Serbia Insajd

Hírek, vélemények, elemzések, interjúk és beszámolók az exjugoszláv térségből, illetve érintőlegesen a Balkán-félsziget egyéb területeivel kapcsolatban is. Szigorúan szubjektíven. A blogot többen szerkesztjük, az egyes szerzők véleménye nem feltétlenül egyezik meg.

jugo.png

Na ovim prostorima

Facebook-oldalunk rendszeresen frissül, a blogposztoktól eltérő anyagokkal. Lehet nekünk linket, képet, videót, bármit küldeni. Ha ott írsz privát levelet, akkor azt mindhárman látjuk, így gyorsabban kapsz választ.

Friss topikok

Egyéb témák

18+ (2) 2008 (15) abszurd (75) adatvédelem (2) adósság (3) afganisztán (1) albán (41) albánia (1) aleksandra jerkov (2) alkotmány (5) állatkert (3) állatkínzás (4) al khaida (1) amy winehouse (1) andrej pejic (1) angelina jolie (5) ante markovic (2) április 1. (2) arkan (8) árvíz (5) atomenergia (1) autonómia sorozat (6) avala (2) azerbajdzsán (5) b92 (8) badnjak (1) balasevic (2) baleset (19) balkán hg.hu (2) bánát (6) bankok (8) belgrád (121) berlusconi (2) beruházás (6) betegség (4) bevándorlók (15) bicikli (6) bigbrother (7) bizarr (11) bloggerek (31) bmw (2) bor (4) boris johnson (2) börtön (12) bosznia (77) breivik (3) brutalitás (6) budapest (20) bulgária (8) bulvár (6) bunda (4) bunyevác (3) burek (3) camino (1) canak (3) cane subotic (1) ceca (6) ceda jovanovic (3) cigányok (26) civil kurázsi (2) crvena zvezda (6) csecsemő (4) csehszlovákia (2) csempészet (4) csetnikek (10) dacic (26) dalmácia (4) damjanich (1) danilo kis (1) délszláv (8) délszláv háború (2) díj (4) dinamo zagreb (5) dinkic (6) diplomaci (3) díszpolgár (4) divac (3) divat (4) dizájn (6) djindjic (7) dobrica cosic (2) drog (15) dubioza kolektiv (2) dubrovnik (4) dzajic (3) dzsihád (1) édesség (3) egészségügy (20) egyház (32) ekv (1) élő (2) erőszak (12) észak korea (1) etnikai feszültség (6) eu (38) euro2008 (4) euro2012 (4) eurovízió (4) exit (4) exjugoszláv (12) exyu ultras (6) facebook (18) fasiszta (8) fegyver (12) fertőzés (2) fesztivál (4) film (38) foci (65) folk (11) fordítás (6) függetlenség (32) futballmaffia (4) gasztronómia (14) gáz (8) gazdaság (5) gojko mitics (1) goldenblog (4) goliotok (2) goranok (1) görögország (6) gotovina (18) guantanámó (1) gyász (25) gyilkosság (38) háború (99) hadsereg (18) hadzic (7) hága (57) hajduk split (5) hajózás (4) határon túliak (19) hekkerek (3) homofóbia (13) horvát (50) horvátország (214) horvát tavasz (2) huligánok (21) humor (23) hungarikum centar (2) ibrahimovic (3) identitas-essze (2) időjárás (13) india (1) interju (25) interpol (3) írástudatlanság (5) isis (1) isztria (5) ivo sanader (38) jadranka kosor (4) jagodina (3) janics natasa (12) japán (2) jelasity radovan (1) jemen (1) jeremic (9) jogi pr (4) jugoszlávia (63) kadhafi (3) kalózpárt (1) kampány (10) kannibalizmus (2) karácsony (1) karadzic (14) kartoncity (4) katolikusgyalázás (2) kávé (2) képek (44) képregény (4) kézilabda (5) kiállítás (4) kígyó (1) kina (3) kisebbség (8) kisebbségi identitás (20) kiskorú (7) kommunizmus (21) könyv (18) kormány (10) korrupció (47) kosárlabda (8) kostunica (13) koszovó (97) közlekedés (32) közvélemény (5) krajina (5) krist novoselic (1) krónika (6) kuba (1) kusturica (15) lazar risar (2) lepa brena (1) libia (3) lopás (3) lsv (4) macedonia (21) maffia (30) magyarok (94) magyarország (106) magyarverés (7) magyar kisebbség (7) magyar szo (7) majtényi lászló (1) marinko magda (2) marko (4) mecset (6) média (52) medjugorje (2) melegek (22) menekültek (3) mentalitás (7) mezőgazdaság (4) migráció (3) milka (3) milliardosok (2) milosevic (28) mirjana (6) mladic (30) moderálás (2) mol (26) momo kapor (2) montenegro (46) mostar (10) muszlimok (25) művészet (5) muzeum (5) nácizmus (9) nagybritannia (3) nagykövet (3) nagy delszlavok (5) nagy szerbia (1) nato (16) na srpskom (4) németország (15) nemi erőszak (4) neonáci (2) népszámlálás (4) nikola tesla (3) nikolic (24) njegos (1) norvégia (2) novak djokovic (13) novi pazar (5) nyaralás (17) nyelv (26) nyomortelep (5) obraz (3) oktatás (21) olaszország (16) olimpia (13) oluja (10) önállóság (4) orlovi (1) örmény (1) oroszok (15) oroszország (20) otp (1) pálinka (5) parkolás (2) parlament (12) paródia (5) partizan (3) pedofil (6) pedofília (3) peking2008 (6) plágium (5) plakátok (5) pontatlanság (1) poskok (1) pravoszláv (6) prostitúció (10) punk (1) putyin (9) puzsér (1) rablás (6) radics viktoria (1) radikálisok (17) radivoj korac (1) radnóti (1) razija mujanovic (1) rendezvény (6) rendőrök (28) rendőrség (61) retro (10) rezsi (2) röhej (24) románia (10) rombolas (2) röplabda (5) safarov (1) sajtó (61) sajtószabadság (3) sarajevo (22) sass laszlo (3) sebesülés (5) sejo sekson (2) serbiainsajd (13) seselj (24) sovinizmus (4) split (9) sport (100) srebrenica (10) statisztika (4) surda (4) svédország (7) szabadka (34) szabadkőműves (1) szabo arpad (7) szandzsák (8) szárazság (1) szeged (22) szegénység (10) széky jános (1) szeles monika (1) szentendre (1) szerb (55) szerbek (144) szerbia (486) szerbia2020 (3) szerbverés (8) szerkesztő (4) szervátültetés (1) szervkereskedelem (1) szex (28) szinhaz (4) szíria (1) szlovákia (6) szlovénia (32) szobor (9) szollar domokos (1) sztrájk (2) születésnap (1) szvasztika/szlavisztika (4) tadic (33) tálas péter (1) támadás (25) támogatás (4) tenisz (12) terrorizmus (3) terzic (2) tetoválás piercing (5) tgm (1) thompson (3) tito (25) többség (1) topolya (2) toroczkai (4) törökök (17) trükközés (3) tudjman (7) tüntetés (23) turbofolk sorozat (2) turizmus (34) tvrtko (2) twitter (1) uck (8) újságírók (11) ujvidek (20) újvidék (2) új primitivizmus (5) ukrajna (10) űrkutatás (2) usa (32) úszás (5) vajdaság (129) választás (26) választások (38) válogatott (3) válság (3) varostervezes (9) vasút (9) vélemény (41) vendégposzt (11) vesna vulovic (1) vicc (1) videó (160) vihar (10) villamos (2) vízilabda (12) vmsz (12) vucic (8) wikileaks (7) wootsch peter (3) yugo (7) zabrenjeno pusenje (8) zastava (7) zászló (4) zavargások (11) zene (56) zenta (3) zepter (3) zombi (2) zombor (3) zsidók (3) zupljanin (3)

Itt olvasnak minket:

free counters

Feliratkozás

Creative Commons Licenc

* A névhasználat nem előlegez meg semmilyen állásfoglalást Koszovó státuszát illetően; az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozatával, valamint a Nemzetközi Bíróság koszovói függetlenséggel kapcsolatos véleményezésével összhangban.

Magyar finomságok boltja Belgrádban

2011.04.25. 07:00 bikmakk

Hristos vaskrse!

Miközben a szerb közvélemény az elmúlt hét folyamán egyes ellenzéki politikusok éhségsztrájkjával és az ebből fakadó médiacirkusszal volt elfoglalva (Vajon bekötik-e az infúziót és mikor? · Sztrájkszegés-e a szentáldozás? · Mit üzent a pátriárka?), a főváros Vračar nevű kerületében – a Szent Száva bazilika közvetlen közelében – csendben megnyílt a Hungarikum Központ (Hungarikum Centar).

Az április 19-én átadott magyar kulturális intézmény és ajándékbolt alapítói két nemes célt tűztek ki maguk elé:

  • A Szerbiához földrajzilag és kulturálisan legközelebb eső magyar régió, Dél-Alföld népszerűsítése, turisztikai kínálatának (gyógy- és élményfürdők, wellness-központok, kirándulások, városlátogatás, koncertek, gasztronómia stb.) bemutatása;
  • Magyar termékek importja és értékesítése, különös tekintettel a prémium minőségű árukra (Zsolnay és Herendi porcelánok, Pick szalámi, Tokaji borok, pálinkák). Kínálatukban természetesen megtalálhatók a Törley pezsgők, a Zwack Unicum, valamint egyéb magyar borok is, melyeket idáig egyáltalán nem, vagy csak elvétve lehetett kapni a szerb fővárosban.

A Najbolje iz Mađarske ("A legjobbat Magyarországról") szlogen szellemében munkálkodó csapat máris aktív promóciós hadjáratot indított; bevásárlóközpontokba kitelepült standjaikkal már az első héten találkozni lehetett, ezen kívül egy divatbemutató szponzoraként is feltűntek: az eseményen magyar borokat kóstoltattak (többek között a soltvadkerti Frittmann Borászat, a villányi Gere Attila, valamint a Tokaj Kereskedőház termékei közül). További terveik között szerepel szegedi és egyéb dél-alföldi programok, sportesemények népszerűsítése szerb nyelvű kiadványok segítségével, továbbá promóciós előadások rendezése, médiakampányok szervezése.

A Központi Statisztikai Hivatal 2010. évi adatai szerint a Szerbiából érkező vendégek 32,3%-kal több (összesen 7433) vendégéjszakát töltöttek el a dél-alföldi régió kereskedelmi szálláshelyein az előző évhez képest. Ez egyértelműen a vízumliberalizáció eredménye, és várhatóan a tendencia 2011-ben is hasonló lesz. Arról nem készült felmérés, hogy a szerb állampolgárok milyen arányban érkeztek Vajdaságból, ill. Közép-Szerbiából, de valószínűleg az előbbiek voltak többségben, ezért is fontos a Hungarikum Központ belgrádi jelenléte: a szerb családok trandicionális nyári úticéljaival (Görögország, Egyiptom, Tunézia) szemben a dél-alföldi wellness üdülés megfizethető alternatíva lehet. (A Dél-Dunántúl Turisztikai Régió hasonló okok miatt nemrég úgynevezett "Délszláv kártyát" vezetett be, mellyel a szerb, horvát és szlovén vendégek 15% kedvezményt vehetnek igénybe számos elfogadóhelyen.)

Magyarország tagadhatatlanul Európa kapuját jelenti Szerbia számára; például Belgrádból vasúti összeköttetéssel legkönnyebben Budapesten keresztül érhető el Bécs, München, Pozsony, Prága, Berlin, Krakkó, Varsó stb. Egyes híresztelések szerint tíz-tizenöt év múlva Szabadka felől vonattal (a felújított Palics-Horgos-Röszke vonalon át) Szeged és Kecskemét érintésével lehet majd a magyar fővárosba utazni, gyakorlatilag az M5-ös autópálya nyomvonalával párhuzamosan. Ezzel a csongrádi megyeszékhely turisztikai vonzereje a potenciális szerbiai látogatók számára megtöbbszöröződhet. (A '90-es évek elején egyszer már tetőzött Szeged népszerűsége a belgrádi lakosok között, akkor főleg a "vajkrémturizmus" miatt. Most azonban a kikapcsolódás és az élményszerzés ideje jött el.)

Ide kapcsolódik egy másik fontos hír is: május 27-29. között rendezik meg a zimonyi Gardoš-torony lábánál az I. Magyar Borfesztivált Belgrádban. A szervezők abban bíznak, hogy a sikeres kóstoltatás után a magyar pincészetek minőségi, ám a hasonló kategóriájú olasz, francia és spanyol boroknál lényegesen olcsóbb (ill. nagyobb ár/érték aránnyal rendelkező) termékei iránt megnövekszik a kereslet, a Hungarikum Központ pedig célirányosan viheti ki a nagy tetszést arató fajtákat a belgrádi üzletekbe. Ezek jelenleg nagyobb szupermarketek kínálatában sem szerepelnek, míg drága olasz borokkal Dunát és Szávát lehet rekeszteni.

A srbija.blog.hu véleménye szerint a Hungarikum Központ reklámarcának a volt Jugoszlávia-szerte kedvelt, vajdasági származású, magyar és horvát felmenőkkel is büszkélkedő Đorđe Balašević énekes-dalszerző lenne a legjobb. :-)

Slabo divanim mađarski (egy szokásos, témába illő Đole-történettel a végén)

A Hungarikum Központ elérhetőségei:
Makenzijeva 30, Vračar · 11000 Beograd. E-mail: office@hungarikumcentar.rs

Nyitvatartás:
héfőtől szombatig, reggel 10 és este 8 között.

39 komment

Címkék: turizmus magyarország rendezvény bor belgrád balasevic hungarikum centar

A bejegyzés trackback címe:

https://srbija.blog.hu/api/trackback/id/tr462851053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsok 2011.04.25. 14:24:43

Pestre meg jó lenne az inverze! Múlt héten örömtáncot jártam: egy vidéki városi kisboltban találtam Eurocrem poharas krémet! Rögtön vettem kettőt. Jól jött a húsvéti kalácshoz. :-)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.25. 15:28:20

@zsok:
A Swisslion-Takovo (ők gyártják a klasszikus "Eurocrem" mindenfélét) termékei rendszeresen megtalálhatók a vidéki Coop-okban. Persze egy tematikus bolt sokkal jobb lenne, az igaz: Bambi cuccok (pl. Plazma és egyéb kekszek, csokik), földimogyoróval töltött Pardon-ropi, ajvar, Zlatibor-sonkák, különféle rakiják (dunjevača mindenképpen), Rubin vinjak, Gorki list, kávé, stb.

zsok 2011.04.25. 16:09:14

@bikmakk: igen, törökös őröltkávé jó lenne még. Pesten a Szerájban lehet olyan illatú török kávét venni, amitől egy kicsit Szarajevóban érzem magam. :-)

kutya vacsorája 2011.04.25. 16:11:03

de tényleg, miért van az, hogy a joghurt mindenhol máshol a világon teljesen ehető étel, jobb helyeken a tejföllel vetekszik, csak nálunk vmi savós, műanyagízű borzalom a fogyókúrázók sanyargatására? bifiduszeszenzisz, mer igen. ugyanez igaz a sajtokra is:(
szerbikumboltot, móóóst! kajmakkal pl.

kutya vacsorája 2011.04.25. 16:13:26

@zsok: szír, arab stb.csemegékben alap, némelyik kardamonnal fölütve. pesti vagy? a műegyetem környékén van hat 3-4 bolt egymás szájában.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2011.04.25. 17:53:18

@kutya vacsorája:

@zsok:

Az a szörnyű, hogy ilyen jellegű bolt vagy üzletlánc elindítására ezidáig kellett várni. Nem nekünk, a határ közelében élőknek, hanem a kétmilliós Belgrádnak.

Mi a rossebet csináltak idáig az országimázsosok, a turisztikai szakemberek, vagy a külkeres emlőn nevelkedett szakember generációk?
Mindegy. Jobb későn, mint soha.

Aki pedig azt vizionálja, hogy a szerbek Pesten, vagy máshol valami hasonlóval rukkolnának elő, azok egyáltalán nem, illetve csak nagyon fölületesen ismerik a balkáni észjárást, mentalitást.

Első sorban: Magyarország EU-s, ezért a vámszabályok egy szerbiai cég számára legalább annyira nehezek, macerásak, mint Erőss Zsoltnak rükvercbe mászni meg mondjuk a K2-t.

Másodjára pedig a szerbeknek még önmagukat se nagyon sikerült definiálniuk, a török, szláv, balkáni kulimászban és nagyon okos rác piackutatónak köll valakinek lennie, ha a híresen finnyás pesti fogyasztóknak meg is akar felelni.
Lásd: szépen egymás után bedöglő burekozók, Szegedtől Budapestig, meg vissza.

Harmadsorban pedig: nem erősségük a napi friss cucc szállítása, és ezt még csak fokozhatja a legelső pontban említett határátlépés kérdése.
Csak a tejtermékek miatt szólnék.
Mert a kájmák szállítva, öt nap érés után, bátran bevethető a Bugyonovszki túszmentéskor, mérges gáz helyett, és az ostromlók se élik túl.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2011.04.25. 17:58:13

Majd elfelejtettem: a Balašević mögött hegedülő prímást Schön Ignácnak hívják, és az újvidéki rádió zenekarának vezető szólistája.
Ott húzta Tolnai Szabolcs lakodalmában.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.25. 18:50:04

@Bácskai peregrinus:
Kedves Peregrinus (szintén birsalmapálinka-kedvelő, ha jól tudom)!

Nem is a tejtermékekre gondoltam, gondoltunk (szerintem a kolléga sem), meg hát azokat ugye nem is lenne reális exportálni, hiszen manapság néha már Belgrádban is korán reggel kell felkeresni a boltokat, ha tejet vagy hazai vajat akarunk venni.

A jó minőségű és relatíve olcsó tartós élelmiszer (Swisslion mogyoróvaj, Eurocrem, Plazma), az olcsó, ám jó minőségű brandy vagy rakija, az ajvar/ljutenica és a törökösre őrölt kávé viszont betölthet már létező piaci igényeket.

A vám nem olyan hatalmas tényező nagy tételben. A Podravka termékeket is valahogy idehozzák Horvátországból, de török halvával vagy vanílás keksszel is tele vannak a boltok, nem beszélve a kínai fokhagymáról.

Egy "szerb bolt" nyitása mindig kockázatosabb lépés, mint az amúgy is létező csemege-delikátesz üzleteket felkeresni és egy komplett stand felszerelését támogatni. Az első lépés ez utóbbi lenne. Ahogy minden belgárdi Maxiban van Mogyi-stand. (És totálisan beleillik a képbe, meg sem kérdőjelezik, hogy mit keres ott.)

Az öndefiniálás már más kérdés, ezt az SNS programjából is elég nehéz kihámozni, de számomra az jött le, hogy mostanában valamiféle harmadikutas, mégis Unió-orientált megoldást képzelnek el, a katonailag semleges, de EU-tag Ausztria mintájára. Ha megnézed, manapság az olyan szerb cégeknek van a legnagyobbsikerük, amelyek fel tudtak építeni egy nyugatias brand-et. Az élelmiszeriparban ez úgy jön le, hogy a minőségi alapanyagokból készült, és fényes fekete-arany papírba csomagolt csoki eladási mutatói sokkal jobbak, mint "Braco és Seka" -féle retró-csodáké. :)

A magyarok többsége amúgy mindig meglepődik, ha elmondom nekik, hogy a szerbek többsége (a hiedelemmel ellentétben) szereti Magyarországot...

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.25. 19:05:53

@zsok: @Bácskai peregrinus:
Jobbat tudok: bemész bármelyik Café Frei-be (nem a reklám helye, még a kávéjuk sem olyan hűde kiemelkedő, de azért nem rossz) és kiválasztasz egy neked tetsző szemeskávé-pakkot. Majd diszkréten megkéred őket, hogy darálják törökkávé-finomságúra. Így ráadásként frissen őrölt kávét kapsz. (A török-szír boltokban belefutottam már majdnem-lejárt cuccba is.)

Ára: 750 Ft/125 g de legalább friss és tényleg nem rossz.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.04.25. 19:46:20

ha köcsög lennék, felhánytorgatnám, hogy ez a Najbolje iz Mađarske dolog el lett lőve 1920-ban már egyszer, csak akkor nem egy boltról volt szó...

a szerb boltot pártolnám, meg látogatnám, pláne, ha egy pékséggel is egybekötnék. tud valaki burekost pest-budán?

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2011.04.25. 19:46:51

@bikmakk:

Tisztelt bikmakk!

Válaszomat hátulról kezdem, mert egy bizonyos kor után az újságolvasás is így megy könnyebben, meg a bárszékre való cihelődés is, és akkor még az ekkor-akkor megejtendő szeretkezésről nem is szóltam...
Tehát:
Arról van némi fogalmam, hogy a szerbek mennyire szeretik a magyar-hont, meg ezzel együtt minket, jó magyariakat. Ez kérem: tisztán kilométerfüggő definíció. Minél lejjebb ereszkedik valaki a Balkán bugyrába, annál inkább szerethető lelkeket, mosolygós arcokat lát maga körül.

Valahol Közép-Szerbia tájékán, és néhol a belgrádi éjszakában, sok sljivovica után úgy tűnik, hogy minden szerb ismerősünk jóindulatú, kicsit bunkó, de nagyon aranyos, egyszerű világképű ember, darabos tenyérrel, színültig arany szívvel.

Egyszerű emberek, egy rakás kockás inges favágóhoz tudnám hasonlítani őket, csak emezektől sűrűbben káromkodnak.

Bezzeg itt, a zord északon, a högyösp.csű délvidéki szelektől tisztára síkált Vajdaságban kicsit más a helyzet. Lehet, hogy a közelmúltban lezajlott etnikai vándorcirkusznak "köszönhetően", de korántsem ilyen rózsásak a közállapotaink. Újvidéken például, sok helyen nem vágnak karácsonyi képet, ha magyarul követeled a presszókávédat... És az adai Damjanich-szobor körüli mizéria szépen megmutatta, hogy a hajdanvolt testvériség-egység önigazgatású szocialista eszméjét is csak néhány baloldali, jugofil, kisebbségi magyar közszereplőnk erőlteti, mint kuka a nótát. (Egy ilyen szegény hülye napi rendszerességgel, névtelenül zaklat telefonon, mert egy rendezvényen Isten neve helyett Josip Brozt mertem a számra venni. Itten máig harcolnak az öreg tömeggyilkos partizánjai...)
Csínján hát a magyarok szeretetével, nehogy meglepődjön a déli végekre leruccanó, lelkes, hátba veregetésre, jó szóra áhítozó tejtestvérünk...

A harmadik utas Szerbia nekem úgy tűnik, hogy inkább egy bizonytalan külpolitikai pallón egyensúlyozó, kicsit berezelt társadalom képét mutatja, amelynek vezetése egyszerre húzna bocskort a szmokinghoz, és legszívesebben görbe handzsárral enné a bécsi kuglófot. Mindeközben a keskeny fosznideszka egyik végét Brüsszel ráncigálja, a másikat pedig egy denaturált vérmedve, aminek karikás orrán Putyin elnök kötelének a csomója van. Hol van már az elnemkötelezettség mozgalma? Ez a bagázs felad primer doktrínát, mindenféle paradigmaváltásra kész, csak a túlélésre játszik.
De hát ezt, illetékes helyeken szerintem tőlem - csökkent értelmű medvebocstól -, biztosan jobban látják.

A stand nem rossz ötlet, például CBA van itt is. Ez meg a nagy halak, az üzletemberek dolga, helyettük én ne gondolkodjak. Gazdaságilag annyira sem vagyok érett, hogy a saját dugi zsebpénzemet tisztességesen beosszam... Horvátországgal, Podravkával meg nem szabad Szerbiát összehasonlítani, mert a néhai Tudjman elnök lelöki magáról a többtonnás brači márványt, kicsavarja a főtéren lovát léptető bán kezéből a bronzkardot, és Potrien őrmester szakaszát riadóztatva megtámadja Csepel szigetét.

Viszont az italban, vagyis a szesz promójában látok sok fantáziát, mert Magyarország sem egy kimondottan száraz éghajlatú köztársaság, ha érti mire gondolok. Vagyis: ott is többen vannak, akik néha kicsit jobban szeretnek inni, mint enni.
És amennyi alkohol, vinjak, konjak, rumpuncs, meg mindenféle likőrnek csúfolt plakátragasztó annak idején át lett csempészve a határon: nos, a költséges piackutatásra igazán nem kell majd pénzt pazarolni.
Higgyen nekem kérem, régi iszákos vagyok.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2011.04.25. 19:51:50

@milliliteratura:

Bolt volt ez polgártárs, a javából!
De csak nekik...

Aztán ez miatt nem szabad köcsögnek éreznie magát. Még a végén mi kérünk elnézést?

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.25. 22:26:58

@Bácskai peregrinus:
Félre ne érts(en), de jókat derülök a hozzászólások stílusán. (Ízes-kedves, na.) És a világért sem akarom elvitatni a mondanivaló súlyát, jelentőségét, ne adj' isten -igazát.

Különböző látásmódok vannak; itt is, ott is. Mindenhol meg lehet találni a befogadó társaságot, az elfogadó légkört. Anélkül, hogy az identitásunkat fel kéne adni. Minden vajdasági magyartól előre elnézést kérek, amiért belepofázok a "dolgotokba", jött-mentként, önként vállalt sorsommal. Lehet, hogy - éppen ezért - nekem könnyebb is ezt a kérdést lerendezni magamban, mert ab ovo meg sem fordulna a fejemben, hogy Újvidéken magyarul követeljem a kávét. (Az más, ha az akcentusomból észreveszik, hogy magyar vagyok, és átváltanak, az olyat nem ellenzem.) Cserébe: Szabadkán, Zentán, Topolyán vagy éppen Magyarkanizsán viszont teljesen természetes dolog számomra magyarul rendelni valamit, aztán ha mégsem értik, legfeljebb próbálkozhatok szerbbel (vagy ha még netán pofákat is vágnak, akkor rögtön angollal, némettel, hadd gyakoroljon a pincér). Amúgy meg ebből nem helyes mindenáron presztízskérdést csinálni, mert a vendégnek az az érdeke, hogy mielőbb megkapja, amit akar (mégpedig kifogástalan minőségben), az üzemeltetőnek pedig az, hogy a legkisebb félreértés elkerülésével mindenki elégedett legyen. Ha tehát egy helyről tudva tudom, hogy az ott dolgozó alkalmazottak szerbek, tök felesleges erőltetni bármiféle magyar beszédet. Szerintem. Esetleg lehet magyarul köszönni, de szerbül rendelni; magyarul megköszönni, de szerbül fizetni; plusz egyéb kombinációk.

A szerbségről alkotott "illuminált kockásinges favágó"-kép is sántikál. (Nyilván.) Persze, délen. Igen, a kisvárosokban. Új-belgrádi paneldzsungelben, ó hogyne. Ám ugyanez hajszálra megvan Magyarországon, Szlovákiában, de még Németországban vagy Ausztriában is. (Jártam én olyan utolsó, lepukkant, hányásfoltos, húgyköves, vadkeleti italmérésben Mozart szülővárosában, hogy egyből otthon éreztem magam!) Ugyanakkor Belgrádnak, Újvidéknek, akár Nišnek is van egy teljesen vállalható, toleráns, európai arca. Nem feltétlenül az éjszakai életben. És nem csak a pálinka teszi a barátságot. Úgy is fogalmazhatnék: az esetleges nézőpontbeli különbségek, a kulturált hangnemben lefolytatott viták ellenére is meg lehet találni a közös hangot szinte bárkivel. Csak nem kell jó előre beszarni. Számtalanszor fordult elő velem, hogy megkérdezték, honnan jöttem. Elmondtam. Reakció 10-ből 9-szer valami ilyesmi: "Húúú, Budapest ku...a jó hely! Húúú, a Moszkva tér állati jó film! De a Taxidermia még annál is jobb! A Túró Rudi - függőséget okoz! A Ghymes, a Kispál meg a Magashegyi Underground... te, én egy árva szót nem értek belőlük, de imádom mindegyiket! Viszont ezt a Tyereskova-számot fordítsd már le nekem!"

Nem kell jugofilnek vagy komcsinak lenni ahhoz, hogy az ember hamar leszűrje magának: a személyes kapcsolatok számítanak, minden más periférikus jelentőségű. Azaz, nyilván, oda kell figyelni minden politikai megnyilvánulásra, de csak fél szemmel. A másikat le kell hunyni. Mégpedig azért, mert bölcsődei ésszel kisakkozható: a megélhetési politikusok mindig olyasmit hangoztatnak, amivel a potenciális szavazóbázis előtt jó eséllyel bevágódhatnak. "Nosza, egy kicsit mondjunk oda a magyaroknak!" (- "...ezzel majd magunkhoz édesgetünk néhány radikálist.") "Cserébe ígérjünk nekik valami kedvezményt." (- hehe, értjük, miért.) A mai politikusok, egytől egyig, rémségesen komolytalan emberek. (Bezzeg Teleki Pál nem szarral gurigázott! - na jó, ezt hagyjuk.)

Most őszintén: Koštunica? Tadić? Nikolić? Pásztor István? Röhögnöm kell. Az "anyaországiak"? Muhaha. Kertelés nélkül le merem írni, hogy aki egy Schmitt Pálban megsejti a "nemzet egységét", annak egyszerűen nincs ki a négy kereke és nem méltó arra, hogy fizessek neki egy sört.

Na, jó hosszú lett. Nem állt a szándékomban, hogy elbeszéljünk egymás mellett. Summázom: Nyissanak még magyar boltot Szerbiában százat, ezeret. Jöjjenek Magyarországra és érezzék itt jól magukat, vigyék a hírünket. De ami a legfontosabb: kötődjenek barátságok. Hogy aki ellátogat a Száván túlra, az ne azt mondja (rossz szájízzel), hogy "Na, megnézem, mi látnivaló van Cigányország fővárosában, ha egyáltalán", hanem azt, hogy: "Van ez a Jovan nevű Túrórudibuzi szerb haverom a Balatonról, képzeld, meghívott az esküvőjére, megyek Belgrádba. Ha már ott vagyok, szétnézek egy kicsit."

Poós Károly 2011.04.26. 09:17:14

@bikmakk:
(Poós Károly a munkahelyi nickname-em, Titó pionír becsszó én vagyok a Bácskai peregrinus is. Áldott emlékű Kós Károly előtt hajtok véle fejet.)

Tisztelt bikmakk!

"Különböző látásmódok vannak; itt is, ott is. Mindenhol meg lehet találni a befogadó társaságot, az elfogadó légkört. Anélkül, hogy az identitásunkat fel kéne adni."

Azért másoltam ide, amit viszont-írt beillesztéssel, mert maradéktalanul egyet értek minden zöngés-zöngétlenjével, és klasszikusokat különben is csak pontosan illik idézni.

Bizony, a személyes ismeretség minden - Ön, és a kommentelők által nevesített - problémának a megoldása lehet. Immáron húsz éve érzem én olyan jól magamat Crna Goraban, a Kotori-öböl gigájának egyik kis falujában, mintha öröktől fogva oda szült volna édesanyám. És ha nem szeretném annyira a lovaimat, a hátsó udvari jószágaimat, meg ezt az Öreg Isten által irdatlan laposra gyalult, kiégett pusztánkat a folyónkkal, bizony mondom, hogy majdani nyugdíjas éveimet ott tudnám morzsolgatni Horthy apánk pálmafás emléktáblája körül, ahol fél hatkor óbégat Sabin barátom, az orvhalász, hogy rá ne büdösödjön az olcsó skuša, meg a kilónkénti 15 euróért mért zubatac.

Mindazonáltal engedtesse meg nekem a világ, és Ön is, hogy a délvidéki hétköznapok jó és rossz oldalát, a közös együttélés minden fortélyát és nehézségeit óvatos állásponton gunnyasztva képviseljem. Félreértés ne legyen: ha olyan sok bajom lenne a szerbséggel, ha vállalhatatlanok lennének az életkörülmények (teszem azt: a kedvenc kocsmámban öttől kevesebb fajta borból tudnék választani), ha tényleg rosszul érezném magamat a rám méretezett bőrömben, akkor már rég a világ túlsó szegletén evribádiznék, három magzatommal, és Mrs. Lemonnal együtt. Ám az időnként fonák élethelyzetek, megélt csalódások, bosszúságra okot adó száraz b.szogatások ellenére is maradt itten bennünk, délvidéki napszítta tahókban egy adag rátartiság, ami igen szépen illeszkedik őseinktől reánk testált lokálpatriotizmusunkkal. Dicsekvésnek veszi-e, vagy se, tökmindegy. Ezt a fajta, kicsit életre csiholtabb habitust hiányolom lépte-nyomon anyaországi nemzettestvéreinknél. Bántás nélkül: persze, ez is csak egy sarki igazság, tehát olyan prostituálódott szentencia, amit bárki meg tud. Értem ez alatt: cáfolni...

Végére hagytam a nehezét, mert eben az ügyben pediglen erősen elfogult vagyok, ezért megpróbálok finom lenni, mint a pocok szőre.

Említette volt - érzésem szerint egyáltalán nem pozitív kontextusban - az anyaországi politikum képviselőit, amire illik reagálnom, még ha el is veszejtem eleddigi - merem remélni meglévő - szimpátiáját, szerény személyemet illetően.
Tudom, hogy nem húznak karóba, ha én most férfiasan megvallom, hogy a jelenlegi magyar kormány politikájával, gondolkodásmódjával, tetteivel és világlátásával abszolúte egyet értek. Orbán Viktort pedig kifejezetten szeretem. Márai óta tudjuk, hogy az ilyen, és az ehhez hasonló hitvallások miatt, az adott időszakokban általában nem üti meg az ember a bokáját. Ám a Fideszhez való ragaszkodásom nekem jóval régebbről datálható, valamikor 1989 tájékán kezdődött. Hosszú a történet, nem is túl vidám, hadd ne untassam vele. Elég legyen annyi, hogy a mozgalommal együtt értem én is azzá, ami ma vagyok.
Valahol társalgásunkban elhangzott Teleki neve.
Ha megüt érte, akkor is kimondom, lévén mifelénk azt tartják, hogy "bátor ember templomban is mer fingani": Orbán az egyetlen olyan kaliberű politikus, aki Teleki Pál mellett mérhető súllyal bír.
Eszi-nem eszi, ez van.

Mondom ezt úgy, hogy májusban másodmagammal fogad bennünket Semjén, és még csak pártpolitikus sem valék.

És hogy a végére kicsit meg is nevettessem: Bayer Zsoltot, Szentesit brúderként üdvözöljük, nem egyszer jártak, hakniztak nálunk, általunk szervezetten.
Éppen ezért most a 80-on túli Moldova György jön hozzánk, először a déli végekre, szintén a mi kérésünkre és organizációnkkal.

A bot mindkét végét egymás mellé hajlítva lesz kerek a világ, tudom. Tudják ezt a többiek is a déli végeken. A provincia nem föltétlenül párosul provincializmussal. Ha meg mégis: bánja a rosseb! Nem hagyjuk minden szarnak, hogy megegyen bennünket, inkább megesszük őket mi.

Ezzel együtt kívánok Önnek és szeretteinek szép napokat, jó egészséget!

zsok 2011.04.26. 14:34:22

@bikmakk: Frei-t ismerem és imádom; törzsivó vagyok, mint alkoholista a falusi kocsmában, kiváló kávéjaik vannak, de nem ehhez.
Ibrikes kávéik is vannak ugye, ám azok sem olyan ízvilágúak.

@Bácskai peregrinus: én örülnék a kajmaknak is.
A montenegrói gurmanban pl. aranyárban (vagy 400 HUF-ért... ) mérnek 1 gombóc(!) kajmakot. :-O
Gyanítom csempészáru lehet, mert EU-s határon ilyen könnyen romló kaját áthozni nem lehet könnyű.

Nagy filozófiai fejtegetésbe "miért nincs?" nem kívánok belebocsátkozni. Az országimázs-alapot és a pénzeit nem firtatnám mélyebben, mert lassan olyan rendszert élünk, hogy jön a nagy fekete autó és elvisznek beszélgetni. :-)

Maisie MacKenzie 2011.04.26. 16:06:19

Elférne Pesten is egy echte szerb bolt.

Létezik már orosz, brit, görög, török, arab, olasz jó lenne egy szerb, vagy esetleg bosnyák is!

Nekem az oroszok hálozata tetszik a leginkább, mert nem csak orosz cuccok vannak, hanem a hangulata egy orosz bolté, tehát főleg olyan dolgokat árulnak, amelyeket az oroszok Oroszországban szeretnek, vásárolnak.

Vladislav úrfi 2011.04.26. 22:51:01

ez komoly cucc :) ajánlatos a vebszájtot is átnyálazni www.hungarikumcentar.rs/

quator 2011.04.27. 02:11:06

Felvetném egy meglátásomat, aminek talán köze van ahhoz, hogy a külföldi ételek több helyen is bedőltek Mo-n.

Mikor először voltam Görögországban ott ettem először Gyros-t, aminek a pitáját előttem kézzel gyúrták, formálták, bárány húsból készült, és nagyon finom volt. Ekkor még Magyar honban nem nagyon találkoztam gyrossal. Mára elöntötte az országot, de ezeknek nagy része nem gyros, hanem valami olcsó elrontott utánzat.

Burekot Szerbiában ettem először, és mikor megjelent Mo-n, az minden volt csak nem burek. A Debreceni plázában találkoztam olyan burekkal is, amiben nem tudtam felfedezni a hasonlóságokat az eredeti, és az ott lévő téglalap formájú valami között. Pl szegeden jók a próbálkozások, és közel is a határ, de valahogy mégis valami hiányzik belőle.

A kérdésem az lenne, hogy miért van az, hogy ahogy valami kis hazánkba érkezik, az valamiért át is alakul, és nem igazán hasonlít eredeti testvéréhez? Miért születnek szörnyszülöttek? Vagy ez csak az én meglátásom?

Styxx 2011.04.27. 16:05:07

@quator:
A túrós burekkal (A két legnépszerűbb,és egyben oldschool burek a húsos, és a túrós. Szarajevói fundamentalista érzuletűek szerint a burek az csakis húsos lehet, mert a túrós neve sirnica, de emiatt több ökologikus lábnyomot ne csapassunk fölösleged elektron-pazarlással). Húsos burek azért van fasta, pl. Pesten a VII. kerületben, a Rózsák terén lévő szerb suli büféjében is szokott lenni kb havonta egyszer, na az tényleg 10/10-es, Gyevgylijától Nova Goricáig, bárhol elmenne ex-yu területen is.
A túróssal az szokott a gond lenni, hogy, mint korábbi kommentezők is írták, az optimális "lucskosságot" nehéz belőni. Többnyire száraz, vagy a másik véglet, túl lucskos. Az igazi kihívás, a jó túrósburek elkészítése (Szerbiában, másutt a volt jugoszláv területeken is elég sok a tré). Az kábé akkora hőstett, mint egy teljesen átlagos kinézetű pasinak úgy megdöngetni Angelina Joliet, hogy aztán Brad Pittől is azt várja el:-)

Vladislav úrfi 2011.04.28. 00:14:56

megkívántattátok velem a burekicát, holnap azt reggelizek :-o tegyetek ti is így, az atya, a fiú és a szentlélek nevében.

MTi 2011.04.28. 11:47:49

@Vladislav úrfi: aztán csak óvatosan azzal a Burek Icával :)

Valentin van Durusma 2011.04.28. 15:57:57

@Styxx:
Mélyen tisztelt Styxx úr, amint konstatálom, ön (is) 1 igazi Burek szakértő!!
Odaát Facen is amikor egy egyszerű topikot indítottam a témáról, ledöbbentem ,hogy mennyi komment & lájk érkezett!!!
Én mindig is oda voltam a Jugo cuccokért!!!
Eurokrem, Munchmallow,..čokolada sa rižom, medeno srce,..
Anno még ide tartoztak a Podravka, Kraš és egyéb más nagyszerű termékek is!!
De ami legjobban fáj, hogy magyarországra még mindig nem hozták be a Cockta-t!?!! (habár igaz az sem szerbiai termék,...de anno az is része volt a jó öreg jugosláviának)
1 szó mint 100, visszasiratom én azokat a régi szép időket!!!!!

Styxx 2011.04.28. 16:18:07

@CRYSTAL SKULL:
T Valentin van Durusma:-) Cockta-behozatalon egy haverom komolyan gondolkodott, de én inkább lebeszéltem róla, pontosabban jeleztem, hogy nem lenne egyszerű bevezetni. Félreértés ne essék, nem azért, mert nem örülnék neki, meg valahogy lenne is fantázia a bevezetésbe (pl. mégiscsak egy C-vitamindús, részben gyógynövény az alapanyag, még ha lebutított is, ellentétben mondjuk a Colakkal) meg a nyolcvanas évek ötvenes éveket idéző reklámkampánya valahol a retro retrója, de nem egy egyszerű menet. Bolje Biti törzsolvasónk a délszláv ínyencségek exportőre, ha idetéved lehet, hogy mond valami okosat a tárgyban.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.28. 16:24:29

@Styxx: Egy teljesen másképp kinéző üdítővel lehet, hogy több siker lenne. A Coca Cola meg a Pepsi viszont annyira "kultikus termékek" (én amúgy utálom az összes ilyen löttyöt), hogy bármi másról az lesz a vásárlók véleménye, hogy Tesco Gazdaságos cuccal van dolguk. Lásd: "Klasszikus cola" márkanevű izé, sosem ittam, nem tudom, milyen. :)
A brandépítést korábban kellett volna elkezdeni ezen a téren. A cseh-szlovák Kofolának is azért van hagyománya, mert régebb óta van jelen az adott piacon, mint a nagy vetélytársak.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2011.04.28. 16:35:31

@Styxx:

Ha már a Cocta szóba került: a Jupi nevű narancsos ikertestvére se kutya, bár elismerem, hogy narancsos-szénsavas löttyökben a józsefvárosi bolhapiac választékához mérhető a kínálat, meg olykor a minőség is.
Viszont egy régi Friderikusz (!) tóksóban, az éppen meghívott ügyeletes mixer látványosan Next-es, Szerbiában zutyult és közkedvelt rostos üdítőkből varázsolta elő a koktélokat.
Gondolom, magyarországi márkának nem akartak reklámfölületet adni, vagy a Rauch papa anno nem állt kötélnek F. Sándor vágyainak.

Styxx 2011.04.28. 16:43:48

@bikmakk: @Bácskai peregrinus:
"Cockta's story began in the early 1950s, when the father of Cockta, Emerik Zelinka, created a refreshing and original tasting drink using a blend of eleven different local Slovenian herbs. "
Egyébként zsír a honlapjuk (product.cockta.eu/the_story_of_cockta) és ha már Kofola, a termék és a körítés is hatványozottan jobb.
Már korábban is gondolkodtam arról, hogy írok egy párhuzamos Cockta-Kofola posztot. A legpregnánsabban jelzi a különbséget Szlovénia és Szlovákia között.

Styxx 2011.04.28. 16:47:32

@Bácskai peregrinus:
Nextet forgalmaztak Magyarországon, de az egész Szabadkán is döglődik. Más az a sztori. Legújabbkori privatizációs harácsolásról szól, de a Cockta mögött van egy patina.

Valentin van Durusma 2011.04.28. 19:27:38

@Styxx:
Tisztelt Styxx úr,...amint látjea, Herr. Valentin van Durusma, már anno is mindig kizárólag csak a becses Cockta-t fogyasztotta ;)
s120.photobucket.com/albums/o191/DavidDorozsmai/?action=view&current=img041.jpg

Styxx 2011.04.28. 20:37:20

@CRYSTAL SKULL:
Herr. Valentin van Durusma márkahűségéért Laibach és vidéke őrgrófi rangjára méltő. Őrgróf úr nem mellesleg mépszerű Facebook opleader vala, mert hirtelenjében a semmiből több, mint háromtucat friss lájkolója termett a posztnak. Bikmakk Úrfi nevében is külön köszönet ezért:-)

Valentin van Durusma 2011.04.28. 23:29:49

@Styxx:
Én pedig köszönöm nektek,ezeket a jó posztokat,...mert ez a kis nosztalgia néha sokkal többet jelent a léleknek, mint bármilyen más érték!!!
Lenne egy jó kis tippem a következő posztra,...mert ez is anno egy hatalmas jelkép volt!
A kisfilben szereplő dolgokról nagyon jó kis történetet lehetne írni :)))
--->goo.gl/EHaMY

kutya vacsorája 2011.04.30. 08:03:21

@Poós Károly: @Bácskai peregrinus: beleszerettem a mondataidba:) úgy igazán.

a bót viszont szerintem nem annyira néplélek kérdése, mint inkább üzlet. finnyás volna a pesti közönség? ugyanmán: a fiatalok gyorskajáznak, az öregecskedők a víner+sültkrumpli kombót rendelik továbbra is, miközben kialakult a mulatságos dizájn- és ételnsznob juppi közönség, tudod, lazachabos csokoládémussz articsókával stb. egyik sem igényesebb a másiknál, egyéb népek pedig nemigen járnak pénzért enni, mert nincsen pénz. kérdés, belefér-e ebbe a balkáni (akár összbalkáni) csemegeüzlet (nagyobb befektetés esetén kisebb tejüzemmel pl.)? remélném, hogy bele, de tartok tőle, hogy nem:(

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2011.04.30. 11:00:43

@kutya vacsorája:

Úgy illik, hogy mindjárt a legelején megköszönjem kedves megjegyzését. Ha hölgynemű, akkor kézcsók érte, ha meg hím, akkor azt javallanám, hogy a "beleszeretett" kategóriával csínján bánjunk, ebben a visszájára fordult szép új világban még valaki habzó epéjű vakesetleg elérti. Kész a baj.

Egyébként nyugodt bonhómiával nézem minden egyes alkalommal azokat az írásokat, véleményeket, amelyek a Balkán, vagy az össznépi délszláv táncház kavalkádja által fölvert porfellegekről szólnak.
Meg tudom érteni, hogy az EMKE sarkán hajnali kettőkor, sok pálinka után a Djurdjevdánt ordítva mindenkiben megbizsereg valami, és az ökölrázó vadrác bájosan romantikus figurája ilyenkor mintha életre is kelne. De ez nem a valóság. Vagyis csak annyira az, mint a szerencsétlen Vujity Tvrtko legtöbb híradása a szlavóniai frontharcokról, amit kufártévéjében kolportált anno. (...)

Ahol én élek, a Pannon-síkság és a Balkán hamis kézzel, rossz öltésekkel összefércelt mezsgyéjén: kicsit másképpen látszanak ezek a dolgok.

Ezzel együtt el tudom fogadni, ha a mediterrán régiókban szárnyal valakinek a lelke. Van rá példa elég: a balatoni villák jó része Dalmáciában rácsudálkozott nagyságos asszonyi ötletek eklektikus megvalósulása csupán. Szeged belvárosát kaspókba gyömöszölt pálmafák(!)díszítik. (Botka biztos úgy gondolta, hogy a "napfény városának" éppen elég árnyékot, hűvöst biztosít a jó nevű Csillag börtön...)
Lehetne sorolni.

Így van ez a gasztro-kultúrával is. Most éppen az ilyen varjúhájjal sült ennivaló a divat. A török-görög-szír, az olajat ivó talján, a sajtszagú dél-francia, a tolvaj maghrebiek kecskéje, sok csípős szemű kínaival nyakon löttyintve.

Magam viszont a bácskai borjúállásra szavazok mindenkor. Attól nekifutásnyira is olyan illat rezeg a levegőben, mint a harangkondulás.
Nem mellesleg: nagyapám is ezt ette, meg az ő apja is.

A kukoricás-garnélás cannelloni szagától megbokrosodott volna az igás lova is.

Ha erről, meg sok más egyébről többet szeretne megtudni, látogasson el az oldalamra. Ott élem gyöngy életemet.
www.magyarkanizsa.blogspot.com

kutya vacsorája 2011.04.30. 12:41:59

nőnemű, úh.tán nem lesz gond egy ártatlan kézcsókból, nem mintha sokat adnék a habzóepéjűek véleményére. megyek benézek magyarkanizsára hamar, csak még hadd jegyezzem meg, hogy más népek konyháját kóstolni, kedvelni, esetleg megpróbálni elkészíteni nem föltétlen = gasztrosznobság, és nem is az ördögtől való. jó példa a pizzám. erdei gombákkal. sztem a nagyapja lova is békés maradt volna az illatától:) egyszerű: járunk valamerre, jókat eszünk, ha pedig barátságos a gazda, elkérjük a receptet...

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2011.05.01. 09:55:09

@kutya vacsorája:

Mivel esik ez az áldott eső (végső ideje volt már, a búza így is megsínylette a tavaszi aszályt), nem lesz semmi a szikes rónánkra tervezett hússütésből.

Egy kimustrált ekevasat használunk tárcsának, aminek három fémlábat hegesztett egy ügyes kezű barátunk. Ezen sül a hús: a lapos pljeszkavica, a kolbászkányi csevap (alapanyaguk birka-, marha-, disznóhús megfelelő arányban, hagymával, borssal, férfiasan fűszerezve), a karaj, a felsál meg minden egyéb, még a szalonna is. Ez a terv most kútba esett, ámbár a "víznek árja" most fölül van tényleg, de sebaj!
Magyar embert az időjárás nem b.szogathatja, legfeljebb ha szórakoztatni tudja.
Ezért B-variánsként kirándulunk Ottó barátunk faluvégi tanyájára, ahol a gangon, az ereszet alatt már fől a birkapaprikás.
A tokjút még a múlt héten szép szelíden levágták, előrelátóan tegnapelőtt óta fokhagymás pácban várta sorsát.
Még jó, hogy egyre megbízhatóbbak a meteorológusaink. A cigája birkához tarhonya dukál, és akkor az igazi, ha kicsit odakapatja az ember, magyarán megpörköli.
Albán pék kalács-puha kenyerét vágjuk hozzá, meg a jó képünket, és a kezdő rúgás házi körtepálinka után hideg sváb sörökkel abszolváljuk a majálist.
Mi ez, ha nem május elseje, az internacionalizmus jegyében? :)

kutya vacsorája 2011.05.04. 10:35:08

@Bácskai peregrinus: az eketárcsa nálunk is alap. lehet zsiradékot használni a sütéshez, a végtermék sohasem lesz kokszos kívül, belül nyers mint a rácson sültek (vannak nemzetek, amelyeknek fiai képesek a rácsos grillezésre, egyesek - például dél-amerika pampáin - mesterfokon űzik, de azt tapasztalom, a mienk nem tartozik közéjük). az eszcajgot szegény néhai díszkovácsunk ütötte össze barátságból, bő évvel azelőtt, hogy gyaníthatóan szerelmi bonyodalmak okán, mint egy balladahős, véget vessen az életének. én elismerően emlékezem rá, erre a döntésére is, sokan nem értik, miért. viszont igaz, ami igaz, a lovak körmölésén érezni a hiányát: nehéz szakma az övé, kevesen értenek hozzá.

ekevasban készülhet kacsacomb is például, finom szaftos tarja, és igen: húspogácsák az internacionalizmus jegyében. friss salátával, a zsiradékon pirított kenyérrel. sör, pálinka, perszehogy:)

Poós Károly 2011.05.04. 11:13:02

@kutya vacsorája:

Némi képen röstelkedve írom, bár ide kívánkozik, hogy kicsit tanácstalanságban vagyok, ezért - úgy döntöttem - hogy kikérem az Ön véleményét, mert látom, hogy azon ritka embertársaim közé tartozik, akik értik is amit leírnak, meg alighanem szereti a főzicskézést, sütést: dacára n.b. női mivoltának - és ezt most kérném tisztelettel dicséretnek venni.
Elanyátlanodásomnak egyetlen fájdalmas oka van: Szombaton egy ismerős magyarországi településen bográcsfőző- meg pálinkaversenyt tartanak, ahová immáron sokadszor megyünk, és idáig mindig díjjal értünk haza (meg tökrészegen, de ez amúgy is magától értetődik), az idén is brillírozni akarunk.
Ezért tájjelegű halászlét fogunk készíteni. Ez már eldöntött tény. Az ismerős orvhalász szombat reggelre ígérte a halakat, hat és fél kilót. (Ponty, süllő, a dévéreket meg ledaráljuk, az adja a masszát.) Egyrészt gyorsan elkészül, a főszakácsnak ideje sincs berúgnia, másrészt a Tisza mellől a vanba megérkezve ne már krumplipaprikással bolondítsuk a zsűrit.
Ezért a félkész szajréval és egy kisbusznyi bitang gazemberrel, akikkel egy civil szervezetben végvári vitézkedünk átlibbenünk az országhatáron. Mindeközben imádkozunk, hogy egyik vámos kisasszonynak se legyenek tudjukmilyen rossz napjai, mert akkor szúette lőccsel zavarnak vissza bennünket a lápi mocsárig.
Na-mármost: pálinkailag semmi féle meglepetés nem érhet bennünket, ez a dolog könnyebbik része. De a halászlé mellé hosszúkás, fából halként faragott fatálcán valami körítést is szeretnénk fitogtatni, vagy ha tetszik parasztosan - prezentálni. Kis bográcsban, albán kenyérrel megy a kóstoló, a minta.
És ez lőn a legnagyobb probléma!
Tárcsán sütünk hozzá süllőt. Jó. De mi legyen amellé? Cifraság, köret, díszítés, csicsa, büdös isten-nyila?
Tudna-é Ön nekünk oskolásan okosat mondani?
Valami weboldalat ajánlani, ahol a dizájn elemekkel bíbelődnek, és nem az ennivaló a lényeg, hanem a parvenü látvány. Rézi néni szakácskönyve?
Azért kámpicsorít el ez a helyzet, mert én még a karácsonyi ajándékokat se szeretem becsomagolni, újságpapírba adom a nejemnek a virágot, és a gyerekeket is szépítgetés nélkül pofozom.
Jó tanácsát előre is megköszönöm. Aztán meg majd valahogy meghálálom, megtalálom a módját, ha hiszi, ha nem.

kutya vacsorája 2011.05.04. 22:56:22

@Poós Károly: ki ne szeretné a bókokat? elkötelezett híve vagyok az egyenlőségnek, a nemek közöttinek is, bár ne lenne igaza, amikor úgy látja, hogy az igazi szakácsok általában a férfiak közül kerülnek ki. ismerek kivételeket, szeretnék magam is közéjük tartozni, de egy kedves barátném jut inkább az eszembe, aki sovány mint a ropi, olyan féltenivalóan arisztokratikus jelenség, hogy rápillantva minden előbb eszébe jut az embernek, mint egy kulináris bacchanália, és mégis: néhány apró csirkemáj és pár csepp olaj is elegendő neki a csúcsgasztronómiához. szóval, létezünk, jelentem!
az ételt szeretni kell: jószágkorában jól tartani, a konyhában figyelni rá, az ízének örülni stbstbstb., a többi tanulható. mégis félek kicsit, hogy csalódott lesz, de vágjunk bele. én a süllő mellé a krumplin kívül nehezen tudok mást elképzelni. (na jó, a fehér kenyeret, esetleg kukoricásat, ha magamnak csinálnám. de a vendég/vendéglátó, pláne ha zsűri is egyben, nyilván valami kunsztot vár... bááár...miért is volna az ördögtől való pár szelet csinos fokhagymás pirítós a halacska mellé? nem biztos, hogy ostobaság, elgondolkodtatott)
szóval a fő csapásirány szerintem a petrezselymes burgonya. esetleg mángoldos, fokhagymás? maguk felé van már újburgonya...? én itt, budapesttől északra egyelőre csak várom (és csendben fantáziálok egy tejfeles krumplilevesről)
eszembe jutott még egy recept, ami illik a halhoz, csinos látvány és pofonegyszerű, egyetlen dolgot föltételez: zsenge zellergumót. kis kockákat párolunk belőle kerti fűszerekkel+borssal, majd bő negyed órát pároljuk húslében. ennyi.
tészták esetleg? rengeteg fokhagymával együtt párolt spenótlevéllel, esetleg bazsalikommal , azt nem merem írni, hogy pesto, mert a végén még megvadul a lova:) a zöld szín csinos, de az sem utolsó, hogy ezek finom szószok. valószínűleg sütnék paradicsomot is, csak hogy legyen piros is a tálon. (valahogy úgy érzem, a nyers zöldség elnyomná a süllő ízét.) kár hogy még nincsen gombaszezon. a tejszínes, vargányás szósz mindent visz. akad esetleg előrelátó gombász a vidám cimborák között? akinek van fagyasztva/szárítva?
a látványban sajnos nem vagyok erős, pontosabban az úgymond csicsázásban nem. szerintem ami finom az szép is. a nejlonmájer dizájnerkedés csak elrontja a hatást.
jó mulatást, óvatosan a vámos tojókkal, volt már, hogy beléjük futottam, mit mondjak, átértelmeztem az "itt élned, halnod kell" utasítást... és mindenképpen tudósítson a fejleményekről, kérem!
süti beállítások módosítása