jelent egy kis árcsökkenés. Még inkább így van ez, ha belegondolunk abba, hogy a nagycsaládosok tipikusan a szegényebb rétegek közül kerülnek ki, ezért a jövedelemadó esetleges csökkentése arányaiban kevésbé érinti őket, a fogyasztási típusú adók csökkentését azonban sokkal jobban megérzik. A célcsoport ráadásul igen könnyen körülhatárolható, hiszen bébiételre és pelenkára nagy valószínűséggel tényleg csak olyanoknak van szükségük, akik egy vagy több csecsemőt nevelnek. A szerb társadalom pedig amúgy is Európa egyik legjobban elöregedő és fogyatkozó népessége, így az intézkedést népszaporulat-ösztönző marketing-felhangokkal kísérve is el lehet adni.
A 0% áfa-kulcs egyébként az alábbi termékekre érvényes: tejporok (és egyéb tápszerek), rácsos ágyak, üveges bébiételek, etetőszékek, autós gyerekülések, babapelenkák.